Honda NSX

0 opinii

Honda NSX


Honda NSX to sportowy samochód wprowadzony do produkcji w Japonii w 1990 roku. Początkowo wytwarzano go w miejscowości Tochigi. W 2004 roku produkcja została przeniesiona do Suzuki. Nazwa to skrót od słów New Sportscar eXperimental. Po wielu latach dostarczania silników do bolidów McLarena w Formule 1 Honda postanowiła pokazać, że jej auta to nie tylko niezawodne kompakty i lekkie coupé dla młodych ludzi, ale również pełnoprawne sportowe wozy z najwyższej półki.

NSX był samochodem wyjątkowym, ponieważ po raz pierwszy w historii kierowca Formuły 1 wziął udział w tworzeniu samochodu drogowego. Do sportowej Hondy swoją rękę przyłożył legendarny Ayrton Senna. Znakomity brazylijski kierowca udzielał konstruktorom wskazówek, które pozwoliły doprowadzić samochód do perfekcji. By osiągnąć maksymalną możliwą sztywność nadwozia przy zachowaniu niskiej masy konstrukcji, Honda zastosowała monokokpit z aluminium. Było to pierwsze tego typu rozwiązanie w cywilnym aucie. O tym, jak rewolucyjnym samochodem ze względu na wiele rozwiązań konstrukcyjnych była Honda NSX, może świadczyć fakt, że była ona jednym z głównych źródeł inspiracji dla konstruktorów McLarena F1 – przez ponad dekadę najszybszego samochodu drogowego świata, a do tej pory najszybszego z jednostką wolnossącą.

NSX wyglądał jak typowe sportowe auto. Jednostka napędowa została umieszczona centralnie, by poprawić rozkład masy między przodem a tyłem. Niski przód wyposażono w otwierane światła, które dopiero później, w 2002 roku, razem z drobnym faceliftingiem, zastąpiono nieruchomymi reflektorami o kształcie rąbów. Od boku widać było, jak niską sylwetkę miał NSX. Mierzy on zaledwie 1175 mm wysokości. Z tej perspektywy dało się też zauważyć głębokie przetłoczenie, ciągnące się od przedniego nadkola, przez przednie drzwi, aż do tylnego nadkola, na którego końcu umiejscowiono wlot powietrza do komory silnika. Najbardziej charakterystyczny dla NSX-a był pas tylny. Między górnymi krawędziami wystających świateł poprowadzono spojler. Dolne części lamp łączyły się z kolei przez listwę odblaskową, na której środku usytuowane było logo producenta. Pod atrapą zderzaka znajdował się dyfuzor, w którym ulokowano końcówki układu wydechowego.

W nowoczesnym wnętrzu Hondy NSX, jak na sportowe auto przystało, były dwa miejsca. Dzięki odpowiedniemu profilowi obszywane skórą fotele zapewniały doskonałe trzymanie boczne. Na konsoli środkowej znajdował się panel kontrolnego systemu audio oraz klimatyzacji. Kierowca miał przed sobą tylko najważniejsze instrumenty oraz kierownicę z przyciskami do sterowania niektórymi funkcjami.
Ponieważ NSX był autem sportowym, jego najważniejszy element stanowił silnik. Początkowo trafiała tam jednostka C30A – V6 z systemem zmiennych faz rozrządu VTEC. Rozwijała ona 274 KM i 280 momentu obrotowego. Zaletami tego motoru były bardzo niska masa i duża żywotność. W 1997 roku przeprowadzono zmiany w tym silniku. Nowa odmiana została oznaczona symbolem C32B, a jej pojemność skokową zwiększono do 3,2 l. Dzięki temu rozwijała ona 294 KM i 305 Nm.
Przed tymi zmianami, w 1995 roku wprowadzono do produkcji odmianę NSX-T. Była to wersja wyposażana w zdejmowany dach typu targa.

NSX doczekał się wielu wersji specjalnych. Najważniejszą z nich był NSX-R, oferowany przede wszystkim na rynku japońskim. Charakteryzował się on głównie niższą o niemal 100 kg masą własną.
Po wielu latach bycia inspiracją dla innych producentów oraz udziałów w różnych seriach wyścigowych zakończono produkcję modelu NSX (2005 rok). Zakup takiego auta w Polsce na rynku samochodów używanych to wydatek rzędu od 90 000 zł za starsze egzemplarze i nawet 200 000 zł za modele z okresu po facelfitingu. Z jednej strony to dość duża kwota, z drugiej – niewygórowana, jeśli wziąć pod uwagę, że Honda NSX to jedna z najdoskonalszych japońskich maszyn sportowych.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.31
Długość auta 4315.00 mm
Szerokość auta 1801.00 mm
Wysokość auta 1171.00 mm
Rozstaw osi 2500.00 mm
Rozstaw przednich kół 1512.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1523.00 mm
Silnik
Producent silnika Honda
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Centralnie
Układ cylindrów V
Pojemność silnika ~ 3.0 l
Średnica cylindra 90.00 mm
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 186 kW (253 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6800 rpm
Maksymalny moment obrotowy 287 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 5300 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 6.00 s
Czas na 1/4 mili 14.00 s
Maksymalna prędkość 248 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na tylne koła (RWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.77:1
Przełożenie przekładni głównej 4.06:1
Przednie zawieszenie Sprężyny śrubowe, podwójne wahacze poprzeczne, niezależne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, wentylowane, serwo, ABS
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1988
Rodzaj nadwozia Coupe
Liczba drzwi 2
Liczba siedzeń 2
Masa własna 1216 kg
  • W poszukiwaniu recepty na idealnego hatchbacka - test wideo nowej Hondy Civic

    W poszukiwaniu recepty na idealnego hatchbacka - test wideo nowej Hondy Civic

    Jest na świecie kilka takich modeli samochodów, na których kolejne generacje czeka się z pewną dozą zniecierpliwienia. Do tej grupy z pewnością należy popularny Civic. Jego niedawno zaprezentowana dziesiąta generacja właśnie trafiła w nasze ręce. Sprawdźmy co zmieniło się w najbardziej znanym modelu Hondy.

  • Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Kupujemy klasyka: Mitsubishi 3000 GT [1990-2001]

    Samochód ten, choć technicznie wyprzedza swoje i nawet obecne czasy, nie był specjalnie doceniony na europejskim rynku. Jest to jeden z niewielu kultowych, sportowych japończyków, z którego kupnem nie ma dużego problemu, a ceny są stosunkowo przystępne. To także najmocniejsze auto w swojej japońskiej klasie, które jeszcze nie stało...

  • Honda CR-V 2.0 i-VTEC: ostatni test przed nową generacją?

    Honda CR-V 2.0 i-VTEC: ostatni test przed nową generacją?

    Honda od początku stawiała na koncepcję crossovera taką, jaką dziś przyjmuje coraz większa liczba producentów. Japończycy prawie zawsze są o kilkanaście lat do przodu, jakby znali przyszłość. Jednak produkując jeden model bez większych zmian, po pewnym czasie zostają z tyłu. I to widać na przykładzie Hondy CR-V.

INNE AUTA TEJ MARKI