Volkswagen Polo

0 opinii

Volkswagen Polo III


Volkswagen Polo III (6N) to zaliczany do segmentu "B" miejski reprezentant koncernu Volkswagen. Auto w trzeciej odsłonie zadebiutowało w 1994 roku jako następca Polo drugiej generacji, której produkcja została zakończona we wrześniu 1994 roku. VW Polo III opiera się na płycie podłogowej hiszpańskiego Seata Ibizy. W Republice Południowej Afryki Polo było sprzedawane pod nazwą Polo Playa. Do głównych konkurentów VW Polo III zaliczamy m.in. Fiata Punto, Forda Fiestę, Renault Clio oraz Opla Corsę.

Mierzący 3715 mm długości, 1655 mm szerokości i 1420 mm wysokości w wersji hatchback oraz 4137 mm długości, 1640 mm szerokości i 1433 mm wysokości w wersji sedan/kombi Volkswagen Polo trzeciej generacji otrzymał w 1995 roku tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Produkcja odbywała się w czterech europejskich fabrykach zlokalizowanych w Pampelunie, Wolfsburgu, Zwickau oraz Bratysławie.

Volkswagen Polo III oferowany był w czterech wersjach nadwozia: jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan oraz kombi. Wersje hatchback nie mogą pochwalić się przestronnością i pojemnym kufrem (245 l). Osoby szukające większego samochodu powinny zainteresować się wariantem sedan, który ma bagażnik o pojemności 445 l.

Słabym punktem Volkswagena Polo trzeciej generacji jest wyposażenie standardowe, które nie obejmuje m.in. poduszki powietrznej kierowcy, a nawet wspomagania kierownicy. Użytkownicy skarżą się również na materiały wykończeniowe w postaci plastików, które nie są przyjemne dla oka, a w dodatku zaczynają trzeszczeć po dłuższym okresie eksploatacji.

Do Volkswagena Polo III oferowano kilka jednostek benzynowych oraz wysokoprężnych. Na początku Polo sprzedawano z 1,4 l silnikiem benzynowym o mocy 60 KM, który do setki przyspiesza w 16 s i osiąga prędkość maksymalną 155 km/h. W 1995 roku oferta została wzbogacona o 1,0 l motor o mocy 50 KM, który charakteryzuje się niewielkim apetytem na paliwo. Wariant 1,0 l oferowany był także w wersjach o mocy 45 KM i 60 KM.

Dla nieco bardziej wymagających producent przygotował motor o pojemności 1,6 l i mocy 75 KM, 100 KM, 101 KM lub 120 i 125 KM w wariantach 16V GTI. Przyspieszenie do setki 1,6 l jednostki o mocy 100 KM trwa 10,9 s. Średnie zużycie paliwa wynosi prawie 11,0 l/100 km w mieście.

Katalog obejmował również silniki o pojemności 1,3 l i mocy 55 KM oraz 1,8 l o mocy 97 KM.

Były także warianty wysokoprężne. Producent oferował montaż jednostki 1,4 l TDI oraz 1,7 SDI. Pierwszy wariant rozwija moc 75 KM, a drugi 60 KM. Silnik 1,7 SDI cieszy się opinią niezawodnego oraz ekonomicznego. Średnie zużycie ropy oscyluje w granicach 6,7 l/100 km. Znacznie gorzej jest w przypadku przyspieszenia do pierwszej setki, które wynosi ponad 18 s. SDI występował także w wariancie 1,9 l o mocy 68 KM.

Dla klientów pragnących połączyć przyzwoite osiągi z niewielkim spalaniem producent przygotował wariant turbodiesla o pojemności 1,9, który w zależności od wersji generuje 90 KM lub 110 KM. Średnie spalanie wynosi odpowiednio 6,3 oraz 6,4 l ropy na 100 km w cyklu miejskim.

Napęd w Volkswagenie Polo trzeciej generacji przekazywany jest za pomocą automatycznej lub 5-biegowej manualnej przekładni, wyłącznie na przednią oś.

Volkswagen Polo III przez cały okres produkcji doczekał się dwóch faceliftingów. Pierwszy został przeprowadzony w 1997 roku - obejmował jedynie modernizację deski rozdzielczej i tylnej klapy. W 1999 roku zdecydowano się na poważne modyfikacje, obejmujące przedni pas, tył nadwozia oraz gamę silników.

Produkcja Volkswagena Polo III została zakończona we wrześniu 2001 roku. Następcą Polo III jest VW Polo IV, wytwarzany do 2009 roku.

Volkswagen Polo IV


Volkswagen Polo IV (9N) zadebiutował w 2001 roku jako następca Volkswagena Polo III (6N). Podobnie jak poprzednik opierał się na płycie podłogowej Seata Ibizy, która wykorzystywana była również w Škodzie Fabii. Volkswagen Polo IV plasuje się w segmencie "B" i rywalizuje m.in. z Fiatem Punto, Peugeotem 206, Toyotą Yaris oraz Oplem Corsą.

