Honda Legend

0 opinii

Honda Legend II

Honda Legend II to auto segmentu luksusowych samochodów klasy premium, wprowadzone do produkcji w październiku 1990 roku. Oferowano je w dwóch wersjach nadwozia: sedan i coupé. Legend II miał konkurować z takimi samochodami, jak Audi 100 czy Mercedes klasy W124. Honda najwyższej klasy występowała w dwóch wersjach nadwozia: jako czterodrzwiowa limuzyna oraz w ekskluzywnej wersji coupé o nieco mniejszych wymiarach zewnętrznych i rozstawie osi. W latach 1994-1998 auto było również produkowane w Korei Południowej pod nazwą Daewoo Arcadia.

Bryła nadwozia Hondy Legend I budziła silne skojarzenia z Subaru Legacy I. Projektując nowszą wersję, zadbano o sportowy charakter auta - wzorowano się na modelu Hondy o oznaczeniu NSX. Legend II, mimo że należy do samochodów klasy wyższej, wygląda dynamicznie. Przedniej części agresję nadają długie, wąskie reflektory oraz lekko odstający grill. Z tyłu wyróżniają się lampy o ciekawym kształcie, podobne w obu odmianach auta.

Środek nie rozczarowuje. Wsiadając do Legenda II, można się poczuć jak w prawdziwej limuzynie, mimo że wnętrze ma proste kształty. Staranne wykonanie podkreślają skórzane wykończenie, wstawki z prawdziwego drewna oraz wykładzina wykonana ze 100% wełny. Głębokie, dobrze wyprofilowane przednie fotele zapewniają nie tylko wysoki komfort, ale również dobre trzymanie boczne. W porównaniu z konkurencją na tylnej kanapie jest dość ciasno. W wersji coupé z tyłu usiądą wygodnie jedynie dwie niższe osoby.

Aby móc konkurować z autami europejskimi, musiano zadbać o bogate wyposażenie Hondy. Dzięki temu na pokład modelu Legend II trafiły między innymi: ABS, kontrola trakcji, napinacze pasów bezpieczeństwa oraz automatyczna klimatyzacja dwustrefowa. Było to drugie auto na świecie wyposażone w system nawigacji o nazwie Electro Gyrocator. Nie był to jednak system nawigacji satelitarnej, jego działanie opierało się na żyroskopie gazowym. W roku 1992 do listy wyposażenia dołączyło aktywne zawieszenie. Poprawiono również przednie i tylne hamulce. Od tego roku oferowano też dopracowany system audio.

Przez cały okres produkcji auto dostępne było z jednym silnikiem benzynowym w dwóch wersjach. Była to widlasta sześciocylindrowa jednostka 3,2 l. Słabszy motor rozwijał moc 205 KM, mocniejszy - 230 KM. Obydwa silniki zapewniają tej masywnej limuzynie zadowalające osiągi. Słabsza odmiana pozwala rozpędzić to dwutonowe auto od 0 do 100 km/h w 8,1 s, prędkość maksymalna wynosi 221 km/h. Jednostki te charakteryzują się dość niskim zużyciem paliwa. Na przejechanie 100 km w cyklu mieszanym Legend II potrzebuje jedynie około 10 l paliwa.

Honda oferowała do Legenda II dwie skrzynie manualne w odmianach 5- i 6-biegowej. Jedyny automat to skrzynia o czterech przełożeniach. Szczególnie warty polecenia jest trwały automat. W przypadku wersji manualnej należy omijać wersję 5-biegową, która ma opinię awaryjnej.

Ze względu na dosyć niski popyt na to auto na rynku europejskim niełatwo je kupić. Liczba egzemplarzy dostępnych na rynku jest bardzo ograniczona, dlatego zadbane egzemplarze nabierają niemal kolekcjonerskiej wartości. Jak przystało już na Hondę, model Legend słynie z niezawodności. Problemy może sprawiać jedynie wrażliwa elektryka, podatna na zawilgocenia. Do minusów należy zaliczyć ograniczoną dostępność do części zamiennych, przez co serwis Hondy Legend II nie należy do najtańszych.

Honda Legend III

Honda Legend III pojawiła się na rynku pod koniec 1995 roku i tak jak starsze siostry ma napęd na przednią oś. Model ten klasyfikowany jest w segmencie E, czyli aut wyższej klasy średniej. Tym razem auto oferowano wyłącznie w 4-drzwiowej odmianie sedan – zrezygnowano z ekstrawaganckiej wersji coupé, dostępnej w poprzednich modelach.

