Suzuki Baleno

0 opinii

Suzuki Baleno

Baleno to model kompaktowego samochodu (segment C) produkowanego przez japońskie zakłady Suzuki Motor Corporation w latach 1995-2007. Auto nosiło różne nazwy, takie jak Esteem czy Cultus Crescent. Produkcja odbywała się w Japonii w latach 1995-2002, w Stanach Zjednoczonych od 1996 do 2001 roku oraz w Indiach od 1999 do 2007, gdzie Baleno sprzedawano pod marką Maruti.

Baleno było debiutem firmy Suzuki w segmencie C. Producent nie miał żadnego doświadczenia w budowaniu tych aut, a specjalizował się w produkcji małych samochodów.

Auto powstało na rozciągniętej (większy rozstaw osi) platformie podłogowej Suzuki Swift. Choć wiele elementów dla obu samochodów było wspólnych, Suzuki postanowiło reklamować Baleno jako całkowicie nowy wóz. Zresztą karoseria auta była zupełnie inna niż Swifta.

Początkowo Baleno oferowano jako 3-drzwiowego hatchbacka i 4-drzwiowego sedana. Nadwozia obu aut cechowały się spokojnymi, niewyróżniającymi się spośród wielu konkurentów liniami. W 1996 roku do produkcji weszła odmiana kombi, którą w zależności od regionu świata sprzedawano pod różnymi nazwami. W Europie auto dostępne było jako Baleno Break, w Stanach Zjednoczonych jako Esteem Wagon, w Indiach jako Baleno Altura, a w Japonii samochód nosił nazwę Cultus Crescent Wagon. Podobnie jak starsze odmiany karoseryjne kombi nie wyróżniało się szczególnie spośród innych tego typu pojazdów.

Ze względu na duże powierzchnie szyb i dość wąskie słupki Baleno zapewniało doskonałą widoczność z wnętrza. Sama kabina była dość przestronna. Z przodu wygodnie mogły podróżować nawet bardzo wysokie osoby, a z tyłu powody do narzekań mogli mieć tylko wysocy pasażerowie, którzy usiedli za również wysokim kierowcą lub pasażerem. Wtedy odsunięty maksymalnie do tyłu przedni fotel utrudniał znalezienie miejsca na nogi. Nad głowami nie brakowało jednak przestrzeni.

Fotele z przodu i tylna kanapa samochodu zapewniały przyzwoity komfort podróży między innymi dlatego, że były odpowiednio sprężyste i duże, dzięki czemu na przykład kierowca miał dobre podparcie ud.

Deska rozdzielcza nie sprawiała wrażenia bardzo nowoczesnej i wyglądała raczej ubogo. Materiały zastosowane do budowy kabiny miały całkiem dobrą jakość, ale jeszcze ważniejsze było to, że spasowano je bardzo pieczołowicie, dlatego nawet po wielu latach eksploatacji Baleno w środku rzadko co trzeszczy czy skrzypi.

W każdej wersji nadwoziowej dostępne były trzy silniki benzynowe. Najmniejszy z nich miał objętość skokową zaledwie 1,3 l, ale wytwarzał przyzwoitą moc wynoszącą 85 KM. Większa jednostka napędowa to już motor 1,6-litrowy o mocy 97 KM. Największy silnik miał 1,8 l objętości skokowej i rozwijał moc 121 KM. Zapewniał on bardzo przyzwoite osiągi temu autu.

Wraz z silnikami oferowano trzy różne skrzynie biegów. Podstawową była 5-biegowa, manualna skrzynka. W wersji 1.8 Baleno mogło zostać wyposażone w 4-biegową, automatyczną skrzynię biegów. Na niektórych rynkach, np. w Stanach Zjednoczonych, Baleno sprzedawano również z 3-biegowym automatem.

Kombi z 1,6-litrowym silnikiem benzynowym można było również kupić uzbrojone w napęd na wszystkie koła.

W 1999 roku przeprowadzono gruntowną modernizację Suzuki Baleno. Zmieniono m.in. nadwozie samochodu, wstawiając w nim nowe, większe światła przednie i nieco poprawione tylne. W kabinie brzydko i staro wyglądające suwaki zastąpiono pokrętłami i przyciskami. Auto ogólnie stało się bardziej świeże. W Europie ofertę powiększono o turbodiesla (bez międzystopniowej chłodnicy powietrza doładowującego) o mocy 75 KM uzyskiwanej z 1,9 l objętości skokowej. Silnik wyprodukował koncern PSA. Z kolei odmiany z motorem 1,8 l uznawane były za wersje sportowe i nazywano je GSX oraz GSR.
Największym atutem Suzuki Baleno była bardzo duża niezawodność. Niestety, samochód ten w Europie nie zyskał dużej popularności ze względu na mocną konkurencję aut niemieckich i japońskich, a także z powodu banalnej stylistyki i niezbyt bogatego wyposażenia.

Produkcję Baleno w Japonii zakończono już w 2002 roku. W Indiach wóz ten wytwarzano do 2007 roku, kiedy to zastąpił go nowy SX4. Bezpośrednim następcą Baleno na rynku europejskim i w Japonii było Suzuki Liana.

Wymiary
Długość auta 4225.00 mm
Szerokość auta 1690.00 mm
Wysokość auta 1390.00 mm
Rozstaw osi 2481.00 mm
Rozstaw przednich kół 1439.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1435.00 mm
Prześwit 155.00 mm
Średnica zawracania 9.80 m
Silnik
Producent silnika Suzuki
Rodzaj paliwa/zasilania Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 75.00 mm
Stopień sprężania 9.50:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 72 kW (98 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 135 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 164 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.73:1
Przełożenie przekładni głównej 3.85:1
Przednie zawieszenie Sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1999
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 989 kg
  • Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS: czy mikrohybryda ma sens?

    Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS: czy mikrohybryda ma sens?

    Układy mikrohybrydowe staną się w przyszłości równie popularne, co turbosprężarki dzisiaj. Takie są zapowiedzi dostawców tego typu rozwiązań. Producenci samochodów powoli zaczynają wprowadzać to w życie, ale na razie nie widać boomu. Czyżby to rozwiązanie się nie sprawdzało? Po tygodniu jazdy Suzuki Baleno 1.2 SHVS mamy na...

  • Suzuki Baleno 1.2 DualJet: budżetowy rywal Fiata Tipo?

    Suzuki Baleno 1.2 DualJet: budżetowy rywal Fiata Tipo?

    Osoby szukające samochodu segmentu B, po wejściu do salonu Suzuki mają dwa auta do wyboru. Baleno to od niedawna mocny, wewnętrzny konkurent doskonale znanego na rynku Swifta. Stoi na tej samej ekspozycji, kosztuje mniej, a oferuje teoretycznie więcej.

  • Suzuki Baleno (2016) 1.2 DualJet Elegance - test, opinia, spalanie, cena

    Suzuki Baleno (2016) 1.2 DualJet Elegance - test, opinia, spalanie, cena

    Suzuki wjeżdża na rynek nowym samochodem segmentu B. Baleno, którego nazwę z pewnością doskonale znacie, jest większy niż Swift, a jego twórcy obiecują, że rozciągnięte gabaryty przekładają się też na większą ilość miejsca wewnątrz. Czy Suzuki ma szanse w walce z konkurencją o solidnej pozycji na rynku?

INNE AUTA TEJ MARKI