Audi 100

4 opinie

Audi 100 C3


W latach 1982-1991 Audi 100 trzeciej generacji (C3) było flagową limuzyną producenta z Ingolstadt. Samochód był elegancki i ekskluzywny; po wielu latach od zakończenia produkcji jego klasyczny wygląd nadal podoba się miłośnikom youngtimerów.

Auto kojarzy się z wygodą. Istotnie, komfort podróżowania zadbanym egzemplarzem może zaskoczyć niejednego sceptyka nawet dziś. Auto szczególnie nadaje się do długich podróży, a w trasie czuje się jak ryba w wodzie. Zawieszenie jest miękkie i skutecznie tłumi wszelkie nierówności na drodze. Długa podróż tym samochodem z pewnością nikogo nie zmęczy. Audi 100, którego domeną jest komfort, zaskakująco dobrze się prowadzi.

Wymiary zewnętrzne dużej limuzyny są jej atutem. Długie na 4,80 m, szerokie na 1,81 m i wysokie na 1,42 m auto ma aspiracje do miana niemieckiego krążownika szos. Także w środku samochód jest przestronny. Statystyczny mężczyzna nie będzie w nim narzekał na brak miejsca na nogi czy nad głową – i to obojętnie, czy zasiądzie na fotelu kierowcy, czy z tyłu jako pasażer. Wnętrze wręcz emanuje przestrzenią.

Nie brakuje jej też w bagażniku, który w sedanie ma pojemność 570 l, w wersji Avant (kombi) 500 l, a po złożeniu oparć tylnego siedzenia - 1920 l. Ładowność też nie jest skromna, więc możliwości przewozowe są całkiem przyzwoite. Duży kufer, kiedyś ważna zaleta dla osób mających rodzinę i często robiących duże zakupy, dziś jest dodatkowym atutem dla użytkowników instalacji gazowych. Butla z gazem nie spowoduje w tym samochodzie wielkiego deficytu przestrzeni bagażowej. Instalacja taka nie jest w dzisiejszych egzemplarzach rzadkością, ponieważ auta te nie należą do ekonomicznych.

Mimo że setka trzeciej generacji jest większa od poprzednika, rozstaw osi pozostał bez zmian. Szerokość nadwozia zwęża się ku przodowi i ku tyłowi, samochód jest najszerszy w okolicach środkowego słupka. Nadaje mu to wygląd charakterystyczny dla tego modelu, który z tego właśnie powodu nazywany jest „cygarem”. Znakiem szczególnym jest też niemal pionowo usytuowana przednia szyba. Mimo to osiągnięto bardzo niski współczynnik oporu powietrza Cx wynoszący 0,3.

Egzemplarze Audi 100 C3 wyprodukowane przed rokiem 1985 są częściowo ocynkowane. Późniejsze modele mają całkowicie ocynkowaną karoserię. W 1988 roku samochód przeszedł face-lifting, chociaż przedrostek „face” w tym przypadku ma drugorzędne znaczenie, ponieważ zmiany dotyczyły głównie wnętrza pojazdu. Z zewnątrz auta po liftingu różnią się detalami, takimi jak na przykład kasetowe klamki. Jednak wnętrze jest całkowicie zmienione i niezaprzeczalnie nowocześniejsze. Szczerze mówiąc, kokpit w samochodach wyprodukowanych po roku 1988 jest na tyle inny, że może stanowić główne kryterium przy wyborze rocznika podczas zakupu. Tablica rozdzielcza jest zresztą pierwowzorem tej z nowszej generacji C4.

Silniki montowane w Audi 100 to benzynowe jednostki 1,8 o mocy 75 lub 90 KM, 100-konny 1,9, silnik 2,0 o mocy 113 lub 115 KM, jednostka 2,1 (136 KM) i 2,2 o mocy 115 lub 137 KM oraz jej turbodoładowany odpowiednik o mocy 165, 190 i 200 KM.

Silniki wysokoprężne to wolnossąca jednostka 2,0 generująca moc 70 KM, również wolnossąca o pojemności 2,4 i mocy 82 KM, a także turbodiesle 2,0 (87 i 100 KM) oraz 2,5 TDI o mocy 120 KM. W konfiguracji z niektórymi silnikami Audi wyposażało model 100 w napęd na cztery koła quattro.

Typową przypadłością silników benzynowych jest mechaniczny wtrysk paliwa, którego naprawa nie należy do tanich. Na szczęście jest to jedna z niewielu bolączek auta. Niestety, oryginalne części są niewspółmiernie drogie w stosunku do obecnej wartości samochodu. Dobrej jakości zamienniki są szeroko dostępne, dzięki czemu leciwe już Audi można utrzymać w dobrej kondycji za przyzwoite pieniądze.

Audi 100 (A6) C4


W roku 1991 do sprzedaży trafiło Audi 100 C4. Była to kolejna generacja modelu, którego początki sięgają 1968 roku. Wtedy to właśnie zaprezentowano pierwszą 100, która okazała się przebojem. Kolejne wcielenia nie budziły już takiego zachwytu, choć były nie mniej udane i odnosiły sukcesy na rynku.

