Honda CR-V

0 opinii

Honda CR-V I

Honda CR-V należy do klasy aut typu SUV. Jej produkcję rozpoczęto w 1995 roku. Było to pierwsze auto tego typu wypuszczone przez tę japońską markę z założenia przeznaczone dla niszowego grona klientów. Model CR-V I zbudowano na płycie podłogowej Hondy Civic.

Masywny wygląd auta daje wrażenie, że jest to auto typowo terenowe. Efekt ten potęguje koło zapasowe znajdujące się w obudowie na tylnych drzwiach. Z przodu masywność podkreślają duże, ale ładne reflektory, a z boku szerokie tylne słupki. Mimo pokaźnych rozmiarów auto wygląda dosyć spokojnie, nie budzi większych emocji.

Wnętrze pozytywnie zaskakuje starannością wykonania i jakością zastosowanych materiałów.
Przestronne wnętrze docenią zarówno kierowcy, jak i pasażerowie. Ze względu na wymiary samochodu nad głową jest dużo miejsca. Dzięki umiejscowieniu dźwigni hamulca ręcznego nie ma tunelu środkowego pomiędzy fotelami, więc pasażerowie tylnej kanapy znajdą więcej miejsca na nogi. Klapa bagażnika nie otwiera się jak w większości aut do góry, ale w prawą stronę. Przydatnym rozwiązaniem jest możliwość otworzenia wyłącznie tylnego okna, jeżeli trzeba zapakować tylko drobny bagaż lub nie ma miejsca na otwarcie pokaźnych rozmiarów klapy. W 1999 roku dokonano zmian stylistycznych - zmieniono kształt przedniego i tylnego zderzaka.

Auto oferowane było z dość bogatym wyposażeniem. W ofercie znajdowały się między innymi: ABS, EBD, klimatyzacja, podgrzewane lusterka, spryskiwacze reflektorów oraz elektrycznie sterowane szyby. Honda była dostępna w jednej wersji wyposażenia oznaczonej jako LX. Aby zapewnić bezpieczeństwo, w standardowym wyposażeniu każdej CR-V znajdowały się poduszki powietrzne kierowcy i pasażera.

Przez cały okres produkcji w Hondzie CR-V pierwszej generacji montowano jedynie dwa silniki. W pierwszych latach produkcji do auta trafiał benzynowy, czterocylindrowy, rzędowy motor o pojemności 2,0 l i mocy 128 KM, zastąpiony w 1999 r. motorem 2,0 l o mocy 147 KM. Okazało się bowiem, że początkowo montowana jednostka nie wystarczała tak masywnemu pojazdowi, jakim jest CR-V. Nowy silnik, mimo że dostarcza niemal 15% więcej mocy, zużywa mniej paliwa w porównaniu z poprzednikiem. Poprawiony motor pozwala na uzyskanie średniego zużycia paliwa w granicach 9,5-10 l/100 km. Przyspieszenie znacząco się poprawiło. Czas rozpędzania do 100 km/h zmniejszył się z 10,2 do 8,4 s.

Ze względu na terenowy charakter auta montowano w nim napęd AWD. Rozwiązanie stosowane w CR-V nosiło nazwę „real time four-wheel drive system”. Oznacza to, że napęd na cztery koła załączany jest w sposób automatyczny, kiedy przednie koła tracą przyczepność. W normalnym ruchu Honda CR-V jeździ jak zwykłe auto przednionapędowe, co pozwala znacząco zredukować spalanie.

Dostępne były dwie skrzynie biegów. Honda mogła być wyposażona w 5-biegową skrzynię manualną oraz rzadziej spotykaną 4-biegową przekładnię automatyczną.

Oczywiście CR-V nie jest samochodem typowo terenowym, nie boi się jednak dziur i wysokich krawężników. Dzięki automatycznie załączanemu napędowi na cztery koła auto jest niezastąpione w warunkach zimowych. Honda dobrze radzi sobie także na szutrach, drogach piaszczystych czy trawiastych. Ma ona opinię bezawaryjnej. Rozczarowuje jedynie niska trwałość elementów zawieszenia, szczególnie amortyzatorów.

Honda CR-V II

Honda CR-V drugiej generacji jest autem klasy SUV, którego produkcję rozpoczęto w 2002 roku. Nowa generacja CR-V została całkowicie przeprojektowana i zbudowana (podobnie jak poprzednik) na płycie podłogowej Hondy Civic.

