SsangYong Chairman

0 opinii

SsangYong Chairman H


Chairman H to produkowany od 1997 model klasy wyższej średniej, wytwarzany przez południowokoreański koncern samochodowy SsangYong Motor Company.

Początkowo Chairman H oferowany był pod nazwą Chairman, jednak po wprowadzeniu do produkcji w 2008 roku nowego, większego modelu o tej samej nazwie firma zdecydowała się rozdzielić nazwy obu samochodów dodatkową literą. Chairman H jest obecnie sprzedawany tylko w Korei Południowej, jednak kopie tego wozu można dostać w Korei Północnej i Chinach. Oba auta są budowane na licencji SsangYonga.

W Korei Północnej bliźniaka tego samochodu produkuje firma Pyeonghwa. Auto nosi nazwę Zunma i oferowane jest od 2006 roku. Z kolei w Chinach wóz oparty na Chairmanie W (większy model) oferuje Roewe, sprzedając je pod nazwą 950.

Co ciekawe, Chairman jest też składany przez ukraiński UkrAVTO w warszawskich zakładach FSO i eksportowany na Ukrainę.

Nadwozie Chairmana H jest stonowane, jak na limuzynę klasy wyższej przystało. Linie karoserii są proste, a auto jako całość nie wyróżnia się spośród innych wozów azjatyckich tej klasy. Jednak im dłużej obserwuje się ten wóz, tym większe można odnieść wrażenie, że jest on podobny do jakiegoś innego auta. Oczywiście trudno sprecyzować do jakiego, ale przypomina któregoś Mercedesa.

W rzeczywistości Chairman H czerpie z kilku modeli po trochu. Przednie światła w pierwszej wersji tego modelu przypominały reflektory modelu CL pierwszej generacji firmy Mercedes-Benz. Osłona chłodnicy nawiązuje również do Mercedesów. Podobnie jest z linią biegnącą wzdłuż nadwozia i tylnymi światłami. Jednak nie powinno to wszystko dziwić, ponieważ SsangYong od dawna współpracuje z niemieckim producentem luksusowych samochodów.

Z technicznego punktu widzenia auto koreańskie jest oparte na niemieckim Mercedesie Klasy E (seria W124). Auto ma przeniesioną z Mercedesa strukturę podwozia, silniki, skrzynie biegów i układ napędowy. Chairman H jest jednak sporo dłuższy od tego Mercedesa i z wyglądu przypomina raczej Mercedesa Klasy S (seria W140). Z powodu bliskości stylistycznej i technicznej z Mercedesem na rynku niemieckim Chairman nie jest sprzedawany.

Od początku produkcji koreański samochód miał w ofercie trzy silniki benzynowe będące konstrukcjami firmy Mercedes-Benz. Najmniejszy z nich to 4-cylidnrowa jednostka napędowa o objętości skokowej 2,3 l, która rozwija moc maksymalną 150 KM. O prawie 50 KM więcej (197 KM) generuje motor o 6 cylindrach ułożonych w rzędzie, które mają łączną objętość skokową 2,8 l.

Trzecim i najmocniejszym początkowo silnikiem był 3,2-litrowy R6 o mocy 220 KM.
W 2007 roku Chairman przeszedł lifting obejmujący nie tylko zmiany w nadwoziu, ale też we wnętrzu oraz palecie silnikowej. Jeśli chodzi o tę pierwszą kwestię, to największymi modyfikacjami są inne przednie reflektory, które mimo że nie pochodzą z żadnego z Mercedesów, kojarzą się z niemieckimi autami jednoznacznie, oraz atrapa chłodnicy, która teraz do złudzenia przypomina te z Mercedesów z początku lat 90.

SsangYong dodał nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik o objętości skokowej 3,2 l, który osiąga moc maksymalną 279 KM. Do tego zwiększono do 2900 mm rozstaw osi w wersji podstawowej i pojawiła się odmiana przedłużona o 300 mm. Standardem stała się 5-biegowa, automatyczna skrzynia biegów, będąca nieco rozwiniętą starą konstrukcją Mercedesa.

Wraz z liftingiem zmieniła się oferta wyposażenia standardowego w Chairmanie H. Obejmuje ono teraz m.in. automatyczną klimatyzację, ABS, ESP, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, komputer pokładowy, cztery poduszki powietrzne i skórzaną tapicerkę.

