Kia Shuma

0 opinii

Kia Shuma

Kia Shuma to koreańskie auto należące do niższej klasy średniej, produkowane od 1997 roku. Model ten na innych rynkach nosił nazwę Kia Mentor lub Kia Spectra. W Europie Shuma oferowana była wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan. Zastąpiła na rynku model Sephia. Powstała we współpracy z japońską Mazdą.

Mimo że auto bazuje na Mazdzie 323, to z zewnątrz wcale tego nie widać. Charakterystyczny jest przód. Podwójne okrągłe reflektory, wyraźne przetłoczenia na masce oraz masywny zderzak sprawiają dobre wrażenie. Patrząc z boku, widzimy klasycznego, 3-bryłowego sedana. Z tyłu auto jest równie ciekawe. Lekko opadająca linia nadwozia, szerokie tylne słupki oraz wysoko poprowadzona linia klapy bagażnika to cechy charakterystyczne Shumy. Niestety, poważnie ograniczają widoczność do tyłu. W 2001 roku Suma przeszła facelifting. Zastosowano nowe przednie i tylne lampy oraz poprawiono zderzaki.

Wnętrze nie sprawia najlepszego wrażenia. Do wykończenia kokpitu użyto szarego, twardego i nieprzyjemnego w dotyku plastiku. Zegary są proste, ale czytelne. Kierownica jest zdecydowanie zbyt duża, przez co źle leży w dłoniach. Dodatkowo wykonana jest z materiału o słabej jakości, mocno zużywającego się z biegiem czasu. Do plusów wnętrza należy zaliczyć wygodne, obszerne fotele z długim siedziskiem, pozwalające na komfortowe podróżowanie nawet na dalekich trasach. Również tylnej kanapie nie można niczego zarzucić. Dzięki daleko opadającemu dachowi pasażerowie znajdą tam dużo miejsca nad głowami. Pojemność bagażnika to 440 l. Można ją łatwo zwiększyć do 1207 l poprzez złożenie tylnej kanapy.

Oferowane wyposażenie było dość ubogie. Wersja standardowa zawierała m.in. poduszkę powietrzną kierowcy, centralny zamek i elektrycznie sterowane szyby (również z tyłu) oraz lusterka. System ABS, poduszka dla pasażera, radiomagnetofon i klimatyzacja wymagały dopłaty. Boczne poduszki powietrzne nie były dostępne. