Jeep Compass

0 opinii

Jeep Compass


Jeep Compass został zaprezentowany szerokiej publiczności dopiero na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2006 roku, mimo że concept car o tej samej nazwie pojawił się już cztery lata wcześniej. W palecie modelowej Jeepa jest to model najmniej nastawiony na wyprawy off-roadowe.

O ile Wranglera i Liberty/Cherokee wybierają fani wycieczek poza asfaltowe trasy, Patriota - nie do końca zdecydowani, to Compassa kupują wyłącznie ci, którzy o off-roadzie lubią co najwyżej poczytać. Oczywiście ten crossover będzie sprawował się lepiej niż zwykły samochód kompaktowy na drogach szutrowych i dojazdach do pozamiejskich działek, ale na wjazd w teren nie ma co liczyć.

Mimo tego Jeep proponuje do Compassa opcjonalne zawieszenie Freedom Drive II, nastawione właśnie na jazdę off-roadową. Dość niezrozumiały ruch, bo ten model ma odgrywać raczej rolę bulwarowego SUV-a.

Jeep Compass jest najbardziej opływowy z całej gamy modelowej amerykańskiej marki. Nie znaczy to jednak, że zatracił charakterystyczne dla Jeepów cechy. Z przodu znajduje się dobrze znany, „żeberkowy” grill, oryginalne klosze lamp oraz zderzak z ciekawym przetłoczeniem. Po faceliftingu w 2011 roku modelowym przód jednak całkowicie modernizowano. Zachowano jedynie charakterystyczny grill, zmieniając całą resztę.

Jest nowocześniej, ale mniej oryginalnie. Linia boczna Compassa jest po prostu klasyczna, z dwoma wyjątkami. Kształt nadkoli jest niemal kwadratowy, a to rozwiązanie zwracające uwagę. Podobnie zresztą jak ukrycie klamek tylnych drzwi w stylu podobnym do rozwiązania znanego z Alfy Romeo. Najnudniej Crossover Jeepa wygląda z tyłu. Projektanci nie zaszaleli, a dodatkowo klosze tylnych lamp mogą nasuwać skojarzenia z tymi ze Škody Octavii, tyle że je trochę powiększono. Po zmianach w modelach na rok 2011 i nowszych jest nieco lepiej, ale wciąż raczej nijako.

Wnętrze Jeepa Compass jest praktycznie takie samo jak w modelu Patriot. W skrócie: nie jest zbyt ciekawie, a i materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej nie zachwycają. Po faceliftingu, podobnie jak w przypadku Patriota, jest lepiej, ale nie na tyle, żeby rozpływać się w zachwytach. Cieszy jedynie to, że Amerykanie zaczynają zauważać, że liczy się też to, jak samochód wygląda wewnątrz. Może to w ogóle powinien być priorytet, bo przecież częściej mamy okazję widzieć wnętrze naszego auta niż karoserię.

Powiązania Compassa z modelem Patriot nie są przypadkowe, bo auta powstały na tej samej płycie podłogowej. Co ciekawe, skorzystał z niej także Dodge przy konstrukcji modelu Caliber. Przypomnijmy, że Patriot to SUV, Compass reprezentuje crossovery, a Caliber zalicza się do samochodów kompaktowych.

Jeep zdecydował się wprowadzić do produkcji model mniej terenowo nastawiony, aby przyciągnąć nowych klientów. I rzeczywiście udało się to, bo większość nabywców Compassa wcześniej innego Jeepa (ani żadnej innej terenówki) nie miała. Czasy gdy na każdy samochód off-roadowy dzieci na ulicach krzyczały „Jeep”, odchodzą powoli w niepamięć. Kto wie, czy kolejnym krokiem nie będzie samochód kompaktowy.

Pod maską Compassa może bić jedno z czterech serc. Wybór jest dokładnie taki sam jak w przypadku bardziej kanciastego brata, Patriota. Są, dostępne także w Europie, benzynowe 2,0 l (156 KM) występujące wyłącznie z napędem na przednie koła. Wyżej znajduje się 174-konny silnik 2,4 l (tylko w USA). Dla rynków europejskich i australijskich przygotowano także diesle.

