Jaguar F-PACE

0 opinii

W 2015 roku podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zadebiutował najnowszy model i jednocześnie pierwszy SUV marki Jaguar. Auto nosi nazwę F-PACE i jest produkcyjnym ucieleśnieniem konceptu o nazwie C-X17. Ma reprezentować klasę dynamicznych SUV-ów o znakomitych właściwościach jezdnych, takich jak Porsche Cayman/Panamera czy BMW X3/X5, ale jednocześnie będąc autem bardzo praktycznym. Przy projektowaniu to właśnie wszechstronność, funkcjonalność, właściwości jezdne i osiągi były kluczowymi obszarami, nad którymi pracowano. Część techniki pochodzi z modelu XE i XF, natomiast przednie zawieszenie przeniesiono ze sportowego F-Type.

Nadwozie mierzy 4731 mm długości przy rozstawie osi 2874 mm co zapewnia pasażerom dużo przestrzeni wewnątrz. Warto dodać, że bagażnik pomieści aż 650 litrów. Karoseria o współczynniku oporu powietrza Cx=0,34 wykonana z aluminium, pozwoliła mocno zbić masę – do 1665 kg w najlżejszej wersji. Kokpit zaprojektowano w stylu typowym dla najnowszych modeli Jaguara z dużym ekranem pośrodku i pokrętłem do obsługi skrzyni biegów. Na przedniej szybie kierowca może obserwować laserowo wyświetlane wskaźniki HUD, natomiast zamiast klasycznych wskaźników z zegarami, Jaguar oferuje mu 12,3-calowy ekran TFT, który można konfigurować. Wnętrze wykończono wysokiej jakości materiałami.

Zawieszenie Jaguara F-PACE zapewnia nie tylko znakomite wyczucie i sterowność samochodu na drogach utwardzonych, ale ma również pozwalać na nieograniczoną jazdę w terenie, oczywiście biorąc poprawkę na fakt, że mamy do czynienia z SUV-em. Za układ napędowy odpowiadają m. in. inżynierowie z Land Rovera, którzy skonfigurowali napęd tak, by pasował do charakteru sportowego Jaguara, a jednocześnie dzięki możliwości samoadaptacji i szybkości działania ma zapewniać znakomitą trakcję poza szosą. Jak na SUV-a, a w szczególności takiej marki, parametry terenowe są imponujące. Prześwit 213 mm odpowiada już niektórym terenówkom, a głębokości brodzenia 525 mm nie powstydziłby się niejeden samochód z reduktorem. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że napęd na cztery koła nie jest dostępny dla podstawowego silnika benzynowego. Tu jest napęd na oś tylną.

Doskonałe prowadzenie na drogach utwardzonych ma zapewniać zawieszenie wielowahaczowe z opcjonalnymi amortyzatorami adaptacyjnymi. System Configurable Dynamics pozwala dostroić ich pracę, a także silnik, skrzynię biegów i układ kierowniczy do aktualnej sytuacji. Aby układ kierowniczy osiągał najwyższą precyzję zastosowano m.in. piąty punkt mocowania maglownicy oraz zwiększono sztywność skrętną połączeń ramy pomocniczej do nadwozia. Nie zabrakło funkcji Torque Vectoring oraz Sufrace Progress Control ułatwiającej ruszanie i rozpędzanie samochodu do 30 km/h na bardzo śliskiej nawierzchni.

Do napędu Jaguara F-PACE służą cztery silniki, wszystkie produkcji brytyjskiej. Mniejsze to 2-litrowy diesel oraz benzyna, natomiast większe to również diesel i benzyna o pojemności 3 litrów w układzie V6. Podstawowa jednostka to motor wysokoprężny o mocy 180 KM łączony tylko z napędem na cztery koła. Silnik wytwarza moment obrotowy o wartości maksymalnej 430 Nm. 2-litrowy benzyniak z turbodoładowaniem generuje 240 KM i 340 Nm i jest dostępny tylko z napędem tylnym.

Większe silniki to diesel V6 o mocy 300 KM i momencie obrotowym 700 Nm oraz 340-konny benzyniak V6 z doładowaniem, wytwarzający moment obrotowy o wartości 450 Nm. Topową jednostką napędową jest ten sam silnik w wersji o mocy 380 KM. Moment obrotowy ma tę samą wartość co słabsza odmiana. Przyspieszenie do 100 km/h najmocniejszego Jaguara F-PACE wynosi 5,5 s.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.34
Długość auta 4731 mm
Szerokość auta 1936 mm
Wysokość auta 1652 mm
Rozstaw osi 2874 mm
Rozstaw przednich kół 1641 mm
Rozstaw tylnych kół 1654 mm
Prześwit 213 mm
Kąt natarcia (stopnie) 25,5 stopnia
Kąt zejścia (stopnie) 26 stopni
Silnik
Producent silnika Ford
Rodzaj paliwa/zasilania Olej napędowy/Common Rail
Umiejscowienie silnika Wzdłużnie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1999 cm3
Średnica cylindra 83 mm
Skok tłoka 92,4 mm
Stopień sprężania 15,5
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy turbodoładowanie
Maksymalna moc 132 kW(180 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 430 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750 rpm
Chłodzenie Cieczą
Intercooler Tak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 8,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Maksymalna prędkość 209 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4,9 l/100 km
Emisja CO2 129 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Tylny
Skrzynia biegów manualna
Liczba biegów 6
Przełożenie najwyższego biegu 0,659
Przełożenie przekładni głównej 3,73
Przednie zawieszenie Podwójne wahacze poprzeczne
Tylne zawieszenie Wielowahaczowe
Przednie hamulce Tarcze wentylowane
Tylne hamulce Tarcze wentylowane
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2015
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1665 kg
Ładowność maksymalna 335 kg
Pojemność bagażnika 650 l
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
  • Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie robi różnicę. W tym przypadku mamy do czynienia z limuzynami, które można uznać za prawie luksusowe, choć rynek je bardzo negatywnie zweryfikował, ponieważ okazały się niewypałami. Przedstawiamy pięć propozycji tanich sedanów, wygodnych i nierzadko bardzo dobrze wyposażonych, ale mało reprezentacyjnych i niekoniecznie...

  • Alfa Romeo Stelvio: warto było czekać na takiego SUV-a

    Alfa Romeo Stelvio: warto było czekać na takiego SUV-a

    Alfa Romeo to taka marka, która zachowuje się trochę jak gospodarka, kurs złota czy klimat. Ma swoje bardzo dobre, przeciętne i słabe okresy, które falami przychodzą i odchodzą. Moim zdaniem właśnie nadchodzi kolejna po późnych latach 90. złota era Alfy Romeo. Po cudownej pod każdym względem, długo oczekiwanej Giulii, nadszedł...

  • Jaguar XF 2.0D Auto - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar XF 2.0D Auto - test, opinia, spalanie, cena

    Jaguar kontynuuje swoją ofensywę. Podczas gdy F-Type podbija serca kolejnych miłośników sportowych doznań odświeżoną wersją, Anglicy wprowadzają na rynek kolejne modele, jak na producenta premium w niemal hurtowych ilościach. W ubiegłym roku Jaguar przedstawił swojego najmniejszego sedana – XE. Pół roku temu pojawił się...

INNE AUTA TEJ MARKI