Audi A3

2 opinie

Audi A3 8L


Pierwsza generacja Audi A3 zadebiutowała w 1996 roku i produkowana była do roku 2003, kiedy to na rynek wszedł jej następca. Samochód pod wieloma względami stanowił wzór do naśladowania dla konkurentów w swojej klasie.

Jak na auto segmentu C zachwycał solidnością, a w szczególności rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz bogatymi możliwościami konfiguracji przy zakupie. Producent oferował bowiem ciekawą gamę jednostek napędowych, która obejmowała silniki benzynowe wolnossące, a także zasilane turbosprężarką i oczywiście turbodiesle.

Wśród benzyniaków do wyboru była jednostka 1,6 o mocy 102 KM, dwudziestozaworowa 1,8 (125 KM) oraz jej dwie odmiany turbodoładowane o mocach 150 KM i 180 KM. A3 można było nabyć również z dieslem 1,9 TDI pod maską, który w trakcie produkcji modelu doczekał się czterech odmian (90- i 110-konna, zasilane pompą rozdzielaczową oraz 101- i najmocniejsza 130-konna, w których zastosowano pompowtryskiwacze). Silniki 1,8 T (turbo) oraz najmocniejszy diesel dostępne były w konfiguracji z automatyczną skrzynią biegów tiptronic, a także z napędem na cztery koła quattro.

Przez pierwsze 3 lata produkcji Audi A3 sprzedawano jedynie w wersji trzydrzwiowej. Wersja 5-drzwiowa weszła do sprzedaży w 1999 r. Mimo to samochodu nadal nie można było nazwać rodzinnym. Na tylnej kanapie nie było wiele miejsca na nogi, a bagażnik o pojemności 350 l nie należał do największych; w wersjach quattro kurczył się jeszcze do 270 l. W roku 2000 samochód przeszedł niewielki lifting. Zmiany objęły między innymi kształt grilla, reflektory i klamki, we wnętrzu pojawiła się nowa kierownica i uchwyt na kubek.

Audi A3 bazowało na płycie podłogowej Golfa czwartej generacji. Zawieszenie pozostawiało wiele do życzenia w kwestii komfortu, ale miało jedną ważną zaletę - gwarantowało świetne prowadzenie samochodu. Poza tym nie można niczego zarzucić jego trwałości. Po paru latach użytkowania żywotność tracą gumki stabilizatora, sworznie wahaczy czy silentblocki, nie są to jednak usterki drogie w naprawie. Bolączką silników benzynowych była pompa wodna, w dieslach szwankowały przepływomierze powietrza, koła zamachowe dwumasowe, a w mocniejszych wersjach zawodziły turbosprężarki.

Awaryjność samochodu była na przyzwoitym poziomie, na jeszcze większym – solidność wykonania. Rzecz jasna po kilku latach eksploatacji są przetarcia tu i ówdzie, jednak w środku nie powinno nic trzeszczeć. Całość jest dobrze i elegancko spasowana, a miejsce pracy kierowcy stanowi wzór do naśladowania w kategorii ergonomia. Zegary i wskaźniki są czytelne, a sterowanie funkcjami nie przysparza najmniejszych problemów. Z wysoką ergonomią w parze idzie prosta tablica rozdzielcza, bez stosowanych na siłę zabiegów upiększających, co - jak się z czasem okazało – ma swoich zwolenników do dziś.

Pierwsza generacja modelu A3 od początku produkcji nie należała do najtańszych, a dzięki renomie marki i temu, że była to udana konstrukcja, spadek wartości samochodu wraz z wiekiem jest niewielki. Kilkuletnie dziś egzemplarze nadal utrzymują wysokie ceny. Mimo to zainteresowanie nimi jest ciągle wysokie.

Auto kusi niebanalną, ponadczasową stylistyką. Sylwetka A3 podobała się zarówno ustatkowanym osobom, ceniącym praktyczne i solidne samochody, jak i fanom tuningu, którzy chętnie modyfikowali ten model Audi.

Jeśli komuś zależy na samochodzie ekonomicznym, zapewniającym przyzwoite osiągi, powinien wybrać benzynowy silnik 1,6 (nie jest drogi w eksploatacji) lub diesla 1,9 TDI. Są to najczęściej polecane silniki. Amatorom szybkiej jazdy do gustu przypadną mocniejsze jednostki, jednak koszty ich użytkowania będą z pewnością wyższe.

