Kia Clarus

0 opinii

Kia Clarus

Kia Clarus to auto klasy średniej produkowane od 1996 roku. Model ten opracowano na podstawie Mazdy 626, stąd wiele podzespołów mechanicznych Clarus dzieli właśnie z nią. Na rynku azjatyckim auto sprzedawane było pod nazwą Kia Credos. Oferowano je w dwóch odmianach: sedan i kombi.

Kia Clarus miała konkurować na przykład z Oplem Vectrą, Fordem Mondeo czy Citroënem Xantią. Niestety, nie osiągnęła większych sukcesów. Z zewnątrz Clarus wygląda bardzo spokojnie, przez co sprawia wrażenie nudnego. Między ładnymi reflektorami umieszczono chromowany grill z poprzecznym użebrowaniem. Pokrywa silnika jest prosta, bez żadnych przetłoczeń, co nie sprawia dobrego wrażenia. Zderzaki, klamki i lusterka mają kolor karoserii. Gdy patrzy się z boku, widać wyraźne rozdzielenie na trzy bryły. Tylną szybę umieszczono pod dużym kątem, przez co linia dachu gwałtownie się kończy tuż za plecami pasażerów tylnej kanapy. W ten sposób uzyskano długi i pojemny bagażnik. Tył Clarusa ma płynną, spokojną linię, niewyróżniającą się niczym szczególnym. Wersja kombi z tyłu wygląda dość zgrabnie. Charakterystyczne dla tej odmiany są duże poprzeczne lampy.

Niestety, również wnętrze odbiega od europejskich odpowiedników. Na pewno nie można narzekać na ilość miejsca. Zarówno z przodu, jak i z tyłu jest naprawdę wygodnie. Przednie fotele są obszerne i zapewniają dobre podparcie. Dla pasażerów tylnej kanapy zagospodarowano dużo miejsca na nogi i nad głowami. Rozczarowują jednak zastosowane materiały. Deska rozdzielcza jest szara i nudna. Panel sterowania zabudowano twardym, czarnym plastikiem. W niektórych egzemplarzach znajduje się wykończenie imitujące drewno, które zdecydowanie ożywia ponure wnętrze. Zegarom nie można nic zarzucić. Są proste i czytelne zarówno w dzień, jak i w nocy. Bagażnik oferuje przestrzeń 424 l, można ją powiększyć do 764 l.

Kia Clarus ma dość bogate wyposażenie. W najwyższych wersjach wyposażenia oferowano m.in. klimatyzację, ABS, elektryczne szyby i lusterka, czapoduszki powietrzne czy skórzaną tapicerkę. Model ten nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Mocną stroną Kii były trwałe, cieszące się dobrą opinią motory benzynowe. Do napędu Clarusa mógł posłużyć jeden z dwóch silników. Pierwszy to jednostka 1,8 l rozwijająca moc 116 KM. Zapewnia on autu prędkość maksymalną 185 km/h, zużywając średnio około 10 l benzyny na 100 km. Druga jednostka to silnik 2,0 o mocy 133 KM. Zapewnia on lepsze osiągi niż motor 1,8 przy podobnym zużyciu paliwa. Niestety, oba motory dość kiepsko znoszą montaż instalacji LPG. Najczęstszymi problemami są szwankujące przepływomierze, silniki krokowe i sondy lambda.

Przez cały okres produkcji oferowano dwa rodzaje przekładni. Clarus może być wyposażony w 5-biegową skrzynię manualną lub 4-przełożeniowy automat. Skrzynia automatyczna ma jednak opinię awaryjnej. Najczęstszą usterką są wycieki oleju.

Produkcję Kii Clarus zakończono w 2000 roku, a jego sprzedaż dopiero rok później. Jego następcą był model Magentis. Na rynku aut używanych Clarus nie ma dobrej opinii. Zachęcać może niski koszt zakupu, odstraszać - wysoki koszt eksploatacji oraz liczne usterki. Najczęstszymi awariami elektryki są usterki związane z centralnym zamkiem. Kolejnym problemem, z którym boryka się Kia Clarus, jest korozja. Przed zakupem należy dokładnie sprawdzić całą karoserię i podwozie. Zawieszenie nie sprawia większych kłopotów. Jest trwałe, a jeżeli już coś się zepsuje, dość tanie w eksploatacji.

Wymiary
Współczynnik oporu powietrza (Cx/Cd/Cw) 0.29
Długość auta 4696.00 mm
Szerokość auta 1769.00 mm
Wysokość auta 1420.00 mm
Rozstaw osi 2659.00 mm
Rozstaw przednich kół 1506.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1510.00 mm
Silnik
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.8 l
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 85 kW (116 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5750 rpm
Maksymalny moment obrotowy 153 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4500 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1996
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
  • Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Jeżeli szukasz w miarę młodego kompaktowego SUV-a z dieslem pod maską, to trudno o lepszą ofertę z rynku wtórnego niż kilkuletnia Kia Sportage. Relacja ceny do jakości jest znakomita, a silniki zasilane olejem napędowym to jedne z najlepszych konstrukcji w swojej klasie.

  • Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7]

    Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7]

    Dziś od razu przeskakujemy do Kii bowiem samochody na „i” oraz „j” nie spełniają naszych standardów. Co oferuje koreańska marka?

  • Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego

    Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego

    Kia cee’d to pierwszy model tej marki zaprojektowany z myślą o europejskich odbiorcach. Był też produkowany w Europie, a mieszkańcy Starego Kontynentu dobrze go przyjęli. W Polsce kojarzy się głównie z radiowozami i autami flotowymi, a rynek wtórny jest dobrze zaopatrzony. Ma sporo mankamentów, a mimo to cieszy się zainteresowaniem...

INNE AUTA TEJ MARKI