Ford Transit

0 opinii

Ford Transit IV


Czwarta generacja flagowego samochodu dostawczego Forda weszła do sprzedaży w 1994 roku. Nowy Transit był bardzo zbliżony wyglądem do poprzednika. Można powiedzieć, że w jego stylistyce wprowadzono tylko kosmetyczne poprawki.

Co ważne, zmieniono w stosunku do poprzedniej generacji liczbę dostępnych wersji nadwoziowych. Teraz można było zamówić Transita w jednym z dwóch rozstawów osi. Co więcej, wysokość części załadowczej również była dostępna na różnych położeniach – łącznie trzech. To sprawiało, że nabywca miał do wyboru aż siedem rozmiarów Transita. Oczywiście oprócz nadwozia z dużą ładownią furgonetka Forda była dostępna również jako duży samochód do przewozu osób. Trzecia opcja to odmiana platformowa. Można było przewozić towary na otwartej skrzyni ładunkowej bądź wedle potrzeb umieścić na jej miejscu chłodnię do przewozu żywności. Odmiana platformowa często służyła również jako podstawa do budowy kamperów.

Pod maskę trafiły głównie silniki znane już z innych modeli Forda. Najsłabszą jednostką był wolnossący diesel o pojemności 2,2 l i mocy 70 KM. Oprócz niego w gamie dostępnych motorów znajdowało się jeszcze pięć silników wysokoprężnych. Dwa wolnossące o pojemnościach 2,5 l oraz trzy turbodoładowane, również 2,5. W sprzedaży były również trzy jednostki benzynowe o pojemności 2 l i mocach 97, 114 i 140 KM.

W latach 1997-2000 czwartą generację Transita składano również w Polsce. W Płońsku zmontowano w 1998 roku 2500 sztuk, rok później – 2446, a w 2000 roku z polskiego zakładu wyjechały 784 egzemplarze dostawczego Forda.

W 1995 roku z okazji 30. urodzin modelu wypuszczono limitowaną serię Transita o przydomku Hallmark. Łącznie powstało 600 egzemplarzy urodzinowej wersji tej furgonetki, po 200 z każdego z trzech dostępnych kolorów.

Produkcja Transita IV została zakończona w Europie w 2000 roku, lecz jeszcze przez trzy lata samochód dostawczy Forda wyjeżdżał z fabryki w Wietnamie.

Transit czwartej generacji jest bardzo dobrym wyborem dla osób potrzebujących auta dostawczego, z którym nie trzeba się ostrożnie obchodzić. Ta leciwa już konstrukcja wciąż spisuje się w roli, do jakiej została stworzona, a nie kosztuje przy tym tyle, ile nowsze modele. Jedynymi mankamentami Transita IV były dosyć awaryjne zawieszenie oraz przeciętnie wyciszona kabina.

Ford Transit V


Transit piątej generacji wszedł do sprzedaży w 2000 roku. Ford postarał się, by jego nowy flagowy okręt w segmencie samochodów dostawczych wyglądał atrakcyjnie. Dlatego stylistyka nowego Transita została podporządkowana nurtowi New Edge, zgodnie z którym producent projektował wszystkie swoje ówczesne modele. Na bokach pojawiły się przetłoczenia, światła stały się bardziej wyraziste. Wół roboczy Forda wyglądał dobrze.

Liczba dostępnych wersji nadwozia wzrosła w stosunku do poprzedniej generacji. Teraz osoba kupująca Transita miała do wyboru aż trzy rozstawy osi. Co więcej, oprócz tego można było wybrać wersję przedłużonym tyłem, co oznaczało, że dla tego samego rozstawu istniały dwa rozmiary nadwozia. Tak jak w poprzedniku piąta generacja miała opcjonalne trzy różne wysokości dachu. Były jednak nałożone na nie pewne ograniczenia. Każda długość Transita występowała tylko w dwóch wysokościach. Przykładowo, najkrótszy Transit dostępny był jedynie z najniższym i średnim dachem.
Oprócz wersji z 3-osobowym nadwoziem i dużą przestrzenią ładunkową Ford sprzedawał swoją furgonetkę również w odmianach wyposażonych w dodatkowe rzędy siedzeń. Dzięki temu najdłuższa odmiana mogła służyć jako mikrobus.

Trzecią wersją Transita było nadwozie z platformą. Umożliwiało ono przedsiębiorcom samodzielne wyposażenie swojego auta, w zależności od potrzeb, w chłodnię, otwartą skrzynię ładunkową lub w skrzynię z plandeką.

Nowy Transit dostępny był z napędem na przednią i tylną oś. W zależności od tego, który wariant wybrał klient, miał do dyspozycji różne skrzynie biegów. Automatyczna przekładnia Durashift EST występowała jedynie jako opcja w odmianach z napędem na tył. Co ciekawe, można było kontrolować sposób jej pracy za pomocą przełączników, którymi można wskazać sterownikowi przekładni, w jakim trybie powinna pracować. Dostępne były ustawienia dla sterowania ręcznego, holowania, do jazdy ekonomicznej oraz tryb zimowy.

Paleta silników dla Transita piątej generacji obejmowała jedynie jednostki wysokoprężne. Osiem z nich było wyposażone w turbosprężarkę. Tylko jedna była silnikiem wolnossącym i jednocześnie najsłabszą z dostępnych, przy mocy 70 KM i pojemności 2,2 l. Najmocniejszy motor z gamy to 144-konny turbodiesel o pojemności 2,4 l. Co ciekawe, jednostkę Duratorq z Transita stosowano również w Jaguarze X-Type.

Produkcję Transita V zakończono w 2006 roku. Była to wyjątkowa generacja tego samochodu, ponieważ w 18 lipca 2005 roku zjechał z linii produkcyjnych 5-milionowy Transit.

