Volvo S90

0 opinii

Volvo S90

Volvo rozpoczęło swoją intensywną ofensywę modelową drugą generacją swojego popularnego SUV-a - XC90. W rozwój tego samochodu szwedzka marka zainwestowała 11 miliardów dolarów. Ta kwota rozłożyła się jednak na kilka innych modeli, które miały dołączyć do gamy później i miały bazować na tych samych, nowych rozwiązaniach. Pod koniec roku 2015 Szwedzi przedstawili drugi samochód, który jest owocem potężnej inwestycji i tym samym - krewnym dużego SUV-a. To duży sedan S90.

Nowy model jest następcą S80. Volvo umieściło S90 w segmencie E, przez co sedan ten stał się bezpośrednim konkurentem Mercedesa Klasy E, BMW Serii 5, Audi A6, Jaguara XF, Infiniti Q70 i Lexusa GS. Nadwozie tego Volvo mierzy 4963 mm długości, 1443 mm wysokości i 2019 mm szerokości z lusterkami. Rozstaw osi S90 wynosi 2941 mm.

Design S90 odpowiada językowi stylistycznemu, który poznaliśmy przy okazji premiery drugiej generacji XC90. Przednie światła wyposażone są w diodowe pasy układające się w literę T, którą Volvo określa mianem młota Thora. Całe auto jest narysowane prostymi liniami, ale poprowadzonymi w bardzo przemyślany sposób. Stylistom Volvo udało się uzyskać nadwozie eleganckie, pozbawione przesadnie ostrych kształtów, ale wyraźne. Po premierze kontrowersje wzbudził jedynie pas tylny. Według krytyków tylne światła są przeprojektowane - ich złożony kształt nie pasuje do schludnej reszty S90.

Wnętrze nie jest może kalką z XC90 II, ale bez wątpienia było projektowane z myślą o spójności z tym modelem. Króluje tu drewno, aluminium i skóra. Podobnie jak nadwozie, kabinę tworzą proste kształty. Elementem centralnym jest duży wyświetlacz w orientacji pionowej. Po S90 można spodziewać się dobrego wykonania, ponieważ Volvo podkreśla, że podobnie jak w XC90, tak i tutaj nie ma imitacji. Jeśli coś wygląda na drewno, aluminium czy włókno węglowe, to właśnie tym jest.

Wnętrze S90 jest przestronne. Z przodu oferuje ono aż 1027 mm odległości między siedziskiem a sufitem. Z tyłu wymiar ten mierzy 961 mm. Bagażnik S90 jest w stanie zmieścić równe 500 l bagażu.

Początkowo Volvo oferuje swojego sedana z dieslami D4 o mocy 190 KM oraz D5 AWD rozwijającym 235 KM. Gama jednostek benzynowych obejmuje T6 AWD z automatem w standardzie. Wariant ten rozwija 320 KM. Ta moc wystarczy, by rozpędzić S90 do 100 km/h w 5,8 s. Jeszcze lepsze parametry będzie oferować S90 T8, który zostanie wprowadzony do oferty 14 listopada 2016 roku. Volvo zapowiedziało, że będzie to hybryda, rozwijająca ponad 400 KM, z czego 84 KM ma zapewniać jednostka elektryczna. Razem z T8 w gamie pojawi się także diesel D3 o mocy 150 KM. Wszystkie silniki spalinowe będą miały pojemność skokową wynoszącą 2 l.

Obecnie (marzec 2016) cena podstawowa Volvo S90 wynosi 209 300 zł. W tej cenie otrzymamy diesla D4 z napędem FWD i automatyczną, 8-biegową skrzynią Geartronic. Ceny jednostek benzynowych zaczynają się od 218 900 zł za T5 FWD. Oba silniki podstawowe oferowane są na razie bazowo z wyposażeniem Momentum.

14 listopada 2016 roku wraz z nowymi jednostkami napędowymi do gamy Volvo S90 w Polsce dołączy wyposażenie Kinetic dla jednostek wysokoprężnych. Wtedy Najtańszym wariantem będzie D3 FWD z ręczną skrzynią biegów i wspomnianym poziomem opcji. Cennik takiego auta będzie otwierać kwota 171 600 zł. Na drugim biegunie będzie topowe T8 AWD, które w wersji Momentum ma startować od 330 500 zł.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0,28
Długość auta 4963 mm
Szerokość auta 2019 mm z lusterkami
Wysokość auta 1443 mm
Rozstaw osi 2941 mm
Rozstaw przednich kół 1628 mm
Rozstaw tylnych kół 1629 mm
Prześwit 152 mm
Średnica zawracania 11,4 m
Silnik
Producent silnika Volvo
Kod silnika D4204R14
Rodzaj paliwa/zasilania Olej napędowy, common rail
Umiejscowienie silnika Z przodu, poprzecznie
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1969 cm3
Średnica cylindra 82 mm
Skok tłoka 93,2 mm
Stopień sprężania 15,8
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbodoładowanie
Maksymalna moc 139,75 kW(189 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4250 rpm
Stosunek moc/masa własna 0,078 kw/kg
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750-2500 rpm
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Maksymalna prędkość 230 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim b.d.
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim b.d.
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4,1 l/100 km
Emisja CO2 109 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd FWD
Skrzynia biegów Ręczna, M66F
Liczba biegów 6
Przełożenie najwyższego biegu 0,510
Przełożenie przekładni głównej 4,267
Przednie zawieszenie Podwójne wahacze, sprężyny śrubowe, tłumiki hydrauliczne, stabilizator
Tylne zawieszenie Kompozytowa sprężyna poprzeczna, tłumiki hydraulicznie, stabilizator, opcjonalnie pneumatyka
Przednie hamulce Tarczowe
Średnica przednich hamulców 322 mm
Tylne hamulce Tarczowe
Średnica tylnych hamulców 320 mm
Przekładnia kierownicza Zębatkowa, wspomagana
Przednie koła 17 cali
Przednie opony 225/55 R17
Tylne koła 17 cali
Tylne opony 225/55 R17
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2016
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1800 kg
Pojemność bagażnika 500 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Cena nowego egzemplarza 209 300 zł (marzec 2016)

INNE AUTA TEJ MARKI