Suzuki SX4

1 opinia

SX4 to kompaktowy samochód z napędem na wszystkie koła i podniesionym zawieszeniem, produkowany przez japoński koncern samochodowy Suzuki Motor Corporation od 2006 roku. SX4 został opracowany wspólnie z firmą Fiat, a pod włoską marką jest sprzedawany jako Sedici.

SX4 jest produkowany w Japonii, Indonezji, Indiach i na Węgrzech, a dostępny pod nazwami Changan-Suzuki SX4, Maruti Suzuki SX4, Suzuki Liana (Queensland, Australia) lub Suzuki Neo Baleno (Indonesia).
Za stylistykę tego samochodu odpowiada słynny designer Giorgetto Giugiaro – szef firmy Italdesign. W Europie Suzuki SX4 znane jest jako 5-drzwiowy hatchback, ale na przykład w Indiach występuje jako wersja sedan pod marką Maruti (nazywa się Maruti Suzuki SX4). Z kolei odmiana 4-drzwiowa sprzedawana w USA nosi nazwę Suzuki SX4 Sedan.

Wnętrze SX4 jest eleganckie, choć nie rzuca na kolana ekstrawagancją. Zastosowane plastiki są co najwyżej średniej jakości, jednak nie można mieć zastrzeżeń do jakości ich spasowania. Trzeba jednak uważać, by nie zachlapać ich wodą, bo pozostają trudne do usunięcia plamy.

Fotele są obszerne i wygodnie twarde. Nawet wysokie osoby zasiadające na nich nie mają problemu ze znalezieniem dogodnej pozycji. Miejsca na nogi i nad głowami z przodu jest pod dostatkiem. Osoby, które zajmą miejsce z tyłu, mogą narzekać na brak miejsca na nogi.

Widoczność z wnętrza docenią przede wszystkim osoby niewysokie, a to za sprawą cienkich słupków i wysokiej pozycji za kierownicą. Natomiast wyżsi kierowcy mogą mieć problem, ponieważ łączenie przedniego słupka z dachem wypada na wysokości ich oczu.

SX4 ma średniej wielkości bagażnik liczący 300 l, jednak po złożeniu tylnej kanapy jego pojemność może być powiększona do 1045 l.

Podwyższone zawieszenie (19-centymetrowy prześwit) pozwala na zjechanie poza teren. Zawieszenie jest dość twarde, ale podróż nie jest dla nikogo uciążliwa.

Kierowca ma do wyboru trzy tryby jazdy. W układzie 2WD napęd przekazywany jest tylko na przednią oś. Tryb Auto pozwala automatycznie rozłożyć moment napędowy między przednią a tylną oś. Tylne koła mogą przejąć od 5 do 50% siły napędowej. Z kolei układ AWD rozkłada na stałe napęd na obie osie. W Polsce można zakupić także Suzuki SX4 z napędem tylko na przednie koła.

W różnych krajach SX4 oferowany jest z różnymi silnikami, a ich cała oferta jest bardzo szeroka. W Polsce podstawowy jest 1,6-litrowy motor M16A o mocy 120 KM i maksymalnym momencie obrotowym 156 Nm. Drugi motor dostępny w naszym kraju to 2-litrowy turbodiesel oznaczony DDiS. W rzeczywistości jest to fiatowski silnik Multijet o mocy 135 KM i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm. Auto z tą jednostką występuje tylko w wersji z napędem na wszystkie koła.

W innych krajach i regionach świata dostępne są też inne jednostki napędowe. Najmniejszym silnikiem benzynowym jest 1,5-litrowy motor M15A o mocy 100 KM i momencie obrotowym 133 Nm. Największy benzynowiec to 2-litrowy silnik J20A o mocy 143 KM. Montuje się go od 2007 roku w samochodach sprzedawanych na przykład w Kanadzie.

Suzuki oferuje aż cztery motory wysokoprężne. Wspomniany wcześniej silnik 2-litrowy jest największy. Poza tym auto można nabyć z dwiema fiatowskimi Multijetami o objętości skokowej 1,9 l i 1,3 l (najmniejszy z nich), a także z 1,6-litrowym silnikiem Forda.

Paleta skrzyń biegów, podobnie jak silników, jest bogata. W Polsce występuje tylko 5-biegowa skrzynia manualna i 4-biegowy automat, ale w innych zakątkach świata można kupić SX4 ze skrzynią ręczną o sześciu przełożeniach lub zautomatyzowaną skrzynią bezstopniową.

W 2008 roku na paryskim salonie samochodowym Suzuki przedstawiło prototyp elektrycznej wersji SX4. W 2011 roku rajdowa odmiana o nazwie SX4 Hill Climb Special z silnikiem o mocy 923 KM uzyskała czas 9:51,278 min, bijąc w ten sposób rekord trasy w zawodach Pikes Peak International Hill Climb.

W Polsce najtańszy model SX4 można kupić za 54 900 zł (stan z 23.01.2012 r.).

Wymiary
Długość auta 4101.00 mm
Szerokość auta 1731.00 mm
Wysokość auta 1566.00 mm
Rozstaw osi 2500.00 mm
Rozstaw przednich kół 1499.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1495.00 mm
Prześwit 175.00 mm
Silnik
Producent silnika Suzuki
Kod silnika M16A
Rodzaj paliwa/zasilania Elektroniczny wtrysk paliwa (EFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 78.00 mm
Stopień sprężania 10.50:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 79 kW (107 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5600 rpm
Maksymalny moment obrotowy 145 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 12.30 s
Maksymalna prędkość 171 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 8.48 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 5.78 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 6.79 l
Emisja CO2 165 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.70:1
Przełożenie przekładni głównej 4.38:1
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Przednie opony 205/60 R 16 92H
Tylne opony 205/60 R 16 92H
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2006
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1221 kg
5 gwiazdek
(0 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(1 głos)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • Lucky_Boy
    zgłoś nadużycie

    Ten napęd 4x4 w tym aucie to trochę lipa, kiedyś zakopałem się w naprawdę niewielkim piachu i męczyłem się z wyjazdem...

Napisz swoją opinię »

  • Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Suzuki SX4 S-cross 1.4 BoosterJet z nowym mocnym sercem

    Nowa stylistyka Suzuki SX4 S-cross może i budzi mieszane uczucia, ale bez wątpienia samochód dojrzał i teraz jest już niemal kompletny. Ten klasyczny kompaktowy crossover, po liftingu bez trudu dotrzymuje kroku konkurentom, ale tylko technicznie, bo moim zdaniem wciąż brakuje mu nowoczesnej prezencji. Nowe, mocne serce niewiele zmienia,...

  • Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4

    Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4

    Na rynku pierwotnym SUV-y i crossovery biją rekordy popularności. Samochody tego typu są również rozchwytywane po kilku latach od wyjechania z salonu. Jakie modele warto kupić jako auta używane?

  • Suzuki Baleno 1.2 DualJet: budżetowy rywal Fiata Tipo?

    Suzuki Baleno 1.2 DualJet: budżetowy rywal Fiata Tipo?

    Osoby szukające samochodu segmentu B, po wejściu do salonu Suzuki mają dwa auta do wyboru. Baleno to od niedawna mocny, wewnętrzny konkurent doskonale znanego na rynku Swifta. Stoi na tej samej ekspozycji, kosztuje mniej, a oferuje teoretycznie więcej.

INNE AUTA TEJ MARKI