Volvo S60 / V60

0 opinii

Volvo S60 I


Produkcja Volvo S60 ruszyła w 2000 roku. Samochód jest dostępny w jednej wersji nadwozia, jako 4-drzwiowy sedan. Opiera się na tej samej płycie podłogowej co m.in. S80 i XC90. Jego konkurenci na rynku to na przykład BMW serii 3, Audi A4 i Mercedes klasy C.

Wprowadzając S60, Volvo chciało wypełnić lukę między małym sedanem S40 a limuzyną S80. Samochód z zewnątrz wyraźnie przypomina inne modele szwedzkiego koncernu. W porównaniu z S80 zmniejszono przednie i tylne zwisy nadwozia, uzyskując zwartą budowę i drapieżny wygląd. Przód z wysuniętym grillem jest niemal taki sam jak w S80. Podobne jest również przetłoczenie wzdłuż boku oraz kształt tylnej części.

Również wnętrze przypomina to z S80. Oczywiście należy zaliczyć do zalet auta. W modelu S60 wnętrze także wykonane jest z wysokiej jakości materiałów. Deska rozdzielcza jest dość prosta, ma natomiast mnóstwo przycisków, poza tym jest ładna i przyzwoicie spasowana. W pierwszej chwili liczba przycisków może przytłaczać, ale już po chwili obsługa przestaje sprawiać problemy. Nic w czasie jazdy nie skrzypi, także wygłuszenie wnętrza jest na bardzo wysokim poziomie. Duża kierownica pewnie leży w dłoniach, podobnie jak obszyty skórą lewarek dźwigni zmiany biegów. Na uwagę zasługuje dopracowany system audio umilający jazdę S60. We wnętrzu wygodnie usiądą jedynie cztery osoby. Tylna kanapa jest tak wyprofilowana, że siedzenie na jej środku nie należy do wygodnych. Pojemny bagażnik pomieści do 425 l bagażu.

Nawet standardowe wersje są bogato wyposażone. Na ich pokładzie znajduje się 6 poduszek powietrznych, ABS, EBD, kontrola trakcji, systemy zabezpieczające przy uderzeniu z boku (SIPS) i przed urazami kręgosłupa szyjnego (WHIPS). W Volvo S60 są także elektryczne szyby z przodu i tyłu, podgrzewane lusterka, światła do czytania z przodu i z tyłu. Za dodatkową opłatą można zamontować telefon.

Do Volvo S60 proponowano 17 (!) jednostek. Do podstawowej wersji montowano benzynowy 140-konny silnik o pojemności 2400 cm3. Mocniejsza odmiana tego motoru miała 170 KM. Silnik ten wyposażano w turbosprężarkę, dzięki której udało się uzyskać 200 KM, a w wersji T5 250 KM. W 2001 roku do oferty dołączył silnik o pojemności 2000 cm3 i mocy 180 KM. Dwa lata później wprowadzono wersję R, wyposażaną w silnik 2,5 turbo o mocy 300 KM.

Dostępne były trzy rodzaje przekładni. Standardowo auto miało 5-biegową przekładnię ręczną. Montowano również 4-biegowy automat. Najdroższy w ofercie był Geartronic - automatyczna, autoadaptacyjna skrzynia biegów z możliwością ich ręcznej zmiany.

Produkcję modelu S60 pierwszej generacji zakończono w 2009 roku. Uchodzi on za samochód mało awaryjny, z bardzo solidnymi silnikami. Niestety, ma również drobne wady. Kiepska jakość polskich dróg wpływa na przyspieszone zużycie niektórych elementów zwieszenia. Dotyczy to głównie łączników stabilizatora i silentblocków wahaczy. Szybka wymiana uszkodzonych elementów zapobiegnie usterkom innych podzespołów zawieszenia i układu kierowniczego. W mocniejszych wersjach silnikowych trzeba liczyć się z przyśpieszonym zużyciem hamulców, co dodatkowo podwyższa koszty eksploatacji. Na szczęście części zamienne mają przyzwoite ceny i są ogólnie dostępne. Wydatki można obniżyć, rezygnując z usług autoryzowanych stacji obsługi i decydując się na wizyty w prywatnych, ale wyspecjalizowanych w marce warsztatach.

Volvo S60 II


Volvo S60 drugiej generacji to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez szwedzką firmę Volvo od roku 2011. Powstał na płycie podłogowej Forda Mondeo, a technologicznie nawiązuje do modeli S80 i XC60. Oferowany jest w jednej wersji nadwozia – jako 4-drzwiowa limuzyna. Na rynku konkuruje z Audi A4 czy Mercedesem klasy C.

Volvo S60 to nowoczesny i przykuwający wzrok pojazd. Nadwozie jest bardzo dynamiczne, a zarazem eleganckie. Charakterystyczne reflektory przednie wraz z pokaźnym grillem oraz przedni zderzak wzbogacony o ciekawie wyprofilowane wloty powietrza sprawiają, że Volvo S60 może się podobać. Linia dachu płynnie przechodzi w tylną szybę. Zderzak wyposażono w dwie końcówki układu wydechowego.

