Jaguar XK

0 opinii

Jaguar XK (X100)


Jaguar XK pierwszej generacji to gran turismo produkowane przez Jaguar Cars od 1996 roku w Wielkiej Brytanii, w miejscowości Coventry. Luksusowe sportowe auto dostępne było w odmianie z twardym dachem oraz jako kabriolet. Za jego stylistykę odpowiadał Geoff Lawson. Konstrukcja modelu XK opiera się na platformie użytej przy produkcji Jaguara XJS. Co ciekawe, na tej samej płycie podłogowej powstawał Aston Martin DB7.

Wygląd XK pierwszej generacji znacznie różnił się od wcześniej produkowanych modeli Jaguara. Bryła nadwozia była owalna i zaokrąglona z każdej strony. Elementem, który jako jeden z nielicznych wskazywał na przynależność do rodziny luksusowych brytyjskich aut, jest eliptyczny wlot powietrza królujący na przednim pasie. Modelowi XK charakteru nadawały światła o owalnym kształcie, które optycznie ścinała linia maski. Ta natomiast, jeśli patrzyło się od boku, sprawiała wrażenie niezwykle długiej. Całe nadwozie zaprojektowano tak, by wydawało się większe niż w rzeczywistości. Również tylna część auta sprawiała wrażenie, jakby ciągnęła się w nieskończoność. Kształt tylnych świateł nawiązywał do przednich lamp.

Wnętrze modelu XK to prawdziwa uczta dla zmysłów. Wykończono je materiałami najwyższej jakości. Dla nabywców dostępna była gama skór oraz rodzajów drewna. Konsola środkowa została usiana przyciskami. Niestety, z ergonomicznego punktu widzenia była ona przeciętnie zaprojektowana. Komfortowe fotele oraz bogate wyposażenie, w tym (w późniejszych modelach) nawigacja satelitarna, klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, czyniły to gran turismo idealnym autem na długie podróże. XK miał również w samopoziomujące się ksenonowe lampy, tempomat oraz felgi aluminiowe w rozmiarach od 17 do 20 cali.

Pod maskę Jaguara XK trafiały wyłącznie motory V8. Moce i pojemności oferowanych jednostek zmieniały się z biegiem czasu. Początkowo widlasta ósemka o pojemności 4 l miała moc 294 KM i moment obrotowy na poziomie 393 Nm. Dwa lata później wprowadzono pod maskę XK sprężarkę. Efektem tego zabiegu było wydobycie ze wcześniej znanej jednostki 375 KM i 525 Nm. W 2002 roku z tego silnika wykrzesano dodatkowe 20 KM i 16 Nm. Wzmocnione, doładowane wersje były dostępne w usportowionym modelu XKR. Standardowy XK w 2002 roku został uzbrojony w wolnossące V8 o pojemności 4,2 l. Miało ono moc 304 KM i moment obrotowy wynoszący 420 Nm.

Model XK pierwszej generacji doczekał się wielu wersji specjalnych. Najistotniejszą była usportowiona odmiana XKR. Otrzymywała ona najmocniejsze, doładowane jednostki V8. Mimo znacznych różnic w mocach zarówno wersja podstawowa, jak i usportowiona były wyposażone w ogranicznik prędkości. XK i XKR nie przekraczały 249 km/h. Co ciekawe, ich poprzednik, model XJS, rozwijał maksymalną prędkość 254 km/h. Jaguar produkował również rzadsze, limitowane wersje specjalne. Należała do nich odmiana XKR Silverstone, której powstało zaledwie 107 sztuk. Innymi najrzadszymi wersjami były XKR Portfolio, XKR 4.2-S oraz XKR 100. Na bazie pierwszej generacji Jaguara XK powstał też samochód koncepcyjny XKR-R.

