Volvo 740 / 760

1 opinia

Volvo 740


Volvo 740 to auto klasy wyższej produkowane przez szwedzki koncern Volvo od 1984 roku. Pod względem konstrukcji jest niemal takie samo jak model 760, ale gorzej wyposażone. Zastosowano również inny rodzaj zawieszenia tylnego. Model 760 miał układ wielowahaczowy, w 740 zaś wykorzystano sztywną oś, co znacznie pogarsza komfort jazdy.

Gdy wprowadzano Volvo 740, zrodziła się nowa koncepcja samochodów typu kombi. W tym
modelu ostatecznie zatarły się różnice miedzy samochodem osobowym typu sedan, wygodną limuzyną a rodzinnym kombi. Nowe kombi stało się komfortowe, bezpieczne i łatwe w prowadzeniu, a przy tym przestronne i ładowne. Linia nadwozia nie odbiega od innych modeli tego koncernu – jest prosta i kanciasta. Pojazd jest wyraźnie podzielony na trzy części. Przód wyróżnia się długą maską potęgującą masywność auta. W 1989 roku dokonano drobnej modernizacji stylistycznej. Nawet kilkunastoletnie Volvo nie mają problemów z korozją. Już w latach 80. ich nadwozie było ocynkowane, dzięki czemu do dziś stan karoserii jest dobry.

Zarówno wersja sedan, jak i kombi zachwycają ogromnymi bagażnikami. Kufer w czterodrzwiowym nadwoziu (500 l) ma jednak gorszą funkcjonalność ze względu na mniejszy otwór załadunkowy i zawiasy wsuwające się w przestrzeń ładunkową przy zamykaniu pokrywy. Wnętrze nie jest więc tak obszerne, jak mogłoby się wydawać. Mimo długości około 4,8 m samochód ma dość krótki rozstaw osi. Obszerne fotele znakomicie sprawdzają się nawet w długich trasach. Niestety, elementy plastikowe są przeciętnej jakości i słabo spasowane. Nie spodziewajmy się też szczególnie dobrego wyciszenia wnętrza. Wersja kombi słynie z pakowności i łatwego dostępu do bagażnika. Do dyspozycji jest aż 990 l objętości, a po złożeniu oparcia kanapy nawet 2125 l.

Wyposażenie oferowane w modelu 740 dziś wydaje się obowiązkowe. Jednak w tamtych czasach mało który samochód mógł się pochwalić tak bogatym wyposażeniem. Egzemplarze pochodzące z końca produkcji mogły mieć na pokładzie klimatyzację, podgrzewane fotele czy wspomaganie kierownicy. ABS nie był oferowany. Mimo to auto jest uznawane za bezpieczne.

Do 740 oferowano wiele jednostek napędowych, które z biegiem lat poddawano modyfikacjom. Na początku produkcji samochód był dostępny z motorami benzynowymi: 2,0 o mocy 117 KM, 2,3 w odmianach 112, 114, 129 lub 131 KM oraz z silnikiem wysokoprężnym 2,4 D o mocy 82 KM. W roku 1986 do gamy dołączył motor benzynowy 2,3 Turbo o mocy 155 KM oraz turbodiesel 2,4 TD o mocy 109 KM. Dwa lata później wprowadzono motory 2,3 16V (moc 139 lub 159 KM) oraz 2,3 (155 KM). Ulepszony turbodiesel 2,4 TD miał 122 KM. W 1989 roku do oferty dołączył ulepszony motor 2,3 Turbo o mocy 165 KM. Mimo sporej mocy montowane motory zapewniają jedynie wystarczające osiągi. Spowodowane jest to dużą masą auta oraz długimi przełożeniami skrzyń biegów.

Volvo 740 oferowane było z trzema przekładniami. Najbardziej popularną z nich jest 5-biegowa skrzynia manualna. Montowano również przekładnię ręczną o 4 biegach oraz 4-biegową przekładnię automatyczną. Volvo 740 miało napęd na tylne koła.

Produkcję modelu 740 zakończono w roku 1992. Bogate wyposażenie oraz trwałość mogą przemawiać za jego kupnem. Zaletą jest też łatwość utrzymania samochodu. Nie brakuje warsztatów wyspecjalizowanych w obsłudze i naprawach Volvo; części zamienne są łatwo dostępne. Mniej pocieszające jest wysokie spalanie montowanych jednostek napędowych. Chętni na zakup tego modelu muszą uzbroić się w cierpliwość, ponieważ na rynku jest bardzo mało egzemplarzy.

Volvo 760


Volvo 760 to samochód klasy wyższej produkowany w latach 1982-1990. Występował w dwóch odmianach: jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Pod względem konstrukcyjnym Volvo 760 jest niemal takie samo jak model 740, ale lepiej wyposażone. Zastosowano również inny rodzaj zawieszenia tylnego. Model 760 miał układ wielowahaczowy, w 740 zaś wykorzystano sztywną oś, co znacznie pogarsza komfort jazdy.

Auta marki Volvo miały opinię bezawaryjnych, jednak w ofercie tego szwedzkiego producenta brakowało samochodów prestiżowych. Tę lukę miał zapełnić model 760. Jego sylwetka jest prosta i kanciasta – to kształty typowe dla produkowanych wtedy aut. Przód wyróżnia długa maska z wyraźnymi przetłoczeniami przechodzącymi w chromowany grill z pokaźnym logo marki. Olbrzymie, wręcz prostokątne reflektory sprawiają, że auto wygląda masywnie i solidnie. Dodatkowo wyposażono je w wycieraczki. Efekt ten potęguje wysunięty, potężny przedni zderzak. W roku 1988 auto przeszło kilka modyfikacji. Z zewnątrz model po liftingu odznacza się między innymi nowymi reflektorami. W 1990 roku pod koniec produkcji zmieniono tylne lampy, dzięki czemu stały się podobne do tych z modelu 780.

