BMW serii 3

5 opinii

BMW serii 3 (E21)


Pierwsza generacja BMW serii 3 zadebiutowała w 1975 roku pod nazwą E21. Auto jest następcą BMW 2002 E114 i oferowane było w dwóch wersjach nadwozia: jako 2-drzwiowy sedan lub kabriolet. E21 Cabrio zaprezentowała firma BAUR, która łącznie wyprodukowała 4500 egzemplarzy tego modelu. Co ważne, E21 to jedyne BMW serii 3 niedostępne w wersji 4-drzwiowej.

Mierzące 4355 mm długości, 1610 mm szerokości i 1380 mm wysokości BMW serii 3 E21 plasowane jest w segmencie D, do którego zaliczają się takie modele, jak: Alfa Romeo 159, Honda Accord czy Volkswagen Passat. Główni konkurenci BMW serii 3 E21 to Audi 80 B1, Mercedes i model o nazwie Triumph Dolomite.

BMW serii 3 E21 oferowano w kilku wariantach silnikowych. Do wyboru były wyłącznie jednostki benzynowe. Listę motorów otwiera 1,6 l silnik o mocy 76 KM i 110 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępny w modelu 315. Jest to najbardziej ekonomiczny model, będący odpowiedzią na panujący w tamtym czasie kryzys naftowy. Nieco mocniejszy, 1,8 l silnik znajduje się pod maską modelu 316, który dzięki 91 KM i 140 Nm maksymalnego momentu obrotowego osiągał pierwszą setkę po 12,1 s i maksymalnie rozpędzał się do 175 km/h.

BMW 320 dostępne było z silnikiem o pojemności 2,0 l i mocy 110 KM. W 1979 roku dostał on zastrzyk mocy - 124 KM. Wariant 2,0 l gości również pod maską modelu 320i, który rozwija moc 129 KM i 174 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Ostatnią, najmocniejszą jednostką oferowaną w BMW serii 3 E21 był motor o pojemności 2,3 l, generujący 145 KM i 190 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Klienci, którzy chcieli mieć E21 w sportowym pakiecie tuningowym, korzystali najczęściej z ofert takich tunerów, jak Hartge, Alpina i AC Schnitzer. Modyfikowali oni nie tylko stylistykę, ale także mechanikę pojazdu. Ze względu na wysoką cenę takich pakietów na modernizację decydowali się tylko bogatsi. Warto dodać, że E21 nie było dostępne w wersji M, która zadebiutowała dopiero wraz z modelem E30.

Napęd w BMW serii 3 E21 przekazywany jest wyłącznie na tylną oś za pomocą 4- lub 5-biegowej manualnej skrzyni biegów albo 3-stopniowego automatu.

Co ciekawe, w 1977 roku powstał model o nazwie Brick Latanie, który zastąpił BMW 3.0 CSL. Auto zostało wyposażone w silnik Formula Two, który dzięki modyfikacjom specjalistów z BMW Motorsport może pochwalić się mocą 300 KM. Samochód odniósł zwycięstwo w serii wyścigowej Makau Guia Race w 1981 i 1982 roku.

BMW serii 3 E21 oferowano na trzech rynkach: amerykańskim, europejskim oraz japońskim. Modele w Stanach Zjednoczonych znacznie różniły się od wersji europejskich. Przyczyną tego były przepisy Departamentu Transportu, który wymagał większych zderzaków, innych reflektorów i świateł po bokach nadwozia. Klienci najchętniej wybierali model BMW 320i (31% wszystkich sprzedanych trójek). Większość właścicieli E21 była zadowolona z zakupu, a prawie dwie trzecie badanych stwierdziło, że ich następny samochód będzie marki BMW. E21 największą popularnością cieszyło się w Wielkiej Brytanii.

BMW serii 3 E21 produkowano do 1983 roku w fabryce zlokalizowanej w dawnym RFN. Łącznie powstało 1 364 039 egzemplarzy pierwszej generacji trójki. Następcą E21 jest model E30, który zadebiutował w 1982 roku i był dostępny z napędem na tył lub na wszystkie koła.