Kształt CR-V drugiej generacji wyraźnie nawiązuje do poprzednika. Mimo uzyskania bardziej opływowych kształtów auto nadal sprawia wrażenie masywnego. Efekt ten potęgują duże lampy przednie i tylne. Z przodu reflektory płynnie przechodzą z błotników w zderzak, a z tyłu lampy ciągną się niemal od samego dachu aż po koniec klapy bagażnika.

Dzięki gabarytom CR-V 2 ma przestronne i pakowne wnętrze. Jak na Hondę przystało, zostało wykonane z dobrej jakości materiałów. Szarą kolorystykę wnętrza ożywia czerwone podświetlenie tablicy zegarów. Rozmiar wnętrza docenią zarówno kierowcy, jak i pasażerowie. Brak tunelu między fotelami sprawia, że z tyłu siedzi się bardzo wygodnie, nawet kiedy podróżują tam trzy osoby. Podobnie jak w pierwszej generacji modelu CR-V bagażnik otwiera się w prawą stronę, a nie do góry, jak w tradycyjnym rozwiązaniu. Taki sposób otwierania bagażnika wymaga pewnego zapasu miejsca, więc w niektórych sytuacjach otwarcie klapy bagażnika może być kłopotliwe. Przewidziano jednak możliwość otworzenia samego okna. W 2005 roku przeprowadzono facelifting, w ramach którego zmieniono kształt przedniego zderzaka oraz montowanych w nim lamp przeciwmgielnych. Zastosowano również nowe lampy przednie i tylne z przezroczystymi kierunkowskazami.

Wyposażenie modelu CR-V II generacji nie zaskakuje niczym specjalnym. Obejmuje elementy dostępne w większości produkowanych w tamtych latach aut. Z reguły ogranicza się do klimatyzacji i elektrycznie otwieranych szyb. W bogatszych wersjach są kontrola trakcji, półskórzana tapicerka oraz podgrzewane lusterka. W standardzie montowano cztery poduszki powietrzne. Bezpieczeństwo podróżowania potwierdzają wyniki testu zderzeniowego Euro NCAP, w którym II generacja CR-V otrzymała 4 gwiazdki.

Początkowo auto oferowano jedynie z dwiema jednostkami benzynowymi. Słabsza z nich to motor o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Dla bardziej wymagających dostępny był 160-konny motor o pojemności 2,4 l. W 2006 r. wraz z liftingiem nadwozia do gamy silników wprowadzono jednostkę wysokoprężną 2,2 i-CTDi, rozwijającą moc 140 KM. Wszystkie te silniki skonstruowano z japońską, typową dla tej marki precyzją i dokładnością, w związku z tym nie sprawiają one większych problemów. Jednostki benzynowe mają system zmiennych faz rozrządu VTEC. 2,2-litrowy diesel dzięki przyzwoitej mocy i wysokiemu momentowi obrotowemu zapewnia świetną dynamikę, a przy tym najmniejsze zużycie paliwa.

Honda CR-V II generacji na rynku europejskim była dostępna z automatycznie załączanym napędem na 4 koła, w USA występował także wariant FWD. Model CR-V oferowano z ręcznymi i automatycznymi przekładniami: 5- i 6-biegową przekładnią manualną oraz 4- i 5-stopniowym automatem. Wersja wysokoprężna łączona była tylko z ręcznymi skrzyniami biegów. Honda CR-V ma zawieszenie niezależne i typowe dla tej klasy aut nadwozie samonośne zamknięte.

Honda CR-V drugiej generacji uchodzi za auto bezawaryjne. Najmniej trwałe okazują się elementy zawieszenia, przede wszystkim gumy łączników stabilizatora, sworznie wahaczy oraz amortyzatory. Dobrą propozycją jest dopracowana jednostka wysokoprężna, zapewniająca dobre osiągi przy dość niskim spalaniu.

Honda CR-V III

Honda CR-V III generacji jest przedstawicielem tej japońskiej marki w sektorze SUV. Model ten wszedł do produkcji w 2006 roku, a na rynku europejskim dostępny jest od 2007 roku. Bardzo udany poprzednik ustanowił nowe standardy w klasie aut typu SUV i stał się wzorem doskonałych właściwości jezdnych i wszechstronności. Ze względu na stale rozwijający się rynek SUV-ów Honda, wprowadzając kolejną generację CR-V, musiała podnieść poprzeczkę jeszcze wyżej.

