Subaru Legacy

0 opinii

Subaru Legacy III


Legacy to model klasy średniej (segment D) produkowany od 1989 roku przez wielobranżowy japoński koncern Fuji Heavy Industries pod marką Subaru. Od początku produkcji Subaru przedstawiło już pięć generacji tego modelu. Auto zastąpiło produkowany od 18 lat model Leone/Loyale.

Legacy III serii wytwarzano w Japonii i Stanach Zjednoczonych, a sprzedawane nie tylko pod nazwą Legacy, ale także Legacy B4, Liberty oraz Legacy Touring Wagon (wersja kombi).
Auto dostępne było z 4-drzwiowym nadwoziem typu sedan oraz 5-drzwiowym – kombi. Legacy wytwarzano również jako uterenowione Legacy Outback, który dopiero od czwartej generacji traktowany jest jako oddzielny model na większości rynków.

Nadwozie Legacy liczyło sobie ponad 4,7 m długości, ale jego rozstaw osi wynosił tylko 2,65 m, przez co auto miało długie zwisy z przodu i z tyłu. Na pierwszy rzut oka Legacy III sprawiało wrażenie, jakby światła były za duże w stosunku do reszty samochodu. Wystarczyło jednak dłużej przyjrzeć się temu wozowi i to złudzenie znikało.

Miejsca w aucie było sporo, szczególnie w jego przedniej części, gdzie kierowca i pasażer nie mogli mieć powodów do narzekań. Również z tyłu przestrzeni było dość dużo. Jedynie osoby wysokie, które zasiadły za również wysokim kierowcą, mogły mieć problem z nogami, jeśli prowadząca samochód osoba przesunęła siedzenie maksymalnie do tyłu.

Deska rozdzielcza była prosta i dość kanciasta, a jej wygląd przywodził na myśl odpowiedniki wykonywane przez szwedzką firmę Volvo. Zastosowane we wnętrzu materiały zaskakiwały jakością niższą, niż można by się spodziewać po tym wozie. Podobnie z jakością spasowania wszystkich detali w kabinie.

Subaru Legacy było bezpiecznym wozem. W próbie zderzeniowej przeprowadzonej przez Euro NCAP auto otrzymało cztery na pięć możliwych gwiazdek. Wyposażenie podstawowe obejmowało m.in. przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera czy elektrycznie sterowane szyby.
W Legacy instalowano wiele różnych silników. Były to zawsze jednostki benzynowe w układzie przeciwsobnym o czterech lub sześciu cylindrach.

Najsłabszy motor to czterocylindrowiec z układem rozrządu wyposażonym w jeden wałek w każdej głowicy. Jednostka miała 2 l objętości skokowej i osiągała moc 137 KM. Motor nadawał się do co najwyżej spokojnej jazdy. Lepszym wyborem był silnik z układem rozrządu DOHC. Miał on moc 165 KM, co gwarantowało przyzwoite osiągi.

Tę samą moc rozwijała 2,5-litrowa jednostka napędowa montowana pod maską Subaru. Tak jak pierwszy z wymienionych motorów miała ona układ rozrządu SOHC. Większa objętość skokowa sprawiała, że silnik zużywał więcej paliwa niż jego mniejszy odpowiednik.

Największym, ale nie najmocniejszym źródłem napędu w Legacy III był 6-cylindrowy bokser o objętości skokowej 3,0 l. Miał on moc maksymalną 220 KM przy 6000 obr./min, a jego moment obrotowy wynosił 289 Nm przy 4400 obr./min. Odmiana ta nazywała się B4 RS25.

Najmocniejszy był 2-litrowy silnik z podwójnym turbodoładowaniem w układzie twin. Jednostka ta rozwijała moc 265 KM, gdy połączona była z nią automatyczna skrzynia biegów, oraz 280 KM, gdy sprzężono z nią manualną skrzynkę 5-biegową. W tej odmianie Legacy miało symetryczny napęd na wszystkie koła. Tę wersję samochodu oznaczano symbolem B4 RS30.

W 2000 roku zbudowano też limitowaną do 400 egzemplarzy specjalną edycję STi S400, a dwa lata później powstałą również w 400 sztukach serię STi S401. Wozy te były dostępne tylko na rynku japońskim.

