Jaguar XJ

0 opinii

Jaguar XJ II


Druga generacja Jaguara XJ weszła do produkcji w 1986 roku. Przez cały okres wytwarzania przechodziła ona na tyle duże zmiany, że została podzielona na trzy modele: XJ40, X300 oraz X308. Modyfikacjom poddawano wygląd oraz gamy silników. Co ciekawe, pierwsza odmiana tej generacji była sprzedawana do 1992 roku równolegle z XJ pierwszej generacji serii 3.

XJ40 to typowo luksusowy sedan. Charakteryzowały go proste kształty, długa maska oraz wyciągnięta daleko za tylną oś bryła bagażnika. Mimo bardzo długiego procesu powstawania (z powodu kryzysu aż od 1972 roku) nowy model Jaguara spotkał się z dużą krytyką. Prostokątne przednie światła i konserwatywny wygląd zostały przyjęte bardzo chłodno. Był to duży cios dla producenta, ponieważ w wdrożenie do produkcji tego modelu zainwestowano łącznie 200 milionów funtów. W stosunku do poprzedniej generacji znacząco poprawiły się masa, sztywność nadwozia, współczynnik oporu aerodynamicznego oraz wyciszenie wewnątrz kabiny.

Wnętrze XJ40 oferowane było z wykończeniem w dwóch gatunkach drewna oraz z tapicerką skórzaną lub materiałową. Mimo zastosowania wysokiej jakości materiałów na większości powierzchni, jak na lata 80. przystało, nie obyło się bez niskiej jakości tworzyw sztucznych. Ze względów finansowych prosta, ale elegancka deska rozdzielcza została niepotrzebnie uzupełniona o plastikowe panele.

Do wyposażenia trafił między innymi cyfrowy wyświetlacz monochromatyczny o rozdzielczości 32 x 32 pikseli. Służył on przede wszystkim do kontroli stanu pojazdu. W trosce o bezpieczeństwo w późniejszych modelach zlikwidowano schowek mieszczący się przed pasażerem i zastąpiono go poduszką powietrzną.

Początkowo XJ drugiej generacji sprzedawano wyłącznie z dwiema jednostkami: 2,9- i 3,6-litrowymi odmianami rzędowego motoru AJ6. Z czasem zastąpiły je wersje pojemnościowe 3,2 i 4,0 l. Najpotężniejszym motorem, jaki trafił do XJ40, był 6-litrowy silnik V12. Ten model drugiej generacji XJ oferowano z dwiema 4-biegowymi przekładniami automatycznymi: ZF 4HP24 oraz GM 4L80-E. Jedyna skrzynia ręczna wyposażona była w 5 przełożeń.

Po przejęciu Jaguara przez Forda zdecydowano, by zmodyfikować model XJ i nadać mu wygląd bardziej zbliżony do klasycznych Jaguarów. W wersji X300 powstającej od 1994 roku na pasie przednim pojawiły się podwójne okrągłe światła. Przetłoczenia od ich kształtu ciągnęły się przez całą maskę, nadając bryle XJ-a bardziej opływowy wyląd. Zmodyfikowano również wnętrze. Zastosowano lepszej jakości wykończenie. Wciąż królowały tam skóra i drewno, ale wykonanie było znacznie lepiej dopracowane. Poprawiła się również jakość użytych tworzyw sztucznych.

