BMW X1 (2015)

0 opinii

BMW X1 drugiej generacji to zupełnie inny samochód od poprzednika. Pierwsze X1 miało konstrukcję typową dla niemieckiej marki, czyli silnik umieszczony wzdłużne, napędzający standardowo tylną oś oraz skrzynię rozdzielczą przenoszącą dodatkowy napęd na przód. Niestety całkiem spore auto nie oferowało przestrzeni, którą obiecywał wygląd zewnętrzny. Nowe X1, które zadebiutowało w 2015 roku miało to zmienić dzięki całkowicie zmienionym założeniom konstrukcyjnym. BMW korzystając z płyty podłogowej modelu 2 Active Tourer i doświadczeń zdobytych przy MINI Countrymanie postanowiło stworzyć klasycznego crossovera z silnikiem umieszczonym poprzecznie, napędzającym przednią oś z dołączaną elektronicznie tylną. Czy to przyniosło pożądany efekt?

Zdecydowanie. Linia boczna charakteryzuje się większą proporcją blachy do szyb i stylistyka wyraźnie nawiązuje do minivana, ale X1 pozostaje pełnoprawnym crossoverem, konkurentem dla Audi Q3 czy Lexusa NX. Ciekawostką jest atrapa chłodnicy w kształcie charakterystycznych nerek, które nie są już wlotami powietrza – są zaślepione. Podobnie jest w udawanych otworach w zderzaku. Nowe BMW X1 choć krótsze od poprzednika o 4 cm zapewnia pasażerom zdecydowanie więcej przestrzeni wewnątrz. Wnętrze, podobnie jak nadwozie bardziej przypomina minivana, jakim jest jego techniczny bliźniak 2 Active Tourer. Plusem może być przestrzeń z tyłu oraz przemyślana konstrukcja kanapy. Można ją dzielić na trzy części i każdą składać, a opcjonalnie również przesuwać wzdłużnie w zakresie 13 cm. Bagażnik mieści standardowo 505 litrów, natomiast po złożeniu kanapy 1550 litrów. Ponadto w BMW X1 drugiej generacji zmieniono deskę rozdzielczą, która stała się nowocześniejsza i lepiej wykonana, także z lepszych materiałów.

Całkowita zmiana konstrukcji w zasadzie nie przyniosła efektów negatywnych. Nadal wielowahaczowe zawieszenie świetnie prowadzi samochód. Tylko najsłabsze silniki są łączone z napędem na przednią oś. Warto w tym miejscu wspomnieć, że wszystkie jednostki napędowe BMW X1 są czterocylindrowe, mają pojemność 2 litrów i turbodoładowanie. Podstawowe motory w konfiguracji FWD to benzyna o mocy 192 KM oraz 150-konny diesel. Ponadto dostępne są mocniejsza benzyna o mocy 231 KM oraz dwa diesle: 190 KM i 231 KM. Te silniki występują już tylko z napędem xDrive. Tylko z 8-stopniowym automatem łączone są silniki benzynowe i najmocniejszy diesel, natomiast dwa słabsze diesle współpracują z 6-biegową przekładnią manualną. Napęd xDrive realizowany jest w sposób klasyczny dla crossoverów z przekładnią kątową wyprowadzającą wał napędowy na tył oraz tylną osią dołączaną przez zarządzane elektroniką sprzęgło.

Nowe BMW X1 oferowane w czterech standardach wyposażenia kosztuje minimum 141 800 zł i jest to cena wersji 18d, a zatem wysokoprężnej. Najsłabsza benzyna to koszt rzędu 150 800 zł.

Wymiary
Długość auta 4439 mm
Szerokość auta 1821 mm
Wysokość auta 1612 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Rozstaw przednich kół 1561 mm
Rozstaw tylnych kół 1562 mm
Średnica zawracania 11,4 m
Silnik
Producent silnika BMW
Rodzaj paliwa/zasilania benzyna/wtrysk bezpośredni
Umiejscowienie silnika poprzecznie
Układ cylindrów rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1998 cm3
Średnica cylindra 82 mm
Skok tłoka 94,6 mm
Stopień sprężania 11
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy turbodoładowanie
Maksymalna moc 141 kW(192 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 280 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1250 rpm
Chłodzenie cieczą
Reaktor katalityczny tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,7 s
Maksymalna prędkość 225 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 7,1 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 5,1 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,9 l/100 km
Emisja CO2 136 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd przedni
Skrzynia biegów automatyczna
Liczba biegów 8
Przednie zawieszenie MacPherson
Tylne zawieszenie wielowachaczowe
Przednie hamulce tarcze wentylowane
Tylne hamulce tarcze
Przednie koła 7,5 J x 17
Przednie opony 225/55 R17 97 W
Tylne koła 7,5 J x 17
Tylne opony 225/55 R17 97 W
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2015
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1560 kg
Ładowność maksymalna 590 kg
Pojemność bagażnika 505 l
Pojemność zbiornika paliwa 61 l
Cena nowego egzemplarza 150 800 zł
  • BMW X1 (2016) xDrive25i - test, opinia, spalanie, cena

    BMW X1 (2016) xDrive25i - test, opinia, spalanie, cena

    Pierwsze przednionapędowe BMW w historii marki wywoływało wiele kontrowersji jeszcze na długo przed premierą. Mimo sceptycznych prognoz model 2 Active Tourer okazał się lepszym samochodem niż na początku sądzono, a po wrzawie związanej z debiutem zdążył już zadomowić się na europejskim rynku ewoluując przy okazji do większej...

  • BMW X1 xDrive25d - XS [test autokult.pl]

    BMW X1 xDrive25d - XS [test autokult.pl]

    Choć segment miejskich SUV-ów na rynku europejskim wywodzi się od niewielkiej Toyoty RAV4, w ostatnich latach większość modeli rozrosła się do wielkości szaf drogowych, spychając mniejsze modele na drugi plan. Całkiem niedawno trend związany z kompaktowymi crossoverami zaczął znów piąć się do góry niczym sinusoida. Rynkową...

  • BMW M550d xDrive (2015) - test, opinia, spalanie, cena

    BMW M550d xDrive (2015) - test, opinia, spalanie, cena

    Kompromis w motoryzacji oznacza, że pewne cechy auta zostały stłumione czy w pewnym stopniu poświęcone na rzecz innych, by ostatecznie zapewnić rozsądne wyważenie, które pozwoli spełnić oczekiwania szerokiej rzeszy odbiorców danego samochodu. Tego słowa można błędnie użyć w przypadku BMW M550d xDrive. Tutaj bawarski producent z...

INNE AUTA TEJ MARKI