Hyundai Santa Fe

1 opinia

Hyundai Santa Fe


Santa Fe to niewielki crossover SUV produkowany nieprzerwanie od 2001 roku przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai.

Samochód pierwszej generacji znany był też pod nazwami Santa Fe Classic w Rosji i Huatai-Hyundai Santa Fe w Chinach. Produkcję tego samochodu prowadzono w trzech fabrykach: w Korei Południowej, Rosji (w zakładach TagAZ) i Turcji.

Przypominające nieco japońskie samochody auto o podniesionym podwoziu mieściło w swoim wnętrzu pięć osób. Miejsca z przodu i z tyłu było wystarczająco dużo dla osób średniego wzrostu, jednak najwyżsi pasażerowie mogli narzekać na brak przestrzeni na nogi, gdy zajęli tylną kanapę, a przednie fotele były maksymalnie odsunięte do tyłu.

Materiały użyte do wykonania wnętrza nie miały najwyższej jakości, ale też nie odbiegały od średniej w tej klasie pojazdów. Hyundaia należy pochwalić za jakość montażu poszczególnych elementów – nawet po wielu latach eksploatacji w większości egzemplarzy nic nie skrzypi ani nie trzeszczy podczas jazdy.
Kształt nadwozia, wąskie słupki i podniesione zawieszenie oraz duża powierzchnia szyb zapewniały kierowcy siedzącemu w Santa Fe doskonałą widoczność w każdym kierunku. Problemem natomiast była niska jakość wyciszenia wnętrza, co objawiało się przedostawaniem się dźwięków silnika do kabiny przy niskich prędkościach i głośno opływającym nadwozie powietrzem przy szybkiej jeździe.

Pod maską pierwszej generacji Hyundaia Santa Fe instalowano cztery silniki, z czego trzy to jednostki benzynowe. Najmniejszy motor miał 4 cylindry i objętość skokową 2,4 l. Była to bardzo popularna jednostka napędowa w Stanach Zjednoczonych, gdzie standardowo łączono ją z 5-biegową, manualną skrzynią biegów (dostępny był też 4-biegowy automat).

Większe silniki benzynowe to jednostki V6. Mniejszy z nich miał 2,7 l objętości skokowej i moc 200 KM. Wybierając go, klient mógł zdecydować się na manualną lub automatyczną skrzynię biegów, pod warunkiem że auto kupował sprzed 2003 roku. W tym właśnie roku Hyundai zdecydował się pozostawić wersję 2,7 l tylko z automatyczną skrzynią. Na szczycie listy znajdował się 3,5-litrowy motor V6 osiągający moc 173 KM.

W produkcji znajdował się też 2-litrowy turbodiesel zaprojektowany przez włoską firmę VM Motori, a produkowany przez GM Daewoo. Ten silnik rozwijał moc 111 KM i maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm.

Przez wszystkie prawie siedem lat produkcji Hyundai Santa Fe przechodził nieustanne zmiany i poprawki. Jedynym poważnym mankamentem, którego nie udało się wyeliminować, była korozja szybko atakująca nadwozie.

W kwietniu 2006 roku pojawił się znacznie nowocześniejszy model Santa Fe drugiej generacji. Produkcję podjęto w dwóch fabrykach w Stanach Zjednoczonych oraz w wytwórniach w Korei Południowej, Turcji i Malezji. W Malezji wóz ten występuje pod marką Inokom.

Nowy Santa Fe zapewnia 4-gwiazdkową ochronę pasażerów przy zderzeniu czołowym, ale uzyskał gorszy wynik podczas testu polegającego na potrąceniu pieszego. Santa Fe pierwszej generacji otrzymał jedną na pięć możliwych gwiazdek, a Santa Fe drugiej generacji żadnej!

Nowy wóz zapewnia niewiele więcej miejsca w środku w porównaniu z poprzednikiem, ale oferuje znacznie większy komfort podróży. Wynika to z lepiej zaprojektowanych foteli i przygotowanego zawieszenia. Wnętrze samochodu wykonano z dobrej jakości materiałów i precyzyjnie zmontowano.
Santa Fe II jest sprzedawany z czterema silnikami benzynowymi i dwoma dieslami. Najmniejszy benzynowiec ma objętość skokową 2,4 l i osiąga moc 174 KM. Większy, 2,7-litrowy motor to już jednostka V6 ze 185 KM mocy maksymalnej. Jeszcze więcej mocy – 242 KM, rozwija 3,3-litrowe V6. Najmocniejszy jest silnik 3,5-litrowy - aż 276 KM mocy maksymalnej.