Dzięki długości wynoszącej 4,8 m w środku udało się wygospodarować imponującą ilość miejsca dla pasażerów. Przednie fotele są wręcz olbrzymie, mało który samochód zapewnia taką wygodę. Wygodną pozycję za kierownicą poprawia wszechstronna regulacja fotela, a jazdę umila praktyczny podłokietnik. Sama deska rozdzielcza jest dość prosta. Jednak wszystko jest na miejscu i łatwe w obsłudze. Na uwagę zasługuje również dobra jakość materiałów we wnętrzu oraz wzorowe spasowanie plastików. Także na tylnej kanapie siedzi się bardzo wygodnie. Miejsca jest pod dostatkiem nawet dla wysokich pasażerów.

Samochód ten zaskakuje bogatym jak na tamte czasy wyposażeniem. Na pokładzie Volvo 760 znajduje się m.in. klimatyzacja, podgrzewane fotele czy wspomaganie kierownicy. Do standardowego wyposażenia należał układ ABS. Od roku 1985 na listę wyposażenia dodatkowego trafiła kontrola trakcji.

Gama silników obejmowała siedem jednostek. Na początku produkcji dostępny był silnik 2,8 V6 o mocy 150 KM. W następnych latach motor ten generował moc 158 oraz 177 KM. Motor 2,3 turbo dostępny był od 1984 roku. Przez sześć lat produkcji doczekał się kilku modyfikacji. Na początku dysponował mocą 160 KM. W następnych latach występował w odmianach 175 oraz 185 KM. Najmocniejsza wersja pozwala osiągnąć tej masywnej limuzynie pierwsze 100 km/h po mniej niż 8 s. Dostępny był również jeden motor wysokoprężny 2,4 TD o mocy 117 KM.

Model 760 występował z trzema przekładniami. Najczęściej spotykana jest trwała 5-biegowa przekładnia ręczna. Volvo mogło być wyposażone również w 4-biegową przekładnię automatyczną lub 4-biegowy automat w połączeniu ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Skrzynia manualna jest całkowicie bezobsługowa. W skrzyniach automatycznych zdarzają się jedynie niewielkie wycieki oleju.

Volvo 760 słynie z przestronnego wnętrza oraz niezawodności. Duże strefy zgniotu, ABS i kontrola trakcji zapewniały również wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki współdzieleniu wielu rozwiązań konstrukcyjnych z modelami serii 700 części zamienne są tanie i powszechnie dostępne. Pojazd jest prosty w naprawie, więc większość prac można wykonać samodzielnie. Trwała okazała się również blacharka, a wszystko dzięki dobrze wykonanemu fabrycznemu zabezpieczeniu antykorozyjnego nadwozia.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.4
Długość auta 4787.00 mm
Szerokość auta 1753.00 mm
Wysokość auta 1413.00 mm
Rozstaw osi 2772.00 mm
Rozstaw przednich kół 1471.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1460.00 mm
Silnik
Producent silnika Volvo
Kod silnika B230ET
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.3 l
Średnica cylindra 96.00 mm
Stopień sprężania 9.00:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 133 kW (181 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5800 rpm
Maksymalny moment obrotowy 261 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3400 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Tak
Reaktor katalityczny Brak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 8.50 s
Czas na 1/4 mili 16.40 s
Maksymalna prędkość 203 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.79:1
Przełożenie przekładni głównej 3.54:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.5
Przednie opony 195/60 R 15
Tylne opony 195/60 R 15
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1983
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1347 kg
5 gwiazdek
(1 głos)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • JOHNY1966
    zgłoś nadużycie

    Witam wszystkich, jestem posiadaczem volvo 760 od kilku lat, samochod byl troszke zaniedbany, po wykonaniu kilku napraw autko prowadzi sie znakomicie. teraz tylko wlewam paliwko i przemieszczam sie, fakt autko pali sporo jak na na te czasy , jezdzi na gazie ale jest praktycznie bez awaryjne . Jestem zadowolony z posiadanego modelu i chce doprowadzic go do stanu prawie idealnego, tak jak wyszedl z fabryki w roku 1987. Janusz.

Napisz swoją opinię »

  • Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego

    Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego

    Choć trudno oprzeć się ich urokowi, to trzeba uczciwie przyznać, że najnowsze modele Volvo mocno odbiegają od tego, co sprawiło iż ta marka stała się tak rozpoznawalna. Kanciaste, pancerne, z dużymi silnikami i bardzo niezawodne. Te cechy ma stare już Volvo 740/940, które jeszcze można kupić w dobrej cenie, ale prawdopodobnie za...

  • Stare, ale wciąż warte uwagi - modele samochodów, które jeszcze warto kupić [cz. 2]

    Stare, ale wciąż warte uwagi - modele samochodów, które jeszcze warto kupić [cz. 2]

    Oto druga część artykułu o samochodach, które choć mają już kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt lat na karku, to wciąż są godne zainteresowania.

  • Volvo V40 Cross Country T5 AWD Summum - nadal atrakcyjne

    Volvo V40 Cross Country T5 AWD Summum - nadal atrakcyjne

    Ostatnie dwa lata przyniosły wielkie zmiany w Volvo. Agresywna ekspansja modelowa zapoczątkowana przez najnowszą odsłonę SUV-a, XC90 znalazła swą kontynuację w luksusowym duecie S90/V90 oraz długo oczekiwanym XC60. W zalewie premier nietrudno zapomnieć o nieco bardziej dojrzałych konstrukcjach. Zalicza się do nich model V40. Czy mimo...

INNE AUTA TEJ MARKI