Dodge Caliber

9 opinii

Dodge Caliber

Caliber to model kompaktowego hatchbacka produkowany od listopada 2006 roku pod marką Dodge przez północnoamerykański koncern Chrysler. Caliber pojawił się na rynku jako model rocznikowy 2007 i zastąpił wysłużony model Neon, który w przeciwieństwie do Calibera miał klasyczne nadwozie typu sedan.

Z zewnątrz Caliber wydaje się większy, niż jest w rzeczywistości. Ogólnie sylwetka bardziej przypomina kombi niż hatchbacka. Do tego obserwator może mieć wrażenie, że zawieszenie jest nieco podniesione. Nadwozie Calibera zaprojektowano zgodnie z ostatnio panującym trendem w koncernie Chrysler, a więc jego linie są ostre i klarowne, a całość jest dość pudełkowata.

Można by sądzić, że kanciaste, wyglądające na duże nadwozie będzie miało swoje odzwierciedlenie we wnętrzu samochodu. Okazuje się jednak, że Caliber wcale nie jest tak wielki, jak można by sądzić.

W kabinie dominują plastiki, choć trzeba przyznać, że ich jakość wcale nie jest na tak niskim poziomie. Gorzej jest z poziomem komfortu siedzeń. Siedziska przednich foteli co prawda nie są źle wyprofilowane, ale są za krótkie, przez co słabo podtrzymują uda kierowcy nawet średniego wzrostu. Tylna kanapa, jak na obecne standardy, jest naprawdę słaba. Brakuje kilku centymetrów długości jej siedzisku, a do tego została marnie wyprofilowana, więc pasażerowie mają wrażenie, jakby siedzieli na miękkich stołkach. Do tego jest mało miejsca na kolana i gdyby nie to, że tylne części oparć przednich foteli są mocno wyprofilowane, to pasażerowie z tyłu wbijaliby stawy kolanowe w plecy kierowcy i podróżującej z przodu osoby.

Nieduży jest również bagażnik. 352 l pojemności przy normalnym ustawieniu siedzeń i nieco ponad 1000 l po złożeniu kanapy to wynik przeciętny. Co gorsza, w przestrzeń bagażową głęboko wnikają nadkola, co poważnie ogranicza możliwości załadunkowe.

Produkowany w amerykańskim stanie Illinois Caliber oferowany jest z czterema silnikami. Trzy z nich to benzynowe motory z rodziny GEMA. Najmniejszy ma objętość skokową 1,8 l, większy 2,0 l, a największy 2,4 l. Czwarty motor to jednostka o zapłonie samoczynnym.

Gdy model Caliber oferowano oficjalnie w Polsce, można go było nabyć z 2-litrowym silnikiem o mocy 156 KM. Auto przyspieszało do 100 km/h w 11,4 s i osiągało niemal 200 km/h, spalając przy tym nieco poniżej 7,5 l benzyny na 100 km. Najtańszy Caliber w Polsce kosztował 72 000 zł.

2,4-litrowy silnik zarezerwowany był dla wersji R/T i SRT4. W tej pierwszej motor miał moc 174 KM. Dodge’a Calibera R/T można było nabyć z napędem na przednie i na wszystkie koła. Do wyboru była też skrzynia manualna o pięciu przełożeniach i bezstopniowa, zautomatyzowana skrzynia biegów CVT.
Z kolei w najmocniejszej odmianie SRT4 napęd przekazywany był tylko na przednie koła, a kierowca sam wybierał jeden spośród sześciu biegów w skrzyni manualnej. Prawie 290-konny silnik z turbodoładowaniem pozwalał rozpędzić Calibera do 250 km/h.

Mimo że gdy powstawał Caliber, właścicielem koncernu Chrysler był niemiecki Daimler, w kwestii silnika wysokoprężnego amerykanie skorzystali z pomocy Volkswagena, a nie Mercedesa. Dziwne to, tym bardziej że Volkswagen udostępnił Chryslerowi 2-litrową jednostkę napędową z przestarzałym wtryskiem oleju napędowego, opartym na pompowtryskiwaczach. Chrysler błędnie (świadomie czy nie) oznaczał swój model nazwą CRD, co sugerowało, że jest to wtrysk typu common rail.

Volkswagenowska jednostka jest jak na obecne standardy bardzo głośna i Amerykanie musieli włożyć sporo pracy, aby wyciszyć wnętrze. Nie do końca im się to udało, ale wyszło i tak lepiej, niż jest w większości Volkswagenów z tym silnikiem. 140-konny diesel był drugim z oferowanych w Polsce motorów.

Właściciele Caliberów mogą też narzekać na prowadzenie samochodu, bo układ kierowniczy tego Dodge’a nie należy do najprecyzyjniejszych. Słabo jest też z zawieszeniem, które przechyla się nadmiernie na zakrętach. Podobny poziom jak zawieszenie reprezentują hamulce, które tylko podczas pierwszych prób wykazują się dużą skutecznością.

