Toyota Prius IV

0 opinii

Toyota Prius czwartej generacji zadebiutowała podczas salonu samochodowego we Frankfurcie w 2015 roku. Zdaniem japońskiego producenta to największy przełom w samochodach hybrydowych tej marki. Przełomem tym ma być nowa platforma oznaczona jako TNGA, na której powstaną nowe modele, a zaprezentowany pół roku później crossover CH-R również bazuje na tej platformie.

Nowością w Priusie jest stylistyka, która z jednej strony nawiązuje do wodorowej Mirai, a z drugiej do nowego Aurisa, ale jest jeszcze bardziej śmiała. Dynamiczne cięcia i płaszczyzny to ogromny powiew świeżości w momencie, gdy Prius trzeciej generacji trochę się już zestarzał. Toyota proponuje auto, które ma być nie tylko wydajne, z czego ten model słynie, ale również przyjemne w prowadzeniu.

Nowa platforma TNGA pozwoliła na lepszą aranżację wnętrza i zwiększyła sztywność nadwozia o 60 procent. Udało się to osiągnąć dzięki 6-krotnie większemu wykorzystaniu tłoczonych na gorąco blach z wysokowytrzymałej stali. Udział masowy tego materiału wzrósł z 3 do 19 procent. Nowe jest zawieszenie tylne oparte o konstrukcję dwuwahaczową. Popracowano nad precyzją adaptacyjnego układu kierowniczego.

Wnętrze stało się przestronniejsze i lepiej wykonane. Choć Prius jest samochodem kompaktowym, pod względem przestrzeni w kabinie może nawiązywać do modeli klasy średniej. To samo można powiedzieć o bagażniku, który standardowo mieści 502 litry. Nadwozie jest dłuższe o 60 mm, szersze o 15 mm i niższe o 20 mm od poprzedniej generacji. Dzięki wymiarom i nowej stylistyce nadwozia udało się uzyskać wynik oporu powietrza na poziomie 0,24 Cx – wcześniej było to 0,25.

Toyota poprawiła wygląd deski rozdzielczej i tablicy wskaźników. Wszystkie dane i grafiki są wyświetlane na ekranie TFT o przekątnej 4,2 cala w wysokiej rozdzielczości. Nowy Prius otrzymał także nowocześniejszy wyświetlacz projekcyjny HUD. Automatyczna klimatyzacja została wzbogacona o poprawiającą wydajność funkcję S-Flow. Wykrywa ona, czy siedzenia pasażerów z przodu i z tyłu są zajęte i dostosowuje kierunek nawiewu do potrzeb osób znajdujących się we wnętrzu, pomijając puste siedzenia.

Dużo zmieniło się w układzie napędowym, który jest wciąż najważniejszym obszarem tego modelu. Udoskonalono zarówno napęd spalinowy jak i elektryczny. Silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra uzyskał 40-procentową sprawność cieplną. Generuje w nowym Priusie 98 KM i 142 Nm. Nowy napęd hybrydowy osiąga moc systemową 122 KM za sprawą 72-konnego motoru elektrycznego. Elementy układu hybrydowego zostały gruntownie przeprojektowane. Moduł złożony z przekładni planetarnej i silnika elektrycznego jest o 12 procent mniejszy i o 5 procent lżejszy. Nowa konstrukcja pozwoliła ograniczyć straty energii o 20 procent i o taką samą wartość obniżono straty energii w jednostce sterującej PCU, która jest teraz o 33 procent mniejsza i o 11 procent lżejsza.

Ograniczono objętość baterii niklowo-wodorkowych o 10 procent, co pozwoliło umieścić je pod tylną kanapą, a tym samym pozwoliło to wygospodarować więcej miejsca na bagaż. Jednocześnie dzięki wyższej gęstości energii umożliwiają one efektywniejsze wspomaganie jednostki benzynowej pracą silnika elektrycznego. Do poprawy spalania przyczynił się także system recyrkulacji spalin, który jest mniejszy o 20 procent i wydajniejszy o 24 procent.

Dzięki powyższym zmianom, nowy Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s, czyli szybciej o 0,7 s w porównaniu z poprzednim modelem. Maksymalna prędkość to 180 km/h. Według danych katalogowych zużywa od 3,3 do 3,6 l paliwa na 100 km, zależnie od średnicy felg i niezależnie od warunków jazdy.

Wraz z nowym modelem zadebiutował również ulepszony pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. W jego skład wchodzą: system monitorowania martwego pola w lusterkach, układ zapobiegania zderzeniom z pieszymi i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu. Toyota Prius może być także wyposażona w aktywny tempomat i system automatycznego parkowania. Cena modelu na polskim rynku na początku 2016 roku została ustalona na 119 900 zł za wersję Active.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.24
Długość auta 4540 mm
Szerokość auta 1760 mm
Wysokość auta 1490 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Rozstaw przednich kół 1530 mm
Rozstaw tylnych kół 1540 mm
Średnica zawracania 10,2 m
Silnik
Producent silnika Toyota
Rodzaj paliwa/zasilania Benzyna/hybryda
Umiejscowienie silnika Poprzeczne
Układ cylindrów Rzędowy
Liczba cylindrów 4
Pojemność silnika 1798 cm3
Średnica cylindra 80.5 mm
Skok tłoka 88.3 mm
Stopień sprężania 13.04
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Maksymalna moc 90 kW(122 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5200 rpm
Maksymalny moment obrotowy 142 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3600 rpm
Chłodzenie Cieczą
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 10.6 s
Maksymalna prędkość 180 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 3.3 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 3.3 l/100 km
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 3.3 l/100 km
Emisja CO2 76 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Przedni
Skrzynia biegów Automatyczna CVT
Przednie zawieszenie Kolumny MacPhersona
Tylne zawieszenie Oś dwuwahaczowa
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe
Przednie opony 195/65 R15
Tylne opony 195/65 R15
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2016
Rodzaj nadwozia Liftback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1375 kg
Ładowność maksymalna 415 kg
Pojemność bagażnika 502 l
Pojemność zbiornika paliwa 43 l
Cena nowego egzemplarza 119 900 zł
  • Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego

    Używana Toyota Prius II [2004-2009] - poradnik kupującego

    Samochód, który zasłynął z popularyzacji napędów hybrydowych ma jeszcze jedną, bardzo cenioną cechę – niezawodność. Starzejący się Prius II pojawia się już w znanych rankingach niezawodności i zajmuje czołowe pozycje. Jest wysoko oceniany nie tylko w Europie, ale także w Stanach Zjednoczonych.

  • Toyota Prius - idealna hybryda w nieidealnym samochodzie

    Toyota Prius - idealna hybryda w nieidealnym samochodzie

    Toyota Prius to samochód, który stał się synonimem hybrydy. Ten wóz walczył o klientów w czasach, w których większość producentów dopiero zaczynała poważnie myśleć o wprowadzeniu pojazdu z takim napędem na rynek. Czy to wyskoczenie przed konkurencję zapewniło Toyocie przewagę na tyle dużą, by nowa generacja Priusa wciąż...

  • Rynek używanych samochodów hybrydowych w Polsce - poradnik kupującego

    Rynek używanych samochodów hybrydowych w Polsce - poradnik kupującego

    W zeszłym tygodniu pisaliśmy o poradach przedzakupowych, dotyczących samochodów hybrydowych. Dziś możecie sprawdzić jak wygląda rynek aut używanych tego typu.

INNE AUTA TEJ MARKI