Dodge Ram

3 opinie

Dodge Ram III

Ram to pełnowymiarowy samochód typu pick-up produkowany przez należącą do północnoamerykańskiego koncernu Chrysler firmę Dodge od 1981 roku. Obecnie Ram w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie jest sprzedawany jako osobna marka.

W 2002 roku do sprzedaży wszedł model trzeciej generacji. Z zewnątrz auto nawiązywało do starszego modelu. Elementami kojarzącymi się z drugą generacją były między innymi charakterystyczna wielka, chromowana osłona chłodnicy oraz światła (większe niż w poprzedniku).

Podobnie jak do tej pory nowy Ram mógł mieć kabinę 2-drzwiową lub 4-drzwiową. Kabina 4-drzwiowa mogła mieć wersję skróconą (krótkie drzwi) lub normalną. O ile miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu jest sporo, to komfort jazdy pozostawia wiele do życzenia. Duży w tym udział mają niekomfortowa kanapa z tyłu i fotele z przodu. Mimo że są obszerne, to jednak słabo wyprofilowane. Najwyraźniej komfort w tym wozie nie był dla konstruktorów najważniejszy.

Podobnie niezbyt wysokiej jakości są materiały użyte do obudowania deski rozdzielczej i drzwi. Zdarzają się co prawda wersje ze skórzaną tapicerką, ale to raczej rzadkość. Ceratowe tapicerki mają jednak zaletę w postaci łatwego czyszczenia.

Ram sprzedawany był w zasadzie w pięciu wersjach jako: 1500, 2500, 3500, SRT-8 i podwozie pod zabudowę. We wszystkich wersjach Ram miał napęd na wszystkie koła, jednak w zależności od odmiany zawieszenie samochodu mogło mieć różną konstrukcję. Każdy Ram ma niezależne zawieszenie przednie, ale z tyłu są różnice w zależności od przewidywanej ładowności wozu.

Ram 1500 ma z tyłu oś pływającą, co zapewnia nieco większy komfort jazdy i lepsze prowadzenie samochodu. Z kolei odmiany 2500 i 3500 z tyłu mają zainstalowaną oś sztywną. To rozwiązanie, choć obniża komfort podróżowania (samochód potrafi skakać na nierównościach – szczególnie niezaładowany), to zwiększa ładowność skrzyni ładunkowej.

Ram wyposażany był w wiele silników. Najmniejszy ze wszystkich, dostępny tylko w Ram 1500, miał 6 cylindrów i objętość skokową 3,7 l. Jego moc maksymalna wynosiła 215 KM, a moment obrotowy 319 Nm. Większy o litr motor miał dwa cylindry więcej i rozwijał moc 235 KM (400 Nm). W roku 2008 silnik zmodernizowano tak, że generował aż 310 KM.

W wersjach 2500 i 3500 najmniejszy motor miał aż 5,7 l objętości i w zależności od rocznika osiągał moc 345 KM (508 Nm) lub 388 KM (548 Nm). W najmniejszym Ramie montowano też silnik V8 z serii Magnum o objętości skokowej 5,9 l, który rozwijał 245 KM (454 Nm).

Jednostka o tej samej objętości instalowana w 2500 i 3500 nie była zasilana benzyną jak w 1500, ale olejem napędowym. Pochodziła ona z rodziny Cummins i w zależności od wersji i rocznika osiągała moc maksymalną od 235 KM (620 Nm) do 325 KM (830 Nm). Największy z diesli miał 6,7 l objętości i moc 350 KM i maksymalny moment obrotowy 880 Nm. Tę jednostkę montowano tylko pod maską wersji 2500 i 3500.

Również w tych dwóch ciężkich odmianach w 2003 roku instalowano 10-cylindrowy motor z grupy Magnum o objętości skokowej 8,0 l o mocy 310 KM i momencie obrotowym 610 Nm (silnik był benzynowcem).

Największym motorem dostępnym w Ramie był pochodzący z Dodge’a Vipera drugiej generacji silnik V10 o objętości skokowej 8,3 l. Miał on moc maksymalną zredukowaną do 510 KM i maksymalny moment obrotowy 725 Nm. Aby cieszyć się tą jednostką napędową, trzeba było zdecydować się na odmianę SRT-8.

W związku z nie najlepszą sprzedażą modelu Ram (rocznie sprzedawano od 400 do 450 tys. sztuk, dla porównania Ford sprzedawał nawet 900 tys. egzemplarzy F-150) firma Dodge dokonała w 2006 roku faceliftingu samochodu.