Mimo że wymiary nadwozia są niemal takie same jak u poprzednika, modele znacząco się różnią. Sylwetka Hondy Legend III jest dużo bardziej stonowana. Elegancka linia nadwozia jest bardziej klasyczna niż ekstrawagancka. Przód auta wydaje się spokojny. Ładne przednie lampy, chromowany grill oraz prosty kształt zderzaka nie porywają, ale podkreślają styl tego modelu. Podobnie jest z tyłu. W 1998 roku przeprowadzono facelifting, w ramach którego zmieniono głównie kształt reflektorów, przedniego zderzaka i grilla, co jeszcze bardziej podkreśliło luksusowy charakter auta. Z tyłu wersję po liftingu można poznać po kształcie lamp oraz chromowanej obwódce tablicy rejestracyjnej.

Jakość plastików oraz skórzanej tapicerki stoi na wysokim poziomie. Kokpit wygląda dosyć prosto, ale wszystkie elementy są miłe w dotyku i dobrze spasowane. Styl i elegancję podkreśla drewniane wykończenie kokpitu, tunelu oraz drzwi. Materiały użyte do wykończenia wnętrza były najwyższej jakości. Wykładzina jest zrobiona ze 100% wełny. Ciekawie rozwiązano zabudowę deski rozdzielczej, niczym w aucie sportowym. Głęboko osadzone zegary wyglądają atrakcyjnie i są czytelne. Przednie fotele zostały dobrze wyprofilowane i zapewniają wygodę podróżowania nawet w dalekich trasach. Podobnie jest z tyłu – pasażerowie nie powinni narzekać. Atutem tego auta jest pokaźnych rozmiarów bagażnik.

Jak przystało na samochód klasy premium, Legend III ma świetne wyposażenie. Obejmuje ono między innymi ABS, skórzaną tapicerkę, dwie poduszki powietrzne, kontrolę trakcji, dwustrefową klimatyzację oraz elektryczne szyby i lusterka, dodatkowo podgrzewane. Na liście wyposażenia znalazło się również wysokiej klasy car audio japońskiej firmy Luxman. Po modyfikacjach w 1998 roku w standardzie oferowano boczne poduszki bezpieczeństwa.

Honda Legend III dostępna była tylko w jednej odmianie silnikowej – benzynowej V6. W porównaniu ze wcześniejszym Legendem zwiększono pojemność skokową jednostki napędowej z 3,2 do 3,5 l, choć moc maksymalna pozostała bez zmian (205 KM). Auto wyposażone w ten silnik zapewnia wystarczające osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 9,1 s, a prędkość maksymalna wynosi około 220 km/h. Ponieważ Legend III waży niemało, trzeba się liczyć ze średnim spalaniem na poziomie 12 l/100 km. Jednostka ta należy do mało awaryjnych, zdarzają się jedynie lekkie wycieki oleju.

Do silnika V6 dostępne były dwie skrzynie biegów: 4-biegowa przekładnia automatyczna oraz 6-biegowa skrzynia manualna. Ze względu na charakter auta większość egzemplarzy wyjeżdżających z fabryki wyposażona była w niezawodną skrzynię automatyczną.

Samochód cieszy się nieposzlakowaną opinią. Z pewnością adresowany jest do osób chcących się wyróżnić - trudno znaleźć drugi taki sam egzemplarz. Honda Legend III nie zdołała pokonać konkurencji, na rynku europejskim nie osiągnęła większych sukcesów, przegrywając z Mercedesem E czy Audi A6. Mimo wieku jest bezawaryjna, a jeśli zdarzają się usterki, to są niepowtarzalne w innych egzemplarzach. Produkcję auta zakończono w 2004 roku, wprowadzając nową generację modelu Legend.

Honda Legend IV

Honda Legend IV to topowa limuzyna japońskiej marki produkowana od 2004 roku. W roku 2005 auto to zdobyło prestiżowy tytuł Japan Car of the Year. Honda Legend IV to samochód osobowy zaliczany do segmentu E, czyli wyższej klasy średniej. Na rynku rywalizuje z Audi A6, BMW 5 czy Mercedesem klasy E. W sprzedaży model ten oferowany był wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan.

