Kia Optima II

0 opinii

Na rok 2016 koreański producent Kia przygotował drugą generację Optimy. Wbrew pozorom nie jest to facelifting poprzednika, który na rynku jest już od 2011 roku, ale zupełnie nowe auto.

Pozory mogą mylić, bo mamy do czynienia z nowym samochodem. Stylistyka poprzednika była na tyle udana, że Peter Schreyer, szef działu stylistów miał za zadanie nie popsuć tego, co już jest dobre. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że nie zrobił prawie nic, ponieważ odróżnienie pierwszej Optimy od drugiej jest dość trudne, a jeszcze trudniej powiedzieć, która generacja jest nowsza nie znając faktów. „Dwójka” dostała lekko zmodyfikowany przedni pas z niższą kratką wlotu powietrza, lekko zmieniony kształt reflektorów oraz całkowicie nowy zderzak. Tył zyskał niższe światła diodowe, a odblaski obrysowe powędrowały w dół zderzaka. Zmiany są tak subtelne, że nawet facelifting niektórych modeli innych producentów był bardziej znaczący dla stylistyki.

Samochód zyskał natomiast zupełni inne wnętrze, które nawet w poprzedniku prezentuje się nowocześnie. Kia postawiła na styl… niemiecki. Trudno oprzeć się wrażeniu, że nie tylko wygląd deski, ale i układ instrumentów na kokpicie Optimy bardzo przypomina ten w Audi. Centralny panel zabudowano zupełnie inaczej, pojawiło się też więcej przycisków na tunelu środkowym, obok drążka zmiany biegów. Panel klimatyzacji i multimediów wydaje się być kopią Audi. Natomiast mniejsze zmiany dostrzeżemy na kierownicy, zestawie wskaźników i pozostałych częściach deski rozdzielczej, ale przyglądając się detalom widać, że wszystko jest tu nowe.

Nowością jest też zaprezentowane wiosną 2016 roku nadwozie kombi, oznaczone jako Sportwagon. To pierwsze kombi tej klasy marki Kia od czasu modelu Clarus.

O tym, że mamy do czynienia z nową generacją niech świadczy chociażby inna płyta podłogowa, która zapewnia rozstaw osi wynoszący 2805 mm (poprzednik 2795 mm). Nadwozie jest też dłuższe o 10 mm i o 30 mm szersze. Wbrew najnowszym trendom, nadwozie jest wyższe o 10 mm. Pojemność bagażnika wzrosła do 510 litrów, czyli o 5 litrów. Natomiast bagażnik Sportwagona mieści 553 litry, a samo nadwozie różni się tylko wysokością. Kombi jest o 5 mm wyższe. Obie wersje nadwoziowe zapewniają wysoki komfort jazdy i dużą przestrzeń dla pasażerów. Na uwagę zasługuje dzielone oparcie kanapy Sportwagona w proporcjach 20/40/20.

W płycie podłogowej nie zmieniło się zawieszenie, które pozostaje konstrukcją opartą o kolumny MacPhersona z przodu i wielowahaczową oś tylną. Napęd jest przenoszony wyłącznie na koła przednie. Gama jednostek napędowych nie uległa znaczącej zmianie w chwili debiutu w 2015 roku, ale w 2016 roku dołączy silnik benzynowy 2.0 T-GDI o mocy 245 KM, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Pod koniec roku 2016, wraz z debiutem Sportwagona ma się pojawić w ofercie również wersja hybrydowa plug-in z układem napędowym o mocy systemowej 199 KM, umożliwiający poruszanie się bez benzyny na dystansie do 53 km.

Podstawowe jednostki napędowe przejęte z pierwszej generacji, które poddano modyfikacjom mającym na celu dostosowanie do normy Euro 6, to wolnossąca benzyna GDI o pojemności 2 litrów i mocy 163 KM (2 KM mniej), współpracująca z 6-biegową skrzynią manualną lub klasycznym automatem. Natomiast diesel to jednostka 1.7 CRDI o mocy podniesionej ze 136 do 141 KM, współpracująca z przekładnią manualną z 6 przełożeniami lub 7-biegowym automatem dwusprzęgłowym DCT.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.27
Długość auta 4855 mm
Szerokość auta 1860 mm
Wysokość auta 1465 mm
Rozstaw osi 2805 mm
Średnica zawracania 10.9 m
Silnik
Producent silnika Hyundai/Kia
Rodzaj paliwa/zasilania Olej napędowy/wtrysk Common Rail
Umiejscowienie silnika Poprzecznie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1685 cm3
Średnica cylindra 77.2mm
Skok tłoka 90 mm
Stopień sprężania 15.7
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbodoładowanie
Maksymalna moc 104 kW(141 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 rpm
Stosunek moc/masa własna 340 Nm
Maksymalny moment obrotowy 1750 rpm
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 10 s
Maksymalna prędkość 203 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 5.1 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 3.7 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4.2 l/100 km
Emisja CO2 110 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Przedni
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 6
Przełożenie najwyższego biegu 0.780
Przełożenie przekładni głównej 3.765
Przednie zawieszenie Kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie Oś wielowahaczowa
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 320 mm
Tylne hamulce Tarczowe
Średnica tylnych hamulców 300 mm
Przekładnia kierownicza Zębatkowa R-MDPS
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2.6
Przednie opony 215/60 R16
Tylne opony 215/60 R16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2015
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1515 kg
Ładowność maksymalna 555 kg
Pojemność bagażnika 510 l
Pojemność zbiornika paliwa 70 l
Ocena Euro NCAP 5 gwiazdek
Cena nowego egzemplarza 94 900 zł (2016)
  • Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2]

    Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2]

    W drugiej części naszej serii artykułów, poświęconych wyborom rodzaju zasilania w jednym modelu, zajmiemy się jednostkami o pojemności 1,6 litra, montowanych w popularnych autach kompaktowych. Wybraliśmy te, które możemy polecić, czyli dobre, sprawdzone i bez poważnych wad fabrycznych.

  • Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Jeżeli szukasz w miarę młodego kompaktowego SUV-a z dieslem pod maską, to trudno o lepszą ofertę z rynku wtórnego niż kilkuletnia Kia Sportage. Relacja ceny do jakości jest znakomita, a silniki zasilane olejem napędowym to jedne z najlepszych konstrukcji w swojej klasie.

  • Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego

    Używane Citroën Berlingo i Peugeot Partner II 1.6 HDI [od 2008] – poradnik kupującego

    Jeżeli szukacie rodzinnego transportera za nieduże pieniądze, niekoniecznie musicie wybrać starego minivana. Można spróbować przygody z kombivanem, który zaskoczy prostą konstrukcją i niskimi kosztami eksploatacji. Jednym z ciekawszych samochodów na rynku jest Citroën Berlingo i jego brat bliźniak Peugeot Partner.

INNE AUTA TEJ MARKI