Honda City

0 opinii

Honda City IV

Honda City IV to mały samochód osobowy produkowany od 2002 roku. Była to pierwsza generacja tego modelu oferowana również na rynku europejskim. Dotąd City występowało wyłącznie na rynkach azjatyckich. Model City oferowano wyłącznie w jednej odmianie nadwoziowej (4-drzwiowy sedan). Na rynku europejskim Honda konkurowała z takimi autami, jak Skoda Fabia, Chevrolet Aveo czy Renault Thalia.

Konstruując Hondę City, koncern zamierzał stworzyć małe, ale rodzinne i tanie auto miejskie. Z zewnątrz City wygląda na napompowane przez mały rozstaw kół. Bagażnik sprawia wrażenie sztucznie doczepionego, jak gdyby nie pasował do reszty. Z przodu auto zdobi chromowana atrapa. Maska bez większych przetłoczeń została również ozdobiona chromowaną listwą. W zderzak w kolorze nadwozia wbudowano spory wlot powietrza oraz reflektory halogenowe.

Wnętrze nie jest czarne i nudne, jak w większości aut tej klasy. Fotele zostały wykonane z weluru. Są miękkie i mają wszechstronną regulację, pozwalającą łatwo znaleźć wygodną pozycję. Nie zapewniają jednak odpowiedniego trzymania bocznego. Wysocy kierowcy nie powinni odczuwać dyskomfortu w związku z dużą ilością miejsca nad głową i na nogi. Również pasażerowie tylnej kanapy nie mają powodów do narzekań. Miejsca na nogi jest naprawdę sporo. Przyczynia się do tego również niski tunel środkowy. Trójramienna kierownica wykonana z tworzywa sztucznego dobrze leży w dłoniach. Zegary podświetlane w dwukolorowej tonacji schowano w trzech tubach ozdobionych srebrnymi ringami. Zaskakującą rzeczą w tym miejskim aucie jest bagażnik. Jego pojemność wynosi równe 500 l, co jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie.

Wyposażenie modelu City IV generacji nie zaskakuje niczym specjalnym. Obejmuje ono m.in. klimatyzację, elektryczne szyby, elektryczne lusterka oraz immobiliser. Cztery poduszki powietrzne i ABS pozwoliły zdobyć Hondzie City 4 gwiazdki w teście zderzeniowym Euro NCAP. Dla porównania, Dacia Logan otrzymała jedynie 2 gwiazdki.

Hondę City oferowano z trzema jednostkami o zapłonie iskrowym: 1,4 (83 KM), 1,5 (105 KM) oraz 1,3 (95 KM). Na rynku europejskim dostępny był wyłącznie jeden silnik. Pod maskę modelu City trafiała jednostka o pojemności 1,4 l. W silniku tym zastosowano ciekawe rozwiązanie techniczne polegające na zamontowaniu dwóch świec pracujących w jednym cylindrze. Miało to zmniejszyć emisję spalin, zużycie paliwa oraz poprawić dynamikę. Rozwijający moc 83 KM motor w zupełności wystarczy do normalnej jazdy. Przyśpieszenie do 100 km/h zajmuje mu nieco ponad 13 s, a prędkość maksymalna wynosi około 180 km/h. Niestety, przy prędkościach przekraczających 100 km/h robi się już dość głośno. Jednostka nadrabia braki niskim spalaniem. Zużycie paliwa w cyklu średnim na poziomie 6,8 l/100 km jest wynikiem zadowalającym.

Honda City IV była oferowana z dwiema przekładniami. Większą popularnością cieszyła się 5-biegowa skrzynia manualna. W palecie znajdowała się również 7-biegowa przekładnia CVT, dostępna jedynie na niektórych rynkach azjatyckich.

Na rynku, jak przystało na Hondę, auto ma opinię niezawodnego. Niestety, w pierwszych egzemplarzach występowała wada fabryczna - rdzewiejąca maska. Jedyną mechaniczną usterką są dość szybko zużywające się łożyska kół. Honda to świetne auto do miasta. Niewielkie rozmiary, ogromny bagażnik i wysoka jakość to jej największe zalety. Prowadzi się pewnie. Zawieszenie jest kompromisem pomiędzy sztywnością a komfortem.

Honda City V

Honda City V to mały sedan segmentu B produkowany od 2008 roku. Na rynku konkuruje z takimi modelami, jak: Skoda Fabia, Fiat Linea czy Dacia Logan. Auto zbudowano na płycie podłogowej Jazza. Jest to druga generacja tego modelu dostępna na rynku europejskim.

Poprzednia generacja modelu City V była praktyczna i niezawodna, ale mało atrakcyjna stylistycznie. Nowy model miał to zmienić. W stosunku do poprzednika zwiększono rozstaw osi (o 100 mm), dzięki czemu sylwetka nabrała proporcjonalności. Wygląd nadwozia wyraźnie nawiązuje do innych modeli japońskiego koncernu. Wąskie reflektory połączone charakterystycznym grillem, pokrywa silnika i przednia szyba pochylone są pod niemal identycznym kątem. Bagażnik nie wygląda już tak, jakby został doczepiony na siłę. City V ma zgrabną sylwetkę z krótkim, ostro zakończonym tyłem. Na jego bokach styliści umieścili sporych rozmiarów lampy o niemal kwadratowych kształtach.