Mierzący 3916 mm długości, 1650 mm szerokości oraz 1467 mm wysokości Volkswagen Polo IV oferowany był w czterech wariantach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback, 4-drzwiowy sedan i Cross Polo. Co ważne, wersja sedan nie była dostępna w polskich salonach Volkswagena.

Stylistyka Polo IV jest znacznie nowocześniejsza niż w przypadku poprzednika. Cechami rozpoznawczymi Polo IV są okrągłe reflektory i bardziej opływowe kształty. Następca został również wydłużony, dzięki czemu pojemność bagażnika wzrosła do 270 l w wersji hatchback.

Volkswagen Polo czwartej generacji oferowany był z szeroką gamą jednostek napędowych. Silniki benzynowe obejmowały warianty 1.2 i (54KM), 1.2 i (60 KM), 1.2 i 12V (64 KM), 1.2 i (70 KM), 1.4 i (80 KM), 1.4 16V (100 KM), 1.4 FSI (86 KM), 1.4 (75 KM) oraz 1.6 i (105 KM). W ofercie znajdowała się także jednostka 1.6 l 16V GTI o mocy 125 KM.

Najmocniejszy wariant silnika benzynowego miał pojemność 1,8 l i moc 150 KM, co pozwalało na przyspieszenie do setki w 8,2 s oraz uzyskanie prędkości maksymalnej 216 km/h. Jednostka ta charakteryzuje się całkiem przyzwoitym spalaniem na poziomie 7,8 l/100 km w cyklu mieszanym.

Wisienką na torcie jest 4-cylindrowy motor 1,8 l o mocy 180 KM, montowany pod maską Polo GTI Cup Edition. Auto z taką jednostką osiąga setkę po 7,5 s oraz prędkość maksymalną 225 km/h. Nadwozie Polo GTI Cup Edition zostało również lekko zmodernizowane poprzez dodanie nowych spoilerów oraz montaż 17-calowych aluminiowych felg.

Osoby zainteresowane wariantami wysokoprężnymi mogły wybrać silnik TDI o pojemności 1,4 l i mocy 70 KM, 75 KM lub 80 KM. Oferowano również 1,9 l jednostkę SDI o mocy 64 KM, charakteryzującą się niskim zużyciem paliwa.

Dla bardziej wymagających producent przewidział opcję o pojemności 1,9 l TDI i mocy 100 KM lub 130 KM. Pierwszy wariant przyspiesza do setki w 10,7 i osiąga prędkość maksymalną 188 km/h, zużywając przy tym średnio 4,9 l ropy na 100 km. W przypadku 1,9 TDI 130 KM sprint od 0-100 km/h trwa 9,2 s, wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na wartości 206 km/h, a średnie zużycie ropy wynosi 5,2 l na 100 km.

W 2005 roku Volkswagen Polo IV został poddany niewielkiemu faceliftingowi, który upodobnił styl nadwozia do innych modeli Volkswagena, w tym głównie do Passata.

Do bolączek Polo IV należy wysoka awaryjność. Problemy dotyczą zawieszenia, wspomagania kierowcy oraz kilku innych drobnych elementów. Na rynku dostępnych jest jednak wiele zamienników, które znacznie obniżają koszty napraw. Użytkownicy skarżą się także na twarde materiały użyte do wykończenia wnętrza jednego z najmniejszych Volkswagenów oraz na wyciszenie kabiny, które może irytować podczas dłuższej wyprawy. Na plus należy zaliczyć dobre właściwości jezdne, przestronność i pojemność bagażnika oraz precyzyjną skrzynię biegów. Volkswagen Polo V jest również samochodem całkiem przystępnym cenowo, zarówno u dilera, jak i na rynku wtórnym.

Produkcja Volkswagen Polo IV została zakończona w 2009 roku. Następcą VW Polo IV jest VW Polo V, który zadebiutował podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie w 2009 roku.

Volkswagen Polo V


Volkswagen Polo V (6R) zadebiutował w 2009 roku podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Plasujące się w segmencie "B" Polo piątej generacji jest następcą modelu Polo IV (9N) i opiera się na płycie podłogowej Seata Ibizy IV. Do głównych konkurentów VW Polo V zaliczamy Forda Fiestę oraz Opla Corsę.

Mierzące 3970 mm długości, 1682 mm szerokości oraz 1485 mm wysokości Polo V dostępne jest w trzech wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan. Auto zostało zaprojektowane przez Waltera de'Silvę i wpisuje się w najnowszą gamę stylistyczną Volkswagena, którą zapoczątkował Volkswagen Golf VI. Co ciekawe, mimo że Polo V urosło w stosunku do swojego poprzednika, jego masa własna zmalała. VW Polo V otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Najnowsza generacja Polo dostępna jest z szeroką gamą jednostek napędowych. Listę silników benzynowych otwiera wariant o pojemności 1,2 l TSI i mocy 60 KM lub 70 KM. Taki motor pozwala uzyskać setkę odpowiednio po 16,1 s lub 14,1 s i osiągnąć prędkość maksymalną 157 km/h lub 165 km/h. 1.2 l TSI występuje także w wersji o mocy 105 KM, która pozwala na sprint od 0-100 km/h w 9,7 s oraz rozwija prędkość maksymalną 190 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 7,0 l paliwa na 100 km w mieście.

