Jaguar XJ220

1 opinia

Jaguar XJ220


Jaguar XJ220 narodził się na przełomie lat 80. i 90. Nad modelem koncepcyjnym pracował zespół 12 specjalistów zebranych przez Jima Randle'a. Zostawali oni po godzinach i przychodzili do pracy w weekendy by zająć się niezwykłym projektem. Dlatego zyskali przydomek The Saturday Club. Taki system pracy wynikał przede wszystkim z chęci stworzenia XJ220 mimo braku odpowiednich funduszy.

Niestety, w końcu pieniądze stały się niezbędne by przenieść projekt z desek kreślarskich i ekranów komputerów na drogi. Tutaj pomogły znajomości Randle'a. Zorganizował on wiele części po minimalnych cenach. W zamian proponował on dostawcom i podwykonawcom nagłośnienie pomocy i dalszą współpracę, jeżeli projekt odniesie sukces.

W kwestii napędu zespół projektowy poszedł w stronę rozwiązań gotowych. Twórcy prototypowego XJ220 zdecydowali się na 48-zaworowe V12 opracowane przez Tom Walkinshaw Racing (TWR) wspólnie z Cosworthem. Dysponowało ono aż 7 litrami pojemności skokowej. Tak monstrualna jednostka była nadmiarem w stosunku do potrzeb zespołu projektowego. Inżynierowie zdecydowali więc, że zredukują V12 do 6,2 l. Tym sposobem konstrukcja, która napędzała zwycięskiego Jaguara XJR-9 z 24 h Le Mans w 1988 roku trafiła do auta mającego znaleźć się na drogach publicznych.

3 lata później, w 1991 roku Jaguar przedstawił wersję produkcyjną. Znacznie różniła się od konceptu, przede wszystkim w kwestii napędu. Gdy przyszło do produkcji XJ220, zdecydowano się postawić na prostsze i oszczędniejsze rozwiązania. Dlatego zamiast widlastej dwunastki do XJ220 trafiło V6 z podwójnym doładowaniem turbosprężarkami T3 Garretta. Silnik o pojemności 3,5 l również pochodził od TWR, ale gwarantował bardziej optymalne parametry. V12 w konfiguracji, w której generowało pożądaną moc i moment obrotowy emitowało za dużo szkodliwych substancji w spalinach. Tymczasem V6 twin turbo rozwijało 550 KM i 644 Nm spełniając przy tym wszystkie normy.

Mniejsze V6 miało jeszcze dwie zalety, które przechyliły szalę na korzyść tej jednostki. Po pierwsze było lżejsze, co jest istotnym czynnikiem w samochodach sportowych. Po drugie było krótsze, dzięki czemu można było skrócić nadwozie produkcyjnego XJ220. Z rozstawu osi ubyło 205, a z całkowitej długości aż 270 mm.

Układ napędowy XJ220 także uległ uproszczeniu w procesie dostosowywania rozwiązań z konceptu do potrzeb samochodu produkcyjnego. Pierwotnie założono, że sportowy Jaguar będzie wyposażony w napęd na 4 koła, jednak ostatecznie uznano to rozwiązanie za zbyt skomplikowane i projekt Tony'ego Roltha z FF Developments został zastosowany jedynie w prototypie. Na potrzeby odmiany produkcyjnej zostało ono przeprojektowane. Tym sposobem przez 5-biegową skrzynię ręczną moc trafiała wyłącznie na tylne koła.

Wśród rozwiązań, które z konceptu nie przetrwały do wersji produkcyjnej Jaguara XJ220 były również tylne koła skrętne, układ aktywnej aerodynamiki oraz zawieszenie o regulowanej wysokości. Tym samym zaoszczędzono cenne kilogramy i uproszczono konstrukcję.

Jaguar XJ220 został wyposażony w niezależne zawieszenie z przodu i z tyłu. Tłumiki drgań dostarczył Bilstein. Cała konstrukcja zawieszenia została zaprojektowana tak, by spełniać normy homologacyjne narzucone przez FIA w wyścigowej Grupie C.