Z wyglądu auto bardziej przypomina zwykłą osobówkę – ma cechy sportowe i użytkowe. W porównaniu z poprzednikiem jest niższe i krótsze, zwiększono natomiast jego długość. Bryła nadwozia charakteryzuje się ciekawie poprowadzonymi liniami, dzięki czemu wygląda dynamicznie. Nowością w stosunku do poprzednich generacji są migacze wbudowane w lusterka. Przeniesiono także koło zapasowe z tylnej klapy. W modelu CR-V III znajduje się ono pod podłogą bagażnika. W przedniej części nadwozia dynamikę podkreślają wyraźnie zaznaczona pokrywa silnika i elegancka podwójna osłona chłodnicy z wbudowanymi reflektorami projektorowymi. Gdy patrzy się z boku, efekt ten potęgują zwężające się boczne szyby, typowe dla coupé. Uwagę zwraca także tył auta, gdzie znajdują się szerokie słupki i masywny zderzak.

Honda CR-V ma luksusowe wnętrze, odzwierciedlające rosnące wymagania stawiane autom klasy SUV. Z przodu znajdują się wygodne, dobrze wyprofilowane fotele, zapewniające dobre trzymanie boczne. Przednie fotele zaopatrzono dodatkowo w niezależne podłokietniki. Podobnie jak w poprzednich wersjach uwagę zwraca płaska podłoga, i to zarówno z tyłu, jak i z przodu. Funkcjonalność wnętrza zapewniają liczne schowki, uchwyty, półki i kieszenie. O bezpieczeństwo pasażerów dbają aktywne zagłówki, poduszki powietrzne przednie i boczne dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne.

W aucie oferowano niespotykane w tym segmencie elementy wyposażenia, do których można zaliczyć między innymi tempomat adaptacyjny (ACC). Dzięki wbudowanemu radarowi samochód sam utrzymuje stałą odległość od poprzedzających go aut poprzez przyhamowywanie lub kontrolę przepustnicy. Innym ciekawym rozwiązaniem jest układ hamowania minimalizujący skutki kolizji (CMBS), który ostrzega kierowcę i automatycznie wymusza lekkie przyhamowanie, jeżeli odległość do poprzedzającego pojazdu niebezpiecznie się zmniejszy, a w krytycznym przypadku zainicjuje ostre hamowanie i napnie pasy bezpieczeństwa. W 2010 r. odświeżono wygląd pasa przedniego, zmieniono również wnętrze. W dobrze wyposażonych wersjach CR-V są dwustrefowa klimatyzacja, lampy ksenonowe oraz szklany dach.

Od samego początku obok jednostki benzynowej oferowano również motor wysokoprężny. Gama silników Hondy CR-V III obejmuje dwie jednostki wysokoprężne i dwie o zapłonie iskrowym. Benzynowe motory to 2,0 l i-VTEC o mocy 150 KM oraz 2,4 l i-VTEC o trochę większej mocy wynoszącej 166 KM. Na początku w ofercie był znany z Accorda silnik 2,2 i-CTDi o mocy 140 KM, w 2010 r. zastąpiono go jednostką 2,2 i-DTEC 150 KM.

Honda CR-V mogła być wyposażona w 6-biegową skrzynię manualną bądź 5-biegową przekładnię automatyczną.

Wprowadzając do sprzedaży model CR-V III, Honda udowodniła, że da się połączyć funkcje auta terenowego z dynamicznym stylem. Duży prześwit zapewnia nie tylko bezpieczne pokonywanie ulicznych dziur i krawężników, ale także pozwala na poruszanie się w lekkim terenie.

Wymiary
Długość auta 4570.00 mm
Szerokość auta 1780.00 mm
Wysokość auta 1709.00 mm
Rozstaw osi 2620.00 mm
Rozstaw przednich kół 1532.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1539.00 mm
Prześwit 205.00 mm
Silnik
Producent silnika Honda
Rodzaj paliwa/zasilania Programowalny wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.0 l
Średnica cylindra 86.00 mm
Stopień sprężania 9.80:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 110 kW (150 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 191 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 12.31 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 7.47 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 9.27 l
Emisja CO2 220 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na cztery koła (4WD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.70:1
Przełożenie przekładni głównej 4.56:1
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 282.00 mm
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Średnica tylnych hamulców 282.00 mm
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 3.26
Przednie koła 6JJ x 15
Przednie opony 205/70 R 15 96T
Tylne koła 6JJ x 15
Tylne opony 205/70 R 15 96T
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2001
Rodzaj nadwozia Terenowy
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1475 kg

INNE AUTA TEJ MARKI