Jeep Patriot

0 opinii

Jeep Patriot


Zaprezentowany w 2006 roku w Nowym Jorku Jeep Patriot wypełnia lukę między modelami Liberty/Cherokee i Compass. Jeep Liberty/Cherokee to propozycja dla tych, którzy z chęcią lub z potrzeby często zapuszczają się w teren. Model Compass wybiorą ci, którzy lubią markę Jeep, ale nie potrzebują zjeżdżać z utwardzonych dróg. Gdzie więc ta luka, którą ma wypełniać Patriot?

Można powiedzieć, że Patriot to opcja dla tych, którzy chcą mieć auto wyglądające jak SUV, ale nie pozbawione zdolności off-roadowych (przy wybraniu odpowiednich opcji). I z drugiej strony dla osób, które chcą auto wyglądające niemal jak terenówka, ale będące w istocie bulwarowym SUV-em. Odpowiednio skonfigurowany Jeep Patriot to idealny kompromis na linii SUV-samochód terenowy, z przewagą na stronę wybraną przez nabywcę.

Stylistyka to również coś pomiędzy. Nie jest tak kanciasta jak w większym Liberty/Cherokee (KK), ale znowu nie tak delikatna i płynna jak w bulwarowym Compassie. Swoją drogą Patriot właśnie z Compassem dzieli płytę podłogową (także z Dodge’em Calibrem, który jest przecież samochodem kompaktowym). Przód Patriota jest charakterystyczny ze względu na rzucający się w oczy ogromny grill Jeepa, a także okrągłe klosze lamp. Z tyłu jest klasycznie i szkoda, że na klapie bagażnika nie pojawiło się koło zapasowe. To ciekawy smaczek stylistyczny, który na pewno dodałby Patriotowi charakteru.

Charakteru brakuje zdecydowanie we wnętrzu. Jest plastikowo i nieciekawie stylistycznie. Sprawę trochę ratuje wybór jasnego wykończenia. Ale mimo wszystko projektanci mogli się bardziej postarać. Dlaczego amerykańskie konstrukcje potrafią być ciekawe z zewnątrz, a tak nijakie w środku? Na szczęście amerykańskie wnętrze Patriota ma też amerykańskie rozmiary. Bez problemu można wybrać się na wycieczkę z kompletem pasażerów. Nawet rodzinne wakacje nie będą stanowić problemu.

Przy okazji 2011 roku modelowego Jeep zdecydował się na wprowadzenie małych zmian, których nie można nazwać pełnoprawnym faceliftingiem. Z zewnątrz nie zmieniło się prawie nic. Gdy się przyjrzeć, można zauważyć nieco inny kształt zderzaków i zmianę położenia przednich świateł przeciwmgłowych. Większe modyfikacje zaszły wewnątrz. W modelu na rok 2011 i nowszych jest nowocześniej i przyjemniej. Jednak dalej nie wygląda to tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Nie wspominając już o arcynieciekawych zegarach, które modyfikacji nie doczekały się w ogóle. Dużą zmianą na plus jest nowa kierownica. Jest nie tylko ładniejsza, ale też poręczniejsza.

Pod maską Patriota może pracować jeden z dwóch silników benzynowych lub jeden z dwóch diesli. Silniki na olej napędowy nie są oferowane na rynku północnoamerykańskim. Tam wybór ogranicza się do nieco słabego benzynowca 2,0 l oraz już sensownego, o pojemności 2,4 l i mocy 174 KM. Jeśli chodzi o diesle, to początkowo oferowany był 140-konny silnik 2,0 l wprost od Volkswagena. W 2011 roku modelowym zastąpiła go jednostka konstrukcji Mercedesa, oddająca do dyspozycji kierowcy 163 KM osiągane z pojemności 2,2 l.

Standardowo Jeep Patriot oferowany jest z napędem jedynie na przednie koła. To w zupełności wystarczy tym, którzy chcą mieć auto podobne do Liberty/Cherokee, ale w istocie nie potrzebują samochodu terenowego. Ci, którym taki napęd jest niezbędny, mogą wybrać jedną z dwóch opcji. Pierwsza to napęd o nazwie Freedom Drive I - propozycja dla tych, którzy chcą mieć napęd na obie osie, ale korzystać z niego będą głównie na utwardzonych drogach (np. w zimie).

Dla fanów off-roadu Jeep przygotował napęd Freedom Drive II, dzięki któremu Patriot może stać się najbardziej terenowym autem w swojej klasie. Żaden z napędów na wszystkie koła nie jest dostępny z dwulitrowym silnikiem benzynowym. To kolejny powód, aby nie decydować się na tę jednostkę napędową.

Jeep Patriot w 2007 roku zdobył nagrodę Green 4x4 Award, a rok później tytuł 4x4 of the Year przyznany w Wielkiej Brytanii.

Wymiary
Długość auta 4410 mm
Szerokość auta 1790 mm
Wysokość auta 1660 mm
Rozstaw osi 2640 mm
Średnica zawracania 12,0 m
Silnik
Producent silnika Volkswagen
Rodzaj paliwa/zasilania Common rail (olej napędowy)
Umiejscowienie silnika Z przodu, wzdłużnie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1968 cm3
Średnica cylindra 81,00 mm
Skok tłoka 95,50 mm
Stopień sprężania 18,0
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 141 KM(192 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 obr./min
Stosunek moc/masa własna 0,088 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750 obr./min
Chłodzenie Ciecz
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,00 s
Maksymalna prędkość 189 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 6,7 l/100 km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Na wszystkie koła
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 6
Przednie zawieszenie Wahacze poprzeczne, kolumny MacPhersona, stabilizator
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przednie koła 17"
Przednie opony 215/60 R 17
Tylne koła 17"
Tylne opony 215/60 R 17
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2008
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1610 kg
Ładowność maksymalna 400 kg
Pojemność bagażnika 329 l/1357 l
Pojemność zbiornika paliwa 51 l
  • Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego

    Używane SUV-y i crossovery za 30 000 - 40 000 zł - poradnik kupującego

    Tydzień z tanimi SUV-ami nie obejdzie się bez samochodów używanych. Tym razem wybraliśmy nieco wyższy przedział cenowy, ponieważ uważamy, że zakup crossovera ma najwięcej sensu jeżeli dysponuje się kwotą około 30 tys. zł lub wyższą. Kupicie wówczas w miarę nowoczesne auto z poprawnie zagospodarowanym wnętrzem, odpowiednim...

  • Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.2]

    Jeżeli zamierzacie rozpocząć swoją przygodę z offroadem na poważnie i szukacie samochodu, który ma służyć wyłącznie do zabawy w błocie, mamy dla was trzy najlepsze naszym zdaniem propozycje tanich terenówek na start.

  • Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1]

    Jaki samochód wybrać na początek przygody z offroadem? [cz.1]

    „Najlepsza terenówka na początek”, „Jakie auto terenowe kupić na start?” – takie tematy na forach internetowych poświęconych samochodom terenowym często zadają początkujący, którzy myślą poważnie o rozpoczęciu przygody z offroadem. Odpowiedzi zwykle są wymijające, niejednoznaczne lub w ogóle ich nie ma. Postaraliśmy...

INNE AUTA TEJ MARKI