Ford Focus

0 opinii

Ford Focus I

Pierwsza generacja Focusa weszła do produkcji w 1998 roku. Mimo że przez pewien czas równolegle z nowym Fordem był produkowany model Escort, to w rzeczywistości Focus jest następcą popularnego kompaktu.

Niedługo przed wypuszczeniem na rynek tego kompaktu, pojawiły się problemy prawne związane z nazwą. Okazało się, że w Niemczech prawa do nazwy Focus posiada konsorcjum medialne Burda. Mimo tego, udało się dojść do porozumienia i nowy Ford wszedł do sprzedaży we wszystkich krajach pod tą samą nazwą.

Do późniejszego sukcesu tego nowicjusza w segmencie C przyczyniła się nowoczesna stylistyka, związana z nurtem New Edge, zgodnie z zasadami którego zaprojektowany został już wcześniej model Ka oraz Cougar. Dynamiczna sylwetka i ostre kształty szczególnie dobrze były widoczne w 3- i 5-drzwiowym hatchbacku. Focus dostępny był również w wersji sedan i kombi.

Gama jednostek dostępnych w pierwszej generacji Focusa zawierała w Europie 6 silników benzynowych. Najsłabszy, Zetec-SE o pojemności 1,4 l, legitymował się mocą 75 KM. Był on jednocześnie najbardziej ekonomicznym motorem benzynowym montowanym w tym kompakcie. Najmocniejszym natomiast był natomiast doładowany silnik Duratec-RS. Rozwijał on moc 215 KM oraz moment obrotowy rzędu 310 Nm. Innymi pojemnościami motorów oferowanymi przez Forda były 1,6 l, 1,8 l, oraz 2,0 l. Dodatkowo na rynku brazylijskim można było nabyć Focusa z silnikiem Zetec-Rocam o pojemności 1,6 l, napędzanym nie tylko benzyną, ale również etanolem. Paletę jednostek montowanych w Focusie pierwszej generacji zamykały dwie generacje diesla o pojemności 1,8 l: TDDi oraz TDCi.

Skrzynie biegów dostępne były w pięciu wariantach. 5-biegowa ręczna przekładnia IB5 była sprzedawana z silnikami benzynowymi 1,4, 1,6 oraz 1,8 l. Jej odmianę IB5+ można znaleźć w wersjach z 2-litrowymi, benzynowymi motorami. Trzecim wariantem skrzyni biegów z pięcioma przełożeniami była ręczna MTX-75 sprzedawana z silnikami 2,0 RS, 1,8 TDCi oraz 1,8 TDDi. Ford sprzedawał swój kompakt również z czterostopniową przekładnią automatyczną, dostępną z jednostkami o pojemnościach 1,6 i 2,0 l.

Jedną z najmocniejszych stron Focusa I, było jego tylne zawieszenie Control Blade. Był to niezależny, wielopunktowy układ z płaskim wahaczem ustalającym. Rozwiązanie to pozostawiło konkurencję w tyle. Nowy kompakt Forda znakomicie radził sobie z dynamicznym pokonywaniem zakrętów, a jednocześnie pozostawał komfortowym podczas codziennego użytkowania.

W 2001 roku Ford przeprowadził face lifting Focusa pierwszej generacji. Zmianie uległy przede wszystkim przednie i tylne lampy oraz atrapy zderzaków. Kosmetycznej modyfikacji zostało poddane również wnętrze. Dodatkowo wraz z poprawą stylistyki tego kompaktu, poszerzono gamę wyposażenia opcjonalnego między innymi o ksenonowe światła, nawigację satelitarną i zmieniarkę płyt na 6 CD.

Mimo że Focus już w wersji podstawowej oferował bardzo dobre prowadzenie i przyzwoite osiągi, Ford wprowadził dwie specjalne, mocniejsze odmiany. Pierwsza z nich to ST 170. Pakiet stylistyczny w tej wersji obejmował m.in. 17-calowe felgi oraz opcjonalne fotele Recaro. Silnikiem zajęła się firma Cosworth, zwiększając moc 2-litrowego benzynowego motoru ze 130 KM do 170 KM. Układ jezdny został uzupełniony o większe niż standardowe tarcze hamulcowe.

Drugi z mocniejszych Focusów pierwszej generacji, to model RS. Przez rok produkcji (2002 – 2003) wyprodukowano około 4500 egzemplarzy tej wersji specjalnej. Dwulitrowy, doładowany silnik Duratec generował moc o wartości około 212 KM. By poskromić tę moc, za felgami O.Z. skryto układ hamulcowy Brembo, którego tarcze miały 326 mm z przodu i 280 mm z tyłu. Pozwalało to uzyskać przyspieszenie około 1 G podczas hamowania.

Produkcję Focusa zakończono w 2004 roku. Można ją uznać za sukces, gdyż kompaktowy Ford cieszył się dużym wzięciem i szczególnie w drugiej połowie okresu sprzedaży zajmował czołowe miejsca w światowych rankingach sprzedaży. W 1999 roku Focus pierwszej generacji został wybrany samochodem roku.

Awaryjność nie była mocną stroną Focusa. Tyczy się to jednak przede wszystkim pierwszych dwóch lat produkcji. Liczne akcje serwisowe Forda były przeprowadzane w związku z problemami z zamkami w drzwiach, przegrzewającymi się silnikami wycieraczek, regulatorem napięcia czy większa niż normalnie korozją alternatora. Największym problem występował w egzemplarzach z 1999 roku. Silniki benzynowe o pojemności 1,6 l, musiały mieć przeprogramowaną jednostkę sterującą silnika, gdyż ten tracił moc. Warto jednak było walczyć z usterkami, gdyż w 2003 roku Focus I zajął pierwsze miejsce w rankingu niezawodności niemieckiego TÜV wśród aut w wieku do trzech lat. Do tej pory reprezentujący Forda w segmencie C samochód, cieszy się bardzo dobrymi opiniami odnośnie dynamiki jazdy oraz awaryjności.

Ford Focus II

Druga generacja Focusa zadebiutowała na rynku w 2004 roku. Była ona oparta na tej samej platformie, co Volvo S40, V50, C70 oraz Mazda 3. Opracowanie wspólnej bazy dla wielu modeli pozwoliło na obniżenie ich cen.

Można śmiało uznać, że Focus II jest stylistyczną ewolucją poprzedniej generacji. Sylwetka pozostała dynamiczna, przednie światła nieco się zaokrągliły, ale wciąż nawiązywały do zasad New Edge. Tylne lampy nie zmieniły swojego położenia i nadal były umieszczone na wysokości wzroku kierowców. Niektórzy krytykują Forda za zbyt dużą zachowawczość przy projektowaniu nowej generacji tego kompaktu. W końcu Focus I był w stosunku do Escorta ogromnym skokiem naprzód, tu natomiast nie było niespodzianek. Dla osób szukających dynamicznego pojazdu z segmentu C, szczególnym rozczarowaniem mogło być wnętrze nowego Forda. Mimo, że wykonane z lepszych materiałów niż w pierwszej generacji, było ono zaprojektowane znacznie bardziej zachowawczo. Bardzo mocno nawiązywało ono do tego, co mogliśmy znaleźć w znacznie dojrzalszym modelu Mondeo.

Silniki napędzające nową generację Focusa to mieszanka tego, co mogliśmy znaleźć we wcześniejszym pokoleniu kompaktowego Forda, z kilkoma nowościami. Jednak nawet znane już jednostki zostały poddane modyfikacjom. Przykładem tego mogą być motory o pojemnościach 1,4 l oraz 1,6 l. Zostały one również przemianowane z Zetec-SE na Duratec. Ponownie gama silników wypełniona była jednostkami benzynowymi, których pojemność zmieniała się kolejno od 1,4 l do 2,0 l co 200 cm3. Nieco więcej wydarzyło się wśród diesli. Teraz Focus był dostępny z trzema wariantami motorów wysokoprężnych: 1.6 l, 1,8l oraz 2,0 l Duratorq TDCi.

