Volvo V90

0 opinii

Volvo V90

Volvo V90 zostało przedstawione w lutym 2016 roku, dwa miesiące po premierze S90. Ten model należący do segmentu E dołączył do rodziny flagowców szwedzkiej marki, na która ostatecznie składa się to kombi, wspomniany sedan oraz SUV XC90. Wszystkie te samochody łączy wspólny język stylistyczny oraz platforma SPA (Scalable Product Architecture). Została ona opracowana przed wprowadzeniem na rynek drugiej generacji XC90 i ma zostać wykorzystana także przy tworzeniu innych, nowych modeli.

W dniu premiery front V90 był dobrze znany, ponieważ jest on bliźniaczy z S90. Na gładkich, ale wyraźnych i eleganckich liniach wyróżniają się światła z diodowym T, określanym przez Volvo mianem młota Thora. Tył V90 jest lekko pochylony, w przeciwieństwie do tego, jak wyglądało to dawniej w kombi tego producenta. Tym samym nieco zyskała sylwetka tego auta, ale straciła sfera praktyczna.

Wnętrze wypełniają naturalne materiały - drewno, skóry i aluminium. Przestronna kabina mieści 5 pasażerów na komfortowych i futurystycznie wyglądających fotelach. Deska rozdzielcza, podobnie jak w pozostałych członkach rodziny 90 jest bardzo prosta, ale schludna. Dominującym elementem jest na niej duży ekran dotykowy.

Najbardziej istotny jest oczywiście bagażnik - w końcu mówimy o kombi. W V90 mieści on 560 litrów łącznie z schowkiem w podłodze, którego pokrywa podnoszona jest na sprężynie pneumatycznej. Po złożeniu oparć kanapy uzyskamy przestrzeń wynoszącą 1526 l. Mierzy ona 198,8 cm długości. Po ponownym podniesieniu oparć zredukujemy ten wymiar do 115,3 cm. Między nadkolami szerokość bagażnika V90 wynosi 110 cm. Próg załadunkowy jest na wysokości 61 cm.

Dla Szwedów bardzo ważne było bezpieczeństwo ich nowego kombi. Dlatego na pokładzie tego pojazdu pojawiły się innowacyjne systemy. Należy do nich między innymi City Safety z funkcją wykrywania dużych zwierząt, takich jak łosie czy jelenie. V90 ma na pokładzie także Run-off Road Migration, który zapobiega kolizjom spowodowanym zjechaniem z drogi przy prędkościach nawet do 140 km/h.

Na początek sprzedaży pod maskę V90 trafią dwa diesle: D4 i D5. Mają one dysponować mocą odpowiednio 190 i 233 KM. Jesienią tego roku do gamy dołączy słabszy diesel. Auto zostało wyposażone w rozwiązanie nazywane Power Pulse. Jest to system sprężający powietrze w zbiorniku, z którego jest ono uwalniane w turbosprężarkę, gdy kierowca naciśnie gwałtownie pedał gazu. Tym sposobem Szwedzi zredukowali zjawisko turbodziury.

Na liście dostępnych opcji są trzy motory benzynowe. Jest to T5, T6 oraz T8, w którym motor o zapłonie iskrowym współpracuje w układzie hybrydowym z jednostką elektryczną. Wszystkie silniki są 2-litrowymi motorami rzędowymi. Najsłabszy T5 ma rozwijać 254 KM. T6 będzie dysponować mocą, wynoszącą aż 320 KM, a hybrydowe T8 odda pod nogę kierowcy aż 400 KM.

Ceny V90 w Polsce otwiera wersja D4. Jej cennik zaczyna się od kwoty 187 300 zł.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0,31
Długość auta 4936 mm
Szerokość auta 1879 / 2019 mm
Wysokość auta 1475 mm
Rozstaw osi 2941 mm
Rozstaw przednich kół 1628 mm
Rozstaw tylnych kół 1629 mm
Prześwit 153 mm
Średnica zawracania 11,4 m
Silnik
Producent silnika Volvo
Kod silnika D4204T14
Rodzaj paliwa/zasilania Olej napędowy / common rail
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1969 cm3
Średnica cylindra 82,0 mm
Skok tłoka 93,2 mm
Stopień sprężania 15,8
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Doładowany, twin turbo
Maksymalna moc 140 kW(190 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4250 rpm
Stosunek moc/masa własna 0,104 KM/kg
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750-2500 rpm
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,5 s
Maksymalna prędkość 225 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 4,5 l/100 km
Emisja CO2 119 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd FWD
Skrzynia biegów Automatyczna (AW TG-81SC)
Liczba biegów 8
Przełożenie najwyższego biegu 0,673
Przełożenie przekładni głównej 2,955
Przednie zawieszenie Podwójny wahacz, sprężyny śrubowe, hydrauliczne tłumiki, stabilizator
Tylne zawieszenie Poprzeczny wahacz kompozytowy, hydrauliczne tłumiki, stabilizator, opcjonalnie zawieszenie pneumatyczne
Przednie hamulce Tarczowe
Średnica przednich hamulców 322 mm
Tylne hamulce Tarczowe
Średnica tylnych hamulców 320 mm
Przekładnia kierownicza Zębatkowa, wspomagana elektrycznie
Przednie koła 17-calowe, z lekkich stopów
Przednie opony 225/55 R17
Tylne koła 17-calowe, z lekkich stopów
Tylne opony 225/55 R17
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2016
Rodzaj nadwozia Kombi
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1825 kg
Pojemność bagażnika 560 / 1526 l
Pojemność zbiornika paliwa 55 l
Cena nowego egzemplarza 196 900 zł
  • Volvo V90 D5 Polestar Inscription - dobre jak nigdy, szwedzkie jak zawsze

    Volvo V90 D5 Polestar Inscription - dobre jak nigdy, szwedzkie jak zawsze

    Gdy pierwszy raz zobaczyłem zdjęcia nowej serii S90/V90 byłem oczarowany. Wprost nie mogłem uwierzyć, że ta stateczna marka nagle stała się tak elegancka. Wtedy skłaniałem się ku wersji kombi, by podczas polskiej prezentacji modelu przekonać się także do sedana. Gdy dwa egzemplarze w świetle reflektorów wyjechały na scenę...

  • Volvo S90 i V90 - nowy rywal dla niemieckiej trójki w segmencie E

    Volvo S90 i V90 - nowy rywal dla niemieckiej trójki w segmencie E

    W latach 90. XX wieku flagowcem szwedzkiego producenta była seria 900, oferowana pod koniec swojej kariery jako V90 (kombi) oraz S90 (sedan). To były, jak na razie, ostatnie w historii modele tej marki wyposażone w tylny napęd. W zamyśle miały konkurować z odwiecznymi już liderami klasy premium w segmencie E – Audi, BMW i Mercedesem....

  • Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego

    Używane Volvo 740/940 [1984-1998] - poradnik kupującego

    Choć trudno oprzeć się ich urokowi, to trzeba uczciwie przyznać, że najnowsze modele Volvo mocno odbiegają od tego, co sprawiło iż ta marka stała się tak rozpoznawalna. Kanciaste, pancerne, z dużymi silnikami i bardzo niezawodne. Te cechy ma stare już Volvo 740/940, które jeszcze można kupić w dobrej cenie, ale prawdopodobnie za...

INNE AUTA TEJ MARKI