Trudno cokolwiek powiedzieć o awaryjności Calibera, ponieważ w Polsce tych aut jest stosunkowo niewiele. Jakiś czas temu zresztą Dodge wycofał z polskiej oferty ten wóz, pozostawiając w sprzedaży tylko model Journey.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.39
Długość auta 4416.00 mm
Szerokość auta 1799.00 mm
Wysokość auta 1536.00 mm
Rozstaw osi 2635.00 mm
Rozstaw przednich kół 1521.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1521.00 mm
Silnik
Producent silnika Volkswagen
Rodzaj paliwa/zasilania Common Rail
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.0 l
Średnica cylindra 81.00 mm
Stopień sprężania 18.50:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 103 kW (140 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750 rpm
Chłodzenie Ciecz
Reaktor katalityczny Tak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 11.30 s
Czas na 1/4 mili 18.00 s
Maksymalna prędkość 196 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 7.91 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 5.11 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 6.12 l
Emisja CO2 161 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 6
Przełożenie najwyższego biegu 0.79:1
Przełożenie przekładni głównej 3.45:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2.88
Przednie koła 6.5J x 17
Przednie opony 215/60 R 17
Tylne koła 6.5J x 17
Tylne opony 215/60 R 17
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2006
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1503 kg
Rozkład mas (przód/tył) 60.20% / 39.80%
5 gwiazdek
(5 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(3 głosy)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Jest trochę fajny ale TANDETNY! Dizajn jest dość ciekawy ale tak samo jak wnętrze NUDNY. Trzy gwiazdki, nic więcej do powiedzenia.

  • zgłoś nadużycie

    Kochsm moj cudowny samochodzik. Polecam wszystkim!!

  • zgłoś nadużycie

    Nie zgadzam się z niektórymi zdaniami artykułu. Caliber prowadzi się bardzo dobrze i precyzyjnie. Lekkie przechyły w tak wysokim aucie są oczywiste. Mam porównanie z Seatem Leonem, który ponoć jest jednym z najlepszych do prowadzenia. Nie pojadę Calibrem na rajd, ale przecież on nie do tego służy. Fotelom brakuje nie wielkości (mam prawie 190 cm), ale podparcia lędźwiowego w wersji SE. Lepsze fotele były w droższych wersjach. Jęki o małym bagażniku zawsze mnie śmieszą. Zakupy z Carrfura się mieszczą, telewizor na tylnej kanapie. Przeprowadzki robi się ciężarówkami, sklepy meblowe dostarczają wszystko do domu. Więc w czym problem? Jeśli ktoś gra na wiolonczeli, to niech kupi skodę kombi i cierpi.

  • zgłoś nadużycie

    jeżdżę calibrem 2.0 diesel 140KM i jestem bardzo zadowolony z niego, sprzęt grający jest z najwyższej półki, a uwielbiam sluchać muzyki podczas jazdy :)
    niech wypowiadaja sie posiadacze o nim a nie ludzie patrzacy na obrazek :P

  • zgłoś nadużycie

    wopXcU http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com

  • zgłoś nadużycie

    8JbXxu http://www.FyLitCl7Pf7kjQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com

  • zgłoś nadużycie

    Super samochód, tani, niezawodny. Części ogólnie dostępne. Silnik rewelacja.

  • zgłoś nadużycie

    Samochód świetny ,mam srt4 i jestem bardzo zadowolony inny niż te wszystkie nudne skody i vw itp. Bezawaryjny i komfortowy . Osobiście polecam benzynowe jednostki nie jezdziłem desel'ami .

  • zgłoś nadużycie

    Fajny niewielki samochodzik z charakterem. Na parkingach robi wow. Jestem ustatkowanym kierowcą przewidującym drogę, bezpiecznie i powoli do przodu. Spalanie trasa przy silniku 1,8 zszedłem do 6,6 prędkość 100-110 więcej mi nie potrzeba w rajdach nie biorę udziału :)
    miasto 8,3 czego chcieć :)

Napisz swoją opinię »

  • Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało...

  • Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych

    Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych

    Szybki przegląd rynku pick-upów pozwala wysunąć prosty wniosek – nie są to tanie samochody. Ich wartość w dużej mierze stanowi możliwość rejestracji ich jako aut ciężarowych, co dla osoby prowadzącej choćby jednoosobową działalność gospodarczą, stanowi duży atut. Inna sprawa, że takie pojazdy starzeją się bardzo powoli....

  • Opel Calibra [awarie i problemy]

    Opel Calibra [awarie i problemy]

    Opel Calibra to niemiekie coupe, które wzbudza mieszane uczucia, ale mimo dość topornych linii może się podobać. Niestety zdecydowana większość pojazdów oferowanych na rynku wtórnym to egzemplarze oszpecone przez domorosłych amatorów kiepskiego tuningu.

INNE AUTA TEJ MARKI