Produkcję modelu XK zakończono w 2006 roku. Obecnie na rynku można bez większego wysiłku znaleźć używane egzemplarze w cenach na poziomie auta kompaktowego z drugiej ręki. Za stosunkowo niewielką kwotę nabywca dostanie potężne i luksusowe gran turismo z brytyjskim rodowodem. V8 pod maską nie jest niestety najbardziej przyjazną dla portfela jednostką. Wysokie ceny napraw i niemałe spalanie rekompensuje doskonałe brzmienie i prestiż tego auta.

Jaguar XK (X150)


Druga generacja Jaguara XK została wprowadzona do produkcji w 2006 roku. Jest to typowe auto segmentu gran turismo. Podobnie jak poprzednik najnowszy XK zjeżdża z linii produkcyjnych w Wielkiej Brytanii, w mieście Birmingham. Za projekt tego auta odpowiadał stylista – Ian Callum, który pracował również przy Astonach Martinach DB7 oraz Vanquish.

Wygląd XK drugiej generacji jest ewolucją poprzednika. Z przodu znowu zawitał eliptyczny wlot powietrza kryjący grill. Zarówno w XK I, jak i w XK II nawiązuje on do modelu E-Type. Innym charakterystycznym elementem przedniego pasa tego jaguara są światła o nietypowym kształcie, nieco przypominającym ułożoną poziomo łzę. Sylwetka XK II ma kształt typowego gran turismo. Długa maska i linia dachu opadająca ku tyłowi jednoznacznie wskazują grupę, do której należy to auto. Z boku widać charakterystyczne dla tego modelu pionowe skrzela za przednim nadkolem. Tył dostał dyskretną lotkę oraz światła mające podobny kształt jak te umieszczone z przodu.

Wnętrze modelu XK drugiej generacji to połączenie sportu i elegancji w najlepszym wydaniu. Do jego wykończenia Jaguar użył materiałów wysokiej jakości. Konsola środkowa jest w odróżnieniu od poprzednika przejrzysta. Trafiły na nią duży, kolorowy wyświetlacz oraz sterowanie klimatyzacji i systemu audio. Kokpit obity mięsistą skórą kryje za kierownicą analogowe zegary, między którymi umieszczony jest wyświetlacz komputera pokładowego.

Wyposażenie tego brytyjskiego gran turismo obejmuje nawigację satelitarną, elektrycznie sterowane i podgrzewane fotele, dwustrefową klimatyzację, wysokiej klasy system audio i wiele innych dodatków. Częścią funkcji można sterować za pomocą przycisków i pokręteł umieszczonych na kierownicy.
Dzięki zastosowaniu monokokpitu z lekkich stopów zarówno odmiana coupé, jak i kabriolet mają stosunkowo niedużą masę wynoszącą około 1600 kg w zależności od wersji. To w połączeniu z mocnymi jednostkami gwarantuje bardzo dobre osiągi. Początkowo XK oferowany był z V8 o pojemności 4,2 l. Wersja wolnossąca dostarczała 298 i 411 Nm. Mocniejsza, dostępna w usportowionej odmianie XKR, dzięki sprężarce rozwijała 416 KM i 560 Nm. W 2009 roku zastąpiono te silniki 5-litrowymi V8. Podobnie jak wcześniej podstawowy model XK nie był wyposażony w doładowanie. Mimo to osiągał aż 385 KM i 515 Nm, podczas gdy XKR generował zawrotne 510 KM i 625 Nm. Dzięki tym parametrom był on najszybciej rozpędzającym się do 100 km/h modelem XK - potrzebował na to zaledwie 4,6 s. Wszystkie te wersje zostały wyposażone w ogranicznik prędkości. Elektroniczny kaganiec nie pozwala przekroczyć 250 km/h. Dopiero w 2011 roku wprowadzono odmianę, która mogła rozwinąć 300 km/h. XKR-S 2011 dostał aż 560 KM i 680 Nm. Poprawiło się również przyspieszenie, które w tej wersji wynosi 4 s.

