Toyota 4Runner

0 opinii

Toyota 4Runner IV

4Runner to model średnich rozmiarów SUV-a produkowanego od 1984 roku przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation. Od wprowadzenia 4Runnera Toyota zaprezentowała już pięć generacji tego wozu.

Auto czwartej serii pojawiło się na rynku w 2002 roku. W Japonii wóz nazywa się Hilux Surf, a na niektórych innych rynkach SW4. Samochód jest wytwarzany tylko w Japonii.

Ta Toyota dostępna była tylko z jednym typem nadwozia o jednej długości. Było to dwubryłowe pięciodrzwiowe kombi. Karoseria 4Runnera IV stała się bardziej obła w stosunku do nadwozia poprzednika. Auto zyskało duże przednie światła i charakterystycznie wyglądającą osłonę chłodnicy.
Wnętrze 4Runnera jest obszerne i bez problemu zmieści się w nim pięć osób. Tylko wysocy pasażerowie mogą mieć powody do narzekań, gdy zajmą miejsca na tylnej kanapie. Warunek jest jednak taki, że osoba zasiadająca z przodu przesunie swój fotel w skrajne tylne położenie. Materiały zastosowane do wykończenia kabiny są średniej jakości, jednak nie można narzekać na jakość montażu poszczególnych elementów wnętrza.

W zależności od wersji 4Runner mógł być wyposażony w dwustrefową automatyczną klimatyzację, elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby, elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne, system przeciwblokujący koła przy hamowaniu ABS, układ wspomagania nagłego hamowania BA, układ kontroli przyczepności przy przyspieszaniu ASR, system stabilizacji toru jazdy ESP, przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne z przodu oraz kurtynowe poduszki gazowe (jako opcja od 2005 roku i wyposażenie seryjne od 2008 roku).

W opcji pozostawał system nawigacji satelitarnej połączony z systemem dźwiękowym JBL, elektrycznie sterowany otwierany dach i pneumatyczne tylne zawieszenie, które montowane było w limitowanych seriach 4Runnera.

Nowoczesna konstrukcja i bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa sprawiły, że w teście zderzeniowym przeprowadzonym przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) w 2003 roku auto osiągnęło cztery na pięć możliwych gwiazdek w ochronie kierowcy i pasażera w zderzeniu czołowym, maksymalną ocenę w ochronie pasażerów przy zderzeniu bocznym oraz trzy gwiazdki za ochronę pasażerów podczas dachowania.

W Stanach Zjednoczonych 4Runner był trzecim pod względem bezpieczeństwa modelem, w którym na milion wypadków ginęło 13 osób. Lepsze wyniki miały tylko BMW serii 7 i Infiniti G35.

Nadwozie tej Toyoty było montowane do klasycznej ramy pochodzącej z modelu Hilux. Z przodu producent zastosował zawieszenie niezależne z czterema wahaczami, sprężynami śrubowymi, amortyzatorami i stabilizatorem. Z tyłu zaś postawiono na sztywną oś, ale również za amortyzację odpowiadały sprężyny i amortyzatory. Dzięki niezależnemu przedniemu zawieszeniu 4Runner zyskał sporo na komforcie, kosztem niewielkiego pogorszenia własności terenowych.

Toyocie zależało jednak na dużej sprzedaży samochodu, a potencjalni klienci chcieli się poruszać w miarę wygodnym autem, które niezbyt często będzie zbaczać z asfaltowych dróg.

W 4Runnerze napęd realizowany był przez obie osie, a inżynierowie wyposażyli wóz w kilka systemów wspomagających kierowcę w jeździe w trudniejszym terenie.

Do napędu używano czterech różnych silników (dwóch benzynowych i dwóch diesli). Mniejszy z benzynowców miał układ V6 i objętość skokową 4,0 l. Dysponował on mocą 248 KM i momentem obrotowym 382 Nm. Z kolei większy, 8-cylindrowy silnik o objętości 4,7 l rozwijał 275 KM mocy i 415 Nm momentu obrotowego.

Spośród dwóch 3-litrowych turbodiesli słabszy miał moc 132 KM, a mocniejszy – 170 KM. Również pod względem momentu obrotowego pierwszy z silników przegrywał, bo miał 287 Nm przeciw 352 Nm drugiej jednostki napędowej.

W Toyocie 4Runner czwartej generacji kierowca nie miał wyboru w kwestii skrzyni biegów – zawsze montowana była 5-biegowa automatyczna przekładnia.

Produkcja tego wozu zakończyła się w 2009 roku, kiedy Toyota pokazała nowszy samochód.

Toyota 4Runner V

24 września 2009 roku na Texas State Fair w Stanach Zjednoczonych Toyota przedstawiła piątą generację modelu 4Runner. Podobnie jak poprzednik auto na niektórych rynkach nosi nazwę Hilux Surf.

Wzorem starszego samochodu Toyota zaprojektowała nowego SUV-a z nadwoziem typu kombi o pięciorgu drzwi. Auto jest oferowane tylko w jednej długości karoserii. 4Runner V wyglądem nawiązuje nie do swojego bezpośredniego poprzednika, ale do pojazdu trzeciej generacji. Jego karoseria na powrót stała się kanciasta – nawet bardziej niż w wozie trzeciej serii. Co interesujące, przód tej Toyoty z większej odległości przypomina facjaty niektórych modeli Mitsubishi. Winne temu są reflektory o kształcie zbliżonym do świateł producenta spod znaku trzech diamentów.