XJ220 liczbę w swojej nazwie wziął z maksymalnej osiągalnej prędkości wyrażonej w milach. Oznacza to, że ten Jaguar jest w stanie rozpędzić się do 354 km/h. Takie prędkości wymagały specjalnego ogumienia oraz wyjątkowo sprawnych hamulców. Za zatrzymywanie XJ220 odpowiadał układ AP Racing. 33- i 30-centymetrowe nawiercane tarcze współpracowały z 4-tłoczkowymi zaciskami. Z kolei za utrzymanie XJ220 na drodze odpowiadało ogumienie specjalnie zaprojektowane dla tej maszyny. Opony Bridgestone Expedia S.01 miały rozmiary 225/45 ZR17 z przodu i 345/35 ZR17 z tyłu.

Produkcja Jaguara XJ220 trwała od 1992 do 1994 roku. Przez ten czas w fabryce w Bloxham powstało 275 egzemplarzy tego supersamochodu. Jego najistotniejszymi konkurentami były Ferrari F40, McLaren F1, Porsche 959, Lamborghini Diablo i Bugatti EB110.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0,36
Długość auta 4860 mm
Szerokość auta 2000 mm
Wysokość auta 1150 mm
Rozstaw osi 2640 mm
Silnik
Producent silnika Tom Walkinshaw Racing
Rodzaj paliwa/zasilania Benzyna
Umiejscowienie silnika Centralnie, wzdłużnie
Układ cylindrów Widlasty
Liczba cylindrów 6
Pojemność silnika 3498 cm3
Średnica cylindra 94 mm
Skok tłoka 84 mm
Stopień sprężania 8,3
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbodoładowany, twin-turbo Garrett T3
Maksymalna moc 404 kW(549 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 7000 rpm
Stosunek moc/masa własna 0,4 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 644 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4500 rpm
Maksymalna prędkość obrotowa 7200 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Tak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 4,1 s
Maksymalna prędkość 354 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 12 l/100 km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Na tylne koła
Skrzynia biegów Ręczna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.85:1
Przełożenie przekładni głównej 2.88:1
Przednie zawieszenie Niezależne
Tylne zawieszenie Niezależne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 330 mm
Tylne hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica tylnych hamulców 304 mm
Przekładnia kierownicza Zębatkowa
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2,5
Przednie koła 9 x 17"
Przednie opony 225/45 ZR17
Tylne koła 14 x 18"
Tylne opony 345/35 ZR17
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1991
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 2
Masa własna 1372 kg
Cena nowego egzemplarza 361 000 funtów
5 gwiazdek
(0 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(0 głosów)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(1 głos)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    coś z tymi koniami mechanicznymi ktoś poszalał , 750 to on nigdy nie miał

Napisz swoją opinię »

  • Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego

    Używany Jaguar X-Type [2001-2010] – poradnik kupującego

    Nie ma łatwiejszego i tańszego sposobu na wejście w posiadanie Jaguara niż zakup modelu X-Type. Dlaczego jest tak tani? Czy jest awaryjny, drogi w utrzymaniu czy może niepochlebne opnie oparto na stereotypach? Czy warto kupić Jaguara X-Type?

  • Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie robi różnicę. W tym przypadku mamy do czynienia z limuzynami, które można uznać za prawie luksusowe, choć rynek je bardzo negatywnie zweryfikował, ponieważ okazały się niewypałami. Przedstawiamy pięć propozycji tanich sedanów, wygodnych i nierzadko bardzo dobrze wyposażonych, ale mało reprezentacyjnych i niekoniecznie...

  • Jaguar XF 2.0D Auto - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar XF 2.0D Auto - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar kontynuuje swoją ofensywę. Podczas gdy F-Type podbija serca kolejnych miłośników sportowych doznań odświeżoną wersją, Anglicy wprowadzają na rynek kolejne modele, jak na producenta premium w niemal hurtowych ilościach. W ubiegłym roku Jaguar przedstawił swojego najmniejszego sedana – XE. Pół roku temu pojawił się...

INNE AUTA TEJ MARKI