Kia Rio

346 opinii

Kia Rio II

Kia Rio II to auto kompaktowe produkowane od 2005 roku. Miało stanowić konkurencję dla takich modeli, jak: Ford Fusion, Seat Cordoba, Dacia Logan, Tata Indigo. Rio oferowano w dwóch wersjach nadwozia (5-drzwiowy hatchback i 4-drzwiowy sedan).

Sylwetka, zarówno sedana, jak i hatchbacka, jest ładna i zgrabna. Projektanci Kii włożyli sporo pracy, aby dopasować auto do europejskich gustów. Przód nie zaskakuje. Jest stonowany i spokojny, ale może się podobać. Wyróżniają go duże, zgrabne reflektory oraz delikatne przetłoczenia na masce. Patrząc na auto z boku, nie sposób nie zauważyć szerokich nadkoli nadających sylwetce masywny wygląd. Charakterystyczna jest również wysoko poprowadzona linia dachu, która gwałtownie opada ku tyłowi. W tej części nadwozia wyróżniają się ciekawie zaprojektowane lampy. W 2010 roku Rio przeszło facelifting. Zmieniono przód i tył. Model po modernizacji poznamy po nowych reflektorach, chromowanym grillu oraz nowym przednim zderzaku. Zmiany z tyłu to nowy zderzak i lampy.

Wnętrze jest przestronne, z przodu nikt nie powinien narzekać na brak miejsca. Nieco gorzej jest z tyłu, choć powody do narzekania mogą mieć dopiero wysokie osoby. Jest tam zbyt mało miejsca na głowy. A wszystko przez opadającą linię dachu. Regulowana kolumna kierownicy, regulowany fotel aż w czterech płaszczyznach, podłokietnik to główne zalety Rio. Poprawne wrażenie robi również prosta, ale przejrzysta i czytelna tablica przyrządów. Same fotele są dosyć twarde, co przy dłuższych trasach może być nieco męczące. Są dosyć słabo wyprofilowane, przez co nie zapewniają dobrego trzymania bocznego. Nie ma się jednak co oszukiwać, to auto służy raczej do spokojnej jazdy niż ulicznych wyścigów.

Również wyposażeniem Kia Rio nie ustępowała europejskiej konkurencji. Wyposażenie obejmowało m.in. automatyczną klimatyzację, elektryczne szyby, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, jasną tapicerkę, cztery poduszki powietrzne, ABS, podłokietniki, regulowaną kolumnę kierownicy, trzecie światło stopu oraz skórzaną kierownicę. Model Rio II poddano testom zderzeniowym Euro NCAP, w których otrzymał cztery gwiazdki na pięć możliwych.

Gama silników obejmowała jednostki wysokoprężne i benzynowe. Słabsza jednostka o zapłonie iskrowym to rzędowy, 4-cylindrowy motor o pojemności 1,4 l rozwijający moc 97 KM. Maksymalny moment obrotowy 125 Nm dostępny jest przy 4 700 obr./min. Zużycie paliwa na poziomie 5,2 l w trasie i 7,9 l w cyku miejskim jest zadowalające. Mocniejszy motor to 1,6 CVVT rozwijające moc 112 KM. Zapewnia on już dużo sprawniejsze poruszanie się przy niewielkim wzroście spalania. Dla oszczędnych przewidziano jednostkę wysokoprężną 1,5 CRDi o mocy 110 KM. Według opinii użytkowników motor ten zadowala się średnio 4,5 l paliwa na każde 100 km.

W sprzedaży Kię Opirus oferowano z dwiema przekładniami: manualną o 5 przełożeniach oraz 4-biegowym automatem. Przekładnia automatyczna jest raczej rzadko spotykana. Nie dość, że pogarszała osiągi już przeciętnie przyspieszającego auta, to jeszcze zwiększała jego spalanie.

W porównaniu z poprzednim modelem widać postęp. Mimo niskiej ceny i przyzwoitej jakości model Rio II nie odniósł większego sukcesu rynkowego. Jego właściciele często skarżą się na hałasy pochodzące z deski rozdzielczej, mało precyzyjną skrzynię biegów i nietrwałą przekładnię kierowniczą. Produkcję auta zakończono w 2011 roku. Na rynek weszła kolejna generacja o oznaczeniu Rio III.

Kia Rio III

Kia Rio III to auto segmentu B produkowane przez koreański koncern Kia od 2010 roku. Nowe Rio rywalizuje ze Škodą Fabią, Fiatem Grande Punto czy Oplem Corsą. Rio trzeciej generacji zastąpiło niezbyt atrakcyjnego pod względem stylistycznym poprzednika, który nie odniósł większych sukcesów. Nowa Kia Rio jest dłuższa, szersza i niższa od poprzedniego modelu. Występuje w trzech wersjach nadwozia: jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback oraz 4-drzwiowy sedan.

Nadwozie jest wynikiem pracy stylistów, którymi kierował słynny Peter Schreyer. Na pewno nie można mu odmówić nowoczesnego wyglądu. Bryła z mocno pochyloną przednią szybą trafia w gusta klientów. Kształt przedniego zderzaka budzi wręcz sportowe skojarzenia. Miedzy groźnie wyglądającymi reflektorami zamontowano gustowną, chromowaną atrapę chłodnicy. Dodatkowo samochód ma nowocześnie i ciekawie zaprojektowane detale, wyraźnie odwołujące się do pozostałych modeli koreańskiej marki. Dynamiczna i proporcjonalna sylwetka jest jej mocną stroną. Tył auta poznamy po ładnych lampach wykonanych w technologii LED.