Zmieniła się także gama oferowanych jednostek. Mimo że wciąż dostępne były te same pojemności: 3,2, 4,0 oraz V12, wszystkie silniki przeszły gruntowne zmiany. Rzędowe, sześciocylindrowe motory oznaczane były jako AJ16. Wprowadzono również wersję 4-litrowego motoru wyposażoną w sprężarkę. Trafiała ona pod maskę modelu XJR. Był to pierwszy drogowy Jaguar z doładowaniem.
W 1997 roku do produkcji wszedł trzeci model drugiej generacji Jaguara XJ. Zmiany w wyglądzie w tym roku były kosmetyczne. X308 jest z zewnątrz bardzo trudny do odróżnienia od poprzedzającego go X300. Dopiero we wnętrzu widać większe różnice. Deska rozdzielcza się zaokrągliła, a konsola środkowa i panele drzwi zostały nieco przemodelowane. Całkowicie wymieniono gamę jednostek. Rzędowe szóstki oraz V12 zastąpiono trzema V8. Były one dostępne w trzech pojemnościach: 3,2 l oraz 4,0 l. W odmianie XJR sprzedawano motor 4,0 V8 ze sprężarką. Zmiany dotyczyły nie tylko silników. Dostępne skrzynie biegów ograniczono do jednego wariantu. Został nim 5-biegowy automat ZF 5HP24.

Produkcję modelu XJ drugiej generacji zakończono w 2002 roku. Wyprodukowano około 427 000 egzemplarzy tego auta. Największa popularnością cieszył się model XJ40, którego sprzedano 208 733 sztuki. Obecnie Jaguar XJII dostępny jest na wtórnym rynku samochodów w bardzo przystępnych cenach. Wydając równowartość używanego auta kompaktowego, dostaniemy komfortowy samochód z mocnym silnikiem pod maską. Niestety, nie należy oczekiwać od tych samochodów dobrego spalania. Poszukując używanego XJ-a, warto zwrócić uwagę głównie na modele produkowane po 1993 roku. Od wersji X300 znacznie poprawiła się jakość wykonania.

Jaguar XJ III


Trzecia generacja Jaguara XJ weszła do produkcji w 2003 roku. Oznaczony symbolem X350 model luksusowego sedana został wprowadzony na rynek jako model z rocznika 2004. Brytyjski producent zdecydował się nie przeprowadzać rewolucji stylistycznej. Nowe auto było bardzo podobne do poprzednika. Mimo znajomo wyglądającego opakowania nowy Jaguar był zupełnie odmienionym samochodem.

Przedni pas, podobnie jak w dwóch ostatnich wersjach poprzednika, został wyposażony w podwójne okrągłe reflektory. Między nimi rozciągał się szeroki, chromowany grill rozdzielony grubszym przecięciem po środku. Na atrapie zderzaka umieszczono ozdobne chromowane listwy, w których montowane były dodatkowe kierunkowskazy. Sylwetka nie zmieniła się znacząco w porównaniu z poprzednikiem. Znowu zawitała długa maska i bryła bagażnika wyciągnięta daleko za tylną oś. Pas tylny jest prosty i klasyczny w swojej formie.

Wnętrze modelu XJ, podobnie jak nadwozie, było nowoczesną ewolucją tego, co wcześniej trafiło do XJ II. Królowały tam skóra i wysokiej jakości drewno. Wygodne fotele obito mięsistą skórzaną tapicerką, dostępną w wielu kolorach. Deska rozdzielcza to ogromne połacie eleganckiego drewna wykończonego na wysoki połysk.

Wyposażenie XJ trzeciej generacji obejmowało następujące elementy: nawigacja satelitarna, dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele z regulacją w wielu kierunkach oraz wyświetlacz dotykowy służący do obsługi znacznej części systemów auta. Ekran, sprzedawany jako dodatek, był również jednym z elementów audio wysokiej klasy firmy Alpine. Opcjonalnie w zagłówkach przednich foteli można było otrzymać 7-calowe wyświetlacze, na których pasażerowie mogli oglądać filmy odtwarzane z DVD. Oczywiście takie wyposażenie jak elektrycznie sterowane szyby czy poduszki powietrzne były w tym samochodzie standardem. W przedłużonej odmianie ze zwiększonym rozstawem osi Jaguara XJ trzeciej generacji oferowano z czterostrefową klimatyzacją.