Zmieniono między innymi przednie światła na wydajniejsze oraz w wersji Mega Cab zwiększono długość skrzyni ładunkowej do 2 m, a kabinę wydłużono o 560 mm, co zagwarantowało większą ładowność skrzyni oraz większą przestrzeń dla podróżujących (szczególnie z tyłu) pasażerów.

Dwa lata później zaprezentowano kolejną generację Rama, który wszedł do produkcji w 2009 roku. Dodge Ram jest jednym z najpopularniejszych pełnowymiarowych pick-upów w Stanach Zjednoczonych.

Dodge Ram IV

W 2008 roku na salonie North American International Auto Show Dodge przedstawił nową, czwartą już generację modelu Ram. Początkowo, w 2009 roku, w produkcji znalazła się wersja 1500, a dopiero pod koniec 2010 roku w sprzedaży pojawiły się odmiany ciężkie, takie jak: 2500, 3500, 4500 i 5500.

Początkowo koncern Chrysler planował także produkcję dwóch odmian z napędem hybrydowym, ale projekt ten ostatecznie zarzucił z powodu trudności finansowych wywołanych przez kryzys, który dotknął Stany Zjednoczone w 2009 roku.

Od samego początku wszystkie wersje oferowano z czterema odmianami kabin. Były to kabiny: 2-drzwiowa, 4-drzwiowa krótka, 4-drzwiowa zwykła oraz 4-drzwiowa przedłużona (Mega Cab). Tę ostatnią Dodge usunął już z listy opcji do modelu 1500 jako nieopłacalną.

Nadwozie Mega Cab charakteryzuje się między innymi tym, że można w nim zainstalować niewielkie łóżko za tylną kanapą.

Podobnie jak poprzednie wersje Dodge Ram nie grzeszy komfortem jazdy, chociaż trzeba przyznać, że poprawił się on w wyniku zmian w zawieszeniu (o czym dalej). Zarówno fotele, jak i tylna kanapa są bardzo miękkie (co na dłuższą metę jest męczące) i źle wyprofilowane. Przednie fotele nie zapewniają żadnego trzymania bocznego, a na tylnej kanapie siedzi się niemal jak na stołku.

W najtańszych wersjach tapicerka samochodu to mieszanina tanich podróbek skóry i weluru, ale w najdroższych odmianach dostępne są elementy skórzane. Najlepiej zdecydować się na takie obicia foteli, które będą się nadawały do łatwego i częstego czyszczenia (a więc będą odporne na chemikalia). Takie rozwiązanie powinny wybrać przede wszystkim osoby używające Rama w pracy, w której stykają się z dużą ilością zanieczyszczeń.

Niezależnie od modelu Rama, który klient kupi, deska rozdzielcza zawsze wykonana jest z twardych i niemiłych w dotyku plastików. Nie poprawia tej oceny fakt, że w droższych odmianach niektóre elementy, jak np. wieniec koła kierownicy, obszywane są skórą.

Przy wdrażaniu do produkcji nowego Rama 1500 Dodge starał się iść z duchem czasu. Już w poprzedniej generacji tego wozu w 1500 była oś pływająca w tylnej osi, a w modelu czwartej serii producent w miejsce resorów piórowych wprowadził sprężyny śrubowe. Poprawiło to w dużym stopniu komfort podróży, ale przede wszystkim pewność prowadzenia samochodu. Przy tym wszystkim nie miało żadnego wpływu na ładowność Rama 1500.

W pozostałych wersjach na tylnej osi nadal króluje oś sztywna gwarantująca możliwość dużego załadunku.

W produkcji pozostały już tylko cztery silniki, ale zostały one nieco zmodernizowane. Trzy mniejsze jednostki napędowe spalają benzynę jako paliwo, a czwarta olej napędowy.

Najmniejszy silnik to motor V6 o objętości skokowej 3,7 l, który ma moc maksymalną 215 KM i moment obrotowy 319 Nm. Większy silnik to już 8-cylindrowa jednostka napędowa o objętości 4,7 l. Osiąga ona moc 310 KM i maksymalny moment obrotowy 450 Nm. Największy silnik benzynowy ma jeszcze litr więcej objętości skokowej (czyli 5,7 l) i moc 383 KM przy 5600 obr./min (moment obrotowy wynosi 542 Nm).

