Volkswagen Beetle / New Beetle

0 opinii

Volkswagen New Beetle


W 1994 roku ktoś w zakładach Volkswagena wpadł na pomysł reaktywacji legendarnego samochodu dla mas, czyli Garbusa. W tym samym roku na targach motoryzacyjnych w Detroit zaprezentowano pojazd koncepcyjny o nazwie Concept One, który był współczesną wariacją stylistyczną na temat charakterystycznej bryły nadwozia Garbusa.

Projekt cieszył się tak sporym zainteresowaniem, że Volkswagen postanowił rozpocząć prace nad wersją produkcyjną nowego Garbusa, który dostał nazwę New Beetle. Auto zostało zaprojektowane przez J Maysa oraz Freemana Thomasa w kalifornijskim oddziale Volkswagena.

Od samego początku było więc wiadomo, że niemiecki producent nastawiał się raczej na klientów ze Stanów Zjednoczonych. Nowy Garbus powstał na płycie podłogowej stanowiącej podstawę do budowy Volkswagena Golfa MK4, z którym model ten dzieli znaczną większość podzespołów.

Tak naprawdę New Beetle miał być po prostu Golfem w nieco bardziej atrakcyjnej formie, która miała się spodobać zwłaszcza przedstawicielkom płci pięknej. Od swojego poprzednika auto przejęło jedynie stylistyczne akcenty. Nadwozie pozbawiono jakichkolwiek kątów prostych, wszystko było po prostu okrągłe, od przednich świateł, do wylotów powietrza w kabinie. Samochód występował w wersji z 3-drzwiowym nadwoziem typu hatchback oraz jako 2-drzwiowy kabriolet z miękkim brezentowym dachem.

Ograniczenia technologiczne, księgowi oraz wymogi ówczesnego rynku wymusiły jednak zastosowanie jednostki napędowej umieszczonej z przodu oraz napędu na przednią oś, zupełnie odwrotnie niż w oryginalnym Garbusie.

Auto pojawiło się na rynku w 1998 roku i początkowo produkowane było w Wolfsburgu, jednak bardzo szybko produkcję całkowicie przeniesiono do meksykańskiej fabryki Volkswagena. Co ciekawe, na całym świecie, nawet w Polsce, model ten sprzedawany był jako New Beetle. Wyjątek stanowiła Islandia, gdzie nowy Garbus został nazwany Volkswagen Bjalla.

Niestety, stylistyka sprawiła, że New Beetle cierpiał pod względem praktyczności. Auto o wymiarach 4129 mm długości, 1721 mm szerokości oraz, w zależności od odmiany nadwoziowej, 1498 lub 1511 mm wysokości było niewiele mniejsze od Golfa MK4, jednak powierzchnia przestrzeni bagażowej wynosiła zaledwie 209 l. Po złożeniu oparć tylnej symbolicznej kanapy można ją było powiększyć do 527 l.

Pod maską Volkswagena New Beetle montowano jednostki napędowe częściowo przejęte z Golfa. Najsłabszym silnikiem był 75-konny motor benzynowy o pojemności 1,4 l. Mocniejsze były silniki 1,6 o mocach 101 oraz 102 KM, dalej 1,8T wspomagany turbosprężarką, który osiągał już 150 KM, oraz 2-litrowy 116-konny motor. Ponadto Volkswagen oferował jednostkę 2,3 V5 o mocy 170 KM oraz silnik 3,2 RSI, który dostępny był jedynie w limitowanej wersji auta o nazwie New Beetle RSI.

Hatchback klasyfikowany w segmencie premium w tej odmianie charakteryzował się sportowymi dokładkami do zderzaków, napędem na cztery koła 4Motion, układem wydechowym przygotowanym przez firmę Remus oraz zmodyfikowanym zawieszeniem. Dzięki mocy ponad 220 KM auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 6,7 s oraz osiągało prędkość maksymalną 225 km/h.

Dla miłośników jednostek wysokoprężnych Volkswagen przygotował znany wszystkim dobrze silnik 1,9 TDI, który w zależności od wersji produkował 90, 101 lub 105 KM.

W 2005 roku auto przeszło delikatny facelifting, a w 2010 roku całkowicie zniknęło z rynku, ponieważ już rok później zaprezentowano jego następcę. Do zalet Volkswagena New Beetle zaliczyć można ciekawą stylistykę oraz, jak na tak niszowe auto, szeroką gamę jednostek napędowych, w której bez wątpienia najciekawszą propozycją jest wersja 3,2 VR6. Wadami nowego Garbusa są warunki jezdne, symboliczna tylna kanapa oraz niewielki bagażnik.

Volkswagen Beetle


W 1998 roku na rynku pojawił się Volkswagen New Beetle, który miał być następcą legendarnego Garbusa. Auto zostało bardzo dobrze przyjęte, jednak podczas jego 12-letniej obecności w salonach niemieckiego producenta na ulice wyjechało kilka o wiele tańszych, bardziej praktycznych, mniejszych i stylowych reprezentantów segmentu premium. Między innymi Citroën DS3, Fiat 500 czy Mini, które odebrało Volkswagenowi rzeszę klientów.

W 2011 roku producent z Wolfsburga postanowił uprzykrzyć życie swoim konkurentom i wprowadzić na rynek trzecią odsłonę Garbusa, który tym razem został nazwany Beetle, po prostu Volkswagen Beetle.

Projektanci zaczęli od pozbycia się wad poprzednika. Nadwozie nowego modelu jest odrobinę dłuższe oraz szersze od poprzednika, mierzy bowiem 4278 mm długości oraz 1808 mm szerokości. Ze względu na wyróżniający się z bryły nadwozia płaski dach nowy Beetle jest odrobinę niższy, co wyszło mu na dobre.