Razem z wprowadzeniem do oferty odmiany XKR-S na rok 2011 Jaguar zdecydował się na przeprowadzenie faceliftingu. Gran turismo brytyjskiego producenta zostało wyposażone w bardziej smukłe przednie światła oraz nieco przemodelowane atrapy zderzaków. Eliptyczny grill otrzymał chromowaną obwódkę, która nadała mu więcej elegancji. Mniej dystyngowana wersja XKR-S 2011 jest często krytykowana za mało brytyjski wygląd. Agresywne body kity, maska porozcinana licznymi wlotami powietrzna i duży jak na Jaguara tylny spojler uczyniły go agresywnym, ale jednocześnie już nie tak dyskretnym jak podstawowy model XK drugiej generacji.

Model XK jest wciąż produkowany. Do tej pory Jaguar zdecydował się na sprzedaż kilku limitowanych edycji, w tym; XKR-S 2008, XK 60, XKR 75th Anniversary Edition, XKR Jaguar E-Type 50th Anniversary Edition. Druga generacja brytyjskiego GT posłużyła również jako podstawa do budowy kilku aut prototypowych. Zakup podstawowego XK to w Polsce wydatek na poziomie 464 000zł. Za najostrzejszą wersję – XKR-S, trzeba zapłacić 656 000 zł (dane z grudnia 2011). Cena wygórowana, ale jeśli wziąć pod uwagę to, że dostanie się za nią potężne V8 ukryte w klasycznym nadwoziu brytyjskiego GT, przestaje ona razić. Warto przyjrzeć się autom używanym, ponieważ kupując je, można zaoszczędzić nawet 50% wartości nowego auta.

Wymiary
Długość auta 4760 mm
Szerokość auta 1829 mm
Wysokość auta 1306 mm
Rozstaw osi 2588 mm
Rozstaw przednich kół 1504 mm
Rozstaw tylnych kół 1498 mm
Prześwit 139 mm
Silnik
Producent silnika Jaguar
Kod silnika AJ26
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa (benzyna)
Umiejscowienie silnika Z przodu, wzdłużnie
Układ cylindrów Widlasty
Liczba cylindrów 8
Pojemność silnika 3996 cm3
Średnica cylindra 86,00 mm
Skok tłoka 86,00 mm
Stopień sprężania 10,75
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 209 kW (284 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6100 obr./min
Stosunek moc/masa własna 0,167 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 375 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4250 obr./min
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Nie
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,00 s
Maksymalna prędkość 248 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 17,8 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 8,9 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 12,1 l/100 km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Na tylne koła
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 5
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przekładnia kierownicza Zębatkowa
Przednie koła 17"
Przednie opony 245/50 R 17
Tylne koła 17"
Tylne opony 245/50 R 17
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1996
Rodzaj nadwozia Kabriolet
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 4
Masa własna 1705 kg
Pojemność bagażnika 270 l
Pojemność zbiornika paliwa 75 l
  • Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego

    Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego

    Nie ma łatwiejszego i tańszego sposobu na wejście w posiadanie Jaguara niż zakup modelu X-Type. Dlaczego jest tak tani? Czy jest awaryjny, drogi w utrzymaniu czy może niepochlebne opnie oparto na stereotypach? Czy warto kupić Jaguara X-Type?

  • Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie robi różnicę. W tym przypadku mamy do czynienia z limuzynami, które można uznać za prawie luksusowe, choć rynek je bardzo negatywnie zweryfikował, ponieważ okazały się niewypałami. Przedstawiamy pięć propozycji tanich sedanów, wygodnych i nierzadko bardzo dobrze wyposażonych, ale mało reprezentacyjnych i niekoniecznie...

  • Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego

    Tanie, używane samochody z silnikiem V8 - poradnik kupującego

    Jeżeli nakręciłeś się odpowiednio kultem V8 po obejrzeniu recenzowanego przez nas w zeszłym tygodniu filmu Mad Max: Fury Road, to prawdopodobnie choć na chwilę przez umysł przeszła Ci myśl o zakupie samochodu z silnikiem V8. Odpuściłeś, bo pewnie takie auta są drogie? Jeżeli tak, to być może zainteresuje Cię poniższe...

INNE AUTA TEJ MARKI