Volvo XC90 II

0 opinii

Volvo XC90 II

Volvo bardzo długo zwlekało z przedstawieniem drugiej generacji swojego flagowego SUV-a XC90. Pierwszy model produkowany był aż 12 lat. Przez ten czas to wielkie Volvo sprzedawało się bardzo dobrze zarówno na rynku amerykańskim jak i europejskim. Z badań marki wynika, że niektórzy nabywcy mieli nawet trzy egzemplarze XC90 z kolei. To oznaczało dla Volvo duże wyzwanie - nowa generacja musiała obronić bardzo dobrego wizerunku wyrobionego przez lata.

W rozwój nowego modelu Volvo zainwestowało aż 11 miliardów dolarów. Ta kwota posłużyła do opracowania techniki i technologii także dla innych przyszłych modeli. Numerem jeden była tu jednak druga generacja XC90. Duża suma włożona w ten model miała zagwarantować, że uda się powtórzyć sukces poprzednika.

Opłacało się. Pierwsze zamówienia na XC90 drugiej generacji zaczęły spływać jeszcze zanim Szwedzi w ogóle pokazali auto. Później, początkowe 1927 egzemplarzy First Edition rozeszło się w ciągu kilku godzin. Produkcja nowego XC90 rozpoczęła się pod koniec 2014 roku. Pierwsze egzemplarze trafiły do właścicieli na początku 2015.

XC90 drugiej generacji bazuje na nowej platformie o nazwie SPA - Scalable Product Architecture. Charakteryzuje się ona stosunkowo niską masą przy bardzo dobrych właściwościach wytrzymałościowych. Jak sama nazwa wskazuje (scalable - skalowalna) zostanie ona wykorzystana w przyszłości także przy produkcji modeli mniejszych niż XC90.

Prawdziwa rewolucja zaszła także w designie. XC90 II to pierwszy produkcyjny model zaprojektowany zgodnie z nowym językiem stylistycznym szwedzkiej marki. Volvo postawiło na gładkie, ale bardzo nowoczesne linie, z którymi doskonale grają futurystycznie wyglądające światła, rodem z wozów koncepcyjnych.

Bardzo dużo dzieje się teraz także wewnątrz. Volvo zredukowało liczbę przycisków do minimum i większość funkcji przeniosło do dużego centralnego wyświetlacza, przypominającego kształtem i sposobem działania tablet. Wnętrze drugiej generacji XC90 odznacza się nie tylko nowoczesnymi rozwiązaniami, ale również wysoką jakością wykonania. Volvo dołożyło wszelkich starań, by uniknąć imitacji. Dzięki temu wszystko, co wygląda jak skórą faktycznie nią jest. Podobnie jest z drewnem, aluminium i kompozytem węglowym.

Volvo XC90 drugiej generacji oferowane jest z dwoma wariantami silnikowymi, z czego w polskim cenniku znajdziemy tylko mocniejszy z nich. Podstawowym dieslem jest 2-litrowy silnik o mocy 193 KM, oznaczony symbolem D4. Jest on wyposażony w napęd na przednią oś. D5, rozwijający 228 KM oferowany jest z AWD.

Volvo oferuje XC90 z trzema wariantami 2-litrowego motoru benzynowego. Bazowym jest turbodoładowany T5, oferujący 268 KM. Mocniejszy wariant T6 rozwijający 325 KM został dodatkowo wyposażony w sprężarkę. Dzięki dwóm typom doładowania silnik jest nie tylko mocniejszy, ale i bardziej elastyczny oraz mniej łakomy na paliwo.

Topowa wersja to T8, który ma być oferowany od przełomu lat 2015 i 2016. Będzie to hybryda wykorzystująca benzynowy silnik z T6 oraz jednostkę elektryczną. Łącznie układ napędowy będzie generował 412 KM i 640 Nm.