Audi 100 czwartej generacji zastąpiło jednocześnie model V8, który wycofano z produkcji ze względu na niewielkie zainteresowanie. Do nowej setki oferowano bardziej przyziemne i przyjazne dla przeciętnego użytkownika jednostki napędowe niż paliwożerne silniki V8. Poza tym samochód miał wiele innych zalet.

Jego wymiary są duże nawet jak na dzisiejsze standardy. Długość nadwozia wynosi 4,8 m. Przy tej wartości rozstaw osi wynoszący niespełna 2,7 m nie wydaje się zbyt duży, jednak miejsca we wnętrzu jest wystarczająco. Dzięki niezbyt dużej odległości między osiami sporym autem łatwiej się manewruje na parkingach. Blachy nadwozia są ocynkowane, co jest dużą zaletą. Rdzę zastaniemy jedynie na powypadkowych egzemplarzach. Takich należy oczywiście unikać.

Wnętrze, biorąc pod uwagę lata produkcji samochodu, można uznać za przestronne. Właściwie to wiele współczesnych aut o podobnych wymiarach jest ciaśniejsze w środku. Nawet z tyłu na brak miejsca większość osób nie powinna narzekać. W środku jest praktycznie, schowki znajdują się również w tylnej części przedziału pasażerskiego. Bagażnik o pojemności 510 l ma regularne kształty, a ładowność wynosi 550 kg, więc możliwości przewozowe są spore.

Niestety, tego samego nie można powiedzieć o wersji Avant (kombi). W tym przypadku pojemność bagażnika wynosi bowiem jedynie 390 l. Solidność ocynkowanej karoserii przekłada się na materiały w środku. W zadbanych egzemplarzach znajdą się jedynie niewielkie ślady użytkowania, których nie da się uniknąć przez lata eksploatacji. Tablica rozdzielcza charakteryzuje się dobrymi materiałami, odpowiednim ich spasowaniem oraz wysoką ergonomią. Zastrzeżenie budzą tylko włączniki świateł i kierunkowskazów w postaci dźwigni umieszczonych za kierownicą w taki sposób, że natrafienie na odpowiednią wymaga wprawy.

O zawieszeniu można mówić w samych superlatywach. Układ jezdny oparty jest na kolumnach MacPhersona z przodu i belce skrętnej z tyłu. Choć takie rozwiązanie należy do przestarzałych, Audi 100 zachowuje przyzwoity komfort i dobrze się prowadzi. Co prawda nadwozie mocno przechyla się na zakrętach, jednak tor jazdy zostaje zachowany. Prosta konstrukcja zawieszenia sprawia, że jest ono łatwe i niedrogie w naprawie. W dodatku charakteryzuje się bardzo wysoką trwałością. Jedyne, co może ulec uszkodzeniu, to silentblocki, po których wymianie właściciel może być spokojny przez kolejne lata.

Na uznanie zasługują również silniki użyte do napędu Audi 100. Dwulitrowa jednostka występuje w trzech wariantach mocy: 101, 115 i 140 KM. Już najsłabsza odmiana jest godna polecenia. Zużywa umiarkowaną ilość paliwa przy spokojnej jeździe i nie jest awaryjna, ale adresowana jest raczej do osób, którym nie zależy na dynamice. Silnik o pojemności 2,3 l rozwija moc 133 KM. Najciekawszymi jednostkami napędowymi w tym modelu są konstrukcje V6. Bardziej popularna ma pojemność 2,6 l i moc 150 KM. Najmocniejszy silnik generuje moc 174 KM z pojemności 2,8 l.

Pod maską Audi 100 montowane są też świetne silniki Diesla. Jednostka 2,5 TDI ma niezbyt dobrą opinię w nowszych modelach Audi, jednak w przypadku modelu 100 jest jak najbardziej warta polecenia. Samochód z tym silnikiem spala niewiele paliwa i charakteryzuje się dobrą dynamiką. Moc wynosi w tym przypadku 115 KM. Starszą konstrukcją jest silnik 2,4 D o mocy 86 KM. Ta jednostka nie zachwyca dynamiką, ale jest bardzo trwała.

W konfiguracji z niektórymi silnikami samochód występuje z napędem na cztery koła quattro.

W 1994 roku samochód przeszedł face-lifting. Producent zdecydował się zmienić nazwę modelu na A6. Auto zostało odświeżone z zewnątrz: zaokrąglono kształty karoserii, zastosowano nową maskę, nowe reflektory przednie z białymi kierunkowskazami oraz nowe światła tylne. Delikatnie zmieniono wnętrze. A6 otrzymało nowe kierownice, lepsze materiały (użyto dodatków z drewna) i bogatsze wyposażenie.