Projektanci wnętrza nowego Volvo S60 inspirowali się torem wyścigowym. Przestronny przedział pasażerski bez trudu pomieści czwórkę dorosłych osób. Z przodu można usiąść wygodnie na obszernych fotelach. Tylna kanapa jest odpowiednio wyprofilowana i z łatwością pomieści trzy osoby. Deska rozdzielcza jest dosyć ładna. Zachwyca nie tylko wykonie, ale także użyte materiały. Wszystko zostało tak zaprojektowane, aby było proste w obsłudze.

Nowe Volvo S60 zostało wyposażone w szereg systemów poprawiających bezpieczeństwo.
Oprócz sześciu poduszek powietrznych, ABS czy EBA o bezpieczeństwo pasażerów dbają systemy SIPS oraz WHIPS. Side Impact Protection System rozprasza energię uderzenia tak, aby ominęła ona pasażerów, i zabezpiecza podróżujących przed skutkami uderzeń bocznych. Whiplash Protection System chroni przed urazami kręgów szyjnych.

Jednym z nowatorskich rozwiązań jest również system unikania kolizji - City Safety. Przy prędkości do 30 km/h jest on w stanie wykryć ryzyko zderzenia z poprzedzającym samochodem i w razie braku reakcji kierowcy zapobiega stłuczce przez automatyczną aktywację hamulców. CWAB to kolejny ciekawy system. Wykrywa on pieszych oraz ostrzega przed ewentualną kolizją. Jest aktywny zawsze po przekroczeniu 4 km/h i informuje kierowcę o obecności pieszego na drodze lub zbyt małej odległości od poprzedzającego samochodu. W razie braku reakcji kierowcy system automatycznie aktywuje hamulce.

O komfort podróżowania dbają m.in. dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele oraz układ Interior Air Quality System. Ten ostatni monitoruje poziom tlenków węgla, dwutlenków azotu i ozonu i w razie konieczności zamyka dopływ powietrza z zewnątrz.

Osoby decydujące się na zakup nowego S60 mają do dyspozycji siedem wariantów silnikowych. Wszystkie montowane motory wyposażone są w turbosprężarkę. Podstawowy silnik benzynowy to 1,6 o mocy 150 KM. Mocniejsza odmiana tego motoru ma 181 KM. Kolejna jednostka to silnik o pojemności 2000 cm3 i mocy 205 KM. Topowa jednostka oznaczona jako T6 to motor 3,0 mocy 304 KM. Gamę silników wysokoprężnych otwiera jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Mocniejszy motor 2,0 D3 rozwija 163 KM, a 2,4 D5 205 KM.

Do S60 producent proponuje dwie przekładnie: 6-biegową manualną bądź 6-biegową automatyczną. Sprężyste zawieszenie dobrze radzi sobie z dziurawymi drogami. Dobrą kierowalność zapewnia układ kierowniczy o regulowanej w trzech stopniach sile wspomagania.

Ciekawa stylistyka, bogate wyposażenie standardowe oraz szeroki wybór dostępnych jednostek napędowych sprawiają, że Volvo S60 II stało się dobrą alternatywą dla niekiedy nudnych aut konkurencji w tej klasie.

Volvo V60


Volvo V60 to samochód osobowy klasy średniej produkowany przez szwedzką firmę Volvo od 2011 roku. Oferowany jest w jednej wersji nadwozia – jako 5-drzwiowe kombi. Na rynku konkuruje m.in. z Audi A4 czy Mercedesem klasy C.

Kanciaste i nudne linie nadwozia, niegdyś kojarzone z autami typu kombi szwedzkiego koncernu, odeszły już dawno w niepamięć. V60 to nowoczesny, przykuwający wzrok pojazd. Szwedom udało się zachować dynamiczny wygląd nadwozia modelu sedan. Projektanci położyli nacisk na upodobnienie familijnego nadwozia do sportowego coupé. Widać to po lekko opadającym i zwężającym się ku tyłowi dachu nad przestrzenią bagażową. Ciekawa jest również lekko wznosząca się boczna linia okien, która podkreśla dynamiczny charakter sylwetki. Charakterystyczne reflektory przednie wraz z pokaźnym grillem sprawiają, że Volvo V60 może się podobać.

Wsiadając do wnętrza V60, nie będziemy zaskoczeni. To wzór gatunku z zakresu praktyczności i ergonomii. Przestronny przedział pasażerski pomieści bez trudu czwórkę dorosłych osób. Z przodu usiądziemy wygodnie na obszernych fotelach. Tylna kanapa jest odpowiednio wyprofilowana i z łatwością pomieści trzy osoby. Deska rozdzielcza może się podobać. Zachwyca nie tylko wykonanie, ale też użyte materiały. Wszystko jest tak zrobione, aby było proste w obsłudze. Atrakcyjna sylwetka oraz duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy sprawiają, że bagażnik Volvo V60 nie należy do najpojemniejszych. Jego objętość wynosi zaledwie 430 l.