Rio z długością 404 cm należy do największych przedstawicieli segmentu B. Dzięki temu inżynierowie koreańskiego koncernu mieli spore pole do popisu. Trzeba przyznać, że efekt jest bardzo ciekawy. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a miejsca nie brakuje ani na przednich, ani na tylnych fotelach. Deska rozdzielcza zabudowana jest z wysoką dokładnością, a zastosowane materiały są przyjemne w dotyku. Bagażnik ma pojemność 288 l, którą można po złożeniu foteli powiększyć do 900 l.

Popularność modelu Rio III zawdzięcza również bogatemu wyposażeniu. Standardowo auto było wyposażone w diodowe reflektory do jazdy dziennej, wycieraczki z czujnikiem deszczu i automatycznym suszeniem szyb, radioodtwarzacz CD, system głośnomówiący Bluetooth czy podgrzewane przednie fotele i kierownicę. Standardowe wyposażenie związane z bezpieczeństwem obejmuje sześć poduszek powietrznych, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESC), system zarządzania stabilnością pojazdu (VSM), system wspomagania ruszania pod górę (HAC) i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa na wszystkich fotelach. Kia Rio III została poddana testom zderzeniowym Euro NCAP, w których uzyskała pięć gwiazdek.

Kia Rio III oferowana jest z czterema jednostkami napędowymi. Do wyboru są dwa silniki benzynowe oraz dwa wysokoprężne. Motory benzynowe to jednostka 1,2 o mocy 85 KM oraz 1,4 CVVT o mocy 109 KM. Warta polecenia jest mocniejsza jednostka, w której wprowadzono modyfikacje zmierzające do obniżenia tarcia oraz system zmiennych faz rozrządu. Motor o pojemności 1,2 l zadowoli jedynie mało wymagających kierowców poruszających się głównie po mieście. Oferowane silniki wysokoprężne to 1,1 o mocy 70 KM oraz 1,4 o mocy 90 KM. Według producenta silnik 1,1 w trybie mieszanym powinien spalić jedynie 3,2 l oleju napędowego na 100 km.

Mocniejszy silnik benzynowy oraz oba silniki wysokoprężne standardowo są wyposażone w sześciobiegową przekładnię ręczną. W wersji 1,2 montowana jest skrzynia o 5 przełożeniach. Do silnika 1,4 dostępna jest również 4-biegowa przekładnia automatyczna.

Model Rio III to interesująca oferta dla indywidualistów chcących sprawnie poruszać się po mieście. Nowoczesna linia nadwozia z pewnością będzie się podobać jeszcze długo. Długi okres gwarancji oraz niska awaryjność modelu Rio III sprawiają, że budzi on coraz większe zainteresowanie.

Wymiary
Długość auta 4214.00 mm
Wysokość auta 1439.00 mm
Rozstaw osi 2410.00 mm
Rozstaw przednich kół 1434.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1450.00 mm
Prześwit 152.00 mm
Średnica zawracania 9.50 m
Silnik
Rodzaj paliwa/zasilania Elektroniczny wtrysk paliwa (EFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.3 l
Średnica cylindra 71.60 mm
Układ rozrządu SOHC
Liczba zaworów na cylinder 2
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 55 kW (75 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5500 rpm
Maksymalny moment obrotowy 114 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 3000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.70:1
Przełożenie przekładni głównej 3.74:1
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2001
Rodzaj nadwozia Kombi
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 968 kg
5 gwiazdek
(0 głosów)
Średnia ocen:
Napisz swoją opinię »
4 gwiazdki
(112 głosów)
3 gwiazdki
(137 głosów)
2 gwiazdki
(97 głosów)
1 gwiazdka
(0 głosów)

Napisz swoją opinię »

  • Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Jeżeli szukasz w miarę młodego kompaktowego SUV-a z dieslem pod maską, to trudno o lepszą ofertę z rynku wtórnego niż kilkuletnia Kia Sportage. Relacja ceny do jakości jest znakomita, a silniki zasilane olejem napędowym to jedne z najlepszych konstrukcji w swojej klasie.

  • Kia Rio 1,4 WGT XL [test autokult.pl]

    Kia Rio 1,4 WGT XL [test autokult.pl]

    O tym, że Kia wepchnęła się już na stałe na europejski rynek, nie trzeba nikogo przekonywać. Koreańska marka rozpycha się od kilku lat łokciami między silnie zakorzenioną konkurencją i dzięki temu wykroiła sobie własny kawałek tortu. Ponieważ jednym z najważniejszych segmentów, w których walczy się o klienta w Europie jest...

  • DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA, niemiecka organizacja zajmująca się m.in. przeglądami samochodów, opublikowała swój ranking dotyczący częstotliwości występowania niedomagań w modelach samochodów wszystkich segmentów. Na kolejnych slajdach prezentujemy te, które - zdaniem naszych zachodnich sąsiadów - swoim właścicielom sprawiają najwięcej problemów.

INNE AUTA TEJ MARKI