Za dużą zaletę tej generacji uważa się jednostki. Są bardzo trwałe i wytrzymują duże przebiegi. Niestety, skrzynie biegów nie wypadają już tak dobrze. To one mogą sprawiać najpoważniejsze problemy, i to kosztowne.

Ford Transit VI


Ford Transit szóstej generacji został wprowadzony do sprzedaży w 2006 roku. O ile w trzech poprzednich pokoleniach widoczne było wzajemne podobieństwo, tak tym razem nastąpiła stylistyczna rewolucja.

Nowy Transit sprawia wrażenie solidnego od pierwszej chwili, gdy się na niego spojrzy. Przednie światła zostały przeniesione wyżej w stosunku do poprzedników i całkowicie zmieniono ich kształt. Wcześniejsze poziome reflektory zastąpiły pionowe lampy, których kształt wyciągnięto w stronę szyby. Mocarna karoseria dostawczego Forda pełna jest przetłoczeń nadających jej muskularny kształt. Dzięki temu wiadomo, że patrzy się na prawdziwego woła roboczego, który będzie w stanie podołać każdemu zadaniu. Dzięki wielu dodatkom z czarnego, nielakierowanego tworzywa nie trzeba się obawiać o zarysowania i uszkodzenia. Ciekawym i praktycznym rozwiązaniem jest wbudowanie w przedni zderzak stopnia, na którym można stanąć, by wygodnie umyć przednią szybę. Dla jeszcze większego obniżenia kosztów eksploatacji atrapa zderzaka jest podzielona na trzy niezależne części, więc w razie stłuczki nie będzie konieczna wymiana całego elementu.

Wnętrze nowego Transita udowadnia, że projektanci Forda są świadomi, że tworzą coś więcej niż samochód – tworzą narzędzie pracy. Dzięki nim nawet cały dzień za kierownicą flagowej furgonetki tego producenta nie sprawi pracującej w niej osobie problemów. Wszystkie wskaźniki są wygodne, a rozkład przycisków itp. zaprojektowano z doskonałą ergonomią. Do dyspozycji jest wiele schowków. Dodatkowo Transita można wyposażyć w klimatyzację, tempomat, nawigację satelitarną, sterowanie głosem, automatyczne wycieraczki i reflektory oraz wiele innych rozwiązań, dzięki którym jazda za kierownicą tego Forda będzie bardziej komfortowa.

W zależności od wyboru wariantu z napędem na przednią oś, tylną lub wszystkie dostępne są różne jednostki. Do opcji z napędem na przód montowane są trzy odmiany silnika Duratorq TDCi o pojemności 2,2 l: 85-konna (250 Nm), 115-konna (300 Nm) oraz 140-konna (350 Nm). Dla napędu na tylną oś Ford przeznaczył dwie pojemności motorów: 2,4 l Duratorq TDCi o trzech wariantach mocy oraz 3,2 l Duratorq TDCi z jednym wariantem – 200 KM i 470 Nm, co czyni go najmocniejszym silnikiem w gamie. Napęd na cztery koła jest łączony z turbodieslem Duratorq o pojemności 2,4 l oraz mocy 140 KM. W zależności od wybranego motoru można dobrać do niego 5- lub 6-stopniową przekładnię ręczną Durashift. Wszystkie jednostki oferowane przez Forda trafiają w potrzeby klientów szukających auta w tym segmencie – gwarantują niskie spalanie, a mocniejsze diesle dobrą dynamikę jazdy.

Dla poprawy bezpieczeństwa w Transicie montowane są hamulce tarczowe na wszystkich kołach, dodatkowo wspomagane systemami kontrolującymi rozkład siły hamowania. Układ BTCS zapewnia bezpieczeństwo podczas ruszania, nie pozwalając tylnym kołom stracić przyczepności. Podczas ruszania o bezpieczeństwo kierowcy dba ESP oraz system wspomagania hamowania awaryjnego.
W 2007 roku obecnie produkowana generacja Forda Transita otrzymała tytuł Międzynarodowego Samochodu Dostawczego Roku 2007. W uzasadnieniu przyznania tego tytułu jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych z 19 krajów Europy stwierdziło: „Inżynierowie Forda sięgnęli po jeden z najlepszych samochodów dostawczych Europy i uczynili go jeszcze lepszym. Właściwości jezdne Forda Transit są wyśmienite zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie”.

Wymiary
Długość auta 4863 mm
Szerokość auta 1974 mm
Wysokość auta 1989 mm
Rozstaw osi 2933 mm
Silnik
Producent silnika Ford
Rodzaj paliwa/zasilania Common rail (olej napędowy)
Umiejscowienie silnika Z przodu, poprzecznie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 2,198 cm3
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 140 KM(190 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 3500 obr./min
Stosunek moc/masa własna 0,085 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1800-2400 obr./min
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Tak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,00 s
Maksymalna prędkość 180 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 9,9 l/100 km (test Autokult)
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 7,0 l/100 km (test Autokult)
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 8,1 l/100 km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Na przednie koła
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 6
Przednie zawieszenie Wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona, stabilizator
Tylne zawieszenie Oś sztywna, poprzeczny resor piórowy
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przekładnia kierownicza Zębatkowa
Przednie koła 18"
Przednie opony 235/45 R 18
Tylne koła 18"
Tylne opony 235/45 R 18
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2011
Rodzaj nadwozia Van
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 3
Masa własna 1653 kg
Ładowność maksymalna 972 kg
Pojemność bagażnika 6,55 m3
Pojemność zbiornika paliwa 80 l
Cena nowego egzemplarza Od 103 830 zł

INNE AUTA TEJ MARKI