Na polskim rynku Santa Fe II jest oferowana tylko z silnikami Diesla. Mniejszy z nich ma 2 l objętości skokowej i 150 KM, większy – 2,2 l objętości i 197 KM mocy maksymalnej. W przypadku mniejszego motoru do wyboru jest wersja z napędem na przednie i na wszystkie koła, a także wnętrza 5- i 7-osobowe. Wybór większego diesla oznacza automatycznie wybranie napędu na cztery koła.

W zależności od wersji silnikowej dostępne są maksymalnie trzy poziomy wyposażenia: Style, Premium i Executive. Nawet w najniższym poziomie znajdują się przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne, a także systemy ABS i ESP.

Wśród typowych usterek Hyundaia Santa Fe II generacji wymienia się awarie dwumasowych kół zamachowych (w silnikach Diesla) oraz szybko zużywające się zawieszenie.

Mocne strony tego samochodu to ilość miejsca w środku, jakość materiałów w kabinie pasażerskiej i mocne silniki.

Najtańszy Santa Fe wyposażony 2-litrowego diesla i napęd na przednie koła kosztuje 119 900 zł (stan z 19.12.2011 r.).

Wymiary
Długość auta 4499.00 mm
Szerokość auta 1821.00 mm
Wysokość auta 1731.00 mm
Rozstaw osi 2620.00 mm
Rozstaw przednich kół 1540.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1540.00 mm
Średnica zawracania 11.30 m
Silnik
Producent silnika Hyundai
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.0 l
Średnica cylindra 83.00 mm
Stopień sprężania 17.70:1
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Turbosprężarka
Maksymalna moc 85 kW (116 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 4000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 261 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 2000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 14.90 s
Maksymalna prędkość 166 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 9.49 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 6.46 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 7.58 l
Emisja CO2 202 g/km
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na cztery koła (AWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przednie zawieszenie Stabilizator poprzeczny, sprężyny śrubowe, niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2.93
Przednie koła 6.5J x 16
Przednie opony 225/70 R 16
Tylne koła 6.5J x 16
Tylne opony 225/70 R 16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2000
Rodzaj nadwozia Kombi
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1719 kg
5 gwiazdek
(0 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(1 głos)
3 gwiazdki
(0 głosów)
2 gwiazdki
(0 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)
  • zgłoś nadużycie

    Dość dobry samochód. Ojciec miał I gen. z 3.5l v6. Wbrew temu co jest tu napisane w specyfikacji silnik ten osiągał 213 km. Dość żwawy samochodzik, wygląd zewnętrzny nie każdemu przypadnie do gustu.
    Poza tym słaba jakość wykończenia wnętrza.

    Ale auto ogólnie niczego sobie.

    Spalanie od 12 do 16l /100.
    V-max: 220 km/h (sprawdzone).

Napisz swoją opinię »

  • DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA, niemiecka organizacja zajmująca się m.in. przeglądami samochodów, opublikowała swój ranking dotyczący częstotliwości występowania niedomagań w modelach samochodów wszystkich segmentów. Na kolejnych slajdach prezentujemy te, które - zdaniem naszych zachodnich sąsiadów - swoim właścicielom sprawiają najwięcej problemów.

  • Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS

    Najbezpieczniejsze używane samochody 2017 roku według IIHS

    Insurance Institute for Highway Safety, amerykańska instytucja zajmująca się bezpieczeństwem na drogach, opublikowała listę najbezpieczniejszych używanych samochodów. Rekomendacje podzielone są na dwie kategorie zróżnicowane cenowo.

  • Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Platinum - test

    Hyundai Grand Santa Fe 2,2 CRDi Platinum - test

    Zaczynając na danym rynku z przeciętną opinią trudno jest dojść na szczyt. Chociaż konkurencja działała w Europie już od długiego czasu, Hyundai dogonił ją w zaledwie kilkanaście lat. Pozostało jeszcze przekonać do siebie klientów, co nie jest już takie proste.

INNE AUTA TEJ MARKI