Dodge Nitro

1 opinia

Dodge Nitro

Nitro to średnich rozmiarów SUV produkowany przez północnoamerykański koncern samochodowy Chrysler pod marką Dodge od 2007 roku.

Po raz pierwszy zaprezentowano go jako prototyp o nazwie M80 już w 2002 roku. Trzy lata później został pokazany jako Nitro na targach samochodowych w Chicago i Genewie. Dopiero w 2007 roku auto weszło do produkcji.

Wóz bazuje na płycie podłogowej Jeepa Cherokee i ma napęd na tylne koła z dołączanym napędem osi przedniej.

Nitro ma muskularne nadwozie o długości 4,5 m. Styliści zaprojektowali auto dwubryłowe, które wyróżnia się przede wszystkim dużym prześwitem i prostopadłościenną karoserią. Stylistyka Nitro wpisuje się w kierunek obrany przez koncern Chrysler w ostatnich latach.

Wnętrze samochodu jest dość obszerne. Szczególnie na brak miejsca nie będą narzekać kierowca i pasażer z przodu, który mogą naprawdę wygodnie się rozsiąść. Z tyłu także nie jest źle, ale kanapie można zarzucić nie najlepsze wyprofilowanie.

Jak w wielu amerykańskich wozach, tak i w Nitro jest pewien paradoks. Z jednej strony klient dostaje w najtańszej odmianie SE klimatyzację, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, wielostopniowe poduszki dla kierowcy i pasażera oraz boczne poduszki powietrzne, systemy ABS i ESP, a także układ monitorowania ciśnienia w oponach, z drugiej - jakość tworzyw użytych na desce rozdzielczej i drzwiach jest poniżej krytyki.

Nie najlepsze jest też wyciszenie wnętrza, przez co do kabiny dociera hałas silnika (szczególnie motoru wysokoprężnego) oraz opływającego nadwozie powietrza.

W wersji SXT seryjnie montowany jest tempomat, a jako opcję można wybrać wielogłośnikowy system audio. Z kolei w odmianie R/T są skórzane i podgrzewane przednie fotele, a siedzenie kierowcy ma elektryczną regulację.

Podstawowy silnik w Nitro to 3,7-litrowy motor V6 o mocy 205 KM i maksymalnym momencie obrotowym 314 Nm. Najmocniejszy jest 4-litrowy silnik V6, który ma 55 KM więcej niż 3,7-litrowiec. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 360 Nm. Ta druga jednostka napędowa jest łączona tylko z wersją wyposażeniową R/T.

Na rynku europejskim (również w Polsce) można kupić Nitro z silnikiem Diesla o objętości skokowej 2,8 l. Turbodoładowana jednostka napędowa ma moc 177 KM i moment obrotowy 460 Nm. Ten silnik również można łączyć z wyposażeniem R/T, ale po warunkiem, że wybierze się automatyczną skrzynię biegów. W Polsce nie można nabyć wozu z 3,7-litrowym motorem.

Pewną bolączką wszystkich silników jest duże zużycie paliwa (dotyczy to też jednostki dieslowskiej). Klienci wskazują, że zużycie silnika wysokoprężnego daleko przekracza podawane przez producenta 8,4 l/100 km.

Dodge Nitro ma stały napęd na tylne koła oraz dołączany napęd na koła przednie. W przeciwieństwie jednak do wielu konstrukcji napędu na wszystkie koła można używać tylko przy prędkości mniejszej niż 80 km/h. W przeciwnym razie napęd może ulec uszkodzeniu, a opony podwyższonemu zużyciu. Oznacza to, że w zimowych warunkach tym samochodem nie będzie można jeździć po autostradzie z włączonym napędem na wszystkie koła.

W Dodge’u Nitro nie najwyższych lotów są też układ kierowniczy (mało precyzyjny) i hamulce (ich skuteczność spada mocno po kilku awaryjnych hamowaniach).

Mimo podniesionego zawieszenia Dodge Nitro niezbyt nadaje się do jazdy w terenie. Wszystkiemu winne są duże koła z niskoprofilowymi oponami. W odmianie R/T felgi mają średnicę aż 20 cali.
W tej chwili trudno jeszcze ocenić trwałość poszczególnych podzespołów auta, ponieważ w Polsce takich samochodów jeździ stosunkowo mało. Za to w USA Dodge’ów Nitro jest całkiem sporo. Sprzedano ich tam aż 150 tys. sztuk.

Od 2011 roku na niektórych rynkach europejskich Dodge’a Nitro można kupić pod marką Fiat.

Wymiary
Długość auta 4585.00 mm
Szerokość auta 1856.00 mm
Wysokość auta 1772.00 mm
Rozstaw osi 2764.00 mm
Rozstaw przednich kół 1549.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1549.00 mm
Silnik
Producent silnika Chrysler
Rodzaj paliwa/zasilania Wielopunktowy wtrysk paliwa (MPFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów V
Pojemność silnika ~ 4.0 l
Średnica cylindra 96.00 mm
Stopień sprężania 10.30:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 191 kW (260 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 359 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Maksymalna prędkość obrotowa 6000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 8.50 s
Maksymalna prędkość 202 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 15.46 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 8.81 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 11.30 l
Emisja CO2 269 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.83:1
Przełożenie przekładni głównej 2.95:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, wahacze poprzeczne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.42
Przednie koła 7.5 x 20
Przednie opony P245/50 R 20
Tylne koła 7.5 x 20
Tylne opony P245/50 R 20
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2007
Rodzaj nadwozia SUV
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1874 kg
5 gwiazdek
(0 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Nazwa jest fajna ale nie pasuje do pudła jadącego 202km/h. Jednak pudło o którym mówię jest całkiem ładne. Na ulicy bardzo się wyróżnia i o to chodzi!

Napisz swoją opinię »

  • Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało...

  • Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych

    Szukamy używanego pick-upa do kwoty 10 000, 20 000 i do 30 000 złotych

    Szybki przegląd rynku pick-upów pozwala wysunąć prosty wniosek – nie są to tanie samochody. Ich wartość w dużej mierze stanowi możliwość rejestracji ich jako aut ciężarowych, co dla osoby prowadzącej choćby jednoosobową działalność gospodarczą, stanowi duży atut. Inna sprawa, że takie pojazdy starzeją się bardzo powoli....

  • Dodge Viper [z drugiej ręki]

    Dodge Viper [z drugiej ręki]

    W zeszłym tygodniu opisałem Chevy Corvette. Doskonały przykład auta, które można uznać za nieco przyjemniejszego w codziennej eksploatacji muscle cara. Dzisiaj coś dla prawdziwych ekstremistów. Napędzany silnikiem V10 Dodge Viper.

INNE AUTA TEJ MARKI