Plusy:
+ szeroka gama jednostek napędowych
+ przestronność oraz pojemność bagażnika
+ dobre właściwości jezdne
+ bezawaryjność
Minusy:
- zły stan używanych egzemplarzy oferowanych na sprzedaż

BMW serii 3 (E30)


BMW serii 3 generacji E30 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli tej marki. Auto segmentu D, konkurujące z Audi 80 czy Mercedesem W201, podbiło serca miłośników niebanalnych samochodów na całym globie. Zaprezentowany w 1981 roku pojazd niemal nieprzerwanie przez 13 lat produkcji był bezkonkurencyjny w swojej klasie.

Samochód cieszył się popularnością głównie dzięki wyrafinowanemu stylowi. Sportowa, kanciasta sylwetka z wyłupiastymi czterema czołowymi lampami to element charakterystyczny i niepowtarzalny w gamie BMW. Lekka konstrukcja, dobre silniki oraz sportowa żyłka sprawiały, że seria 3 była jednym z najchętniej kupowanych wozów przez młodych i zamożnych ludzi. E30 zastąpiło model E21, który produkowany od 1973 roku, lata świetności miał już dawno za sobą.

Pierwsza prezentacja odbyła się w grudniu 1981 roku - modele 323i oraz 320i w nadwoziu dwudrzwiowego sedana podbiły świat. 1983 rok przyniósł pełnoprawne, czterodrzwiowe auto, a 2 lata później pojawił się kabriolet. Na tym nie kończą się odmiany serii 3 E30. W 1987 roku zaprezentowano wersję kombi, która jednak nie sprzedawała się tak dobrze jak trójbryłowe modele.

Wnętrze BMW E30 dzisiaj może wydawać się dość archaiczne, jednak w pierwszej połowie lat 80. było naprawdę przyzwoicie wykonane i wyposażone. Sportowa pozycja za kierownicą nie pozostawiała złudzeń - kierowca wiedział, że siedzi w aucie przeznaczonym do agresywnej jazdy. Samochody te często odgrywały rolę aut rodzinnych, szczególnie w odmianach sedan i kombi, m.in. ze względu na pojemne kufry, mieszczące przeszło 400 l bagażu. Obszerne wnętrze było zasługą znacznej kubatury nadwozia: 4450 mm długości, 1646 mm szerokości, 1379 mm wysokości.

Pod maską serii 3 gościło bardzo dużo jednostek napędowych. Od silników 1,6 l i 1,8 l w modelach 316, 316i, 318i, 318is (90-136 KM), przez 2,0 l w 320i (125-129 KM), 2,3 l w 323i (150 KM), 2,5 l w 325i (170 KM), po sportowe i poszukiwane dzisiaj odmiany M3, M3 Evo i M3 Evo II (odpowiednio 200, 215 i 238 KM). Niejednokrotnie służyły one za bazę do otrzymania homologacji wyścigowej. W efekcie zmodyfikowane M3 E30 wiele razy wygrywały rozmaite serie pucharowe, dzięki czemu dziś auto może nosić miano najbardziej utytułowanego samochodu klasy GT na świecie.

Rzadko spotykaną wersją jest także model 320is, wyprodukowany w liczbie 3748 egzemplarzy. Odmiana ta, nazywana włoskim M3 (z uwagi na obecność wyłącznie na rynku włoskim i portugalskim), rozwijała 192 KM z silnika o pojemności 2,0 l. Diesle były reprezentowane przez silniki 2,4 l (oznaczenia 324d oraz 324td), generujące 86 i 115 KM. Samochód sprzedawano na całym świecie - ciekawe wersje pojawiały się np. na rynku Ameryki Północnej (325e i 325es z silnikiem 2,7 l o mocy 121 KM) czy Południowej (333i osiągające 197 KM z motoru o pojemności 3,2 l). Część silników była dostępna z 3- i 4-biegowym automatem, jednak zdecydowana większość przenosiła moc na tylne koła za pomocą ręcznych przekładni o 4 i 5 przełożeniach. Istniała też wersja 325ix, która jako jedyna w gamie E30 była napędzana na obie osie. Warto wspomnieć także o edycji produkowanej przez niemiecką firmę zewnętrzną. Nosiła ona nazwę Baur. Był to kabriolet, który miał stałe wszystkie słupki karoserii, co czyniło go oryginalnym projektem. Wzbudza zainteresowanie nawet dzisiaj.