Dla żądnych emocji Audi wprowadziło w 1998 roku sportową odmianę o nazwie S3. Samochód seryjnie wyposażony w napęd quattro miał silnik 1,8 turbo o mocy 209 KM, która po pewnym czasie została podwyższona do 225 KM. Wersja ta wyróżnia się sportowym pakietem stylistycznym oraz bogatszym wyposażeniem. Oprócz znakomitego silnika S3 ma układ jezdny adekwatny do sportowych osiągów. Nastawy zawieszenia gwarantują dobre prowadzenie. W modelu zastosowano 17-calowe koła oraz wentylowane tarcze hamulcowe.

Audi A3 8P


Drugą generacją modelu A3 Audi zrobiło krok milowy w produkcji aut kompaktowych. Samochód ten zachował wszystkie zalety poprzednika, a co ważniejsze – jest pozbawiony jego największych wad.

W środku jest więcej miejsca, szczególnie na tylnej kanapie (bolączka pierwszej A-trójki). Auto stało się bardziej rodzinne. Inną ważną zmianą, którą odczują pasażerowie, a przede wszystkim kierowca, jest zastąpienie tylnej belki skrętnej zawieszeniem wielowahaczowym. Dzięki temu zabiegowi samochód nadal świetnie się prowadzi i jest przy tym zdecydowanie bardziej komfortowy.

Zmieniły się wymiary zewnętrzne auta - znacznie urosło. Sylwetka mocno nawiązuje do modelu pierwszej generacji i jest to z pewnością zaleta. Po co zmieniać coś, co jest idealne? Ogólna stylistyka to całkowita nowość. Kompakt Audi wygląda teraz bardziej luksusowo. Dwa lata od wprowadzenia modelu na rynek (początek produkcji – 2003 r.) auto w wersji 3-drzwiowej zostało poddane liftingowi, dzięki któremu w zakresie stylistyki upodobniło się do droższych modeli Audi. Stało się to głównie dzięki dużemu grillowi, który był wizytówką produkowanej od roku 2004 odmiany 5-drzwiowej.

Wóz z dodatkową parą drzwi nie był zwykłą alternatywą dla hatchbacka 3d. Audi poszło o krok dalej, tworząc 5-drzwiowe A3 dłuższe o 7 cm od 3-drzwiowego i mające większy bagażnik oraz nadając mu wiele obiecującą nazwę Sportback. Niestety, za Sportbacka producent każe sobie słono płacić. Dopłata kilkunastu tysięcy złotych do praktyczniejszego hatchbacka sprawia, że jest on rzadkim widokiem na drogach.

W 2007 r. Audi wprowadziło na rynek A3 z nadwoziem typu kabriolet. Samochód ma miękki dach oraz nieco bardziej sportowy design. Można dostrzec także inne ciekawe akcenty, takie diodowe brewki w przednich reflektorach, znane wszystkim dobrze z modelu A5, a zastosowane również w hatchbacku po niewielkim liftingu w 2008 r.

Audi oferuje do swojego kompaktu świetne silniki benzynowe. Najsłabszy z nich ma pojemność 1,6 i moc 102 KM. Jego kuzyn o tej samej pojemności, ale z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI rozwija 115 KM. Pod maskę A3 mogą trafić także mocne jednostki 2,0 FSI o mocy 150 KM oraz 2,0 TFSI. Ta druga dzięki turbosprężarce generuje niebagatelną moc 200 KM. Jak podaje producent, Audi A3 z tym silnikiem przyspiesza do 100 km/h w 7 s.

Najmocniejszy silnik w ofercie to 24-zaworowa jednostka V6 o pojemności 3,2 l i mocy 250 KM. Trzeba wspomnieć o robiącym wrażenie momencie obrotowym 320 Nm, osiąganym przy zaledwie 2500 obr./min. W 2007 r. Audi stawia na turbodoładowanie i silniki wolnossące 2,0 FSI oraz 1,6 FSI zastępuje jednostkami o odpowiednio mniejszych pojemnościach, ale zasilanymi turbosprężarkami i rozwijającymi większą moc – 1,8 TFSI (160 KM) oraz 1,4 TFSI (125 KM). W ofercie znajduje się też mały silnik 1,2 TFSI o mocy 105 KM.

Rzecz jasna dostępne są także diesle: 1,6 TDI o mocy 90 lub 105 KM. Do wyboru są również bardziej polecane 1,9 TDI (105 KM) i 2,0 TDI o mocy 140 lub 170 KM. Ten ostatni ma moment obrotowy 350 Nm, czyli o 30 Nm większy niż najmocniejszy benzyniak w palecie.