Stylistyka nadal nawiązuje do oryginalnego Garbusa, jednak teraz ma się wrażenie, że auto nie zostało po prostu przerysowane, ale zaprojektowane całkowicie od nowa, a jego twórcy wzorowali się na legendzie niemieckiej motoryzacji. Całość nie jest już tak obła, pojawiło się kilka ostrzejszych krawędzi, dzięki czemu poprawiła się aerodynamika.

Nadwozie osadzono na płycie podłogowej A5, dzielonej m.in. z najnowszą Jettą, która produkowana jest w tym samym zakładzie co Beetle, czyli w fabryce ulokowanej w meksykańskim mieście Puebla.
Wnętrze Volkswagena Beetle także zostało zaprojektowane z uwzględnieniem oryginalnego Garbusa. Tym razem jednak postawiono na materiały lepszej jakości, a w centralnej części deski rozdzielczej wykończonej materiałem nawiązującym do lakieru auta znajduje się wyświetlacz obsługujący m.in. nawigację satelitarną. W stosunku do poprzednika widać olbrzymi krok naprzód, zarówno jeśli chodzi o jakość użytych materiałów, jak i samo wykonanie.

Rynkowa premiera auta była wielkim wydarzeniem, a jedną z akcji promocyjnych modelu był koncert zorganizowany we współpracy z telewizją MTV. Podobnie jak poprzednik także ten model adresowany jest do przedstawicielek płci pięknej, jednak Volkswagen deklaruje, że mężczyźni także się nie zawiodą.

Auto prowadzi się lepiej od poprzednika, a pod maskę trafiły o wiele bardziej dynamiczne i ekonomiczne jednostki napędowe. Gamę silników otwiera motor 1,2 TSI o mocy 105 KM. Kolejne to 160-konny 1,4 TSI oraz 200-konna jednostka zapożyczona z Golfa GTI, dzięki której Beetle przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s.

Spośród jednostek wysokoprężnych do wyboru jest 105-konny diesel 1,6 TDI albo 140-konny silnik 2,0 TDI. Ten słabszy gwarantuje spalanie na poziomie 4,5 l oleju napędowego na 100 km. Wszystkie jednostki są łączone z dwusprzęgłową przekładnią DSG.

Volkswagen Beetle dostępny jest w trzech wariantach wyposażeniowych: Beetle, Design oraz Sport. Do wyposażenia standardowego najtańszej odmiany Beetle z jednostką 1,2 TSI o mocy 105 KM zaliczają się m.in.: ESP, możliwość dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera, klimatyzacja manualna, radio z MP3, komputer pokładowy, tempomat oraz 16-calowe stalowe obręcze z kołpakami.

Widać, że Volkswagen zrobił ogromny krok naprzód. Do zalet modelu Beetle zaliczyć można ciekawą stylistykę, która łączy wymagania współczesnego klienta ze stylem oryginalnego Garbusa, właściwości jezdne oraz dynamiczne i oszczędne jednostki napędowe. Wadą dla niektórych osób mogą być walory praktyczne, jednak decydując się na zakup stylowego kompaktu klasy premium, trzeba być przygotowanym na niewielką ilość miejsca z tyłu.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.38
Długość auta 4091.00 mm
Szerokość auta 1724.00 mm
Wysokość auta 1512.00 mm
Rozstaw osi 2512.00 mm
Rozstaw przednich kół 1515.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1490.00 mm
Prześwit 107.00 mm
Średnica zawracania 10.90 m
Silnik
Producent silnika Volkswagen
Rodzaj paliwa/zasilania Sekwencyjny wtrysk paliwa (SFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.0 l
Średnica cylindra 82.55 mm
Stopień sprężania 10.00:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 85 kW (116 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5200 rpm
Maksymalny moment obrotowy 164 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 2600 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Główne łożyska 5
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.84:1
Przełożenie przekładni głównej 4.24:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.2
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1998
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 4
Masa własna 1229 kg
  • Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG - test

    Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG - test

    Branża motoryzacyjna rozwija się w zawrotnym tempie. Gdyby przedstawić ją na wykresie hiperboli to na dodatniej stronie osi odciętych zapewne znaleźlibyśmy się gdzieś blisko zera. Mimo ciągłego postępu nadal jednak wiele osób tęskni za starszymi modelami, które zdążyły zapracować sobie na wizerunek kultowych.

  • Volkswagen Beetle 1,2 TSI Design - kult retro [test autokult.pl]

    Volkswagen Beetle 1,2 TSI Design - kult retro [test autokult.pl]

    Motoryzacyjna moda retro trwa w najlepsze. Współczesne Mini doczekało się już sześciu typów nadwozia, Fiat 500 właśnie zadebiutował w wersji 5-drzwiowej, a Citroën ze swoją linią modeli DS stara się grać na nosie innym autom segmentu premium. Na tym jednak nie koniec. W 2011 roku świat ujrzał nowe wcielenie Volkswagena Beetle. 

  • Nowy Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG R-Line - test

    Nowy Volkswagen Scirocco 2.0 TSI DSG R-Line - test

    Scirocco to jedyne coupé Volkswagena, którego korzenie sięgają lat 70. i po długiej przerwie doczekało się wreszcie swojej współczesnej interpretacji. W tym roku trzecia generacja tego modelu została odświeżona i zapewne jeszcze przez kilka kolejnych lat zostanie w ofercie. Czy biorąc pod uwagę jego cenę i to, że Scirocco III...

INNE AUTA TEJ MARKI