Kia Opirus

0 opinii

Kia Opirus

Kia Opirus to jedno z pierwszych aut tej marki klasy premium. Produkcja ruszyła w 2003 roku. Opirus sprzedawany był w Europie, Azji i Ameryce Północnej, gdzie występuje jako Kia Amanti. Bazą do jego budowy był popularny w Azji Hyundai Grandeur. W Europie auto miało konkurować z takimi modelami, jak Audi A6, Mercedes-Benz klasy E czy BMW serii 5.

Z zewnątrz Opirus wyraźnie nawiązuje do swoich europejskich konkurentów. Przód często budzi skojarzenia z Mercedes-Benz klasy E. Wszystko przez zastosowanie okrągłych reflektorów, po dwa na każdą stronę auta. Cechą charakterystyczną jest pokaźny, chromowany grill w kształcie trapezu. Gdy patrzy się na auto z boku, widać klasyczną, trzybryłową, solidnie wykonaną limuzynę. Z tyłu znajduje się mocno zaokrąglona szyba. Elegancki charakter nadają mu ładne, podłużne lampy, w których umieszczono chromowane pierścienie, a także chromowana ramka tablicy rejestracyjnej.

Pokaźne rozmiary zewnętrzne mają swoje odzwierciedlenie również we wnętrzu. Szczególnie wygodnie siedzi się z tyłu, gdzie jest sporo miejsca nie tylko na nogi, ale również nad głową. Nawet wysocy pasażerowie nie powinni mieć powodów do narzekania. Zainstalowany w aucie system kontroli jakości powietrza (AQS) oczyszcza je (w razie potrzeby może automatycznie zamknąć dopływ powietrza), jonizuje ujemnie i wytwarza przyjemny zapach. Luksusowe wykończenie modelu Opirus podkreśla skórzana tapicerka oraz wszechobecne drewnopodobne wstawki. W 2007 roku Kia przeprowadziła gruntowną modernizację Opirusa. Zmieniono całą tylną część, dzięki czemu zwiększyła się długość. Z przodu zmieniono atrapę chłodnicy oraz kształt zderzaka.

Również w zakresie wyposażenia Kia Opirus nie ustępowała europejskim odpowiednikom. Bogate wyposażenie obejmowało między innymi takie elementy, jak: automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podgrzewane fotele z przodu i z tyłu oraz tempomat. O bezpieczeństwo pasażerów dba aż osiem poduszek powietrznych oraz ABS, EBD i ESP, należące do standardu. Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zaowocowało najwyższą oceną w testach Euro NCAP.

Z początku Opirusa napędzał 3,5-litrowy motor, skonstruowany w Mitsubishi i zmodyfikowany przez Hyundaia. Osiągał on moc 202 KM i mimo dużej masy Kii zapewniał jej przyzwoite osiągi. Silnik ten pozwala osiągnąć modelowi Opirus pierwsze 100 km/h w trochę ponad 9 s, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Spora moc i masa odbijają się jednak na spalaniu Opirusa. W trybie miejskim auto zużywa nawet do 20 l paliwa na 100 km, a w trybie mieszanym około 12 l benzyny. Po modernizacji w 2007 roku wprowadzono jednostkę 3,8 o mocy 266 KM. Z tym motorem przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje jedynie 7,5 s. Mimo znacznego wzrostu mocy średnie spalanie na 100 km spadło do 11 l.

Kia Opirus oferowana była z dwiema przekładniami: automatycznymi o 5 lub 6 przełożeniach.

Limuzyna Kii nie ustępuje europejskim odpowiednikom poziomem wyposażenia i komfortem jazdy czy wysoką jakością wykonania. Jednak uprzedzenia do koreańskiej marki nie pozwoliły osiągnąć jej większych sukcesów. Produkcję Opirusa zakończono w 2009 roku. Z powodu małej popularności tego modelu jego dostępność na rynku wtórnym jest bardzo ograniczona. Dobre wykonanie przełożyło się na wysoką trwałość koreańskiej limuzyny. Aby zmniejszyć koszty eksploatacji, właściciele często montują do niej instalację gazową.

Wymiary
Długość auta 4980.00 mm
Szerokość auta 1851.00 mm
Wysokość auta 1486.00 mm
Rozstaw osi 2800.00 mm
Rozstaw przednich kół 1570.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1559.00 mm
Prześwit 175.00 mm
Silnik
Producent silnika Kia
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów V
Pojemność silnika ~ 3.5 l
Średnica cylindra 93.00 mm
Stopień sprężania 10.00:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 145 kW (197 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 293 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3500 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Osiągi i zużycie paliwa
Przyspieszenie 0-100 km/h 9.20 s
Czas na 1/4 mili 16.60 s
Maksymalna prędkość 220 km/h
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu miejskim 16.91 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 8.15 l
Katalogowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym 11.41 l
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 5
Przełożenie najwyższego biegu 0.73:1
Przełożenie przekładni głównej 3.33:1
Przednie zawieszenie Podwójne wahacze poprzeczne, niezależne
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Średnica przednich hamulców 303.00 mm
Tylne hamulce Tarczowe, ABS, serwo
Średnica tylnych hamulców 284.00 mm
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Liczba obrotów do skrajnych położeń kierownicy 2.76
Przednie koła 8J x 17 ET35
Przednie opony 225/60 R 16
Tylne koła 8J x 17 ET35
Tylne opony 225/60 R 16
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2003
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1897 kg
  • Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie jak limuzyny – oryginalne używane sedany za niewielkie pieniądze

    Prawie robi różnicę. W tym przypadku mamy do czynienia z limuzynami, które można uznać za prawie luksusowe, choć rynek je bardzo negatywnie zweryfikował, ponieważ okazały się niewypałami. Przedstawiamy pięć propozycji tanich sedanów, wygodnych i nierzadko bardzo dobrze wyposażonych, ale mało reprezentacyjnych i niekoniecznie...

  • Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Jeżeli szukasz w miarę młodego kompaktowego SUV-a z dieslem pod maską, to trudno o lepszą ofertę z rynku wtórnego niż kilkuletnia Kia Sportage. Relacja ceny do jakości jest znakomita, a silniki zasilane olejem napędowym to jedne z najlepszych konstrukcji w swojej klasie.

  • Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego

    Używana Kia cee’d I [2006-2012] – poradnik kupującego

    Kia cee’d to pierwszy model tej marki zaprojektowany z myślą o europejskich odbiorcach. Był też produkowany w Europie, a mieszkańcy Starego Kontynentu dobrze go przyjęli. W Polsce kojarzy się głównie z radiowozami i autami flotowymi, a rynek wtórny jest dobrze zaopatrzony. Ma sporo mankamentów, a mimo to cieszy się zainteresowaniem...

INNE AUTA TEJ MARKI