BMW serii 6

1 opinia

BMW serii 6 (E24)


BMW serii 6 linii E24 to następca pięknego i bardzo cenionego dziś modelu E9, którego produkcja zakończyła się w 1975 roku. Było to długie i rozłożyste coupé, zaprojektowane i początkowo składane przez firmę Karmann. Auto wprowadzało powiew świeżości w zakresie stylistyki, jednak z nawiązaniem do dotychczasowych produktów firmy z Monachium. Zarząd firmy zdecydował, że nowy wóz musi mieć wyłącznie 6-cylindrowe silniki, nadające autu segmentu GT niepowtarzalny charakter.

Agresywny i elegancki zarazem kształt wyszedł spod rąk Paula Bracqa i potrafi zawstydzić niejedno dzisiejsze sportowe auto. Stylistykę wersji przeznaczonych na rynek amerykański psują trochę zderzaki, które musiały się pojawić, by spełnić lokalne normy mówiące o konieczności praktycznie bezszkodowego wyjścia ze stłuczki zaistniałej przy 5 mph (8 km/h). 4755 mm długości, 1725 mm szerokości i 1365 mm wysokości sprawiały, że samochód był odbierany jako typowy przedstawiciel klasy GT. Sprawdzał się zarówno na torze wyścigowym, jak i w codziennej eksploatacji czy długiej trasie.

Obszerne wnętrze (głównie dla dwóch osób, choć z tyłu także było przestronnie) zadowalało w nawet najdalszej podróży, umilały ją dodatkowo bardzo komfortowe, najczęściej skórzane fotele. Wyposażenie także było bogate jak na przełom lat 70. i 80.: ABS, elektryka szyb, wspomaganie kierownicy, aluminiowe felgi, szyberdach, podgrzewane fotele o elektrycznym sterowaniu, klimatyzacja, komputer pokładowy - takie elementy nie były niczym nadzwyczajnym w BMW serii 6 E24. Późniejsze modele miały także poduszkę powietrzną dla kierowcy, a auta przeznaczone na rynek amerykański nawet takie rozwiązania jak regulowana wysokość tylnego zawieszenia, klimatyzowana tylna kanapa, osłony przeciwsłoneczne czy dopracowany, 8-głośnikowy zestaw audio.

Początkowo zaprezentowano 630 CS i 633 CSi. Z silnika 3,0 l oraz 3,2 l motory te osiągały odpowiednio 185 oraz 200 KM. Moc na tylne koła była przekazywana za pośrednictwem 4- lub 5-biegowej skrzyni Getrag lub 3- lub 4-stopniowego automatu ZF. W grudniu 1977 roku do oferty wprowadzono motor 635CSi. Jednostka o pojemności 3,4 l generowała 218 KM, była w stanie jechać 230 km/h i rozpędzić auto ważące około 1,5 tony do 100 km/h w 7,3 s. Niespełna 6 lat później, na frankfurckim Motor Show, z myślą o Europejczykach pokazano bardzo pożądaną odmianę M635CSi, która była odpowiednikiem japońskiej oraz amerykańskiej wersji M6, zaprezentowanej w lipcu 1986 roku.

Auto przygotowane przez M GmbH dla Starego Kontynentu miało motor pochodzący z najbardziej sportowego i bardzo elitarnego wozu w gamie - modelu M1. 6,7 s do 100 km/h i przeszło 250 km/h prędkości maksymalnej to wynik imponujący nawet po prawie 30 latach. Niektórzy mówią, że przyśpieszenie do setki było jeszcze lepsze. Magazyn "Car and Driver" podczas testowania M6, wersji słabszej (260 KM) i przez bardziej luksusowe wyposażenie cięższej względem M635CSi, osiągnął czas 6,1 s (fabryczne dane - 6,8 s). Niestety, przyjemność ze sportowej jazdy sporo kosztowała przy dystrybutorze - producent dla wersji M podaje średnie spalanie na poziomie 18 l na 100 km. Dla Ameryki Północnej powstała specjalna luksusowa odmiana L6, zaprezentowana w 1986 roku i bazująca na 635CSi.