Z niektórymi silnikami zestawiany jest napęd na cztery koła quattro. Dostępne są różne skrzynie biegów: manualna, automatyczna oraz dwusprzęgłowa automatyczna S-tronic, zapewniająca błyskawiczną zmianę biegów.

A3 drugiej generacji, podobnie jak poprzednik, występuje w sportowej odmianie S3. Takiego wcielenia doczekał się także 5-drzwiowy Sportback. Pod maską znajduje się turbodoładowana, benzynowa jednostka napędowa o pojemności 2,0 l, mocy 265 KM oraz momencie obrotowym 350 Nm. S3 oferowane jest oczywiście z napędem quattro.

Największe wrażenie robi jednak RS3. Ten samochód z silnikiem 2,5 TFSI szczyci się mocą 340 KM oraz momentem obrotowym 450 Nm. Jednostka sprzężona jest ze skrzynią automatyczną S-tronic i napędem quattro. Audi RS3 w momencie swojego rynkowego debiutu było najmocniejszym seryjnie produkowanym kompaktem. Auto jest obniżone o 25 mm w stosunku do A3, stoi na 19-calowych felgach z oponami w rozmiarze 225/35 z przodu i 235/35 z tyłu. Potężne felgi skrywają nie mniej imponujące wentylowane tarcze hamulcowe, które z przodu mają średnicę 370 mm.

Audi modelami S3 i RS3 wyznacza wzorce w klasie sportowych hatchbacków.

Audi A3 8V


Na genewskim salonie samochodowym w 2012 roku firma Audi zaprezentowała trzecią generację swojego kompaktowego modelu zwanego A3. Oznaczenie wewnętrzne nowego samochodu to 8V.
A3 8V podąża ścieżką stylistyczną wyznaczoną przez większe i nieco starsze modele Audi. Od wielu lat cechą charakterystyczną prawie wszystkich Audi jest duża atrapa chłodnicy, która może kojarzyć się z przedwojennymi wyścigowymi Auto Unionami. Zresztą producent z Ingolstadt bardzo chętnie odwołuje się do historii związanych z tymi samochodami także w innych swoich modelach.

Z kolei w ostatnich generacjach samochodów Audi przyjęło politykę zwężania i wysmuklania przednich i tylnych reflektorów. Klosze przednich świateł mają charakterystyczne wygięcie (uskok) w swojej dolnej części. Standardem w nowej A-trójce są światła do jazdy dziennej wykonane z diod LED. Z tyłu A3 wygląda na auto większe od poprzednika m.in. dlatego, że styliści również tam zwęzili lampy zespolone. Z boku wóz mocno przypomina swojego poprzednika, który mimo 9-letniej obecności na rynku wcale się aż tak bardzo nie postarzał.

Podobnie jak starsze A3 wersja 8V dostępna jest z nadwoziem hatchback w wersji 3-drzwiowej i 5-drzwiowej. W tej drugiej wytwórca dodaje do nazwy wozu dopisek „Sportback”. Sportback ma nieco większy bagażnik niż odmiana podstawowa i z zewnątrz trochę przypomina klasyczne kombi, którym nie jest.

Nowe A3 nieco urosło w stosunku do poprzednika na zewnątrz, większą różnicę czuć jednak w środku. Za większą ilość przestrzeni dla kierowcy i pasażerów odpowiada między innymi powiększony o ponad 30 mm rozstaw osi. Płyta podłogowa zastosowana w kompakcie spod znaku czterech pierścieni została potem użyta w Volkswagenie Golfie VII i Seacie Leónie.

Powiększyła się też przestrzeń bagażowa. Wzrost co prawda nie jest wielki, bo 10-20-litrowy, ale jednak jest. Oczywiście w wersjach z napędem na obie osie pojemność bagażników jest nieco mniejsza niż normalnie. Największy kufer będzie miała jednak wersja sedan, którą Audi zaprezentowało w Nowym Jorku. To auto pomieści 425 l bagażu.

W porównaniu z poprzednikiem producent poprawił jakość wykonania wnętrza i wzbogacił wyposażenie seryjne samochodu. Standardem są czołowe poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, poduszka kolanowa dla kierowcy, boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny, a także układy ABS, ASR i ESP oraz elektrycznie sterowane przednie szyby, manualna klimatyzacja i elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne. W tańszych odmianach za dopłatą, a w droższych seryjnie lub za dopłatą Audi proponuje montaż adaptacyjnych reflektorów przednich, kamery cofania, układu wspomagającego parkowanie, czujników parkowania, nawigacji czy sportowego zawieszenia.