Oprócz takiego wyposażenia jak dwustrefowa automatyczna klimatyzacja czy podgrzewane fotele o komfort podróżowania dba układ Interior Air Quality System. Jest to układ monitorujący poziom tlenków węgla, dwutlenków azotu i ozonu, który w razie konieczności zamyka dopływ powietrza z zewnątrz. Bezpieczeństwo podróżnym zapewniają: sześć poduszek powietrznych, systemy SIPS oraz WHIPS. Side Impact Protection System rozprasza energię uderzenia tak, aby ominęła ona pasażerów, i zabezpiecza podróżujących przed skutkami uderzeń bocznych. Whiplash Protection System to ochrona przed urazami kręgów szyjnych. Oprócz systemów ABS, DSTC czy EBA, V60 ma kilka nowatorskich rozwiązań. Bezpieczeństwo zwiększa m.in. system unikania kolizji City Safety - przy prędkościach do 30 km/h jest w stanie wykryć ryzyko zderzenia z poprzedzającym samochodem i w razie braku reakcji kierowcy automatycznie wyłączyć przepustnicę oraz aktywować hamulce. Kolejną innowacją jest CWAB - system ostrzegania o kolizji z automatycznym hamowaniem i funkcją wykrywania pieszych. Jest aktywny zawsze po przekroczeniu 4 km/h i informuje kierowcę o obecności pieszego na drodze lub zbyt małej odległości od poprzedzającego samochodu. W przypadku braku reakcji kierowcy system automatycznie aktywuje hamulce. W testach zderzeniowych Euro NCAP model V60 otrzymał pięć gwiazdek.

Bogata oferta jednostek napędowych zawiera cztery silniki benzynowe oraz trzy jednostki wysokoprężne. Wszystkie montowane motory wyposażone są w turbosprężarkę. Podstawowy silnik benzynowy to 1,6 o mocy 150 KM. Mocniejsza odmiana tego motoru rozwija moc 181 KM. Kolejna jednostka to silnik o pojemności 2000 cm3 i mocy 205 KM. Topowa jednostka oznaczona jako T6 to motor 3,0 mocy 304 KM. Gamę silników wysokoprężnych otwiera jednostka 1,6 o mocy 115 KM. Mocniejszy motor to 2,0 D3 o mocy 163 KM. Silnik 2,4 D5 generuje 205 KM.

Do Volvo V60 dostępne są dwie przekładnie: 6-biegowa manualna lub 6-biegowa automatyczna.

Ciekawa stylistyka, bogate wyposażenie standardowe oraz szeroki wybór jednostek napędowych sprawiły, że auto stało się dobrą alternatywą dla niekiedy nudnych aut konkurencji.
Sprężyste zawieszenie dobrze radzi sobie z dziurawymi drogami. Dobrą kierowalność zapewnia układ kierowniczy o regulowanej w trzech stopniach sile wspomagania.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.28
Długość auta 4576.00 mm
Szerokość auta 1804.00 mm
Wysokość auta 1427.00 mm
Rozstaw osi 2714.00 mm
Rozstaw przednich kół 1562.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1559.00 mm
Prześwit 130.00 mm
Średnica zawracania 11.80 m
Silnik
Producent silnika Volvo
Kod silnika B5244T3
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.4 l
Średnica cylindra 83.00 mm
Stopień sprężania 9.00:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 146 kW (199 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 284 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1800-5000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 8.00 s
Maksymalna prędkość 224 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 14.44 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 7.47 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 9.96 l
Emisja CO2 238 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 1.02:1
Przełożenie przekładni głównej 2.44:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, niezależne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Średnica tylnych hamulców 288.00 mm
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2.8
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2000
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1466 kg
  • Volvo V60 Polestar - test najszybszego kombi ze Szwecji

    Volvo V60 Polestar - test najszybszego kombi ze Szwecji

    Volvo z nadwoziem kombi - przyznacie, że słysząc te słowa, od razu macie przed oczami statecznego ojca rodziny, który ceni sobie konwencjonalne rozwiązania, solidność i bezpieczeństwo. A gdyby do tego wszystkiego dorzucić coś, czego brakuje większości praktycznych Volvo? Mowa o emocjach. I to w naprawdę solidnej dawce.

  • DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    Zdecydowana większość zmotoryzowanych może sobie pozwolić jedynie na zakup samochodu używanego. Dla nich niezwykle ważne jest to, jak dany model znosi upływ czasu. Oto samochody, które po przejechaniu do150 tys. km w badaniach DEKR-y wypadły najlepiej.

  • Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS

    Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS

    Insurance Institute for Highway Safety, amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, opublikowała listę najbezpieczniejszych używanych samochodów. Rekomendacje podzielone są na dwie kategorie zróżnicowane cenowo.

INNE AUTA TEJ MARKI