Ponieważ zawieszenie w pierwszej generacji Focusa cieszyło się bardzo dobrymi opiniami, zostało ono w bardzo podobnej formie, przeszczepione do kolejnej generacji kompaktu, oferując doskonałą jak na ten segment trakcję oraz komfortowe warunki podróżowania.

Ford podniósł wysoko poprzeczkę nie tylko w kategorii układów jezdnych, ale również bezpieczeństwa. W testach EuroNCAP Focus drugiej generacji zdobył 5 gwiazdek (maksymalna ilość) za bezpieczeństwo dorosłych oraz 4 na 5 w kategorii ochrony dzieci. Gorzej wyglądała sytuacja przy zderzeniu z pieszym. Tutaj wynik wyniósł dwie na pięć gwiazdek.

W 2008 roku na rynku pojawił się Focus po poprawkach stylistycznych. Face lifting został wykonany zgodnie z zasadami nowej metody projektowania Fordów – Kinetic Design. Był to kolejny krok w stronę dynamiki sylwetki samochodu, po New Edge. Całość została delikatnie przeprojektowana, jednak najistotniejsza zmiana dotyczyła przednich lamp. Ich kształt stał się bardziej pociągły niż wcześniej i w znacznym stopniu to właśnie one podkreślały dynamiczny wygląd samochodu. Wersja po face liftingu cieszy również lepszymi materiałami wnętrza. Do rodziny dostępnych przekładni dołączyła automatyczna skrzynia PowerShift.

Oprócz znanych z wcześniejszej generacji 3- i 5-drzwiowych hatchbacków, kombi oraz sedana, Ford postanowił tym razem przeprowadzić eksperyment i wprowadził do sprzedaży Focusa w wersji Coupe-Cabriolet. Za projekt nadwozia kompaktowego kabrioletu odpowiadało studio Pininfarina. W jego wytwórniach odbywał się też montaż tego modelu.

Innym nowicjuszem wśród dostępnych wersji Focusa była odmiana X Road. Jej produkcja była bardzo ograniczona i w związku z tym samochód ten nie zawitał na wiele rynków. X Road to nieco uterenowiona odmiana kompaktowego Forda, wyposażona w nadkola i atrapy zderzaków z czarnego tworzywa.

Jak i poprzednia generacja Focusa, tak i ta doczekała się mocniejszej odmiany ST. To za jej sprawą do gamy dostępnych silników trafiła również 2,5-litrowa jednostka benzynowa wyposażona w układ doładowania. 5-cylindrowy, rzędowy silnik generował 228 KM. Tak duża moc, połączeniu z agresywną stylistyką czyniła ten kompakt potencjalnym liderem segmentu hot hatchów, lecz prawdziwy król miał dopiero nadejść.

W 2008 roku przedstawiono światu drugą generację Forda Focusa RS. Doładowana, pięciocylindrowa jednostka benzynowa przekazywała teraz na przednie koła oszałamiające 305 KM. Ford wiedział, że stworzył niesamowity samochód, lecz sukces, jaki odniósł zaskoczył nawet producenta. W samych Niemczech konieczne było zwiększenie limitu sprzedaży z 1200 do 1600 egzemplarzy, by zaspokoić potrzeby rynku. Początkowo Ford planował, by RS był wyposażony w napęd na cztery koła, ale wynikający z tego rozwiązania wzrost masy niwelowałby każdą sekundę, zyskaną na torze dzięki lepszemu prowadzeniu wynikającemu z właściwości jezdnych samochodu z napędem na obie osie. Postanowiono zatem dopracować przedni napęd. Zastosowano więc specjalne kolumny MacPhersona, zwane RevoKnuckle, natomiast do redukcji siły pociągowej na kierownicy użyto systemu Automatic Torque Biasing LSD firmy Quaife. Ulepszenie prowadzenia Focusa RS okazało się na tyle skuteczne, że w testach jest on porównywany nie tylko z innymi przednionapędowymi hot hatchami, ale również z maszynami o napędzanych wszystkich kołach. To jednak wciąż nie był koniec możliwości Forda. W 2010 roku przedstawiono limitowaną do 500 egzemplarzy wersję RS 500, która cechowała się matową, czarną karoserią oraz większą mocą. Teraz doładowany silnik o pojemności 2,5 l, generował 350 KM.