Od początku produkcji (maj 2012) Audi A3 oferowane jest z 1,4-litrowym i większym o 0,4 l silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Pierwszy z nich osiąga moc 122 KM, a drugi 180 KM. Na początku tego roku paleta powiększyła się też o wzmocnioną 140-konną odmianę motoru 1,4-litrowego oraz silnik 1,2-litrowy o mocy 105 KM.

Gama turbodiesli obejmuje dwie jednostki: 1,6- oraz 2-litrową. Mniejsza ma moc 105 KM i moment obrotowy 250 Nm, a większa jest o 45 KM i 70 Nm mocniejsza. Wkrótce do produkcji trafi 184-konna odmiana 2-litrowego silnika.

Standardem jest napęd na przednią oś, jednak motory 1.8 TFSI i 2.0 TDI (150 KM) mogą przekazywać moc na wszystkie koła – układ zwany przez Audi quattro. Podstawową skrzynią biegów jest 6-biegowa przekładnia manualna, jednak (z pominięciem 140-konnej odmiany 1.4 TFSI oraz 184-konnego 2.0 TDI) klient może nabyć przekładnię dwusprzęgłową. W przypadku aut z napędem na przednie koła zautomatyzowane skrzynie mają po siedem przełożeń, a w wozach z napędem quattro skrzynki są 6-biegowe.

Najbardziej sportowymi osiągami cechuje się Audi S3, pod którego maską znajduje się 2-litrowy motor turbo z bezpośrednim wtryskiem benzyny. 300-konna konstrukcja rozpędza samochód do 100 km/h w zaledwie 5-5,5 s (w zależności od skrzyni) i pozwala osiągnąć 250 km/h. Do wyboru są 6-biegowa skrzynka ręczna i dwusprzęgłowa przekładnia o sześciu biegach.

Wymiary
Długość auta 4151.00 mm
Szerokość auta 1753.00 mm
Wysokość auta 1421.00 mm
Rozstaw osi 2512.00 mm
Rozstaw przednich kół 1513.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1495.00 mm
Silnik
Producent silnika VW
Rodzaj paliwa/zasilania Wtrysk paliwa
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.8 l
Średnica cylindra 81.00 mm
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 5
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 112 kW (152 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5700 rpm
Maksymalny moment obrotowy 209 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 1750-4600 rpm
Chłodzenie Ciecz
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-60 mph 8.10 s
Maksymalna prędkość 217 km/h
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona, wahacze poprzeczne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, ABS
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1996
Rodzaj nadwozia Hatchback
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1139 kg
5 gwiazdek
(1 głos)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Najnowsza A3 jest już ładna w wersji sedan. Co do innych A3 mam do nich całkiem odwrotną opinię. Chyba już domyślacie się jaką...

  • zgłoś nadużycie

    Boskie auto,świetnie się prowadzi i ma super osiągi, jednym słowem mozna okreslić że auto dla każdego kto ceni sobie luxus.

Napisz swoją opinię »

  • Audi Q2 2.0 TDI quattro: mały crossover za 200 tys. zł

    Audi Q2 2.0 TDI quattro: mały crossover za 200 tys. zł

    Mały, miejski crossover to coś, co obecnie jest na topie. Auta odpowiadają klientom gabarytami, poręcznością, funkcjonalnością i przystępną ceną, ale nie każdy chce jeździć tanim samochodem ze słabym silnikiem. Dlatego nie trzeba było czekać długo na propozycje marek premium, gdzie prekursorem było BMW, a konkretnie Mini...

  • Audi A3 1.4 TFSI manual - techniczny lifting

    Audi A3 1.4 TFSI manual - techniczny lifting

    Niedawno minęło 20 lat od wprowadzenia do produkcji modelu A3. Model ten okazał się wielkim sukcesem sprzedażowym. Gdy wjeżdżał na rynek, Mercedes dopiero kończył prace nad Klasą A przewracającą się w teście łosia. BMW z kolei jeszcze nawet nie myślało o Serii 1 i proponowało auto, określane jako Seria 3 Compact. Od tamtego...

  • Nowe Audi Q2 1.4 TFSI S tronic (2016) - na współczesne potrzeby i zachcianki

    Nowe Audi Q2 1.4 TFSI S tronic (2016) - na współczesne potrzeby i zachcianki

    Audi o modelu Q2 pisze - #untaggable. Model ten jest podobno trudny co jednoznacznego określenia, bo pasuje do wielu kategorii. Jak jest w rzeczywistości?

INNE AUTA TEJ MARKI