Toyota Aygo

1 opinia

Toyota Aygo

Aygo to model małego samochodu (segment A) produkowanego przez japoński koncern samochodowy Toyota Motor Corporation od 2005 roku. Prezentacja tego wozu odbyła się na salonie samochodowym w Genewie. Aygo jest wspólnym projektem Japończyków i koncernu PSA (Peugeot i Citroën) i jest wytwarzana w czeskiej fabryce, gdzie powstają bliźniacze C1 i 107, w Kolinie.

Aygo to zaliczany do najmniejszych samochodów hatchback wyposażony w troje lub pięcioro drzwi. Nowocześnie wyglądające nadwozie charakteryzuje się wyłupiastymi światłami przednimi i tylnymi oraz prawie całkiem przeszkloną tylną klapą kryjącą bagażnik o mikroskopijnych rozmiarach. Auto ma niewiele ponad 3,4 m długości, 1,6 m szerokości, niespełna 1,47 m wysokości, a jego rozstaw osi to tylko 2,34 m.

Co ciekawe, zarówno w wersji 3, jak i 5-drzwiowej Aygo nie ma otwieranych okien z tyłu. Są tylko okna uchylne, przez co w upalne dni w samochodzie może panować wysoka temperatura. Oczywiście jest problem z wentylacją tylnej części kabiny.

W tak małym wozie również przestrzeni w środku jest niewiele. Wysokie osoby mogą mieć problem ze znalezieniem przestrzeni nad głową i na nogi, nawet wtedy, gdy przedni fotel będzie maksymalnie odsunięty do tyłu. Na tylną kanapę rośli pasażerowie zmieszczą się z wielkim trudem i to pod warunkiem, że przednie fotele będą w skrajnym przednim położeniu. W egzemplarzach 3-drzwiowych niezwykle trudno dostać się na tylną kanapę.

Na szczęście twórcy tego minisamochodu nie starali się upchnąć na siłę w środku pięciu osób i jest ono rejestrowane jako czteroosobowe. Siedzenia nie są zbyt duże, więc podparcie ud jest niewielkie. Fotele jednak są przyjemnie twarde, co przynajmniej częściowo rekompensuje wspomniane wyżej niedogodności.

Deska rozdzielcza wygląda nowocześnie, ale jest pokryta bardzo twardym plastikiem. Również nie najlepszej jakości są obicia foteli. Na szczęście poziom montażu jest lepszy niż średnia w tej klasie pojazdów.

Podstawowe wyposażenie w najtańszej wersji Aygo obejmuje składaną tylną kanapę i przednie poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. W odmianie Luna dokładane są elektrycznie sterowane przednie szyby i manualna klimatyzacja, a w Sol boczne poduszki powietrzne i radio CD. Najdroższa wersja Tabasco dodatkowo daje drobne, mało istotne elementy.

W czołowym teście zderzeniowym przeprowadzonym przez EuroNCAP Toyota Aygo zdobyła cztery na pięć możliwych gwiazdek, co jest w tak małym samochodzie wynikiem co najmniej zadowalającym.
W Aygo dostępne są tylko dwa silniki. Pierwszym z nich jest 1-litrowy motor benzynowy z wielopunktowym wtryskiem, który osiąga moc 70 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 93 Nm przy 3600 obr./min. Pozwala on na rozpędzenie małej Toyoty do 100 km/h w 14,2 s i osiągnięcie 157 km/h prędkości maksymalnej.

Drugim jest diesel z wtryskiem typu common rail, który ma objętość 1,4 l. Ma on moc 40 KM przy 4000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 130 Nm przy 1750 obr./min. Dzięki temu silnikowi Aygo osiąga prędkość 154 km/h, a do 100 km/h przyspiesza w 16,8 s.

Przy wyborze wersji benzynowej klient może zdecydować się na 5-biegową manualną skrzynię lub urządzenie zautomatyzowane o tej samej liczbie biegów. W dieslu instalowana jest tylko ręczna skrzynia.

W 2008 roku Toyota Aygo przeszła pierwszy niewielki facelifting. Wymieniono wtedy przedni i tylny zderzak oraz klosze lamp tylnych. Drugą małą modernizację w tym samochodzie wykonano na początku 2012 roku, kiedy ponownie unowocześniono przód i tył.

W Polsce za najtańszą Toyotę Aygo w wersji Sol z 1-litrowym motorem trzeba zapłacić 32 500 zł (stan na 26.03.2012 r.).

Wymiary
Długość auta 3404.00 mm
Szerokość auta 1615.00 mm
Wysokość auta 1465.00 mm
Rozstaw osi 2339.00 mm
Rozstaw przednich kół 1420.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1409.00 mm
Silnik
Producent silnika Toyota
Kod silnika 1KR-FE
Rodzaj paliwa/zasilania Elektroniczny wtrysk paliwa (EFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.0 l
Średnica cylindra 71.00 mm
Stopień sprężania 10.50:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 50 kW (68 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 92 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3600 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 14.20 s
Czas na 1/4 mili 19.50 s
Maksymalna prędkość 157 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 5.45 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 4.10 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4.55 l
Emisja CO2 109 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.85:1
Przełożenie przekładni głównej 3.55:1
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 247.00 mm
Tylne hamulce Bębnowe, ABS, serwo
Średnica tylnych hamulców 200.00 mm
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.3
Przednie koła 4.5J x 14
Przednie opony 155/65 R 14
Tylne koła 4.5J x 14
Tylne opony 155/65 R 14
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2005
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 790 kg
5 gwiazdek
(1 głos)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Nowe Aygo wygląda super. Wreszcie ktoś stwierdził że małe auto nie musi być brzydkie i nudne. Rewelacyjny pomysł z możliwością tak szczegółowej personalizacji swojego samochodu. Ekonomiczny i niezawodny - chyba wystarczajaca rekomendacja? ;)

Napisz swoją opinię »

  • Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie

    Używane Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo [2005-2014] – porady i opinie

    Szukając niezbyt drogiego, ale możliwie najmłodszego samochodu do miasta, nie sposób przejść obojętnie obok Toyoty Aygo i jej francuskich bliźniaków Citroëna C1 i Peugeota 107. Zaczerpnięcie o nich opinii tylko podnosi ich wartość w oczach kupujących. Przedstawiamy dziś słynne trojaczki z Kolina.

  • DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    Zdecydowana większość zmotoryzowanych może sobie pozwolić jedynie na zakup samochodu używanego. Dla nich niezwykle ważne jest to, jak dany model znosi upływ czasu. Oto samochody, które po przejechaniu do150 tys. km w badaniach DEKR-y wypadły najlepiej.

  • Toyota Aygo X-Cite - test

    Toyota Aygo X-Cite - test

    Kiedyś małe auta dla wielu były koniecznością, później kierowcy w znacznej mierze się od nich odwrócili, wręcz szydząc z najpopularniejszych modeli. Dziś małe miejskie samochody wreszcie spełniają role, które powierzyli im konstruktorzy i użytkowane są jako pojazdy typowo miejskie. Za sprawą nowych, atrakcyjnych modeli coraz...

INNE AUTA TEJ MARKI