Volkswagen e-Golf

0 opinii

Volkswagen e-Golf
W 2014 roku Volkswagen wprowadził na rynek e-Golfa, w pełni elektrycznego kompakta, który ma dołączyć do wyścigu o klienta zainteresowanego napędem alternatywnym. Niemiecki koncern postawił jak zawsze na rozwiązanie klasyczne i w pełni funkcjonalne. Dlatego też w wielu obszarach elektryczny Golf bazujący na siódmej generacji nie różni się od wersji napędzanych silnikami spalinowymi.

To, co go odróżnia od standardowych odmian, bo nie można powiedzieć, że wyróżnia, to subtelne zmiany nadwozia. Poza tym, że brakuje elementów zbędnych autom elektrycznym, takich jak grill czy końcówka tłumika, cechy charakterystyczne tylko dla tej wersji to inny kształt większych świateł do jazdy dziennej LED oraz specjalny, opływowy wzór felg aluminiowych z oponami o niższych oporach toczenia o 10 procent. Auto jest pod spodem zupełnie płaskie, dzięki czemu osiągnięto współczynnik oporu powietrza 0,28. Na nadwoziu, a także we wnętrzu pojawiło się kilka oznaczeń specjalnych dla tego modelu i w zasadzie to tyle. Dopiero po rozpoczęciu jazdy można dostrzec brak obrotomierza oraz inne przyciski obok dźwigni wyboru kierunku jazdy. Niebieskie nici, którymi obszyto tapicerkę są oczywiście zarezerwowane tylko dla e-Golfa. Dla tej wersji przewidziano też bardzo bogate wyposażenie z zakresu komfortu. Nie zmieniły się natomiast rozmiary wnętrza, a bagażnik ma 341 litrów, czyli tylko o 39 litrów mniej od klasycznej odmiany.

To, co ważniejsze jest niewidoczne. Pod maską tkwi silnik elektryczny o mocy 85 kW i momencie obrotowym 270 Nm. Jego maksymalna prędkość obrotowa to 12 tys. obr./min, co pozwala przy jednym przełożeniu rozpędzić auto do 140 km/h. Energia pochodzi z baterii litowo-jonowej składającej się z 264 ogniw o pojemności energetycznej 24,2 kWh i ważącej 318 kg. Konstruktorzy Volkswagena postarali się o to, by elementy nowego układu napędowego rozmieścić tak, by wypełnić pustą przestrzeń po zbiorniku paliwa i układzie wydechowym.

Baterię można ładować z domowej sieci 230V, co zajmuje 13 godzin. Opcjonalny Wallbox ładujący prądem o mocy 3,6 kW pozwala zregenerować akumulator w 8 godzin. Ponadto e-Golf może być przygotowany opcjonalnie do ładowania CCS (Combined Charging System) prądem stałym. W tym przypadku, bateria ładowana jest przez specjalne stacje CCS z mocą nawet 40 kW. Naładowanie do poziomu 80 procent potrwa około 30 minut. W pełni naładowany akumulator wystarczy na pokonanie dystansu do 190 km. Jeżeli kierowcy bardziej zależy na osiągach, w pełni wykorzystany silnik elektryczny jest w stanie rozpędzić e-Golfa w 3,2 s do 50 km/h oraz w 26 s do prędkości maksymalnej. Podczas jazdy pasażerowie nie słyszą nieprzyjemnego warkotu, a jedynie świst, natomiast intensywność przyspieszenia zmienia się w funkcji prędkości, z tą różnicą, że nie czuć poszczególnych zmian biegów.

Układ jezdny został przestrojony specjalnie dla tego modelu z uwagi na inny rozkład masy. Warto jednak zaznaczyć, że Volkswagen e-Golf nie jest wyjątkowo ciężki, bo waży 1585 kg. Daje to jednocześnie ładowność na poziomie 375 kg, czyli w większości przypadków w zupełności zadowalającą.

Samochód na rynku niemieckim kosztuje 34 900 euro. W Polsce jeszcze nie podjęto decyzji o wprowadzeniu go do oficjalnej sprzedaży*.
*Stan na sierpień 2015

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0,28
Długość auta 4270 mm
Szerokość auta 1799 mm
Wysokość auta 1450 mm
Rozstaw osi 2631 mm
Średnica zawracania 10,9 m
Silnik
Producent silnika Volkswagen
Rodzaj paliwa/zasilania Elektryczny
Umiejscowienie silnika Z przodu
Maksymalna moc 85 kW(116 KM)
Stosunek moc/masa własna 0,05 kW/kg
Maksymalny moment obrotowy 270 Nm
Maksymalna prędkość obrotowa 12 000 obr./min
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,4 s
Maksymalna prędkość 140 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 12,7 kWh/100 km
Emisja CO2 0 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Przedni
Skrzynia biegów brak
Liczba biegów 1
Przednie zawieszenie Kolumna MacPhersona
Tylne zawieszenie Oś wielowahaczowa
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przekładnia kierownicza Zębatkowa, wspomagana elektrycznie
Przednie opony 205/55 R16
Tylne opony 205/55 R16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2014
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1585 kg
Ładowność maksymalna 375 kg
Pojemność bagażnika 431-1231 l
Pojemność zbiornika paliwa 24,2 kWh (akumulator)
Cena nowego egzemplarza od 34 900 euro
  • Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego

    Używane Volkswagen up!, Škoda Citigo i Seat Mii – poradnik kupującego

    W 2011 roku Grupa Volkswagena zaprezentowała model segmentu A, który do dziś odnosi spore sukcesy na rynku europejskim. Dobrze skonstruowane auto, sprzedawane przez trzy marki można cenić za wiele rzeczy, ale czy po pięciu latach produkcji warto kupić używane?

  • Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG Offroad - w teren, czy do miasta?

    Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG Offroad - w teren, czy do miasta?

    Asystenci, pakiety terenowe, dołączane napędy i inne cuda – czy to wszystko jest w stanie sprawić, że SUV będzie faktycznie autem offroadowym? Na to pytanie odpowiedzi szukałem w nowoczesnym wnętrzu Volkswagena Tiguana.

  • Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego

    Używany Volkswagen Golf VI/5K [2008-2013] - poradnik kupującego

    Volkswagen Golf wciąż cieszy się ogromnym powodzeniem na rynku wtórnym wśród Polaków, a ze względu na rocznik, coraz częściej będziemy kupowali szóstą generację tego niemieckiego klasyka. Choć jest to technicznie tylko piątka po liftingu, to jednak ma swoje zalety w porównaniu z poprzednikiem. Niestety, wady również.

INNE AUTA TEJ MARKI