Przez wszystkie lata firma dokonywała drobnych usprawnień w kolejnych rocznikach auta. Do największych wad tego wozu należały niezbyt wytrzymałe skrzynie biegów oraz paliwożerne jednostki napędowe, a po stronie zalet stały osiągi silników, dobry układ jezdny i niezła ochrona antykorozyjna.
Produkcję Legacy III zakończono w 2004 roku, kiedy zastąpił go nowszy model.


Subaru Legacy IV

Legacy IV serii wytwarzano w Japonii i Stanach Zjednoczonych, a sprzedawano nie tylko pod nazwą Legacy, ale także Legacy B4, Liberty oraz Legacy Touring Wagon (wersja kombi).

Auto dostępne było z 4-drzwiowym nadwoziem typu sedan oraz 5-drzwiowym – kombi. Legacy wytwarzano również jako uterenowione Legacy Outback, który dopiero od czwartej generacji traktowany jest jako oddzielny model na większości rynków.

Nadwozie Legacy liczyło ponad 4,7 m długości (w wersji kombi prawie 4,8 m), ale jego rozstaw osi wynosił tylko 2,67 m, przez co auto miało długie zwisy z przodu i z tyłu. Nadwozie auta skrojono bardzo elegancko. Wyróżniało się ono ładną sportową sylwetką z małymi przednimi światłami i „pionowymi” lampami zespolonymi z tyłu. Karoseria przyciągała wzrok.

Mimo niewielkiej różnicy w rozstawie osi w stosunku do poprzednika (zaledwie o 2 cm więcej) udało się wygospodarować większą przestrzeń dla pasażerów. Z przodu już w Legacy III nie można było narzekać, jednak z tyłu brakowało nieco miejsca na nogi. W nowym wozie zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa zapewniały tyle samo przestrzeni na nogi i nad głowami.

Subaru znacząco poprawiło jakość materiałów zastosowanych do obicia wnętrza oraz spasowanie elementów, choć plastiki nadal bywały twarde w wielu miejscach. Nie zapomniano także o wygłuszeniu kabiny pasażerskiej, co zwiększało komfort podróży.

Już w podstawowej odmianie Legacy czwartej generacji miało bogate wyposażenie, a w najdroższej wersji L.L. Bean w wyposażeniu standardowym, oprócz takich elementów, jak poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, elektrycznie sterowanych szyb, ABS-u i ESP, były takie dodatki, jak: skórzana tapicerka siedzeń i kierownicy, drewniane wstawki we wnętrzu, odtwarzacz plików MP3 z radiem, nawigacja satelitarna i szklany dach.

Subaru Legacy ceniono przede wszystkim za układ napędowy. Producent ponownie zastosował system taki jak w poprzedniku, ale dodał kilka ulepszeń. Był to symetryczny układ napędowy wszystkich kół. Subaru zrezygnowało też z produkcji Legacy z napędem przednim, który dostępny był a aucie poprzedniej serii.

Oznaczonego jako B4 sedana przez pierwsze dwa lata sprzedawano z nieco za słabym 138-konnym silnikiem typu bokser, z którym łączono manualną skrzynię 5-biegową lub 4-biegowy automat.
Słabą wersję 2.0i zastąpiono nieco mocniejszą 2.0R w 2005 roku, montując w tym samochodzie 165-konny silnik. Oczywiście jak wszystkie jednostki napędowe miał on przeciwsobny układ tłoków. W 2007 roku moc tej jednostki zredukowano do 150 KM.

W latach 2003-2006 dostępna była odmiana turbo tego ostatniego motoru. W zależności od tego, czy wybrało się manualną, czy automatyczną skrzynię biegów, silnik rozwijał moc 258 KM lub 245 KM.
Osoby poszukujące większego motoru mogły kupić odmianę 2.5i, która miała 2,5-litrowy, 4-cylindrowy motor o mocy 165 KM (w latach 2003-2005) lub 173 KM (od 2007 roku). Jeśli kogoś taki silnik nie satysfakcjonował, mógł kupić odmianę z turbodoładowaniem o mocy 250 KM. Ta wersja nazywana była 2.5GT. Ten sam podwójnie doładowany motor montowano w wersjach GT STi (2008 rok), gdzie miał moc 265 KM, oraz w STi S402 wypuszczonej w limitowanej liczbie 400 sztuk. W tej ostatniej odmianie serce Subaru osiągało aż 285 KM mocy i 350 Nm momentu obrotowego.