BMW E30 nieprzerwanie cieszy się popularnością, głównie wśród młodych ludzi. Z pewnością egzemplarzy tej serii sprzedałoby się więcej niż 2 339 251, jednak rok 1993 przyniósł kres dochodowego modelu firmy. Odmiana kombi wytwarzana była do 1994 roku, po czym cały typoszereg został definitywnie zastąpiony serią E36, którą montowano już od 1990 roku.

Plusy:
- sportowy charakter
- auto owiane legendą
- świetne silniki
Minusy:
- toporne wykończenie
- przestarzała konstrukcja

BMW serii 3 (E36)


BMW E36 to jeden z najbardziej klasycznych przykładów niemieckiej motoryzacji. Spokojna i opanowana linia nadwozia była czymś nowoczesnym w 1990 roku, kiedy zajmowała miejsce kanciastego modelu E30. Nowe auto miało zastąpić niesamowity bestseller, który sprzedał się w przeszło dwumilionowym nakładzie.

Pierwszym nadwoziem E36, jakie ujrzało światło dzienne, był klasyczny sedan, który pokazał się światu jeszcze w 1989 roku. Rok później zadebiutowało awangardowe coupé, a po 25 miesiącach kabriolet. Lata 1993 i 1994 to narodziny modelu Compact - niewielkiego hatchbacka oraz odmiany kombi.

Klasyczne, łagodne nadwozie opanowało niemal każdy zakątek na świecie. Niewyróżniająca się sylwetka może się podobać nawet po latach, choć konkurencja oferowała dużo więcej. Mnogość wersji nadwoziowych i silnikowych sprawiała, że na auto skusiło się bardzo wiele osób. Nadwozie o wymiarach 4432 mm długości, 1710 mm szerokości oraz 1393 mm wysokości pozwoliło wygospodarować znaczną ilość miejsca dla piątki pasażerów.

Najbardziej za komfortowe podróżowanie chwalono oczywiście sedana i kombi, choć pozostałe nadwozia także dobrze służyły nawet większym rodzinom. BMW E36 było dobrze wyposażone jak na początek lat 90. Komputer pokładowy, klimatyzacja, skórzana tapicerka, elektryka szyb i foteli - takie elementy na pokładzie serii 3 już mało kogo dziwiły, choć oczywiście nie występowały one w wyposażeniu standardowym najuboższych wersji.

Gama silnikowa była bogata – obejmowała kilkanaście pozycji. Zbiór jednostek Diesla otwierał 318tds o mocy 90 KM. 14 s potrzebne do uzyskania 100 km/h to niezbyt efektowny wynik, dlatego lepszym wyborem był silnik 2,5 l o mocy 115 lub 143 KM w wersji TDS. Gamę benzynowych jednostek otwierała wersja 316i o mocy 102 KM. Silniki 1,8 l rozwijały od 115 do 140 KM, a 2,0 l 150 KM. Przyzwoite wrażenia z jazdy zapewniały mocniejsze jednostki: 323i (170 KM), 325i/325is (192 KM) czy 328i (193 KM). Na szczycie hierarchii mechanicznego kunsztu stały odmiany przygotowane przez zespół M GmbH. BMW M3 serii E36 początkowo miały silnik 3,0 l o mocy 286 KM, a po modernizacji model ten z motoru 3,2 l osiągał 321 KM, co przy zastosowaniu 6-biegowej skrzyni biegów pozwalało osiągnąć 100 km/h w 5,5 s i mknąć nawet 255 km/h.

