Suzuki Vitara II

0 opinii

Suzuki Vitara II

Nowe Suzuki Vitara zadebiutowało w 2014 roku nie jako następca modelu produkowanego na przełomie lat 80. i 90., ale jako modny crossover segmentu B. Japończycy zdecydowali się na Vitarę, która w gruncie rzeczy zastąpiła w gamie producenta wysłużony już model SX-4. Jego następca SX4 S-cross w rzeczywistości nie był następcą, ale nowym samochodem, pozycjonowanym w klasie kompaktowych crossoverów, stanowiąc jednocześnie konkurencję dla Nissana Qashqaia czy Mitsubishi ASX.

Które samochody są więc konkurencyjne dla nowej Vitary? Między innymi francuskie crossovery, takie jak Renault Captur czy Citroën C4 Cactus, japońska Mazda CX-3 lub Nissan Juke, a także Fiat 500X czy Kia Soul. Suzuki weszło więc z nową Vitarą w bardzo młody i jednocześnie dynamicznie rozwijający się segment samochodów. Jest to wejście udane, ponieważ Vitara to dobre auto.

Suzuki poszło nieco inną drogą niż konkurencja w celu osiągnięcia odpowiedniej wydajności i niskiego zużycia paliwa przy zachowaniu rozsądnych osiągów i kosztów. Pozostawiono na znane w gamie Suzuki silniki o pojemności 1,6 l. Benzynowy i diesel o mocy 120 KM sprawnie napędzają lekkie nadwozie tego crossovera. To właśnie w małej masie własnej nadwozia o niskich oporach toczeniach tkwi tajemnica Suzuki. Najcięższa wersja benzynowa z napędem na cztery koła i automatyczną skrzynią biegów waży 1185 kg, natomiast diesel nie waży więcej niż 1300 kg. Niskie opory toczenia uzyskano m. in. przed dopieszczenie karoserii w tunelu aerodynamicznym.

Suzuki Vitara choć ze swoim przodkiem o tej samej nazwie nie ma praktycznie nic wspólnego, pozostaje pełnowartościowych samochodem z napędem na cztery koła. Napęd All Grip 4x4 realizuje napęd na tylną oś poprzez sprzęgło wielopłytkowe, a kierowca ma do dyspozycji pokrętło, które pozwala na ustawienie napędu i silnika w pozycji Auto, Sport lub Snow. W zależności od wyboru silnik staje się bardziej dynamiczny lub nieco przytłumiony i to samo można powiedzieć o napędzie. Położenie Snow jest przeznaczone na śliską nawierzchnię.

Za resorowanie i prowadzenie odpowiada zawieszenie o prostej konstrukcji opartej na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej o podwyższonej sztywności z tyłu. Układ kierowniczy jest wspomagany elektrycznie.

Wnętrze nowej Vitary zostało zaprojektowane w sposób prosty, ale z pomysłem. Użyto wielu elementów znanych z SX4 S-cross, podobnie zresztą jak zawieszenie i silniki pochodzą z tego modelu. Jednak Vitara mimo mniejszych rozmiarów bez trudu mieści czwórkę dorosłych pasażerów i 375 litrów bagażu. Dzięki niskiej masie własnej Suzuki Vitara zapewnia sporą ładowność.

Nowe Suzuki Vitara zadebiutowało w Europie w dwóch wariantach silnikowych 1.6 VVT oraz 1.6 DDiS, z trzema rodzajami skrzyń biegów, manualną 5- lub 6-stopniową, oraz automatyczną, a także w dwóch wersjach napędowych, z napędem na przednią oś oraz All Grip 4x4. W Polsce sprzedawana jest tylko wersja benzynowa z manualną skrzynią biegów i dwoma rodzajami przeniesienia napędu. Cena podstawowa to 61 900 zł. Za napęd All Grip trzeba dopłacić 8000 zł. W samochodzie nie brakuje nowoczesnych systemów bezpieczeństwa jak system przeciwkolizyjny, tempomat adaptacyjny czy line assist. W wersji All Grip dostępny jest asystent zjazdu, a w każdej również asystent podjazdu. W najwyższym standardzie XLED reflektory wyposażono w diodowe światła mijania.

Wymiary
Długość auta 4175 mm
Szerokość auta 1775 mm
Wysokość auta 1610 mm
Rozstaw osi 2500 mm
Rozstaw przednich kół 1535 mm
Rozstaw tylnych kół 1505 mm
Prześwit 185 mm
Średnica zawracania 10,4 m
Silnik
Producent silnika Suzuki
Kod silnika M16A
Rodzaj paliwa/zasilania Benzyna/wtrysk wielopunktowy
Umiejscowienie silnika Poprzecznie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1586 cm3
Średnica cylindra 78 mm
Skok tłoka 83 mm
Stopień sprężania 11
Liczba zaworów na cylinder 4
Maksymalna moc 88 kW(120 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 156 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4400 rpm
Chłodzenie Cieczą
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Maksymalna prędkość 180 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 6,3 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 4,8 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,3 l/100 km
Emisja CO2 123 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Przedni
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przednie zawieszenie Kolumna MacPherson
Tylne zawieszenie Belka skrętna
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przednie opony 215/60 R16
Tylne opony 215/60 R16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2015
Rodzaj nadwozia Crossover
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1075 kg
Ładowność maksymalna 655 kg
Pojemność bagażnika 375 l
Pojemność zbiornika paliwa 47 l
Ocena Euro NCAP 5 gwiazdek
Cena nowego egzemplarza 61 900 zł
  • DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA, niemiecka organizacja zajmująca się m.in. przeglądami samochodów, opublikowała swój ranking dotyczący częstotliwości występowania niedomagań w modelach samochodów wszystkich segmentów. Na kolejnych slajdach prezentujemy te, które - zdaniem naszych zachodnich sąsiadów - swoim właścicielom sprawiają najwięcej problemów.

  • Kobiety kupują rodzinne samochody

    Kobiety kupują rodzinne samochody

    Wizerunek kobiet kupujących jedynie małe samochody i kierujących się tylko ich wyglądem oraz kolorem, jest już mocno nieaktualny. Panie coraz częściej decydują się na większe rodzinne modele i chętnie korzystają z oferty rynku wtórnego.

  • Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4

    Najmniej kłopotliwe SUV-y i samochody 4x4

    Na rynku pierwotnym SUV-y i crossovery biją rekordy popularności. Samochody tego typu są również rozchwytywane po kilku latach od wyjechania z salonu. Jakie modele warto kupić jako auta używane?

INNE AUTA TEJ MARKI