Modelem bazowym jest D4 FWD. Jego ceny zaczynają się od 229 900 zł z bazowym i tak bogatym wyposażeniem Kinetic. Volvo ma w swojej ofercie także wyższe poziomy Momentum, Inscription i R Design. Wśród opcji wartych uwagi jest trzeci rząd siedzeń, bardzo dobry system audio Bowers & Wilkins oraz aktywny tempomat z aktywnym asystentem pasa ruchu, który pozwala nawet na automatyczną jazdę w korku.
Przeczytaj także:
Volvo XC90 - pierwsza generacja

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0,29
Długość auta 4950 mm
Szerokość auta 2140 mm z lusterkami
Wysokość auta 1776 mm
Rozstaw osi 2984 mm
Rozstaw przednich kół 1676 mm
Rozstaw tylnych kół 1679 mm
Prześwit 238 mm
Średnica zawracania 12,1 m
Kąt natarcia (stopnie) 23,8°
Kąt zejścia (stopnie) 23,3°
Kąt rampowy (stopnie) 21,3°
Silnik
Producent silnika Volvo
Kod silnika D4204T14
Rodzaj paliwa/zasilania Olej napędowy
Umiejscowienie silnika Z przodu, poprzecznie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1969 cm3
Średnica cylindra 82 mm
Skok tłoka 93,2 mm
Stopień sprężania 15,8
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbodoładowanie
Maksymalna moc 140 kW(190 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4250 rpm
Stosunek moc/masa własna 0,068 kW/kg
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750-2500 rpm
Maksymalna prędkość obrotowa 5000 rpm
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,2 s
Maksymalna prędkość 205 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 6,5 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 4,9 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,2 l/100 km
Emisja CO2 136 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd FWD
Skrzynia biegów Automatyczna, AW TG-81SC
Liczba biegów 8
Przełożenie najwyższego biegu 0,673
Przełożenie przekładni głównej 3,075
Przednie zawieszenie Podwójny wahacz, sprężyny śrubowe, hydrauliczne tłumiki, stabilizator, opcjonalnie zawieszenie pneumatyczne
Tylne zawieszenie Poprzeczny wahacz kompozytowy, hydrauliczne tłumiki, stabilizator, opcjonalnie zawieszenie pneumatyczne
Przednie hamulce Tarczowe
Średnica przednich hamulców 345 mm
Tylne hamulce Tarczowe
Średnica tylnych hamulców 320 mm
Przekładnia kierownicza Zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2,9
Przednie koła 18-calowe
Przednie opony 235/60 R18
Tylne koła 18-calowe
Tylne opony 235/60 R18
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2015
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 2052-2324 kg
Ładowność maksymalna 518 kg
Pojemność bagażnika Wersja 5-osobowa: 705 / 1947 l Wersja 7-osobowa: 310 / 671 / 1899 l
Pojemność zbiornika paliwa 71 l
Ocena Euro NCAP 5 gwiazdek
Cena nowego egzemplarza 229 900 zł (marzec 2016)
  • Maserati Levante S kontra Volvo XC90 T8 – Super-SUV-y na zamarzniętym Jeziorze Śniardwy

    Maserati Levante S kontra Volvo XC90 T8 – Super-SUV-y na zamarzniętym Jeziorze Śniardwy

    Pojedynek wagi ciężkiej na cienkiej tafli lodu: każdy z nich ma ponad 400 KM, waży ponad dwie tony… i ma się utrzymać na 29 cm zamarzniętej wody. Który z nich wróci na ląd jako zwycięzca?

  • Nowe Volvo XC90 T8 Excellence: więcej niż premium

    Nowe Volvo XC90 T8 Excellence: więcej niż premium

    Duża moc to coś, czego oczekują klienci dużych i ciężkich SUV-ów. Jeżeli są to auta premium i w dodatku w specjalnej, niemalże królewskiej odmianie, potężny silnik jest obowiązkowy. Co jednak, jeżeli do dyspozycji producenta pozostaje niewielka, 2-litrowa jednostka benzynowa z turbodoładowaniem? Volvo wybrnęło z tej sytuacji...

  • Lexus RX 450h F Sport: SUV stworzony z myślą o kierowcy

    Lexus RX 450h F Sport: SUV stworzony z myślą o kierowcy

    SUV-y są często postrzegane jako praktyczna alternatywa dla auta osobowego - przestronne, mają duże bagażniki i dają możliwość zjazdu z drogi utwardzonej. Jednak są też takie, którymi świetnie jeździ się głównie po asfalcie i stworzono je wokół kierowcy. Mają dawać najlepsze doznania prowadzącemu i najwyżej jednemu...

INNE AUTA TEJ MARKI