Suzuki Liana

1 opinia

Suzuki Liana

Liana to model kompaktowego samochodu (segment C) wytwarzanego w latach 2001-2007 przez japońską firmę samochodową Suzuki. Model Liana sprzedawano pod różnymi nazwami. W Stanach Zjednoczonych oferowany był jako Aerio, na wybranych innych rynkach jako Baleno New G. Z kolei w Chinach auto nosiło nazwę Changhe-Suzuki Liana. Wytwarzano je w Japonii i Pakistanie.

Na większości rynków Liana zastąpiła Baleno (zwane też Esteem lub Cultus Crescent), ale gdzieniegdzie była bezpośrednim następcą wysłużonego modelu Swift.

Od początku Lianę sprzedawano z dwoma rodzajami nadwozia. Pierwszym był 4-drzwiowy sedan, a drugim 5-drzwiowy hatchback. Linie karoserii były bardzo spokojne i auto nie wyróżniało się w żaden sposób na tle konkurencji. Jednak stonowana w kształtach karoseria również starzała się wolniej niż w pozostałych samochodach.

Choć Liana nie miała specjalnie dużego rozstawu osi, chwalono ją za dużą ilość miejsca w kabinie pasażerskiej. Dużą przestrzeń udało się wygospodarować dzięki specjalnej konstrukcji foteli. Siedziska były umieszczone dość wysoko, co sprawiało, że pozycja pasażerów bardziej przypominała siedzenie na krześle niż samochodowym fotelu. Dzięki takiej pozycji łatwiej było wygospodarować miejsce na nogi podróżujących. Ponieważ Liana należała do dość wysokich aut, nie było problemu z brakiem przestrzeni nad głowami.

Takie, a nie inne ustawienie i konstrukcja foteli sprawiały, że nieco ograniczona była przestrzeń bagażowa. Trzeba jednak przyznać, że bagażnik nie należał do najmniejszych w klasie i spokojnie pozwalał na załadowanie sporej ilości bagaży.

Podobnie jak w wielu samochodach kompaktowych w Lianie producent nieco oszczędził na wygłuszeniu wnętrza, przez co do kabiny dostają się szumy powietrza opływającego nadwozie przy szybszej jeździe. Jest to jednak norma w tym segmencie i trudno traktować ją jako wielką wadę.

Za to duży minus stanowiło niepewne i nerwowe prowadzenie Suzuki Liany. Wynikało to ze złej konstrukcji zawieszenia samochodu. Usterkę udało się usunąć dopiero podczas modernizacji w 2004 roku. Odbyło się to jednak w pewnym stopniu kosztem komfortu jazdy, bo zawieszenie zostało m.in. utwardzone, na co uskarżali się właściciele nowszych wersji tego wozu.

Auto mogło się za to pochwalić bardzo bogatym wyposażeniem seryjnym. Obejmowało ono cztery poduszki powietrzne (dwie przednie i dwie boczne) dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD, wspomaganie kierownicy, światła przeciwmgielne, klimatyzację, podgrzewane przednie fotele, elektryczne sterowane szyby, elektrycznie regulowane oraz podgrzewane lusterka , centralny zamek z alarmem i dobrej jakości zestaw audio.

W Europie (w Polsce) Liana występowała z trzema silnikami, spośród których dwa były benzynowe. Mniejszy miał 1,3 l objętości skokowej i 90 KM mocy maksymalnej, a większy objętość skokową 1,6 l i moc 103 KM (107 KM po modernizacji w 2004 roku).

Trzecim silnikiem był diesel o objętości skokowej 1,4 l. Wyposażona w turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa typu common rail jednostka napędowa osiągała moc 90 KM.

W Stanach Zjednoczonych pod maską Liany mogły się też znaleźć jednostki benzynowe o objętości skokowej 1,5 l, 1,8 l (moc 125 KM), 2,0 l (moc maksymalna 147 KM) czy 2,3 l (o mocy 156 KM). Na tamtejszym rynku Liana dostępna była także w wersji z napędem na wszystkie koła (normalnie miała napęd na przód).

Mimo wielu zalet, na przykład solidnego wykonania i niewielkiej awaryjności, Liana nie zdobyła w Polsce popularności. W 2007 roku zastąpił ją skonstruowany wspólnie z Fiatem model SX4.

Wymiary
Długość auta 4349.00 mm
Szerokość auta 1690.00 mm
Wysokość auta 1544.00 mm
Rozstaw osi 2481.00 mm
Rozstaw przednich kół 1450.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1446.00 mm
Prześwit 150.00 mm
Silnik
Producent silnika Suzuki
Kod silnika M16A
Rodzaj paliwa/zasilania Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 78.00 mm
Stopień sprężania 10.50:1
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 77 kW (105 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 143 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 171 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 9.04 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 6.46 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7.36 l
Emisja CO2 180 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na cztery koła (AWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.82:1
Przełożenie przekładni głównej 4.24:1
Przednie zawieszenie Sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Przednie opony 185/65 R 14
Tylne opony 185/65 R 14
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2003
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1210 kg
5 gwiazdek
(0 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    mam suzuki liane od 2 lat mam problem z praca silnika i stukami w zawieszeniu pozatym samochud udany.

Napisz swoją opinię »

  • DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA, niemiecka organizacja zajmująca się m.in. przeglądami samochodów, opublikowała swój ranking dotyczący częstotliwości występowania niedomagań w modelach samochodów wszystkich segmentów. Na kolejnych slajdach prezentujemy te, które - zdaniem naszych zachodnich sąsiadów - swoim właścicielom sprawiają najwięcej problemów.

  • Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Nowa stylistyka Suzuki SX4 S-cross może i budzi mieszane uczucia, ale bez wątpienia samochód dojrzał i teraz jest już niemal kompletny. Ten klasyczny kompaktowy crossover, po liftingu bez trudu dotrzymuje kroku konkurentom, ale tylko technicznie, bo moim zdaniem wciąż brakuje mu nowoczesnej prezencji. Nowe, mocne serce niewiele zmienia,...

  • Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jeżeli zamierzacie rozpocząć swoją przygodę z offroadem na poważnie i szukacie samochodu, który ma służyć wyłącznie do zabawy w błocie, mamy dla was trzy najlepsze naszym zdaniem propozycje tanich terenówek na start.

INNE AUTA TEJ MARKI