Silnik o zapłonie samoczynnym pochodzi z rodziny Cummins, a w jego ośmiu cylindrach udało się zmieścić 6,7 l objętości skokowej. Być może wynosząca 350 KM moc nie imponuje, ale sięgający 880 Nm maksymalny moment obrotowy już tak.

Ram jest seryjnie wyposażany w systemy ABS i ESP, a także boczne powietrzne poduszki kurtynowe. W badaniu Insurance Institute for Highway Safety (instytut zajmujący się badaniem i oceną bezpieczeństwa na autostradach) Ram otrzymał ocenę ogólną dobrą, choć w zderzeniu bocznym przyznano mu wynik „marginalny”.

W 2009 roku Dodge sprzedał w USA zaledwie 200 tys. sztuk nowego Rama, ale już rok później było ich o 50 tysięcy więcej. Firma liczy jednak na znacznie większą sprzedaż.

W Polsce większość Ramów pochodzi z indywidualnego importu i lwia część z nich to auta drugiej generacji. Zalety w postaci ogromnego nadwozia i dużej ładowności niwelowane są niestety przez niski komfort jazdy i bardzo paliwożerne silniki.

Wymiary
Długość auta 5816 mm
Szerokość auta 2017 mm
Wysokość auta 1923 mm
Rozstaw osi 3570 mm
Rozstaw przednich kół 1728 mm
Rozstaw tylnych kół 1714 mm
Silnik
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa (benzyna)
Umiejscowienie silnika Z przodu, wzdłużnie
Układ cylindrów Widlasty
Liczba cylindrów 8
Pojemność silnika 4701 cm3
Układ rozrządu OHV
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 314 KM(427 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5650 obr./min
Stosunek moc/masa własna 0,133 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 447 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3950 obr./min
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Nie
Reaktor katalityczny Tak
Układ napędowy i podwozie
Napęd Na wszystkie koła
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 4/6
Przełożenie najwyższego biegu 0,69/0,67
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 336 mm
Tylne hamulce Tarczowe
Średnica tylnych hamulców 352 mm
Przekładnia kierownicza Zębatkowa
Przednie koła 17"
Przednie opony 265/70 R 17
Tylne koła 17"
Tylne opony 265/70 R 17
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2009
Rodzaj nadwozia Pick-up
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 6
Masa własna 2370 kg
Pojemność zbiornika paliwa 98 l
5 gwiazdek
(1 głos)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(1 głos)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Zacznę od tego że ten pick-up nadaje się do tuningu więc to plus. Dobrze wygląda, we wnętrzu luksus. Ale pali jak smok!

  • zgłoś nadużycie

    Szkoda, że pan redaktor rozwodzi się o pierdołach typu plastiki, a nie napisał nic o napędzie i układzie kierowniczym. Może nie wie, że w tym aucie są takie rzeczy?

  • zgłoś nadużycie

    Mam już drugi egzemplarz Dodge Ram 1500 , oba z silnikami 4,7 l i nie zamienię na inny samochód . Wersja 4 drzwiowa , skrzynia automat 5 biegowa , w jednym mam instalację LPG firmy BRC na dwóch parownikach i spalanie po mieście wynosi 25 l gazu na 100 km , więc nie ma na co narzekać . Co do silnika i reszty , typowa prosta konstrukcja z USA , tanio kupisz każdą część na rynku wtórnym , a i cena oryginału nie jest za wysoko w porównaniu do VW czy Audi . Polecam

Napisz swoją opinię »

  • Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało...

  • Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych

    Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych

    Szybki przegląd rynku pick-upów pozwala wysunąć prosty wniosek – nie są to tanie samochody. Ich wartość w dużej mierze stanowi możliwość rejestracji ich jako aut ciężarowych, co dla osoby prowadzącej choćby jednoosobową działalność gospodarczą, stanowi duży atut. Inna sprawa, że takie pojazdy starzeją się bardzo powoli....

  • Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego

    Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego

    Jeżeli nakręciłeś się odpowiednio kultem V8 po obejrzeniu recenzowanego przez nas w zeszłym tygodniu filmu Mad Max: Fury Road, to prawdopodobnie choć na chwilę przez umysł przeszła Ci myśl o zakupie samochodu z silnikiem V8. Odpuściłeś, bo pewnie takie auta są drogie? Jeżeli tak, to być może zainteresuje Cię poniższe...

INNE AUTA TEJ MARKI