Toyota Carina

0 opinii

Toyota Carina II

Carina to model samochodu produkowanego przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation w latach 1970-2000. W tym czasie wytwórca zaprezentował trzy generacje tego auta. Trzeba jednak zauważyć, że źródła japońskie podają, iż łącznie pojawiło się aż siedem aut tej serii, gdyż na rynku japońskim następowały poważne modernizacje poszczególnych modeli, a te oznaczano jako nowe serie.

Oznaczana w Europie jako Carina II Toyota miała oznaczenie wewnętrzne T150 oraz 170. Debiut samochodu nastąpił 1984 roku. Jednocześnie przez krótki czas dostępna była też poprzednia Carina z serii A6, która mimo wprowadzenia nowego wozu sprzedawała się całkiem dobrze. Carina II była jednocześnie ósmą generacją Toyoty Corony. Carinę oferowano z trzema rodzajami nadwozia. Były nimi: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi.

Stylistyka Cariny II stanowiła duży przeskok w stosunku do A6. Nowy pojazd miał bardzo kanciastą sylwetkę z przednimi i tylnymi światłami obudowanymi wspólnymi kloszami, co ułatwiało ich czyszczenie. Na tle T15 starszy wóz jawił się jako auto z poprzedniej epoki.

Samochód wyraźnie urósł, gwarantując tym samym dużo więcej przestrzeni wewnątrz. Tam nawet dość wysokie osoby mogły podróżować w miarę wygodnie. Do atutów Cariny II należała bardzo dobra widoczność z wnętrza. Kabina była urządzona skromnie, a wszędzie dominowały ostre krawędzie.

Carina II była pierwszym samochodem z tej serii, który miał napęd na przednie koła zamiast klasycznego. Takie rozwiązanie dawało kilka zalet, takich jak powiększenie bagażnika i zyskanie miejsca w kabinie pasażerskiej czy lepsza kontrola pojazdu w trakcie jazdy w trudnych warunkach. Jednak przy pełnym obciążeniu samochód nie prowadził się tak pewnie jak wozy z napędzanymi tylnymi kołami.

Do napędu Cariny służyły trzy silniki. Najmniejszy z nich miał 1,6 l objętości skokowej i moc około 85 KM, większy 1,8 l objętości, a największy 2 litry. Ostatnia z jednostek była wolnossącym dieslem o mocy niespełna 75 KM. W 1985 roku pojawiły się usportowione odmiany 1600 GT, 1600 GT-R oraz 2000 GT-R, a rok później wprowadzono drobne poprawki stylistyczne tego samochodu.

W 1988 roku Toyota dokonała bardzo dużej modernizacji Cariny II, zmieniając zupełnie jej nadwozie. Samochód otrzymał oznaczenie wewnętrzne T170. Zaokrąglona karoseria wyglądała bardzo nowocześnie i nietypowo. Ale nie tylko na zmianach wizualnych się skończyło.

Nowe nadwozie charakteryzowało się dużymi bagażnikami. Najmniejszy, 470-litrowy był w liftbacku, sedan miał 535-litrowy, a kombi oferowało ponad 760 litrów przestrzeni bagażowej. Odświeżono też wnętrze, które stało się bardziej okrągłe.

Do palety jednostek napędowych dołączyły silniki z 16-zaworowymi układami rozrządu. Były to jednostki 1,6-litrowe i 2-litrowe. Mniejszy motor miał początkowo moc 90 KM, po kolejnej modernizacji w 1990 roku – 98 KM, a większy nawet 121 KM mocy maksymalnej.

W międzyczasie okazało się, że silnik wysokoprężny jest niezwykle trwały i większość egzemplarzy wyposażonych w niego bez remontu pokonywała więcej niż pół miliona kilometrów.

Toyota zadbała o dobre prowadzenie swoich pojazdów, które na trasie zapewniały wyższy komfort podróży niż konkurencja. Ponadto samochody były mało awaryjne, co miało swoje odzwierciedlenie w raportach niemieckiego instytutu TÜV.

Wytwarzana przez aż osiem lat Carina II została zastąpiona w 1992 roku nowym, opracowanym specjalnie na rynek europejski modelem o nazwie Carina, ale nie z dopiskiem III, tylko z literą E.

Toyota Carina E

Następcą Cariny II było auto oznaczone jako E. Jej japońska wersja nosiła nazwę Corona i dostępna była na tamtym rynku do roku 2000. Carina E wyglądała dużo bardziej nowocześnie i okrągło od poprzedniczki. Nadwozie nowego samochodu stylistycznie odpowiadało światowemu trendowi, według którego atrakcyjny wóz musiał mieć obłe nadwozie.