Przez 11 lat produkcji, do 1989 roku, linie montażowe w Dingolfing, w Niemczech, opuściło 86 216 egzemplarzy BMW serii 6 E24. Zbudowano 4088 sztuk modelu M635CSi oraz 1767 odmiany M6, które dzisiaj są łakomym kąskiem dla kolekcjonerów.

BMW serii 6 (E63)


E63 to seria modelu 6 BMW, zaprezentowana w 2003 roku podczas Frankfurt Motor Show. Było to wskrzeszenie wygasłej w 1989 roku legendy - E24. Sportowe coupé powstało na płycie podłogowej modelu 5 E60 i charakteryzowało się kontrowersyjną stylistyką autorstwa Chrisa Bangle'a, projektującego także wspomnianą 5 oraz serię 7 (E65).

Design nowego modelu miał przypominać rekina, choć częściej nazywano go dziobiącą papugą. Najbardziej oryginalnym elementem karoserii była wysoko poprowadzona i niemal pionowo opadająca klapa bagażnika, wcinająca się między lampy. Co ciekawe, do budowy serii 6 użyto nie tylko stali, ale również blach aluminiowych i wysokiej jakości tworzyw sztucznych. Samochód dzięki znacznym rozmiarom (4877 mm długości, 1900 mm szerokości, 1372 mm wysokości) z łatwością mieścił 4 osoby, które w niezwykle komfortowych warunkach (mowa głównie o osobach siedzących w pierwszym rzędzie foteli) mogły pokonać każdy dystans.

Stylistyka wnętrza była zbliżona do wprowadzonego nieco wcześniej modelu E60 i oddawała do użytku kierowcy najpotrzebniejsze przyrządy, bez zbędnych funkcji. Ergonomia stała na najwyższym poziomie, a jakość wykonania oraz spasowanie materiałów to prawdziwy majstersztyk. U góry konsoli centralnej znajdował się wyświetlacz systemu iDrive, sterowanego pokrętłem umieszczonym na tunelu środkowym. Było to nie do końca dopracowane rozwiązanie, na które skarżyło się wielu użytkowników. Niedoskonałości zostały naprawione dopiero po kilku latach produkcji.

Auto od początku obecności na rynku miało bardzo bogate wyposażenie: systemy bezpieczeństwa, komplet 8 poduszek powietrznych, pełna elektryka i dwustrefowa automatyczna klimatyzacja to tylko kilka pozycji z ogromnej listy standardowych urządzeń pokładowych. Pojazd wyposażono w 450 l bagażnik w wersji coupé oraz 350 l w odmianie kabriolet (E64), zaprezentowanej trochę później. BMW serii 6 linii E63 było samochodem bezpieczeństwa podczas rozgrywek Moto GP w 2006 roku. Jesienią 2007 inżynierowie opracowali facelifting, który wprowadzał m.in. nowe kierunkowskazy przednich i tylnych lamp wykonane w technologii LED czy dopracowanie wnętrza, z naciskiem na obsługę systemu MMI.

Pod maską E63/E64 mógł znaleźć się jeden z 5 silników. Gamę benzynowych jednostek otwierał model 630Ci rozwijający 257 KM. Mocniejsze 630i generowało 272 KM, a motory V8 - 645Ci oraz 650i - odpowiednio 333 oraz 367 KM. Na szczycie mechanicznego Mount Everest stała odmiana M6, przygotowana przez oddział M GmbH, zajmujący się sportem bawarskiej firmy. Auto charakteryzowało się agresywnym wzorem zderzaków oraz dużymi felgami o średnicy 19 cali, za którymi krył się wydajny układ hamulcowy. Pod tylnym dyfuzorem umieszczono cztery końcówki układu wydechowego. Jednostka V10 o mocy 507 KM była podobna do tej stosowanej w modelu M5. 4,2 s do 100 km/h oraz prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie) wymagały niestety odpowiedniego zapotrzebowania na paliwo. Model ten zużywał średnio około 15 l benzyny. Oszczędniejszą opcją był jedyny diesel w gamie - 635d. Silnik 3,0 l rozwijał moc 286 KM i spalał około 7 l na 100 km. Do przeniesienia napędu na tylne koła służył 6-stopniowy automat Steptronic. Wersja M6 wyposażana była w 7-biegową przekładnię SMG, którą na rynku amerykańskim dało się zastąpić manualną skrzynią o 6 biegach.