Seria M3 była dostępna w nadwoziu sedan, coupé oraz kabriolet. Auta z linii M GmbH posłużyły także m.in. jako baza do budowy samochodów przeznaczonych do długodystansowych wyścigów samochodów turystycznych. Ciekawą odmianą otwartej wersji był projekt zewnętrznej firmy o nazwie Baur. Auto miało na stałe zabudowane wszystkie słupki, reszta znikała znad głów pasażerów jak w klasycznym kabriolecie. Wyprodukowano niewiele tego typu modernizacji na bazie modelu E36, dlatego dzisiaj są cenione i poszukiwane. Ich ceny bywają horrendalne.

Samochód konkurujący m.in. z Audi A4 czy Mercedesem klasy C był produkowany do 1998 roku w specyfikacji sedan oraz do 1999 roku w pozostałych wersjach nadwoziowych. Odmiana Compact zjeżdżała z linii montażowej jeszcze na początku 2000 roku. Od 2 lat był już w ofercie następca E36 - seria 3 linii E46.

Plusy:
- przestronne wnętrze
- atrakcyjna gama silnikowa
- świetne właściwości jezdne
- trwałość
Minusy:
- nieporywająca, wręcz nudna stylistyka
- toporne wnętrze
- niezbyt doceniany samochód

BMW serii 3 (E46)


Linia E46 serii 3 BMW jest czwartą generacją tego modelu. Została zaprezentowana w 1997 roku jako następczyni odmiany E36 (niektóre jej wersje produkowano nawet do roku 2000). Sedan nowej generacji był jedyną wersją nadwoziową w ofercie do roku 1998. Wtedy to do gamy dołączyło dwudrzwiowe coupé, a następnie rodzinne kombi.

Po kilku miesiącach osoby szukające odkrytej wersji samochodu segmentu D mogły zajrzeć do salonów BMW, gdzie czekała na nie seria E46 w odmianie kabriolet. Po 2 latach produkcji czterech wersji nadwoziowych oferta została wzbogacona o hatchbacka nazwanego Compact. Tak szczelnie wypełniona linia modelowa pozwalała trafić w gusta większości klientów.

Stylistyka auta zdecydowanie różniła się od wcześniejszych odsłon BMW serii 3. Stało się ono nowoczesnym samochodem, nabywanym przez osoby zamożne. Nie tylko atrakcyjna linia składała się na wrażenie, że E46 to wóz luksusowy. Nadwozie mierzące 4492 mm długości, 1739 mm szerokości oraz 1434 mm wysokości zapewniało bardzo dużo miejsca wszystkim podróżującym. Wygodne fotele oraz nowocześnie zaprojektowana deska rozdzielcza pozwalały poczuć się podróżującym wyjątkowo.

Wyposażenie było bardzo bogate. Standardowo każde E46 miało m.in. elektrykę szyb, klimatyzację manualną czy ABS. Oczywiście klient mógł sobie zażyczyć o wiele więcej dodatków, dzięki czemu łatwo spotkać egzemplarze ze skórzaną tapicerką, dwustrefową automatyczną klimatyzacją, rozbudowanym zestawem audio czy szyberdachem, a nawet nawigacją satelitarną, 8 poduszkami powietrznymi czy ogrzewanymi, klimatyzowanymi fotelami z elektryczną regulacją.