Pojazd od początku produkcji sprzedawany był z nadwoziem sedan i jako 5-drzwiowy liftback. Rok od rozpoczęcia produkcji do palety nadwoziowej dołączyło 5-drzwiowe kombi. Tym samym Carina E miała taką ofertę pod względem wersji karoseryjnych jak jej poprzedniczka.

Jak starszy model, tak i nowa Carina dysponowała dużymi bagażnikami. W sedanie jego pojemność przekraczała 500 litrów, w liftbacku była niewiele mniejsza niż 500 l, a w kombi wynosiła aż 785 l.

Podobnie przestronne było wnętrze, w którym mogły wygodnie podróżować cztery osoby, a i jazda w pięcioosobowym składzie nie była szczególnie męcząca. Wygodę w podróży zawdzięczano nie tylko dostatecznej ilości miejsca na nogi i nad głowami, ale też dużym i wygodnym fotelom i tylnej kanapie.
Co prawda wnętrze wykończono nie najdroższymi materiałami, ale do poziomu ich montażu oraz montażu części z tworzyw sztucznych trudno było się przyczepić.

Carina E miała napęd przedni, a więc jednostka napędowa umiejscowiona była poprzecznie. Pod pokrywą instalowane było kilka różnych silników. W pierwszych latach produkcji podstawowy był 115-konny, 1,6-litrowy motor benzynowy, który po przystosowaniu do paliw gorszej jakości miał moc 107 KM. Tę samą moc miał zużywający benzynę niższej jakości 1,8-litrowiec. Największy z motorów o zapłonie iskrowym miał 2 litry objętości skokowej i moc 136 KM. Toyota oferowała też jednostkę wysokoprężną o objętości 2,0 l i mocy 74 KM. Na szczycie drabinki mocy znajdował się 2-litrowy benzynowiec instalowany w Carinie E GTi, który miał słuszną moc 156 KM.

W 1996 roku Toyota przeprowadziła modernizację Cariny E. Odświeżono nadwozie oraz wnętrze, powiększono listę wyposażenia samochodu oraz unowocześniono jednostki napędowe. Co ciekawe, najmniejszy silnik o objętości skokowej 1,6 l stracił kilkanaście koni mocy z powodu wprowadzenia norm ekologicznych. Od czasu liftingu osiągał on zaledwie 99 KM. Za to udało się wzmocnić do 86 KM wolnossącego diesla oraz 2-litrową jednostkę benzynową z wersji GTi, która od 1996 roku miała aż 175 KM mocy maksymalnej.

Poprawki objęły też zwiększenie ochrony w razie wypadku. Projektanci przemodelowali wnętrze drzwi i progi, zwiększając w ten sposób ich sztywność i podnosząc poziom bezpieczeństwa w przypadku kolizji bocznej. Na większości rynków standardem stała się czołowa poduszka powietrzna dla kierowcy, a na niektórych także dla pasażera. W opcji pozostawał system ABS, klimatyzacja, a w późniejszym czasie też boczne poduszki gazowe.

Od początku produkcji Toyota przykładała wielką wagę do jakości Cariny E i jej niezawodności. Każdy egzemplarz miał ocynkowane w pełni nadwozie, co uodporniało karoserię na rdzę. Ponadto non stop dokonywano drobnych poprawek w samochodzie.

Działania te miały odzwierciedlenie w niemieckich raportach niezawodności, które pozycjonowały Carinę E zawsze na czołowych miejscach.

W europejskich fabrykach wytwarzanie tego pojazdu zakończono w 1997 roku, a w innych krajach dostępna była nawet do roku 2000. Carina E została zastąpiona przez Toyotę Avensis, która w Japonii nadal nazywała się Corona.

Wymiary
Długość auta 4135.00 mm
Szerokość auta 1570.00 mm
Wysokość auta 1386.00 mm
Rozstaw osi 2425.00 mm
Rozstaw przednich kół 1281.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1285.00 mm
Silnik
Producent silnika Toyota
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.6 l
Średnica cylindra 85.00 mm
Stopień sprężania 9.80:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 85 kW (116 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6400 rpm
Maksymalny moment obrotowy 144 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 5200 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 186 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.86:1
Przełożenie przekładni głównej 4.11:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1970
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba siedzeń 5
Masa własna 846 kg
Rozkład mas (przód/tył) 57.50% / 42.50%

INNE AUTA TEJ MARKI