Kontrowersyjne BMW serii 6 E63/E64 produkowano do lipca 2010 roku. Ponad rok później światło dzienne ujrzał następca - bardziej stateczny oraz stonowany model o oznaczeniu kodowym F12/F13.

BMW serii 6 (F06/F12/F13/)


BMW 6 F13 to sportowo-luksusowe coupé, które występowało także w odmianie kabriolet (kod F12). Zastąpiło ono serię E63/E64, której produkcję zakończono w 2010 roku. Nowy samochód zaprezentowano po raz pierwszy podczas Paris Motor Show, po czym pojazd debiutował także na Shanghai Auto Show i nowojorskiej wystawie samochodowej. W 2011 roku gotowe BMW 6 F12/F13 zaczęło zjeżdżać z taśm produkcyjnych monachijskiej manufaktury mieszczącej się w Dingolfing.

W zakresie stylistyki samochód wprowadził do gamy nieco więcej elegancji. Poprzednik był estetycznym niewypałem - jedni się nim zachwycali, inni patrzyli z obrzydzeniem. F12/F13 to auto o zdecydowanie łagodniejszych kształtach, więcej tu falistych kresek oraz krągłości. Nowy designer, Nader Faghihzadeh, pokazał, że sportowy charakter luksusowego coupé można podkreślić bez konieczności używania ostrych cięć i wyzywających kształtów.

Nadwozie mierzące 4895 mm długości, 1895 mm szerokości oraz 1369 mm wysokości kryje przepełnione dostatkiem, ponadprzeciętnie luksusowe wnętrze. Czwórka pasażerów, która znajdzie schronienie pod przepastną skorupą karoserii, na pewno nie będzie narzekać na brak miejsca. Oczywiście najwygodniej będzie dwójce ludzi, ewentualnie z dziećmi na tylnej kanapie, jednak przestrzeń w drugim rzędzie foteli także nie należy do ciasnych. Ponadto BMW serii 6 linii F12/F13 ma przepastny bagażnik liczący 350 l (przy otwartym dachu - 300 l) w wersji kabriolet oraz imponujące 460 l w przypadku zamkniętej odmiany.

Wyposażenie BMW serii 6 stoi na bardzo wysokim poziomie. W standardzie są m.in.: skórzana tapicerka, pełna elektryka szyb i foteli, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane siedziska, tempomat, komplet systemów stabilizujących jazdę, nawigacja satelitarna czy przyzwoity zestaw audio. Oczywiście lista opcji nie jest uboga - liczy kilkadziesiąt innych ekskluzywnych dodatków, wśród których znajdują się np. szklany dach, podsufitka z Alcantary, monitory w zagłówkach przednich siedzeń czy zestaw usportowionego zawieszenia i układu kierowniczego.

Pod maską sportowego coupé i wersji kabriolet może pracować jedna z trzech jednostek napędowych. Gamę otwiera rzędowa szóstka o pojemności 3,0 l, rozwijająca 320 KM w modelu 640i. Mocniejsze 650i z motoru 4,4 l V8 generuje imponujące 407 KM. Moc w odmianie xDrive może być przenoszona także na wszystkie koła (standardowo auto napędzane jest na tylną oś). Taki samochód może osiągnąć setkę w 4,9 s i pędzić (jak wszystkie pozostałe odmiany) 250 km/h. Dla zwolenników silników wysokoprężnych producent przygotował wersję 640d, która z podwójnie doładowanej jednostki rozwija 313 KM i niesamowite 630 Nm momentu obrotowego. Przy imponujących osiągach (5,6 s do 100 km/h) pozwala to uzyskać przyzwoite spalanie rzędu 5,6 l/100 km. W każdym wariancie modelowym mechanika sprzężona jest z 8-biegową przekładnią automatyczną. W USA klienci mogą zamówić także sześciostopniową skrzynię manualną.