Z kolei oszczędni mogli skorzystać z pierwszego w Subaru diesla typu bokser o objętości skokowej 2,0 l. Turbodoładowany silnik miał moc 150 KM i wyposażony był w 5-biegową, manualną skrzynię biegów. Poza najsłabszym autem wszystkie odmiany silnikowe, w których była możliwość zainstalowania skrzyni automatycznej, mogły mieć automat o pięciu biegach.

To właśnie skrzynie biegów oraz paliwożerność silników uznawane są za najsłabsze punkty Legacy. Klienci wspominają też o nie najlepszej ochronie antykorozyjnej. Po stronie plusów wozu wymieniane są mocne i dość trwałe silniki oraz dobry układ jezdny.

W 2009 roku zaprzestano produkcji Legacy IV, zastępując je nowszym wozem.

Subaru Legacy V


Concept car, na bazie którego miało powstać nowe Legacy, został zaprezentowany w Detroit w 2009 roku, a seryjny samochód zadebiutował na salonie samochodowym w Nowym Jorku tego samego roku i od razu został wprowadzony do produkcji.

Auto jest wytwarzane w Japonii i Stanach Zjednoczonych i można je nabyć pod nazwą Legacy, Legacy B4, Liberty (Australia) oraz Legacy Touring Wagon (kombi). Samochód produkowany jest z dwoma nadwoziami. Pierwszym jest 4-drzwiowy sedan, a drugim 5-drzwiowe kombi, niedostępne na rynku amerykańskim. Kombi ma też brata w postaci modelu Outback, który przez wiele lat nazywany był Legacy Outback i dopiero w czwartej generacji (w piątej serii Legacy) Subaru rozdzieliło go z Legacy.

Nowy samochód zarówno w wersji sedan, jak i kombi prezentuje się elegancko, jednak stracił nieco na sportowym wyglądzie. Z przodu znajduje się spora chromowana osłona chłodnicy i duże, unoszące się ku górze światła, a z tyłu elegancji nadaje chromowana listwa nad tablicą rejestracyjną. Brakuje jednak przetłoczeń lub listew na drzwiach, przez co Legacy V wygląda na cięższe niż w rzeczywistości i po prostu nudno. Wyglądałoby jeszcze gorzej, gdyby nie szczątkowe przetłoczenia błotników, które - nie ma co się oszukiwać - sportowego stylu temu Subaru nie nadają. Nawet w mocnej wersji GT jedyny sportowy akcent to wlot powietrza na masce.

W ogóle trzeba jasno powiedzieć, że z daleka nowe Legacy bardziej przypomina Opla Insignię niż siebie samo.

Wnętrze jest zupełnie innej jakości niż w poprzedniku (takie samo jak w Outbacku), ale nastawione na luksus, a nie mieszankę luksusu i sportu. Siedzenia są duże i wygodne, a miejsca pasażerom nie brakuje ani z przodu, ani z tyłu – ani nad głowami, ani na nogi. Materiały użyte do wykonania deski rozdzielczej są wyższej jakości niż w poprzedniku i lepiej ze sobą montowane. W bogatszych odmianach kierownicę i siedzenia pokrywa skóra, a na desce rozdzielczej oraz drzwiach znajdują się wstawki z drewna.

Wyposażenie Legacy już w podstawowej wersji jest bogate. Do normalnych elementów montowanych w najtańszym wozie należą: skórzana kierownica, centralny zamek, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane lusterka, system dźwiękowy McIntosh, kamera cofania, tempomat, ABS z EBD, ESP, przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera oraz poduszki kurtynowe. W zasadzie jedyna rzecz, której nie ma w standardzie, a jest do kupienia jako opcja, to skórzana tapicerka siedzeń.

Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, a także solidna konstrukcja sprawiają, że w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez Euro NCAP Subaru Legacy V zostało ocenione na maksymalną ocenę pięciu gwiazdek.

Subaru nadal oferuje tylko napęd na wszystkie koła – i to jest chyba dobre rozwiązanie. W gamie jednostek napędowych są cztery silniki benzynowe i jeden diesel. Wszystkie to oczywiście motory typu bokser.

Najmniejszy z benzynowców ma 2 l objętości skokowej i jest wyposażony w system zmiennych faz rozrządu. Rozwija on moc 150 KM. Kolejny silnik ma już 2,5 l objętości, a w jego głowicach znajduje się po jednym wałku rozrządu. Jednostka ta ma system zmiennych wzniosów zaworów i generuje moc 170 KM.

Najmocniejszy w stawce jest 2,5-litrowy, turbodoładowany motor. W zależności od rynku i skrzyni biegów razem z nim zamontowanej może się on pochwalić mocą od 265 do 285 KM. Z kolei największy jest 6-cylindrowy motor o objętości 3,6 l z podwójnym system zmiennych faz rozrządu, osiągający moc 256 KM. Tyle samo koni co najmniejszy silnik benzynowy ma jedyny turbodiesel o objętości skokowej 2,0 l.

Nie na każdym rynku wszystkie silniki są oferowane. W zasadzie tylko w Japonii można wybierać z całej palety jednostek napędowych.

W Legacy V Subaru zrezygnowało z 4-biegowej skrzyni automatycznej, zastępując ją bezstopniowym urządzeniem zautomatyzowanym CVT. Nadal dostępne są skrzynia 5-biegowa, automatyczna i 6-biegowa, manualna.

Nowe Legacy cenione jest za dobry układ jezdny i mocne silniki. Po stronie minusów klienci wymieniają cenę nieadekwatnie wysoką do tego, co oferuje samochód.

Wymiary
Długość auta 4600.00 mm
Szerokość auta 1690.00 mm
Wysokość auta 1469.00 mm
Rozstaw osi 2579.00 mm
Rozstaw przednich kół 1469.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1461.00 mm
Prześwit 170.00 mm
Silnik
Producent silnika Subaru
Kod silnika EJ18
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów F
Pojemność silnika ~ 1.8 l
Średnica cylindra 87.90 mm
Stopień sprężania 9.70:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 80 kW (109 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 150 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3200 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na cztery koła (AWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.69:1
Przełożenie przekładni głównej 4.11:1
Przednie opony 165 SR 13
Tylne opony 165 SR 13
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1989
Rodzaj nadwozia Kombi
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1251 kg
  • Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne

    Niepolecane modele samochodów w markach uznanych za niezawodne

    Niedawno opisaliśmy kilka dobrych, udanych modeli samochodów, marek uznanych z reguły za awaryjne. Dowiedzieliście się, że można kupić dobrą Alfę Romeo, Citroëna, Dacię czy Renault. Tym razem dowiecie się czego należy unikać, szukając samochodu marki, którą z reguły uważa się za niezawodną.

  • Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4

    Najtańsze, używane auta uterenowione z napędem 4x4

    Już w latach 80 firma Audi udowadniała, że w trudnych warunkach szosowych napęd na cztery koła daje ogromną przewagę nad przednim lub tylnym. Gdy stał się rozwiązaniem tańszym i bardziej dostępnym, zagościł w samochodach osobowych, które po lekkich modyfikacjach okazały się dobrą alternatywą dla terenówek. Na śniegu, na...

  • Sensowne auto za 5000 zł – Subaru i Suzuki [część 18] – poradnik kupującego

    Sensowne auto za 5000 zł – Subaru i Suzuki [część 18] – poradnik kupującego

    To już jedna z ostatnich części cyklu sensowne auto za 5000 zł. Dziś przejrzymy oferty samochodów marki Suzuki i Subaru, które zresztą mają ze sobą wiele wspólnego. Pozostanie nam jedynie dwóch gigantów, czyli Toyota i Volkswagen, oraz Volvo.

INNE AUTA TEJ MARKI