W XJ trzeciej generacji sprzedawano łącznie 5 jednostek. Najsłabszą z nich był diesel V6 twin turbo. 2,7-litrowy motor generował 204 KM mocy, pozostałe 4 silniki były zasilane benzyną. Najsłabszym i jednocześnie najmniejszym z nich był 3-litrowy motor V6 z 238 KM mocy. 20 KM więcej zapewniało 3,5-litrowe V8. Najmocniejszym silnikiem wolnossącym w gamie jednostek Jaguara XJ trzeciej generacji był 4,2-litrowy silnik V8, rozwijający moc 299 KM. Dla najbardziej wymagających brytyjski producent proponował ten motor wyposażony w sprężarkę. Dzięki doładowaniu miał on moc 395 KM.

W 2007 roku wszedł do produkcji model XJ po facelfitingu. Samochód oznaczony jako X358 bardzo łatwo da się odróżnić od wersji X350. Zastosowano w nim bardziej sportowe atrapy zderzaków, a żeberka w grillu zastąpiono chromowaną siateczką. Dzięki temu XJ ma bardziej sportowy charakter, ale stracił elegancki wygląd. Odmianę po faceliftingu wyposażono w nowe fotele, które dzięki nieco innemu kształtowi pozwoliły uzyskać więcej przestrzeni na nogi dla pasażerów tylnej kanapy.

Wszystkie odmiany, bez względu na rok produkcji, były wyposażane w 6-biegową, automatyczną skrzynię biegów.

Produkcję trzeciej generacji modelu XJ zakończono w 2009 roku. Została zastąpiona kolejnym XJ-em, tym razem o oznaczeniu X351. Pierwsze wyprodukowane egzemplarze dostępne są na rynku wtórnym samochodów w stosunkowo niskich cenach. To doskonały wybór dla kogoś, kto oczekuje komfortu na wysokim poziomie. Ci, którzy nie chcą zanadto obciążać portfela kosztami tankowania, powinni się zdecydować na jednostkę wysokoprężną.

Jaguar XJ IV


Jaguar XJ czwartej generacji został wprowadzony do produkcji w 2009 roku. W przeciwieństwie do poprzednika nie zjeżdża z linii produkcyjnej w Birmingham. XJ oznaczony symbolem X351 wytwarzamy jest w Castle Bromwich, w Wielkiej Brytanii. Występuje w dwóch wersjach nadwoziowych. Obydwie to sedany różniące się długością. Krótszy z nich ma 3032 mm, dłuższy natomiast 3157 mm.

Najnowszy XJ nie różni się od swojego poprzednika jedynie miejscem produkcji. Jaguar przedstawił dla tego modelu całkowicie nową stylistykę. Dotychczas flagowa limuzyna brytyjskiego producenta była bardzo konserwatywnym autem, od wielu lat wyglądającym bardzo podobnie bez względu na generację. Tym razem podwójne, okrągłe lampy zastąpiono długimi i wąskimi reflektorami. Nadają one XJ-owi dynamiczny i agresywny wygląd. Między nimi znajduje się duży siateczkowy grill z logo marki pośrodku. Również po bokach na próżno doszukiwać się klasycznej sylwetki tego modelu. Linia dachu płynnie opada ku tyłowi – nie wyróżnia się długa bryła bagażnika wyciągnięta daleko za tylną oś. Kontrowersje wzbudził wygląd pasa tylnego tego auta: nietypowo wyglądająca szyba oraz odważnie zaprojektowane lampy nie wszystkim miłośnikom marki przypadły do gustu.

Rewolucja nastąpiła również we wnętrzu. Styliści zaprojektowali deskę rozdzielczą, jakiej jeszcze nie było w żadnym modelu Jaguara. Masywna konsola środkowa została zasypana licznymi przyciskami. Mimo ich natłoku zadbano o ich ergonomiczne rozmieszczenie. W oczy rzucają się bardzo duże, okrągłe kratki nawiewów oraz umieszczony między nimi analogowy zegar. Co ciekawe, mimo zastosowania wskazówkowego zegarka Jaguar zdecydował się wprowadzić cyfrowy prędkościomierz i obrotomierz. Wyglądają one tak jak klasyczne zegary, ale wyświetlane są na kolorowym ekranie. Ciekawym rozwiązaniem jest zastąpienie drążka zmiany trybów skrzyni automatycznej pokrętłem, które wysuwa się z dolnej części konsoli środkowej po uruchomieniu auta.