BMW serii 3 E46 było pewnym przełomem w gamie monachijskiego producenta. Był to model, który definitywnie wprowadził markę w XXI wiek, biorąc pod uwagę komfort podróżowania, awangardową stylistykę, zaawansowaną technologię czy bogate wyposażenie i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Klienci na jednym z 12 rynków, na których oferowano auto, mieli do wyboru tuzin jednostek benzynowych oraz 5 diesli. Silniki wysokoprężne reprezentowały wersje 318d i 318td o mocy 116 KM, 320d (także w odmianach 320td i 320cd) generujące 136 KM, a później 150 KM, czy szczytowe 330d (330cd i 330xd), które rozwijały od 184 KM do 204 KM. Ostatnia z wymienionych odmian była dostępna z napędem na obie osie, o czym świadczyła litera "x" przy oznaczeniu modelu. Rozwiązanie to spotkamy także w benzynowych odmianach, których listę otwiera podstawowe 316i, będące najsłabszym i najwolniejszym autem w ofercie. 8-zaworowa jednostka o pojemności 1,9 l pozwalała jednak podróżować z prędkością 200 km/h, więc nie było to auto powolne.

W ciągu 7 lat produkcji w ofercie zagościło rozwinięcie podstawowego silnika benzynowego. Wówczas miał on już 116 KM osiąganych z motoru o pojemności 1,8 l. Kolejnymi wersjami były 318i/Ci (118 KM), 318i/Ci/ti, które po modernizacji wcześniejszej jednostki generowały 143 KM, mocniejsze 318Ci montowane wyłącznie w nadwoziach coupé i kabriolet (150 KM) czy wersje 320i/Ci, 323i/Ci/ti/xi oraz 328i/Ci, mające od 150 KM do 193 KM. Na szczycie znajdowała się wersja 330i/Ci/xi, która z 24-zaworowego silnika generowała aż 231 KM. Podobnie jak w dwóch poprzednich generacjach BMW serii 3, także w gamie E46 pojawiły się modele opracowane przez zespół M GmbH. Oferowane od 2001 roku BMW M3 z jednostki o pojemności 3,2 l wyciskało 343 KM, a jej wzmocniona i poszukiwana dziś odmiana CSL - 360 KM. Seria E46 przygotowana przez zespół M rozpędzała się do 100 km/h w 5,3 s.

Bogata gama E46 do końca produkcji przeszła tylko jeden zauważalny lifting. Dla sedana oraz kombi był to październik 2001 roku, a dla modeli coupé i kabriolet - jesień 2002. Trzy lata później auto zostało zastąpione przez kolejną generację BMW serii 3, fabrycznie oznaczoną kodem E90.

Plusy:
- nowoczesna linia nadwozia
- bogate wyposażenie
- świetne prowadzenie
- dobra jakość wykonania
Minusy:
- wysoka cena zakupu
- wysokie spalanie mocniejszych jednostek napędowych

BMW serii 3 (E90)


BMW serii 3 E90 to następca produkowanego przez 7 lat modelu E46. Piąta generacja auta segmentu D została zaprezentowana w marcu 2005 roku i przyczyniła się do tego, że BMW Group ogłoszono jednym z największych producentów samochodowych świata. Auto, sprzedane w 229 900 egzemplarzy w pierwszym roku produkcji, najpierw zostało pokazane jako 4-drzwiowy sedan. Model Touring (kombi oznaczane fabrycznie E91) wprowadzono nieco później - jesienią, Coupé (E92) w drugiej połowie 2006 roku, a Cabrio (E93) 6 miesięcy później.

Samochód miał bardziej opływową linię niż poprzednik. Pojawiło się więcej krągłości, pojazd zaczął nawiązywać do większych modeli - serii 7 oraz serii 5, stroniąc jednak od ich wyzywającej i kontrowersyjnej stylistyki. E90 urosło w porównaniu z E46 - mierzyło 4520 mm długości, 1817 mm szerokości oraz 1421 mm wysokości, ale nie zyskało zbyt wielu dodatkowych kilogramów masy (od 1350 do 1775 kg). Samochód oferowany na dziewięciu rynkach miał przestronne wnętrze, dzięki czemu cieszył się popularnością wśród rodzin. Nawet sportowe coupé mieściło 440 l bagażu, a wersje sedan i kombi miały jeszcze bardziej pojemne kufry.

