Suzuki Splash

0 opinii

Suzuki Splash

Splash to model miejskiego samochodu (segment A) produkowanego przez japońską firmę Suzuki Motor Corporation od 2008 roku. Splash w Europie zastąpił Wagona R+. Auto jest wytwarzane w dwóch miejscach na świecie. Egzemplarze przeznaczone na rynek europejski są produkowane na Węgrzech, a auta, które mają trafić na inne rynki, powstają w Indiach. Prezentacja samochodu nastąpiła na salonie samochodowym we Frankfurcie w 2008 roku.

Splash jest oferowany na razie z tylko jednym typem nadwozia. Jest to 5-drzwiowy hatchback. Stylistyka przodu wpisuje się w ogólny styl małych modeli Suzuki. Auto jest podobne do Alto oraz większego Swifta. Tył Splasha jest mocno ścięty, a światła designerzy umieścili w tylnych słupkach, co poprawia ich widoczność w gęstym ruchu miejskim.

Samochód mierzy tylko 3,7 m długości, ale jest dość szeroki (1,68 m) i wysoki (1,59 m). Wysokość podkreśla biegnąca ku górze dolna linia okien. Brak listwy na drzwiach sprawia, że powierzchnie blach są dość duże, przez co Suzuki wygląda dziwnie. Na szczęście na dole drzwi znajduje się przetłoczenie, które nadaje Splashowi lekkość i dynamikę.

Wnętrze jest dość obszerne jak na samochód segmentu A. Wysokie nadwozie pozwoliło na bardziej pionowe ustawienie siedzeń. Dzięki temu zmniejszono ilość przestrzeni potrzebnej na nogi pasażerów. Nie do końca udało się to w tylnej części wozu, gdzie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca na kończyny, szczególnie gdy fotele przednie zostaną przesunięte do tyłu. Za to nikomu nie zabraknie przestrzeni nad głową.

Zaletą wynikającą z wysokiego ustawienia siedzisk jest doskonała widoczność w każdym kierunku. Spora szerokość Splasha i takie, a nie inne ustawienie foteli sprawiają, że kierowca ma wrażenie, że prowadzi auto większe niż w rzeczywistości.

Do obicia wnętrza użyto przede wszystkim twardego plastiku, ale nie powinno to nikogo dziwić w tej klasie samochodów. Za to montaż elementów kabiny pasażerskiej jest na dość wysokim poziomie.
Mimo że Splash ma mocno ścięty tył, jego bagażnik wcale nie należy do najmniejszych. Jego pojemność wynosi 176 l, a w wersji Comfort pod podłogą znajduje się 36-litrowy schowek. Po złożeniu tylnej dzielonej kanapy bagażnik ma aż 1050 l.

Splash jest dość bezpiecznym samochodem. W badaniu Euro NCAP w teście zderzeniowym uzyskał cztery gwiazdki na pięć możliwych. Taki wynik osiągnięto nie tylko dzięki dobrej konstrukcji podwozia i nadwozia, ale też dzięki bogatemu jak na tę klasę samochodów wyposażeniu seryjnemu.

Kupując dowolną wersję tego Suzuki, właściciel otrzymuje przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, ABS z EBD i BAS. W droższej odmianie komfort seryjnie instalowane są kurtyny powietrzne.

Splash napędzany jest trzema różnymi silnikami, dwa to jedności benzynowe. Najmniejszy silnik ma 1,0 l objętości skokowej i z trzech cylindrów wydobywa moc 65 KM oraz maksymalny moment obrotowy 90 Nm. Napęd na przód przekazywany jest przez 5-biegową, manualną skrzynię biegów.

Większa jednostka napędowa ma 1,2 l objętości i rozwija całkiem sporą moc. Ma ona 94 KM mocy i 118 Nm momentu obrotowego. Na niektórych rynkach ten silnik generuje 85 KM, a nie 95 KM. Pozwala on rozpędzić się autu do 175 lub 170 km/h w zależności od skrzyni biegów. Standardową skrzynią w tym przypadku jest 5-biegowa skrzynia manualna, ale opcjonalnie można nabyć 4-biegowy automat.

Początkowo w Polsce Splash sprzedawany był tylko z mocniejszym silnikiem. W naszym kraju nie jest oferowany wóz z 1,3-litrowym motorem wysokoprężnym produkcji Fiata (75-konna jednostka Multijet z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu common rail).

Najtańsze Suzuki Splash w Polsce kosztuje 41 900 zł (stan z 22.01.2012 r.).

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.32
Długość auta 3715.00 mm
Szerokość auta 1679.00 mm
Wysokość auta 1589.00 mm
Rozstaw osi 2361.00 mm
Rozstaw przednich kół 1469.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1480.00 mm
Prześwit 140.00 mm
Silnik
Producent silnika Suzuki
Kod silnika K12B
Rodzaj paliwa/zasilania Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.2 l
Średnica cylindra 73.00 mm
Stopień sprężania 11.00:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 63 kW (86 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 113 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4400 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 12.30 s
Maksymalna prędkość 175 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 7.13 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 4.77 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5.56 l
Emisja CO2 136 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.82:1
Przełożenie przekładni głównej 4.11:1
Przednie zawieszenie Sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Przednie opony 165/70 R 14
Tylne opony 165/70 R 14
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2007
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 989 kg
  • Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Nowa stylistyka Suzuki SX4 S-cross może i budzi mieszane uczucia, ale bez wątpienia samochód dojrzał i teraz jest już niemal kompletny. Ten klasyczny kompaktowy crossover, po liftingu bez trudu dotrzymuje kroku konkurentom, ale tylko technicznie, bo moim zdaniem wciąż brakuje mu nowoczesnej prezencji. Nowe, mocne serce niewiele zmienia,...

  • Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jeżeli zamierzacie rozpocząć swoją przygodę z offroadem na poważnie i szukacie samochodu, który ma służyć wyłącznie do zabawy w błocie, mamy dla was trzy najlepsze naszym zdaniem propozycje tanich terenówek na start.

  • Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4WD: wszechstronna alternatywa dla auta miejskiego

    Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4WD: wszechstronna alternatywa dla auta miejskiego

    Definicja samochodu miejskiego w ostatnich latach zmieniła się radykalnie. Dziś idealne wydają się nie tylko maluchy segmentu A, ale także małe crossovery. A gdyby tak połączyć obie klasy? Suzuki pokazuje nie tylko to, że się da, ale modelem Ignis udowadnia, że to naprawdę udana kombinacja.

INNE AUTA TEJ MARKI