We wnętrzu ponownie jest bardzo dużo miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu przestrzeni na nogi i nad głowami jest pod dostatkiem, tak że wysocy pasażerowie nie powinni mieć problemu z zajęciem wygodnej dla siebie pozycji. Tapicerka wykonana jest materiałów dobrej jakości, a w bogatszych wersjach deska rozdzielcza i fotele obite są skórą.

W wyposażeniu seryjnym znajduje się wiele elementów zapobiegających wypadkom i chroniących pasażerów w razie kolizji. Należą do nich przednie oraz boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszki kurtynowe dla pasażerów z przodu i z tyłu, system ABS z EBD, układ wspomagania nagłego hamowania BA, ASR oraz system stabilizacji toru jazdy ESP.

Komfort podróży podnoszą elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, podgrzewane fotele, dwustrefowa klimatyzacja z automatycznym sterowaniem, elektrycznie otwierany szyberdach czy zestaw audio z odtwarzaczem DVD i MP3. Istnieje też możliwości komunikacji z autem przez Bluetooth®.

Tradycyjnie już dla tego modelu nadwozie nie jest samonośne, ale oparto je na nowoczesnej ramie. Samochód ma niezależne zawieszenie przednie składające się z czterech drążków oraz amortyzatorów i sprężyn śrubowych. Z tyłu postawiono na sztywną belkę i zawieszenie zależne, ale również wyposażone w sprężyny śrubowe i amortyzatory.

W bogatszych wersjach montowany jest system KDSS, który zastępuje tradycyjne stabilizatory. Dodatkowo dostępny jest układ Crawl Control oraz elektroniczny system sterujący mechanizmem różnicowym tylnej osi. W przeciwieństwie do poprzednika nowy 4Runner oferowany jest z napędem zarówno na tylną, jak i na obie osie.

Podstawową jednostką napędową montowaną pod maską tej Toyoty jest 6-cylindrowa widlasta maszyna o objętości skokowej czterech litrów. Ten benzynowy motor dzięki systemowi VVT-i (zmienne fazy rozrządu) rozwija moc około 275 KM.

Do końca 2010 roku na niektórych rynkach, gdzie oferowany był 4Runner, Toyota montowała też 4-cylindrowy rzędowy silnik benzynowy o objętości skokowej 2,7 l. Miał on moc 160 KM. Z tą jednostką 4Runner miał napęd tylko na tylne koła, a przekazywany był on wyłącznie przez 4-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Obecnie nabywcy tego pojazdu też nie mają wyboru, bo do V-szóstki montowana jest domyślnie 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów.

U polskiego dilera Toyoty ten samochód jest niedostępny i trzeba sprowadzać go na indywidualne zamówienie. W Stanach Zjednoczonych najtańsza wersja SR5 kosztuje 31 090 dolarów (stan na 31.03.2012 r.).

Wymiary
Długość auta 4469.00 mm
Szerokość auta 1690.00 mm
Wysokość auta 1746.00 mm
Rozstaw osi 2625.00 mm
Rozstaw przednich kół 1431.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1424.00 mm
Prześwit 210.00 mm
Średnica zawracania 12.40 m
Silnik
Producent silnika Toyota
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów V
Pojemność silnika ~ 3.0 l
Średnica cylindra 87.50 mm
Stopień sprężania 9.00:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 106 kW (144 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4600 rpm
Maksymalny moment obrotowy 239 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3400 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 15.30 s
Maksymalna prędkość 164 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na cztery koła (4WD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.84:1
Przełożenie przekładni głównej 4.10:1
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia śrubowo-kulkowa, wspomagana
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1992
Rodzaj nadwozia Terenowy
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1814 kg
  • Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż

    Wojskowa Toyota Mega Cruiser na sprzedaż

    W Monachium czeka na nowego właściciela wyjątkowy samochód – Toyota Mega Cruiser z 1997 roku w wojskowej wersji BXD10. Ogromna terenówka nie była sprzedawana klientom cywilnym, dlatego tylko nieliczne egzemplarze znajdują się w prywatnych rękach. Samochód został wystawiony na sprzedaż na specjalnie przygotowanej stronie...

  • Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł

    Japońskie samochody klasy średniej za mniej niż 10 000 zł

    Debiutowały jeszcze w latach 90. i były oferowane na przełomie wieków. Wiele osób uważa, że to ostatnie prawdziwie japońskie samochody klasy średniej słynące z niezawodności. Choć dziś są już pełnoletnie, wciąż wiele z nich dobrze się trzyma. Wycenia się je na mniej niż 10 000 zł, więc są też tanie. Czy warto je jeszcze...

  • Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie

    Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie

    Szukając niezbyt drogiego, ale możliwie najmłodszego samochodu do miasta, nie sposób przejść obojętnie obok Toyoty Aygo i jej francuskich bliźniaków Citroëna C1 i Peugeota 107. Zaczerpnięcie o nich opinii tylko podnosi ich wartość w oczach kupujących. Przedstawiamy dziś słynne trojaczki z Kolina.

INNE AUTA TEJ MARKI