Kia Sportage IV

0 opinii

Kia zaprezentowała model Sportage pod koniec 2015 roku, a debiut rynkowy miał miejsce na początku roku 2016. To kontynuacja serii udanych, kompaktowych crossoverów, w których Kia się specjalizuje. Model Sportage to jeden z najpopularniejszych samochodów koreańskiego producenta na rynku europejskim i ścisła czołówka w swoim segmencie na rynku polskim. W 2015 roku jego trzecia generacja była trzecim najchętniej rejestrowanym crossoverem.

Nowy Sportage nieznacznie urósł w stosunku do trzeciej generacji, która zdobyła serca klientów. Nadwozie jest dłuższe o 40 mm, ma też o 30 mm dłuższy rozstaw osi. Szerokość i wysokość nie uległy zmianie. Natomiast od razu można zauważyć zmiany stylistyczne. Bez wątpienia jest to model zupełnie nowy. Jedynie linia boczna jest podobna do poprzednika – reszta tworzy całkowicie inny samochód.

Poza wyglądem nadwozia zmieniło się również wnętrze. Kia zaproponowała zupełnie nowy kokpit i więcej przestrzeni dla pasażerów tylnej kanapy. Niestety tak jak w przypadku Hyundaia Tucsona, nowa generacja Sportage ma mniejszy bagażnik od poprzednika. W czwartej generacji jest to 503 litry bez koła dojazdowego, mierzone wg. normy VDA. Trzecia generacja ma 564 litry pojemności. Większy jest natomiast zbiornik paliwa o objętości 62 litry (wcześniej 58 litrów).

Technicznie auto bazuje częściowo na podzespołach poprzednika i niemal w całości na elementach znanych z nowego Hyundaia Tucsona, ale Sportage jest od niego 5 mm dłuższa. Zawieszenie to ten sam układ niezależny dla wszystkich czterech kół z kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczową osią tylną. Opcją jest dołączany automatycznie napęd na cztery koła przy pomocy sprzęgła wielopłytkowego. Kierowca ma do dyspozycji system kontroli prędkości zjazdu ze wzniesienia i możliwość zablokowania napędu. Mimo to, samochód nie jest kierowany do klientów oczekujących dobrych zdolności terenowych.

Kia Sportage IV oferowana jest w Europie ze znanymi już silnikami benzynowymi i Diesla. Po raz pierwszy ten model występuje w wersji stylizowanej na sportową GT-Line wyróżniającą się agresywniejszymi zderzakami i sportowymi akcentami karoserii i wnętrza. Jest też łączona z nowym, mocnym benzyniakiem T-GDI o mocy 177 KM, który może współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną lub 7-stopniową automatyczną, dwusprzęgłową. Słabszym jego odpowiednikiem jest motor wolnossący GDI o mocy 132 KM. W przeciwieństwie do wersji doładowanej, ten jest konfigurowany tylko z napędem na przednią oś oraz z manualną skrzynią biegów.

Diesle to silniki 1.7 CRDI oraz 2.0 CRDI. Podstawowy, mniejszy diesel generuje 115 KM mocy i łączy się go z napędem przednim i skrzynią manualną. 2-litrowy osiąga już moc 136 lub 185 KM. Obie wersje mocy występują tylko z napędem 4x4, ale mocniejszy może być łączony ze skrzynią automatyczną. W przeciwieństwie do silnika benzynowego jest to automat 6-stopniowy z klasycznym konwerterem moment obrotowego.

Samochód został wyposażony przez producenta w systemy bezpieczeństwa i aktywnego wspomagania jazdy takie jak asystent pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych czy automatyczne światła drogowe.

Wymiary
Długość auta 4480 mm
Szerokość auta 1855 mm
Wysokość auta 1635 mm
Rozstaw osi 2670 mm
Rozstaw przednich kół 1609 mm
Rozstaw tylnych kół 1620 mm
Średnica zawracania 10,6 m
Silnik
Producent silnika Hyundai/Kia
Rodzaj paliwa/zasilania Benzyna
Umiejscowienie silnika Poprzecznie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1591 cm3
Średnica cylindra 77 mm
Skok tłoka 85,44 mm
Stopień sprężania 10
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbodoładowanie
Maksymalna moc 130 kW(177 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 265 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1500 obr/min
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s
Maksymalna prędkość 201 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 9,2 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 6,5 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7,5 l/100 km
Emisja CO2 175 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd 4x4 dołączany automatycznie
Skrzynia biegów Dwusprzęgłowa, automatyczna
Liczba biegów 7
Przednie zawieszenie Kolumna MacPhersona
Tylne zawieszenie Wielowahaczowe
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przekładnia kierownicza Zębatkowa
Przednie opony 245/45/R19
Tylne opony 245/45/R19
Blokady napędów Blokada sprzęgła międzyosiowego
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2016
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1534 kg
Ładowność maksymalna 656 kg
Pojemność bagażnika 503 l
Pojemność zbiornika paliwa 62 l
Ocena Euro NCAP 5 gwiazdek
Cena nowego egzemplarza od 109 990 zł (2016)
  • Kia Sportage 1.7 CRDI (2016) - godny następca wielkiego hitu?

    Kia Sportage 1.7 CRDI (2016) - godny następca wielkiego hitu?

    Poprzednia generacja Kii Sportage to jedno z najpopularniejszych aut na polskim rynku. Koreański producent skusił całe rzesze Polaków rozsądną ceną, atrakcyjnym wyglądem i 7-letnią gwarancją. Czy nowa generacja Sportage’a jest godnym następcą tego SUV-a?

  • Nowa Kia Sportage (2016) 1.6 T-GDI 4x4 - test, opinia, spalanie, cena

    Nowa Kia Sportage (2016) 1.6 T-GDI 4x4 - test, opinia, spalanie, cena

    Sprzedaż samochodów marki Kia rośnie z roku na rok, a jej głównym filarem jest kompaktowy crossover. Co czwarty klient decydujący się na auto tej marki z salonu wyjeżdża właśnie Sportagem, który obecnie w swoim segmencie zajmuje w Polsce trzecie miejsce. Statystyka pokazuje, że poprzednia generacja tego modelu była hitem sprzedaży...

  • Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT - duży SUV za nieduże pieniądze

    Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT - duży SUV za nieduże pieniądze

    Kia to jeden z młodszych producentów rozwijających się na europejskim rynku, jednak ostatnie lata to intensywny rozwój oferty i gwałtowny wzrost zainteresowania wśród klientów. Można by pokusić się o stwierdzenie, że koreański producent coraz lepiej odnajduje się w kolejnych segmentach, a im wyższa klasa auta, tym wychodzi z...

INNE AUTA TEJ MARKI