Rok 2012 przyniósł nowy typoszereg, bazujący na F12/F13, oznaczony kodem F06. Auto nazwane Gran Coupe ma ten sam standard wyposażenia oraz mechaniki (wzmocniono jedynie odmianę 650i, która w tej wersji dostarcza 445 KM) co odmiany dwudrzwiowe, ale bardziej przestronne nadwozie czterodrzwiowego coupé. Będzie konkurował m.in. z Audi A7 oraz Mercedesem CLS.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.4
Długość auta 4754.00 mm
Szerokość auta 1753.00 mm
Wysokość auta 1384.00 mm
Rozstaw osi 2624.00 mm
Rozstaw przednich kół 1431.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1463.00 mm
Prześwit 140.00 mm
Średnica zawracania 11.20 m
Silnik
Producent silnika BMW
Kod silnika M30
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 3.0 l
Średnica cylindra 89.00 mm
Stopień sprężania 9.00:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 135 kW (184 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5800 rpm
Maksymalny moment obrotowy 254 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3500 rpm
Maksymalna prędkość obrotowa 6200 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Główne łożyska 7
Osiągi i zużycie paliwa
Czas na 1/4 mili 16.30 s
Maksymalna prędkość 211 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 1.00:1
Przełożenie przekładni głównej 3.45:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 280.00 mm
Tylne hamulce Tarczowe, wentylowane, serwo
Średnica tylnych hamulców 280.00 mm
Przekładnia kierownicza Przekładnia śrubowo-kulkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.5
Przednie koła 6 x 14
Przednie opony 195/70 VR 14
Tylne koła 6 x 14
Tylne opony 195/70 VR 14
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1976
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 4
Masa własna 1452 kg
5 gwiazdek
(1 głos)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    To auto widziane na ulicy budzi we mnie dużo podziwu. U mnie konkuruje z Audi A5 i Mercedesem E Coupe. Audi jest nieco ładniejsze jednak to Mercedes jest najładniejszy.

Napisz swoją opinię »

  • BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego

    BMW Serii 7 E38 [1994-2001] – poradnik kupującego

    Było już Audi A8 D2 oraz Mercedes Klasy S W140, zatem nie mogłoby zabraknąć ich największego konkurenta, czyli BMW Serii 7 E38. Dziś zaprezentujemy wam ten właśnie model, który cieszy oko nawet obecnie. To zasługa jego ponadczasowej stylistyki. Siódemka odstrasza jednak niektórych kosztami eksploatacji. Czy słusznie?

  • Duże silniki w dużych autach: benzyna czy diesel? [cz. 3]

    Duże silniki w dużych autach: benzyna czy diesel? [cz. 3]

    Dziś ostatnia część cyklu porównań silników benzynowych i wysokoprężnych o tej samej pojemności w tym samym modelu. Po raz czwarty odpowiadamy na pytanie: co wybrać - benzynę czy diesla?

  • BMW 225xe Active Tourer: hybryda lepsza od benzyny i diesla

    BMW 225xe Active Tourer: hybryda lepsza od benzyny i diesla

    Pewnie potrwa to jeszcze kilka lat, ale na razie z samochodami hybrydowymi jest tak, że zawsze zadajemy sobie pytanie: czy opłaca się je kupować? W przypadku 225xe Active Tourer powinniśmy je zadać w inny sposób: czy opłaca się go nie kupować? BMW udowadnia, że dobrze zaprojektowana hybryda przy właściwej polityce cenowej może...

INNE AUTA TEJ MARKI