Silną kartą przetargową w tej klasie samochodów jest wyposażenie. XJ może pochwalić się między innymi systemem audio dostarczanym przez firmę Bowers & Wilkins, która ma moc 1200 W. 20-głośnikowy zestaw oferuje standard 7.1 Dolby Surround. Kolejnym asem w rękawie jest dwukierunkowy wyświetlacz dotykowy umieszczony na konsoli centralnej. Pozwala on kierowcy korzystać z nawigacji satelitarnej oraz zmieniać ustawienia pojazdu, podczas gdy pasażer może wówczas na przykład oglądać telewizję lub film z DVD. XJ nawet w podstawowych wersjach wyposażony jest bardzo bogato. Nabywca dostaje między innymi czterostrefową klimatyzację, system kontroli toru jazdy, dach panoramiczny i wiele innych.

Mimo nowoczesnego wglądu ,całkowicie odbiegającego od wcześniejszych generacji XJ-a, auta mają ze sobą coś wspólnego. Czwarta generacja flagowej limuzyny Jaguara została wyposażona w wcześniej już znane silniki. Zostały one unowocześnione, dzięki czemu poprawiono ich parametry. XJ IV dostępny jest z czterema jednostkami. Najsłabsza to 275-konny diesel V6 o pojemności 3,0 l i momencie obrotowym wynoszącym 600 Nm. Najmniejszą moc wśród silników benzynowych generuje 5-litrowe V8 – 385 KM. Mimo znacznie większej liczby koni mechanicznych ma on znacznie mniejszy moment obrotowy niż silnik wysokoprężny – 515 Nm. To i tak pozwala przyspieszać mu do 100 km/h w 5,7 s, czyli o 0,7 s lepiej niż XJ-owi z dieslem pod maską. 5-litrowy motor benzynowy oferowany jest również w dwóch odmianach mocowych z doładowaniem. Słabsza z nich ma 470 KM i 575 Nm, a mocniejsza 510 KM i 625 Nm.

Czwarta generacja Jaguara XJ jest wciąż produkowana. W najtańszej wersji – z krótkim nadwoziem, silnikiem Diesla i pakietem Luxury, kosztuje ona w Polsce 402 000 zł (dane z końca 2011 roku). Najwięcej trzeba zapłacić za najmocniejszą, doładowaną odmianę w pakiecie Supersport, z przedłużonym nadwoziem. W Polsce jest to wydatek rzędu 717 000 zł. Bez względu na wybraną wersję XJ zapewni nabywcy prestiż i komfort, jaki jest w stanie zagwarantować mało który samochód na świecie.

  • Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego

    Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego

    Nie ma łatwiejszego i tańszego sposobu na wejście w posiadanie Jaguara niż zakup modelu X-Type. Dlaczego jest tak tani? Czy jest awaryjny, drogi w utrzymaniu czy może niepochlebne opnie oparto na stereotypach? Czy warto kupić Jaguara X-Type?

  • Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie robi różnicę. W tym przypadku mamy do czynienia z limuzynami, które można uznać za prawie luksusowe, choć rynek je bardzo negatywnie zweryfikował, ponieważ okazały się niewypałami. Przedstawiamy pięć propozycji tanich sedanów, wygodnych i nierzadko bardzo dobrze wyposażonych, ale mało reprezentacyjnych i niekoniecznie...

  • Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1]

    Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1]

    „Najlepsza terenówka na początek”, „Jakie auto terenowe kupić na start?” – takie tematy na forach internetowych poświęconych samochodom terenowym często zadają początkujący, którzy myślą poważnie o rozpoczęciu przygody z offroadem. Odpowiedzi zwykle są wymijające, niejednoznaczne lub w ogóle ich nie ma. Postaraliśmy...

INNE AUTA TEJ MARKI