Produkcja Focusa drugiej generacji zakończyła się w 2010 roku. Po raz kolejny Ford odniósł sukces. Ten kompakt cieszy się bardzo dobrymi opiniami odnośnie niezawodności. Bardzo chwalony jest za jakość wykonania zawieszenia, jednak kiedy już dochodzi jego napraw, są one dosyć kosztowne. Małą awaryjnością cechują się również jednostki benzynowe. Nie jest już tak dobrze z silnikami wysokoprężnymi.

Ford Focus III

Focus trzeciej generacji wszedł do produkcji w 2010 roku, a w sprzedaży dostępny jest od maja 2011 roku. Sylwetką przypomina on swojego poprzednika, lecz stylistyka przodu i tyłu auta jest już kompletnie inna. Projekt nowego Focusa jest całkowicie zgodny z ideą Kinetic Design – nurtu w stylistyce Forda, który mówi, że samochód powinien wyglądać dynamicznie nawet, jeśli nie jest w ruchu. Dzięki temu zarówno lampy przednie, jak i tylne mają pociągłe kształty, nadające kompaktowemu Fordowi agresywnego charakteru.

We wnętrzu kompletne szaleństwo – nie znajdziemy tu nawet śladu po dobrym, ale dosyć zachowawczo zaprojektowanym kokpicie Focusa II. Najnowsza generacja tego kompaktu będzie bez wątpienia ucztą dla oczu każdego, kto lubuje się w nowoczesnej stylizacji. W Polsce Ford Focus III jest oferowany obecnie jako 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy hatchback oraz kombi.

Z oferowanych silników producent najbardziej chwali doładowaną, benzynową jednostkę EcoBoost ze zmiennymi fazami rozrządu, o pojemności 1,6 l, podkreślając, że legitymując się mocą rzędu 150 KM, daje ona większą moc niż dwulitrowy Duratec i zapewnia jednocześnie o 9% mniejsze spalanie. Od 2012 roku do gamy jednostek benzynowych ma dołączyc również 2-litrowy motor EcoBoost, dostępna między innymi w odmianie ST. Jeśli jesteśmy natomiast zainteresowani silnikami wysokoprężnymi, mamy w tej chwili do dyspozycji 5 wariantów. Dwie jednostki TDCi o pojemności 1,6 l o mocy, do wyboru – 95 lub 115 KM, oraz trzy 2-litrowe TDCi o mocach: 115 KM, 140 KM lub 163 KM. Dzięki poprawkom wprowadzonym w ich konstrukcjach, Focus z dieslem pod maską może zapewnić lepsze osiągi przy mniejszym spalaniu, niż wcześniejsze generacje. Obecnie dostępne są do wyboru trzy przekładnie. 6-stopniowa i 5-stopniowa ręczna skrzynia oraz 6-stopniowy automat PowerShift. Planowany jest również Ford Focus III z silnikiem elektrycznym. Będzie on miał za zadanie zmierzyć się z Nissanem Leaf, Oplem Ampera oraz Chevroletem Volt.

Na wyposażeniu nowego Focusa znajdziemy kolejną ewolucję znakomitego zawieszenia Control Blade. Dla miłośników ekonomicznej jazdy w pakiecie Trend dostępny jest Ford Eco Mode – system informujący na bieżąco kierowcę o tym jak oszczędnie jedziemy. Z silnikami 1,6 EcoBoost (150 KM i 182 KM) w standardzie oraz z jednostkami 1,6 TDCI w opcji, dostępny jest system Auto-Start-Stop, wyłączający silnik, gdy stoimy w korku, lub na światłach. Jako wyposażenie opcjonalne dostępny jest również radioodtwarzacz CD/mp3 z 3,5-calowym wyświetlaczem, zintegrowanym panelem sterowania, 6 głośnikami, gniazdem USB/iPod, zestawem głośnomówiącym Bluetooth z funkcją sterowania głosem oraz gniazdem AUX-IN. Długo można wymieniać jakie opcje znajdują się w palecie możliwości nowego Focusa. Niestety za wiele z nich trzeba będzie dodatkowo zapłacić w zależności od tego, jaki wybierzemy pakiet – Ambiente Start, Ambietne, czy Trend.

