Suzuki Alto

0 opinii

Suzuki Alto VII

Alto to model miejskiego samochodu (segment A) produkowanego nieprzerwanie od 1979 roku przez japońską firmę samochodową Suzuki. Przez wszystkie lata produkcji Alto doczekało się aż siedmiu generacji (ostatnia w 2009 roku). Wóz ten jest także wytwarzany na licencji Suzuki przez inne firmy. W Polsce znana stała się indyjska firma Maruti, która właśnie na licencji japońskiego producenta wytwarzała model Suzuki Maruti 800. W naszym kraju był on sprzedawany za niewielkie pieniądze i dzięki temu zdobył całkiem dużą popularność. Auto kupowały chętnie kobiety oraz osoby starsze, a jego główną zaletą, poza niską ceną, były niewielkie rozmiary, pozwalające zaparkować tym wozem niemal wszędzie.

Nowy, wprowadzony w 2009 roku model poza nazwą Alto (znany też jako Alto A-Star) nie ma nic wspólnego ze swoimi poprzednikami. Z zewnątrz ten mierzący 3,4 metra długości samochodzik może nieco przypominać obecnie produkowanego Nissana Micrę i Peugeota 107. Do tego pierwszego auta Suzuki jest podobne w przedniej części. Ma ono duże, nieco wyłupiaste przednie reflektory, osadzone niemal na szczycie pokrywy silnika. W dole między nimi znajduje się dużych rozmiarów osłona chłodnicy. Z kolei boczna część auta może budzić skojarzenia z Peugeotem 107 czy Citroënem C1. Za to tył Alto nie bardzo pasuje do reszty wozu. Został on jakby wyrzeźbiony siekierą, co kłóci się z miękkimi liniami pozostałej części samochodu.

Mimo niewielkich rozmiarów Alto ma pięcioro drzwi, co znacznie ułatwia zajmowanie miejsc z tyłu, choć otwory drzwiowe nie są wielkie. Nawet osoby o wzroście 180 cm nie powinny odczuwać dyskomfortu, siadając na tylnej kanapie. Siedzisko jej jest dość duże i sprężyste, a miejsca nad głowami i na nogi dla zasiadających tam osób nie zabraknie. Jedynym problemem może się okazać zajmowanie miejsca z tyłu, gdy przednie fotele są maksymalnie odsunięte do tyłu.

Materiały wykorzystane do wnętrza nie należą do najlepszych, jednak od takiego samochodu nie można oczekiwać zbyt wiele. Za to spasowanie części w kabinie pasażerskiej jest na przyzwoitym poziomie – nic nie trzeszczy ani nie skrzypi.

Suzuki ma niewielki, bo liczący 129 l bagażnik, który można powiększyć do 367 l, składając tylną kanapę (nie trzeba demontować zagłówków).

Jak na samochód kosztujący około 37 000 zł (w Polsce) Alto jest całkiem dobrze wyposażone (mowa o wersji Comfort). W podstawowym wyposażeniu są klimatyzacja manualna, całkiem niezły odtwarzacz płyt CD z radiem, centralny zamek, elektrycznie regulowane przednie szyby, system mocowania fotelika dziecięcego Isofix, wspomaganie kierownicy, ABS z EBD i BAS, a także dwie czołowe i dwie boczne poduszki powietrzne.

Zawieszenie tego małego pojazdu zostało zestrojone dość sztywno, przez co komfort jazdy nie jest na najwyższym poziomie, ale auto prowadzi się względnie pewnie.

Początkowo Suzuki Alto było wyposażone tylko w malutki 0,7-litrowy silnik benzynowy o mocy 54 KM. Obecnie dostępny jest też 1-litrowy motor o mocy 68 KM (tylko ten w Polsce). Co prawda nie czyni on z małego wozu szybkiego samochodu, ale jest znacznie dynamiczniejszy niż mniejszy silnik. Wadą mocniejszej jednostki napędowej jest dość duży hałas przez nią generowany. Inym problemem są zbyt cienkie maty wygłuszające wnętrze.

W Polsce Suzuki Alto występuje tylko z 5-biegową skrzynią manualną, która przekazuje moc na przednie koła. W Japonii Alto jest też sprzedawane w wersji z bezstopniową skrzynką zautomatyzowaną. Producent oferuje też wersję z napędem na wszystkie koła.

W podstawowej wersji Suzuki Alto w Polsce kosztuje 32 900 zł (stan z 21.01.2012 r.).

Wymiary
Długość auta 3194.00 mm
Szerokość auta 1394.00 mm
Wysokość auta 1386.00 mm
Rozstaw osi 2335.00 mm
Rozstaw przednich kół 1221.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1199.00 mm
Prześwit 155.00 mm
Średnica zawracania 8.80 m
Silnik
Producent silnika Suzuki
Kod silnika F 5 B
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 0.5 l
Średnica cylindra 65.00 mm
Stopień sprężania 9.70:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 25 kW (34 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 41 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Główne łożyska 4
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.89:1
Przełożenie przekładni głównej 5.94:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Bębnowe
Tylne hamulce Bębnowe
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Przednie opony 5.20-10
Tylne opony 5.20-10
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1987
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 3
Liczba siedzeń 4
Masa własna 539 kg
  • Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Nowa stylistyka Suzuki SX4 S-cross może i budzi mieszane uczucia, ale bez wątpienia samochód dojrzał i teraz jest już niemal kompletny. Ten klasyczny kompaktowy crossover, po liftingu bez trudu dotrzymuje kroku konkurentom, ale tylko technicznie, bo moim zdaniem wciąż brakuje mu nowoczesnej prezencji. Nowe, mocne serce niewiele zmienia,...

  • Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jeżeli zamierzacie rozpocząć swoją przygodę z offroadem na poważnie i szukacie samochodu, który ma służyć wyłącznie do zabawy w błocie, mamy dla was trzy najlepsze naszym zdaniem propozycje tanich terenówek na start.

  • Sensowne auto za 5000 zł – Subaru i Suzuki [część 18] – poradnik kupującego

    Sensowne auto za 5000 zł – Subaru i Suzuki [część 18] – poradnik kupującego

    To już jedna z ostatnich części cyklu sensowne auto za 5000 zł. Dziś przejrzymy oferty samochodów marki Suzuki i Subaru, które zresztą mają ze sobą wiele wspólnego. Pozostanie nam jedynie dwóch gigantów, czyli Toyota i Volkswagen, oraz Volvo.

INNE AUTA TEJ MARKI