Model Chairman H nie jest oficjalnie oferowany w Polsce.

SsangYong Chairman W

Wizualnie Chairman W oparty jest na koncepcie SsangYonga o nazwie WZ. W seryjnym samochodzie oznaczenie W odnosi się do nazwy World Class (klasa światowa). Wprowadzenie do produkcji Chairmana W spowodowało pewne zamieszanie w nazewnictwie SsangYoungów.

Wynikało ono z tego, że od 1997 roku w ofercie tego południowokoreańskiego producenta występował już model Chairman. Co więcej, był on nadal produkowany, co wprowadzało kolizję w nazewnictwie. W związku z tym szefostwo zdecydowało o dodaniu pojedynczych liter do nazw Chairman w celu rozróżnienia modeli i w efekcie stary Chairman nazywa się teraz Chairman H, a nowy luksusowy wóz - Chairman W.

Chairman W konstrukcyjnie jest oparty na Mercedesie Klasy S serii W221. Odbija się to na stylistyce samochodu. Drzwi Chairmana W są niemal identyczne z mercedesowskimi. Oczywiście zbieżność konstrukcji wymusza też podobną stylistykę w ogóle. Przód i tył, choć mają zupełnie inne detale, ogólnie przypominają te z Mercedesa S.

Odrobinę mniej podobne do pierwowzoru są wersje po faceliftingu. Mają one zmienioną atrapę chłodnicy, której żebra układają się pionowo (dotąd były poziomie, co jednoznacznie kojarzyło się z osłonami chłodnic Mercedesów), oraz inne tylne światła, którym bliżej do lamp zespolonych nieprodukowanego już Audi A8 niż Mercedesa-Benza S.

Nadwozie Chairmana W długością nieco przerasta Mercedesa S. Ma ono 5,1 m długości w zwykłej wersji oraz 5,4 m długości w odmianie przedłużonej. Wnętrze samochodu, choć ustępuje kabinom pasażerskim europejskiej czołówki, jest luksusowe. Nie brakuje w nim skórzanej tapicerki, nawigacji satelitarnej, automatycznej klimatyzacji, elektrycznie sterowanych lusterek, szyb oraz przednich foteli, podgrzewania przednich siedzeń czy poduszek powietrznych. Wśród systemów dbających o bezpieczeństwo podróżnych są ABS, ASR czy ESP, a odpowiednią rozrywkę zapewnia dobrej jakości zestaw audio.

Silne powiązania z koncernem Daimler owocują wysokiej jakości komponentami, jakimi są silniki, skrzynie biegów czy układy napędowe. Oczywiście, nie są to najnowsze rozwiązania wdrażane przez Mercedesa w jego nowych wozach, bo Niemcy nie mają zamiaru robić sobie wewnętrznej konkurencji i sprzedawać najnowszych technologii, ale i tak zaawansowaniem te zespoły przerastają ofertę producentów z poziomu SsangYonga.

Podstawowym silnikiem instalowanym pod maską SsangYonga Chairmana W jest 6-cylindrowy, rzędowy benzynowy motor Mercedes-Benz M104.99. Jednostka w tej konfiguracji ma objętość skokową 3,2 l, z której uzyskiwana jest moc 225 KM i moment obrotowy 296 Nm.

Ten sam motor, ale w konfiguracji 941 ma powiększoną do 3,6 l objętość skokową, co pozwoliło uzyskać moc 250 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 343 Nm.

Najmocniejszym i najlepszym silnikiem w tym modelu SsangYonga jest mercedesowskie V8 o objętości 5,0 l. To dobrze znany benzynowy motor M113, który osiąga moc 306 KM. Dzięki niemu Chairman W od 0 do 100 km/h przyspiesza w 7,3 s i osiąga (podobnie jak inne wersje silnikowe) ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h.

W najmocniejszej wersji silnikowej za transmisję mocy odpowiada automatyczna skrzynia biegów 7G-Tronic, dobrze znana z Mercedesów. Również w tej odmianie, zwanej CW 700, występuje napęd na cztery koła o nazwie AWD 4-Tronic, który w rzeczywistości jest dopasowanym do Chairmana W układem 4Matic z Mercedesów.

Chairman W, podobnie jak Chairman H, nie jest oferowany oficjalnie w Europie.

INNE AUTA TEJ MARKI