Na dodatkowe wyróżnienie zasługuje aktywna przesłona chłodnicy. Poziome żaluzje zamontowane za atrapą zderzaka mogą się otwierać lub zamykać w zależności od potrzeb. Gdy silnik jest chłodny, przymykają się one, by ten szybciej nabrał temperatury optymalnej do prawidłowej eksploatacji. Uchylają się natomiast, gdy motor się nagrzeje. Zamknięcie przesłony następuje również gdy rozwiniemy dużą prędkość – wpływa to na poprawę opływu powietrza po bryle samochodu.
W 2010 roku na paryskich targach samochodowych Ford zaprezentował 5-drzwiowego Focusa ST. Zgodnie z zapowiedzią, wchodzący na rynek w 2012 roku hot hatch, ma być wyposażony w 2-litrową doładowaną jednostkę EcoBoost, generującą około 250 KM. Rok później, przed targami samochodowymi we Frankfurcie, producent zapowiedział pojawienie się odmiany ST również w wersji kombi. Będzie to nowość w ofercie Forda. Nigdy do tej pory kompakt tej firmy nie doczekał się fabrycznej sportowej wersji w tym typie nadwozia.

Focus III cechuje się bardzo dobrymi parametrami trakcyjnymi i znakomitym komfortem podróżowania. Niestety obsługa nawigacji i pozostałych dodatkowych funkcji jest nieco zbyt skomplikowana.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.32
Długość auta 4438.00 mm
Szerokość auta 1699.00 mm
Wysokość auta 1447.00 mm
Rozstaw osi 2616.00 mm
Rozstaw przednich kół 1493.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1488.00 mm
Średnica zawracania 10.90 m
Silnik
Producent silnika Ford
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.0 l
Średnica cylindra 84.80 mm
Stopień sprężania 10.00:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 97 kW (132 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5750 rpm
Maksymalny moment obrotowy 173 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3750 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 9.60 s
Maksymalna prędkość 200 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.77:1
Przełożenie przekładni głównej 4.06:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2.9
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1998
Rodzaj nadwozia Kombi
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1196 kg
Rozkład mas (przód/tył) 58.50% / 41.50%
  • Ford Fiesta ST200 (2016) - racjonalny powód, by kupić nieracjonalnie szybkiego hot hatcha

    Ford Fiesta ST200 (2016) - racjonalny powód, by kupić nieracjonalnie szybkiego hot hatcha

    Gdy tylko tęcze neonów nadają kolorytu smolistej czerni chłodnego asfaltu, na miejskich ulicach nie ma już miejsca dla grzecznych, miejskich samochodów. Te już wykonały swoje zadanie - zawiozły dzieci ze szkół do domów i przewiozły zakupy zrobione w dyskontach. To, co nudne idzie spać, a nocny puls ulic dyktują samochody...

  • Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego

    Używany Ford Puma [1997-2001] – poradnik kupującego

    Do miasta najlepsze są samochody miejskie, ale te bywają nudne, nieładne i trudno nimi cieszyć oko. Dlatego doskonałą alternatywą dla małego hatchbacka jest równie małe coupé. Zwłaszcza, gdy w zakupie i eksploatacji wcale nie jest droższe. Jedną z tańszych i ciekawszych propozycji na rynku jest zapomniany już trochę Ford Puma.

  • Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2]

    Silniki 1.6 w kompaktach: diesel czy benzyna? [cz.2]

    W drugiej części naszej serii artykułów, poświęconych wyborom rodzaju zasilania w jednym modelu, zajmiemy się jednostkami o pojemności 1,6 litra, montowanych w popularnych autach kompaktowych. Wybraliśmy te, które możemy polecić, czyli dobre, sprawdzone i bez poważnych wad fabrycznych.

INNE AUTA TEJ MARKI