Deskę rozdzielczą wykonano z materiałów zadowalającej jakości - do ich spasowania nie można mieć zastrzeżeń. Auto miało bogate wyposażenie seryjne, w skład którego wchodziły m.in.: układ ABS z ASR, aluminiowe felgi, 6 poduszek powietrznych, elektryka szyb, klimatyzacja manualna czy przyzwoity zestaw audio. Tradycją BMW są obszerne listy wyposażenia dodatkowego, dlatego nietrudno spotkać auta bogatsze chociażby o skórzaną tapicerkę, nawigację, szyberdach czy podgrzewane i wentylowane fotele o elektrycznej regulacji.

Klient decydujący się na BMW serii 3 E90 miał duży wybór jednostek napędowych. Listę benzynowych silników otwiera 1,6 l (316i) o mocy 122 KM. 318i rozwija od 129 do 143 KM, 320i od 150 do 170 KM, 320si 173 KM, 323i od 177 do 203 KM, 325i 218 KM, 328i (przeznaczony na rynek amerykański) - 233 KM, a 330i 272 lub 304 KM. Najwyżej w gamie seryjnych modeli stoi odmiana 335i, generująca 306 KM z podwójnie doładowanego silnika o pojemności 3,0 l. Klient może zdecydować się również na wersję przygotowaną przez inżynierów z M GmbH. Zaprezentowane w 2007 roku BMW M3 (niedostępne jako wersja touring) jest napędzane silnikiem V8 o pojemności 4,0 l, który generuje 420 KM. Dwa lata później światło dzienne ujrzała jeszcze mocniejsza i lżejsza odmiana M3 GTS, polakierowana na pomarańczowy kolor, która miała wzmocniony silnik 4,4 l o mocy 450 KM. Limitowane auto otrzymało także zmodyfikowane zawieszenie oraz spoiler na tylnej klapie.

BMW E90 to również silniki wysokoprężne, których wybór jest przeogromny. Gamę otwiera 316d o mocy 115 KM, poprzedzające mocniejsze 318d (od 122 do 143 KM), 320d (od 163 do 184 KM) i 325d (od 197 do 204 KM). Na szczycie diesli stoją odmiany 330d rozwijające od 231 do 245 KM oraz 335d, generujące potężne 286 KM i 580 Nm maksymalnego momentu obrotowego, które pozwalają rozpędzić się do 100 km/h w niewiele ponad 6 s.

2008 rok przyniósł niewielki facelifting wersji sedan i kombi. Dwa lata później podobnie zmodernizowano dwie pozostałe odmiany nadwoziowe. 4-drzwiowy samochód w 2012 roku został zastąpiony BMW serii 3 linii F30, której pozostałe warianty wkrótce wejdą na miejsce dotychczasowych wersji E90.

Plusy:
- nowoczesna i awangardowa stylistyka
- bogate wyposażenie seryjne
- świetne prowadzenie
- mnogość wersji nadwoziowych
Minusy:
- wysoki koszt zakupu
- paliwożerne mocniejsze jednostki napędowe

BMW serii 3 (F30, F31, F80)


Pod koniec 2011 roku zadebiutowała już szósta generacja BMW serii 3. Tym razem wóz ma oznaczenie kodowe F30. Jak zwykle auto jest jeszcze bardziej luksusowe i oferuje lepsze osiągi niż poprzednik. Samochód jest dostępny w wersji sedan i kombi. Coupé i kabriolet zostały oddzielone i nazwano je „serią 4”.

Nadwozie modelu F30 ma dużo bardziej dynamiczną linię stylistyczną niż poprzednik. W oczy rzucają się przede wszystkim wąskie reflektory przednie łączące się z charakterystycznymi dla wszystkich modeli BMW „nerkami” w przednim zderzaku. Z tyłu pozostawiono klasyczny kształt świateł – literę L. Elementami zwracającymi uwagę są również tylne poszerzone błotniki, które nadają autu sportowy charakter.

