Jaguar S-Type

0 opinii

Jaguar S-Type


Jaguar S-Type to luksusowy sedan produkowany od 1999 roku w miejscowości Birmingham (Wielka Brytania). Swoją nazwę odziedziczył po aucie produkowanym przez tę samą markę w latach 60. XX wieku. Konstrukcję S-Type’a oparto na płycie podłogowej DEW98, powstałej w wyniku współpracy Forda oraz Jaguara. Za stylistykę auta odpowiadał Geoff Lawson, a późniejszy facelifting był dziełem Iana Calluma.

Od zewnątrz S-Type przypominał pozostałe modele produkowane w tym samym okresie i w latach go poprzedzających. Najistotniejszą cechą, która wiązała go z resztą rodziny wielkim kotem w logo, były podwójne okrągłe lampy. W porównaniu z X-Type’em zewnętrzny i wewnętrzny reflektor miały inne rozmiary. Między nimi umieszczono owalny grill, którego kształt nawiązywał do klasycznych modeli marki. Boczna linia niczym nie wyróżniała S-Type’a spośród tłumu innych aut na ulicach. Była prosta, ale zarazem schludna. Jedyne urozmaicenie stanowiło wąskie, ale mocne przetłoczenie ciągnące się przez całe auto na wysokości klamek. Tył S-Type’a nie należał do wyrafinowanych stylistycznie. Lampy miały prosty, owalny kształt, a atrapa zderzaka nie została wyposażona w żadne dodatkowe elementy, które nadawałyby mu bardziej wyrazistszy charakter.

Początkowo wnętrze S-Type’a dostało konsolę środkową w kształcie litery U. Dopiero później zastąpiono ją bardziej elegancką, o zamkniętym kształcie. Bez względu na jej kształt i tak była przepełniona ogromem przycisków. Nie było to rozwiązanie najlepsze pod względem ergonomii. Większość elementów wnętrza wykończono materiałami na bardzo wysokim poziomie. Komfortowe fotele sterowane elektrycznie obszyto dobrej klasy skórą. Stylistyka kokpitu była - podobnie jak nadwozie – prosta, ale schludna. Do S-Type’a oprócz foteli sterowanych elektrycznie trafiały również: elektrycznie sterowane lusterka i szyby, poduszki powietrzne, ABS, klimatyzacja, nawigacja satelitarna oraz wysokiej klasy system audio.

Jaguar dawał swoim klientom szeroki wybór jednostek napędowych. Najmniejszą z nich było 2,5-litrowe V6 dostępne jedynie na terenie Stanów Zjednoczonych oraz Kanady. Generowało ono 204 KM, co czyniło ten silnik najsłabszym wśród dostępnych w tym modelu. 6 KM więcej oferował 3-litrowy motor V6 sprzedawany w S-Typie jedynie w latach 1999–2002. Później został on zastąpiony silnikiem o tej samej pojemności i układzie cylindrów, ale o znacznie większej mocy. Nowa jednostka generowała aż 240 KM. W tych samych okresach Jaguar produkował S-Type’y z 4-litrowym V8 o mocy 286 KM, na miejsce którego później wprowadzono 300-konną widlastą ósemkę o pojemności 4,2 l. Najmocniejsze wśród silników było 4,2-litrowe V8 ze sprężarką. Dostępne w latach 2003–2008 monstrum miało moc 410 KM. Oprócz jednostek benzynowych Jaguar oferował również jednego diesla. Ta jednostka z zapłonem samoczynnym została wyposażona w system doładowania twinturbo. Dzięki temu 2,7-litrowe V6 generowało 210 KM.

Najmocniejszy silnik oferowany był w odmianie S-Type R. Usportowiona wersja nie tylko dostawała zastrzyk mocy, ale również kilka dodatków stylistycznych. Należały do nich siatkowy grill oraz zestaw bardziej agresywnych atrap zderzaków. W tej odmianie limuzyna firmy Jaguar osiągała prędkość 100 km/h w zaledwie 5,6 s.

W 2004 roku przeprowadzono subtelny facelifting. Przemodelowano grill, tylne światła oraz zastosowano aluminiową maskę.

Produkcję S-Type’a zakończono w 2008 roku. Zastąpił go model XF. Limuzyna Jaguara do tej pory cieszy się dużym zainteresowaniem wśród osób oczekujących od auta komfortu i prestiżu w dyskretnym opakowaniu. Oferowana gama jednostek nie będzie rozpieszczać nabywcy niskim spalaniem bez względu na to, jakiego dokona on wyboru.

  • Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie robi różnicę. W tym przypadku mamy do czynienia z limuzynami, które można uznać za prawie luksusowe, choć rynek je bardzo negatywnie zweryfikował, ponieważ okazały się niewypałami. Przedstawiamy pięć propozycji tanich sedanów, wygodnych i nierzadko bardzo dobrze wyposażonych, ale mało reprezentacyjnych i niekoniecznie...

  • Jaguar XF 2.0D Auto - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar XF 2.0D Auto - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar kontynuuje swoją ofensywę. Podczas gdy F-Type podbija serca kolejnych miłośników sportowych doznań odświeżoną wersją, Anglicy wprowadzają na rynek kolejne modele, jak na producenta premium w niemal hurtowych ilościach. W ubiegłym roku Jaguar przedstawił swojego najmniejszego sedana – XE. Pół roku temu pojawił się...

  • Jaguar XE 2.0 D Auto RWD Prestige - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar XE 2.0 D Auto RWD Prestige - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar wraca do segmentu D. Po modelu X-Type, długiej przerwie i przeanalizowaniu wszystkiego, co ostatnim razem poszło źle, Brytyjczycy wjeżdżają z hukiem na niemiecką imprezę, na której największymi gwiazdami są BMW Serii 3, Mercedes-Benz Klasy C i Audi A4. Czy Jaguar XE skutecznie przyciągnie uwagę publiki?

INNE AUTA TEJ MARKI