Początkowo oferowano silnik produkcji Volkswagena, czyli 2,0 l o mocy 140 KM. Przy okazji faceliftingu zastąpiono ten silnik również niemiecką jednostką, tyle że produkcji Mercedesa. Motor o pojemności 2,2 l oddaje do dyspozycji kierowcy już 163 KM i jest to chyba optymalna jednostka do tego samochodu ze względu na wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Wielka szkoda, że Compassa nie spotkamy w szalonej wersji z dopiskiem SRT (Street and Racing Technology), w jakiej występuje Dodge Caliber. W concept carze tego modelu zamontowany był silnik 3,7 V6. Dlaczego Jeep nie zdecydował się na wprowadzenie podobnej jednostki do palety silnikowej tego modelu?

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0,40
Długość auta 4448 mm
Szerokość auta 1812 mm
Wysokość auta 1718 mm
Rozstaw osi 2635 mm
Rozstaw przednich kół 1520 mm
Rozstaw tylnych kół 1520 mm
Prześwit 205 mm
Średnica zawracania 10,8 m
Kąt natarcia (stopnie) 20 stopni
Kąt zejścia (stopnie) 32 stopnie
Kąt rampowy (stopnie) 20 stopni
Silnik
Producent silnika Jeep
Rodzaj paliwa/zasilania Common rail (olej napędowy)
Umiejscowienie silnika Z przodu, poprzecznie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 2143 cm3
Stopień sprężania 16,2
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 163 KM(222 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 3600-4200 obr./min
Stosunek moc/masa własna 0,102 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 320 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1400-3600 obr./min
Chłodzenie Ciecz
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,60 s (pomiar Autokult)
Maksymalna prędkość 202 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 8,5 l/100 km (test Autokult, kat. 7,9 l/100 km)
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 7,3 l/100 km (test Autokult, kat. 5,9 l/100 km)
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7,8 l/100 km (test Autokult, kat. 6,6 l/100 km)
Emisja CO2 172 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Na wszystkie koła
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 6
Przednie zawieszenie Wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona, stabilizator
Tylne zawieszenie Wielowahaczowe, amortyzatory, sprężyny śrubowe
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przekładnia kierownicza Zębatkowa
Przednie koła 18"
Przednie opony 215/55 R 18
Tylne koła 18"
Tylne opony 215/55 R 18
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2007
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1605 kg
Ładowność maksymalna 470 kg
Pojemność bagażnika 328 l/1269 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l
Cena nowego egzemplarza Od 116 000 zł
  • Jeep Renegade Limited 2.0 Multijet (140 KM) AWD - test, opinia, spalanie, cena

    Jeep Renegade Limited 2.0 Multijet (140 KM) AWD - test, opinia, spalanie, cena

    Jeep to marka legenda, tak jak Wrangler jest jedną z najbardziej legendarnych terenówek świata. Do grona legend spokojnie można dopisać modele Cherokee i Grand Cherokee. Sukces jaki odniósł najnowszy produkt Jeepa, nieduży crossover Renegade też kwalifikuje go w przyszłości do zdobycia statusu legendy. Czy może się nią stać?

  • Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego

    Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego

    Tydzień z tanimi SUV-ami nie obejdzie się bez samochodów używanych. Tym razem wybraliśmy nieco wyższy przedział cenowy, ponieważ uważamy, że zakup crossovera ma najwięcej sensu jeżeli dysponuje się kwotą około 30 tys. zł lub wyższą. Kupicie wówczas w miarę nowoczesne auto z poprawnie zagospodarowanym wnętrzem, odpowiednim...

  • Jeep Compass 2,2 CRD 4WD Limited 70th Anniversary - groźny konkurent z USA [test autokult.pl]

    Jeep Compass 2,2 CRD 4WD Limited 70th Anniversary - groźny konkurent z USA [test autokult.pl]

    Jeep to jedna z marek określających tożsamość amerykańskiej motoryzacji. Swoją pozycję zawdzięcza przede wszystkim amerykańskiej armii, która wykreowała ją na dzisiejszą legendę. Wraz z rosnącymi wymaganiami cywilnego rynku Jeep regularnie poszerzał swoją paletę modeli, oferując funkcjonalne samochody cieszące się opinią...

INNE AUTA TEJ MARKI