W porównaniu z E90 model F30 jest znacznie, bo aż o około 100 mm, dłuższy. Projektanci zwiększyli także rozstaw osi o niemal 50 mm. Wysokość i szerokość obu generacji aut pozostał prawie na tym samym poziomie. Konstruktorzy zachowali tradycyjne proporcje przodu samochodu z bardzo krótkim zwisem.

Choć w BMW serii 3 objętość bagażnika nigdy nie była najważniejszym parametrem, warto wspomnieć, że w F30 bagażnik ma o 20 litrów więcej niż w poprzedniku. Oczywiście kształt komory bagażowej jest bliski prostokątowi, a przestrzeń załadunkowa znajduje się stosunkowo nisko.

Nadwozie BMW serii 3 może być zindywidualizowane przez jeden z czterech pakietów, w ramach których zmieniane są zderzaki lub listwy okienne czy też wnętrze reflektorów (lub wszystko naraz).

Podstawowe wyposażenie auta obejmuje m.in. układy ABS, ASR i ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby, elektrycznie sterowane lusterka itd. W ramach wyposażenia dodatkowego możliwy jest zakup nie tylko wielostrefowej klimatyzacji, ale także różnych rodzajów tapicerki, układy kamer wspomagających parkowanie, wyświetlacz head-up, aktywny tempomat, system ostrzegający przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, asystent hamowania i wiele innych.

Jak zwykle dla BMW najważniejszą kwestią jest paleta silników, która również w F30 jest bardzo szeroka. Podstawowym motorem jest 1,6-litrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. W zależności od wersji ma on moc 136 KM lub 170 KM. Następny w kolejności jest 2-litrowiec o mocy 184 KM lub 245 KM. Podobnie jak mniejszy brat ma on turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk benzyny.

Oprócz 4-cylindrowców pod maską BMW F30 montowany jest też rzędowy silnik sześciocylindrowy. To właśnie z takich konstrukcji słynie BMW. 3-litrowa jednostka napędowa z turbosprężarką i bezpośrednim wtryskiem rozwija 306 KM i zapewnia prędkość maksymalną 250 km/h oraz sprint do setki w około 5,0-5,5 s.

Z motorami 2-litrowym i 3-litrowym łączone są 6-biegowe manualne skrzynie lub przekładnie automatyczne o ośmiu przełożeniach. Również z tymi samymi silnikami jako opcja oferowany jest napęd na wszystkie koła.

Paleta turbodiesli obejmuje dwa motory. Pierwszy ma objętość skokową 2,0 l i jest dostępny w wersji z jedną lub dwiema turbosprężarkami. W zależności od tego jego moc waha się od 116 KM do 218 KM. Większy silnik ma 3 litry objętości i 6 cylindrów, i też jest budowany z jedną lub dwiema turbosprężarkami. W słabszej odmianie ma on 258 KM mocy, natomiast w mocniejszej aż 313 KM. 3-litrowiec jest łączony tylko z automatyczną skrzynią przekładniową, a w wersji 313-konnej oferta ogranicza się też tylko do napędu na wszystkie koła.

Osoby zainteresowane hybrydami w modelu serii 3 również znajdą coś dla siebie. Auto z takim napędem jest sprzedawane pod nazwą ActiveHybrid 3. Do jego napędu służy 3-litrowy silnik benzynowy o mocy 306 KM i konstrukcja elektryczna dająca 40 kW. Łączna moc obu układów to 340 KM.

Natomiast dla klientów ze sportowym zacięciem firma z Monachium opracowała model M3. Chociaż w większości auto bazuje na zwykłej wersji F30, BMW nadało temu autu kod F80. Powodem tego jest znacznie zmodernizowany układ napędowy, zawieszenie i hamulce, a przede wszystkim inny silnik.
Jednostka napędowa o oznaczeniu S55 bazuje na 3-litrowej konstrukcji o mocy 306 KM. Zakres modyfikacji w tym silniku jest jednak bardzo duży. Bezpośredni wtrysk paliwa i dwie turbosprężarki gwarantują kierowcy M-trójki moc 431 KM, która przekłada się na ograniczoną do 250 km/h prędkość maksymalną oraz przyspieszenie do setki w czasie 4,3-4,1 s w zależności od tego czy auto jest uzbrojone w manualną czy dwusprzęgłową skrzynię biegów. W chwili pisania tego tekstu model M3 dostępny był tylko z nadwoziem sedan.