Gama silników została wzbogacona o dwa silniki benzynowe i jednego diesla. Jednostka o pojemności 1,8 zasilana benzyną generuje moc 125 KM, a silnik V6 o pojemności 2,8 - 193 KM. Wysokoprężny silnik 2,5 TDI po 1994 roku może mieć 140 KM. Gamę uzupełniono o jednostkę 1,9 TDI o mocy 90 KM. Zrezygnowano natomiast z przestarzałego silnika 2,4 D.

Zarówno Audi 100, jak i poliftingowe A6 występowały w sportowych odmianach. W przypadku modelu 100 było to Audi S4, a mocna wersja A6 nosi nazwę S6. Nazewnictwo modeli jest nieco dziwne i może być mylące, ponieważ w późniejszym okresie S4 było sportową odmianą modelu A4. W przypadku Audi o logotypie C4 model S6 był następcą modelu S4. Obydwa samochody miały silniki 2,2 turbo o mocy 230 KM lub jednostki V8 o pojemności 4,2 l i mocy 280 KM. W obydwu przypadkach zawieszenie miało inne nastawy pozwalające na szybszą jazdę, wyposażenie było bogatsze. Nadwozia wyróżniały się sportowymi pakietami stylistycznymi.

Audi 100 jest godnym polecenia samochodem, szczególnie egzemplarze wyprodukowane po 1994 roku (A6). Ocynkowane nadwozie jest odporne na rdzę, zawieszenie dzielnie znosi jazdę po polskich drogach, a silniki są trwałe.

W 1997 roku samochód został zastąpiony przez Audi A6 C5.

Wymiary
Długość auta 4463.00 mm
Szerokość auta 1745.00 mm
Wysokość auta 1333.00 mm
Rozstaw osi 2564.00 mm
Rozstaw przednich kół 1435.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1441.00 mm
Prześwit 133.00 mm
Silnik
Producent silnika Audi
Rodzaj paliwa/zasilania Gaźnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.9 l
Średnica cylindra 84.00 mm
Stopień sprężania 10.20:1
Układ rozrządu OHV
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 83 kW (113 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5600 rpm
Maksymalny moment obrotowy 160 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3500 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Brak
Główne łożyska 5
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 10.80 s
Czas na 1/4 mili 17.40 s
Maksymalna prędkość 190 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.97:1
Przełożenie przekładni głównej 3.70:1
Przednie zawieszenie Sprężyny śrubowe, niezależne
Przednie hamulce Tarczowe
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1970
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 4
Masa własna 1083 kg
5 gwiazdek
(2 głosy)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(2 głosy)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • gość
    zgłoś nadużycie

    Nie ma to jak stare dobre Audi... i ten klasyczny wygląd :) te samochody przypominają stare dobre czasy PRLu :)

  • administrator
    zgłoś nadużycie

    Świetne auto za rozsądną cenę. Ogólnie samochody audi są bardzo dobre, nawet po wielu latach cały czas są na chodzie.

  • zgłoś nadużycie

    Jeżeli chodzi o Audi C4 (zarówno 100 jak i a6) to w opinii mechaników jest to najbardziej trwały model tego koncernu, a 5cio cylindrowe ,rzędowe diesle przejeżdżają miliony kiliometrów.

  • zgłoś nadużycie

    Setka cygaro...wspanialy samochod,duzy,wygodny,szybki i prosty...silnik 2.3 bajka,piękny dziwiek,polecam fanom motoryzacji

Napisz swoją opinię »

  • Audi A5 Coupé 2.0 TFSI vs Infiniti Q60 2.0t – jak Dawid z Goliatem

    Audi A5 Coupé 2.0 TFSI vs Infiniti Q60 2.0t – jak Dawid z Goliatem

    Z jednej strony niemiecka przewaga dzięki technice i wyraziste, muskularne krzywizny autorstwa jednego ze światowych liderów rynku premium. Z drugiej dalekowschodnia siła zen i odwołanie do wewnętrznej wrażliwości w wykonaniu dopiero chcącej się przebić do tej czołówki marki założonej w 1989 roku. To porównanie to coś więcej...

  • Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro: więcej niż coupé

    Audi A5 Sportback 2.0 TFSI quattro: więcej niż coupé

    Z tym samochodem w praktyce mieliśmy już do czynienia, ponieważ Audi A5 Coupé różni się od Sportbacka wyłącznie rodzajem nadwozia. Jednak 5-drzwiowa odmiana usportowionego A4 jest popularniejsza od coupé. Dlatego też przyjrzyjmy się jej bliżej.

  • DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    DEKRA 2017: samochody w dobrym stanie z przebiegiem 100-150 tys. km

    Zdecydowana większość zmotoryzowanych może sobie pozwolić jedynie na zakup samochodu używanego. Dla nich niezwykle ważne jest to, jak dany model znosi upływ czasu. Oto samochody, które po przejechaniu do150 tys. km w badaniach DEKR-y wypadły najlepiej.

INNE AUTA TEJ MARKI