Z zewnątrz Legend IV nie jest tak spokojny jak poprzednik. Uwagę zwracają odważne linie, dzięki którym auto wygląda dynamicznie i ekstrawagancko. W przedniej części królują biksenonowe reflektory o groźnym spojrzeniu. Z boku auto nie wyróżnia się niczym specjalnym - to typowa bryła o spokojnej linii nadwozia. Z tyłu spojrzenia przyciągają diodowe światła w kształcie koła oraz pokaźne owalne końcówki układu wydechowego.

Wnętrze pozwala poczuć się pasażerom wyjątkowo. Jakość plastików oraz skórzanej tapicerki stoi na bardzo wysokim poziomie. Wszystko jest miłe w dotyku i dobrze spasowane. Zegary są zainstalowane w trzech oddzielnych tubach, jak w autach sportowych. Dzięki dwukolorowemu podświetleniu są one czytelne nawet w nocy, przy czym nie męczą wzroku. Przez całą deskę rozdzielczą biegnie drewniana listwa, nadająca wnętrzu elegancję. Przytłaczać może duża liczba przycisków konsoli centralnej. W górnej części zainstalowano duży, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, połączonego z radiem i nawigacja satelitarną.

Ponieważ Legend IV należy do klasy premium, już podstawowe wyposażenie jest bogate. Lista wyposażenia dodatkowego także zawiera dużo ciekawych pozycji. Model Legend IV wyróżnia się na tle poprzedników napędem na cztery koła. Zastosowany system SH-AWD może inteligentnie rozdzielać napęd nie tylko między osie, ale również między poszczególne koła. Dzięki temu podczas pokonywania zakrętu większa moc przekazywana jest na zewnętrzne koło niż na wewnętrzne, co pozwala znacząco poprawić właściwości jezdne. Bardzo ciekawym rozwiązaniem jest system wyciszania wnętrza ANC (Active Noise Cancelation). Za pomocą mikrofonów we wnętrzu auta system rejestruje, analizuje hałas i kompensuje go dźwiękiem w przeciwnej fazie z głośników.
Dzięki temu w środku jest naprawdę cicho. Kolejne rozwiązanie zasługujące na uwagę to aktywny tempomat ACC. Gdy zbyt szybko zbliżymy się do poprzedzającego samochodu, system wyhamowuje i utrzymuje bezpieczną odległość między autami.

Legend IV, tak jak poprzednik, występował tylko z jednym motorem o zapłonie iskrowym. Tym razem pod maskę trafił motor V6 o pojemności 3,5 l. W silniku tym udało się osiągnąć kompromis. Motor Hondy Legend zapewnia zarówno moment obrotowy przy niskich obrotach (maks. 351 Nm), jak i moc przy wysokich obrotach (maks. 295 KM). Auto ma rewelacyjne osiągi. Przyspieszenie do 100 km zajmuje mu jedynie 7 s. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Niestety, przy tej mocy trzeba się liczyć z wysokim spalaniem, które w trybie jazdy miejskiej sięga nawet 18 l/100 km.

Honda legend IV oferowana była wyłącznie z jedną przekładnią. Silnik łączono z 5-biegową, automatyczno-sekwencyjną skrzynią biegów. Manualna zmiana przełożeń może się odbywać za pośrednictwem drążka umieszczonego w konsoli centralnej lub poprzez dźwigienki pod kierownicą.

Dzięki dynamicznej linii nadwozia, luksusowemu wnętrzu i rewelacyjnemu silnikowi Honda Legend IV mogła podjąć wyrównaną walkę z niemieckimi odpowiednikami. Podobnie jak poprzedniczki ma opinię niezawodnej, mimo że zastosowano w niej innowacyjne rozwiązania. Jedynym mankamentem była pompa hamulcowa, a konkretnie jej uszczelka, która mogła doprowadzić do wycieku płynu hamulcowego. Aby usunąć wadę, w 2010 roku Honda ogłosiła akcję serwisową, która objęła 223 auta Hondy Legend IV z roku modelowego 2007.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.32
Długość auta 4810.00 mm
Szerokość auta 1735.00 mm
Wysokość auta 1390.00 mm
Rozstaw osi 2760.00 mm
Silnik
Producent silnika Honda
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów V
Pojemność silnika ~ 2.5 l
Średnica cylindra 84.00 mm
Stopień sprężania 9.60:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 124 kW (169 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 217 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 8.00 s
Czas na 1/4 mili 16.50 s
Maksymalna prędkość 204 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1986
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1360 kg

INNE AUTA TEJ MARKI