Volvo 780

0 opinii

Volvo 780


Volvo 780 to czteroosobowe auto klasy średniej wyższej produkowane w latach 1985-1990. Początkowo oferowane jako dwudrzwiowe coupé. Jego poprzednikiem było mało znane Volvo 262. Pojazd powstał na płycie podłogowej wspólnej z innymi modelami serii 700. Jego konkurencją był m.in. Mercedes W124 coupé.

Projektanci Volvo nie mieli łatwego zadania. Bazując na potężnej limuzynie, mieli zbudować sportowe, dwudrzwiowe coupé. Efekt jest bardzo ciekawy. Długa przednia maska ma delikatne przetłoczenia zwężające się ku grillowi, na którym znajduje się chromowane logo marki. Prostokątne lampy są nieco węższe niż w pozostałych pojazdach serii 700 i podkreślają sportowy charakter auta. W wypukły zderzak wbudowano czarną listwę, poniżej której umieszczono światła przeciwmgielne. Z boku wyróżniają się potężne drzwi, bardziej pasujące do dostojnej limuzyny niż auta sportowego, ale za to ułatwiające zajmowanie miejsca na tylnych siedzeniach. Tył charakteryzuje wysoko zabudowana pokrywa bagażnika oraz duże prostokątne lampy oddzielone jedynie miejscem na tablicę rejestracyjną.

Wnętrze wykończone jest luksusowo. Na pokładzie 780 zasiądą wygodnie cztery osoby. Na przednich fotelach siedzi się bardzo wygodnie. Są obszerne i dobrze wyprofilowane, a dzięki wszechstronnej regulacji łatwo znaleźć na nich wygodną pozycję. Tylne siedzenia również są wygodne, jednak wyższe osoby mogą narzekać na brak miejsca na nogi. Elegancji nadają wnętrzu drewniane wstawki oraz skórzane wykończenie.

Wyposażenie oferowane w modelu 740 dziś wydaje się obowiązkowe. Jednak w tamtych czasach mało który samochód mógł się pochwalić tak bogatym wyposażeniem. Egzemplarze pochodzące z końca produkcji mogły mieć na pokładzie klimatyzację, podgrzewane i elektrycznie regulowane fotele czy wspomaganie kierownicy. Pojazd standardowo wyposażony był w układ ABS.

Pod maskę modelu 780 mógł trafić jeden z czterech silników benzynowych bądź diesel. Gamę motorów benzynowych otwierał silnik 2,0 turbo o mocy 155 KM. Mocniejszy dwulitrowy motor 16v dysponował mocą 200 KM. Silnik 2,3 turbo w egzemplarzach z początku produkcji rozwija moc 175 KM. W roku 1989 moc wzrosła do 188 KM. Sześciocylindrowa widlasta jednostka 2,8 generowała moc maksymalną wynoszącą 150 KM. Jedyny oferowany diesel to turbodoładowana jednostka o pojemności 2,4 i mocy 125 KM, znana z modeli Volkswagena. Montowane jednostki benzynowe są paliwożerne, ale trwałe. Oszczędni decydowali się na zakup sprawdzonego silnika Diesla, jednak nie było ich wielu. Najbardziej popularnymi jednostkami były 2,0 turbo oraz 2,8 V6.

Volvo 780 oferowano z dwiema przekładniami. Bardziej popularna była 4-biegowa skrzynia manualna. Była też 4-biegowa przekładnia automatyczna. Volvo 780 miało napęd na tylne koła.

Produkcję 780 zakończono w 1990 roku. Przez cztery lata z taśm produkcyjnych Volvo zjechało 8518 sztuk tego modelu. Kupno używanego pojazdu nie jest łatwe z uwagi na ograniczoną liczbę aut dostępnych na rynku. W Polsce znajduje się zaledwie kilka egzemplarzy tego modelu. Dzięki zastosowaniu sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych Volvo 780 jest wyjątkowo trwałe. Współdzielenie części z innymi modelami tej marki zapewnia dobry dostęp do części zamiennych. Problematyczny może być jedynie zakup części blacharskich, zarówno używanych, jak i nowych. Ocynkowane nadwozie dobrze znosi próbę czasu i nie koroduje nawet po kilkunastoletniej eksploatacji. Na zakup tego samochodu decydują się jedynie prawdziwi fani modelu.

Wymiary
Długość auta 4791.00 mm
Szerokość auta 1750.00 mm
Wysokość auta 1401.00 mm
Rozstaw osi 2770.00 mm
Rozstaw przednich kół 1461.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1461.00 mm
Prześwit 105.00 mm
Średnica zawracania 9.90 m
Silnik
Producent silnika Volvo
Kod silnika D 24 TIC
Rodzaj paliwa/zasilania Diesel
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.4 l
Średnica cylindra 76.50 mm
Stopień sprężania 23.00:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 94 kW (128 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4650 rpm
Maksymalny moment obrotowy 250 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 2400 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Tak
Reaktor katalityczny Brak
Główne łożyska 7
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 10.50 s
Maksymalna prędkość 187 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 6.01 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 8.15 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 9.49 l
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.79:1
Przełożenie przekładni głównej 3.54:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, niezależne, kolumny MacPhersona, wahacze poprzeczne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Przednie opony 195/65 HR 15
Tylne opony 195/65 HR 15
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1985
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 4
Masa własna 1469 kg
  • Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego

    Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego

    Choć trudno oprzeć się ich urokowi, to trzeba uczciwie przyznać, że najnowsze modele Volvo mocno odbiegają od tego, co sprawiło iż ta marka stała się tak rozpoznawalna. Kanciaste, pancerne, z dużymi silnikami i bardzo niezawodne. Te cechy ma stare już Volvo 740/940, które jeszcze można kupić w dobrej cenie, ale prawdopodobnie za...

  • Volvo V40 Cross Country T5 AWD Summum - nadal atrakcyjne

    Volvo V40 Cross Country T5 AWD Summum - nadal atrakcyjne

    Ostatnie dwa lata przyniosły wielkie zmiany w Volvo. Agresywna ekspansja modelowa zapoczątkowana przez najnowszą odsłonę SUV-a, XC90 znalazła swą kontynuację w luksusowym duecie S90/V90 oraz długo oczekiwanym XC60. W zalewie premier nietrudno zapomnieć o nieco bardziej dojrzałych konstrukcjach. Zalicza się do nich model V40. Czy mimo...

  • Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego

    Używane Volvo S80 I [1998-2005] - poradnik kupującego

    Szukasz eleganckiego, wygodnego i bezpiecznego sedana, ale nie masz dużych pieniędzy? Mamy dla ciebie bodaj najlepszą propozycję, jaką jest Volvo S80 pierwszej generacji. Nigdy nie będziesz postrzegany źle w tym modelu i nikt nie posądzi cię o to, że kupiłeś auto dla szpanu.

INNE AUTA TEJ MARKI