W ofercie znajduje się także wariant 1,4 l TSI o mocy 85 KM, który może współpracować z 5-biegową manualną skrzynią biegów lub przekładnią DSG.

Dla poszukujących mocniejszych wrażeń producent przewidział opcję wyposażenia Polo V w wariancie 1,4 TSI o mocy 180 KM. Przyspieszenie do setki zajmuje 6,9 s, a prędkość maksymalna wynosi 229 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi 7,5 l/100 km, 5,1 l/100 km poza miastem oraz 5,9 l/100 km w cyklu mieszanym. Polo GTI z jednostką 1,4 TSI dostępne jest tylko z automatyczną 7-stopniową przekładnią DSG.

Klienci mają do dyspozycji także warianty wysokoprężne. Pierwszym z nich jest jednostka o pojemności 1,2 l TDI i mocy 75 KM, która przyspiesza do setki w 13,9 s oraz osiąga prędkość maksymalną 170 km/h. Średnie zużycie paliwa Polo wyposażonego w tę jednostkę wynosi 3,8 l/100 km. W katalogu widnieje także wariant o pojemności 1,6 l TDI i mocy 90 KM, który we współpracy z technologią Bluemotion spala średnio 4,6 l paliwa na 100 km w cyklu miejskim. Co więcej, 1,6 L TDI może współpracować z automatyczną przekładnią DSG.

Najmocniejszą jednostką wysokoprężną jest wariant o pojemności 1,6 l i mocy 105 KM (dostępna wyłącznie w wersji highline lub cross). Sprint 0-100 km/h trwa 10,4 s, a prędkość maksymalna wynosi 189 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim oscyluje w granicach 5,1 l/100 km.

Volkswagen Polo V oferowany jest w czterech wersjach wyposażenia: Trendline, Comfortline, Highline lub Cross. W standardzie auto ma m.in. kierunkowskazy wbudowane w lusterka, fotel kierowcy z regulacją wysokości, 3-ramienną kierownicę oraz poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera. Za dopłatą producent oferuje reflektory biksenonowe, światła do jazdy dziennej, kierownicę multifunkcyjną oraz system Easy Entry.

Dobre właściwości jezdne, materiały wykończeniowe przyzwoitej jakości, widoczność, możliwość wyposażenia auta w przekładnię DSG i atrakcyjna cena przemawiają za tym modelem. Jeśli jednak pragniesz kupić przestronny egzemplarz z mocnym silnikiem wysokoprężnym i pojemnym bagażnikiem, Volkswagen Polo V nie będzie dobrym wyborem.

Volkswagen Polo V zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku i Światowego Samochodu Roku 2010.

Wymiary
Długość auta 3651.00 mm
Szerokość auta 1581.00 mm
Wysokość auta 1349.00 mm
Rozstaw osi 2331.00 mm
Rozstaw przednich kół 1311.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1330.00 mm
Silnik
Producent silnika Volkswagen
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.0 l
Średnica cylindra 75.00 mm
Stopień sprężania 9.50:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 30 kW (41 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5300 rpm
Maksymalny moment obrotowy 75 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 2700 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 134 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.89:1
Przełożenie przekładni głównej 4.27:1
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1976
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 700 kg
  • Volkswagen Polo 6N [awarie i problemy]

    Volkswagen Polo 6N [awarie i problemy]

    Jeżeli dopiero co zdałeś prawo jazdy, szukasz poręcznego, ekonomicznego i taniego w eksploatacji auta to jedną z propozycji dla Ciebie jest Volkswagen Polo III generacji. Może stylizacja tego modelu nie jest porywająca, ale kupując swój pierwszy samochód nie to jest najważniejsze. Jeśli do tego niewielkiego autka zraża Was fakt, że pod maską nie znajdziecie nic ciekawego to musicie wiedzieć, że na rynku aut wtórnych dostępna [...]

  • Volkswagen Polo 9N [awarie i problemy]

    Volkswagen Polo 9N [awarie i problemy]

    Szukając małego miejskiego auta z niemieckim rodowodem, nie można przejść obojętnie obok Volkswagena Polo 9N. Co prawda nie wszystkim przypadnie do gustu jego zbyt stonowany design, ale każdy, kto kupi to auto, z pewnością doceni bogatą ofertę części zamiennych, łatwą odsprzedaż, całkiem przyzwoite własności jezdne i przestronne wnętrze.

  • Tak będzie wyglądał pogromca Fiesty

    Tak będzie wyglądał pogromca Fiesty

    Nowe VW Polo będzie konkurował w coraz bardziej popularnym segmencie B, w którym nowe konstrukcje wymiarami przypominają bardziej samochody kompaktowe sprzed kilku lat, niż małe, miejskie „wozidełka”. Zgodnie z trendami rynkowymi, topowe modele nowego Polo otrzymają system nawigacji satelitarnej z dotykowym ekranem, system automatycznego parkowania oraz tylną kamerę cofania – gadżety do niedawna zarezerwowane wyłącznie dla samochodów klasy premium.

INNE AUTA TEJ MARKI