Wymiary
Długość auta 4349.00 mm
Szerokość auta 1611.00 mm
Wysokość auta 1379.00 mm
Rozstaw osi 2571.00 mm
Rozstaw przednich kół 1371.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1371.00 mm
Silnik
Producent silnika BMW
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 84.00 mm
Stopień sprężania 9.50:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 56 kW (76 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5800 rpm
Maksymalny moment obrotowy 111 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3200 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 154 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Przełożenie najwyższego biegu 1.00:1
Przełożenie przekładni głównej 4.10:1
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1975
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1011 kg
5 gwiazdek
(2 głosy)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(1 głos)
2 gwiazdki
(1 głos)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    - pełno błędów w danych technicznych
    - brakuje wielu modeli
    - nie da się posortować według wersji nadwozia

  • zgłoś nadużycie

    Pomysł świetny, aczkolwiek faktycznie trochę błędów i brak segregacji wg. rodzaju nadwozia. Poprawicie to i będzie świetna baza danych.

  • Olgierd L.
    zgłoś nadużycie

    Panowie, prace nad bazą trwają. W niektórych markach są błędy tego typu, że modele są przemieszane, albo wpisane są błędnie dane techniczne. Wszystko jest poprawiane, ale ze względu na ogromną ilość modeli i wersji silnikowych trochę to potrwa. Poza tym cały czas pojawiają się nowe modele samochodów.

  • Dziekan
    zgłoś nadużycie

    Sądziłem, że te komentarze służą ocenie aut, nie bazy. Z tego co widzę, to to dopiero raczkuje, więc musimy się uzbroić w cierpliwość.

    Co do samego samochodu - trójka jest nieśmiertelna i bez względu na generację, w swoim czasie była autem klasy nieco wyższej niż inne auta tych rozmiarów od tańszych konkurentów. Napęd na tył, bardzo dobre silniki. Tylko ceny nowych egzemplarzy trochę mordują ten samochód. Ale cóż, chce się BMW, trzeba płacić.

  • zgłoś nadużycie

    Ładna jest tylko najnowsza. Poprzednie są według mnie obdarzone mianem samochodu na 18-stkę.

Napisz swoją opinię »

  • Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999]

    Kupujemy klasyka: BMW 850i [1989-1999]

    Luksusowy, sportowy, technicznie najbardziej zaawansowany – tak przedstawiano BMW Serii 8, które zadebiutowało w 1989 roku i nie znalazło wielu klientów. Sam projekt kosztował grubo ponad miliard ówczesnych marek niemieckich i choć wizerunkowo był wielkim sukcesem, to ekonomicznie już raczej nie. Dziś to jeden z najbardziej cenionych...

  • BMW M240i xDrive: idealne dla amatora

    BMW M240i xDrive: idealne dla amatora

    Gdzieś pomiędzy modelami sportowymi a tymi do normalnej jazdy znajdujemy czasami wersje samochodów, które służą do wszystkiego i są optymalne. Takie było testowane przeze mnie BMW M240i, które dzięki napędowi xDrive sprawdza się w każdych warunkach i nie wymaga wiele od kierowcy. Wbrew pozorom to jego największa zaleta.

  • DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    Zdecydowana większość zmotoryzowanych może sobie pozwolić jedynie na zakup samochodu używanego. Dla nich niezwykle ważne jest to, jak dany model znosi upływ czasu. Oto samochody, które po przejechaniu do150 tys. km w badaniach DEKR-y wypadły najlepiej.

INNE AUTA TEJ MARKI