Atutem tej małej Hondy jest estetyczne i funkcjonalne wnętrze, wykonane z dobrych jakościowo materiałów. W środku znajdują się praktyczne schowki i uchwyty na napoje. Przednie fotele są wygodne i zapewniają świetne podparcie. Przed kierowcą znajdują się proste zegary. Centralnie umieszczono duży prędkościomierz, a po jego bokach są obrotomierz i wskaźnik poziomu paliwa. Pozytywnie zaskakuje miła w dotyku, ładna trójramienna kierownica. Atutami nowego modelu są ilość miejsca z tyłu i bagażnik. W porównaniu z poprzednim modelem pojemność bagażnika wzrosła o 6 l, do aż 506 l.

Jak na auto segmentu B model City ma bogate wyposażenie. Obejmuje ono między innymi ABS, EBD, centralny zamek, automatyczną klimatyzację, radioodtwarzacz CD, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, które są podgrzewane. O bezpieczeństwo pasażerów dba aż sześć poduszek powietrznych. Honda City zapracowała na maksymalne oceny testu zderzeniowego Euro NCAP, dołączając do grupy innych modeli Hondy, takich jak Accord czy Jazz.

Gama silników obejmuje jedynie motory benzynowe. Są to silniki 1,4 i-VTEC o mocy 100 KM,
1,5 i-VTEC rozwijający moc 115 KM oraz dostępna jedynie w Chinach jednostka 1,8 i-VTEC rozwijająca moc 140 KM. Podobnie jak w przypadku poprzedniej generacji Hondy City na rynku europejskim dostępna jest wyłącznie jednostka o pojemności 1,4 l. To jednak całkiem nowy motor i-VTEC, charakteryzujący się większą mocą i niższym zużyciem paliwa od poprzednika.

W Hondzie City dostępne są dwie przekładnie. Auto może być wyposażone w 5-biegową skrzynię manualną bądź 5-biegową przekładnię automatyczną. W przypadku skrzyni automatycznej istnieje możliwość zamontowania łopatek do zmiany biegów przy kierownicy. Manualna skrzynia biegów nowego modelu City to zmodyfikowana wersja przekładni z poprzedniej generacji. Zastosowano w niej karbonowe synchronizatory zapewniające bardziej płynne zmiany biegów oraz zoptymalizowano poszczególne przełożenia.

W znaczącym stopniu poprawiono również zawieszenie. Auto prowadzi się dużo pewniej od poprzednika, często jest porównywane do większego Accorda. Inżynierom Hondy udało się połączyć komfort z bezpieczeństwem.

Hondę City V zaprojektowano z myślą o małych rodzinach, chociaż gabarytami wnętrza i pojemnym bagażnikiem potrafi ona zawstydzić niejedno auto kompaktowe. Do zalet tego auta można zaliczyć jego funkcjonalność, wygodę i dobre wyposażenie. Minusami są wysoka cena i przeciętne osiągi.

Wymiary
Długość auta 3381.00 mm
Szerokość auta 1570.00 mm
Wysokość auta 1461.00 mm
Rozstaw osi 2219.00 mm
Rozstaw przednich kół 1371.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1371.00 mm
Prześwit 145.00 mm
Silnik
Producent silnika Honda
Kod silnika ER Turbo
Rodzaj paliwa/zasilania Programowalny wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.2 l
Średnica cylindra 66.00 mm
Stopień sprężania 7.50:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 3
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 74 kW (101 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 146 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Tak
Reaktor katalityczny Tak
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.66:1
Przełożenie przekładni głównej 4.07:1
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Przednie opony 165/70 HR 12
Tylne opony 165/70 HR 1280H
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1982
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 3
Liczba siedzeń 5
Masa własna 689 kg
  • Škoda Atero, FUNstar i CitiJet - pierwsze jazdy konceptami

    Škoda Atero, FUNstar i CitiJet - pierwsze jazdy konceptami

    Uczniowie Škoda Akademie trzeci rok z rzędu pokazują, co potrafi młode pokolenie stylistów i w jaką stronę chcieliby skierować motoryzację. Młoda krew znów znalazła odzwierciedlenie swojego charakteru w nieco szalonym pomyśle na koncepcyjne auto z Czech. Tym razem za bazę posłużył Rapid Spaceback. Powstałe na jego podstawie...

  • Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego

    Używana Honda Civic FN2 Type R [2007-2010] - poradnik kupującego

    Honda przez lata była jedną z dominujących firm w segmencie hot hatch i pozostaje nią do dziś. Ich modele cechowały wysokoobrotowe silniki bez doładowania, które uwielbiali kierowcy. Wraz z zakończeniem produkcji ósmej generacji Civica Type R zamknięto pewien rozdział w historii motoryzacji. Hot hatch bez doładowania to już...

  • Praktyczne, używane minivany segmentu B – cztery dobre propozycje

    Praktyczne, używane minivany segmentu B – cztery dobre propozycje

    Małe samochody nie muszą być ciasne, co pokazują cztery prezentowane tu modele. Za kilkanaście tysięcy złotych można kupić auto tanie w utrzymaniu, a jednocześnie przestronne. Z jednej strony miejskie, z drugiej jak najbardziej rodzinne.

INNE AUTA TEJ MARKI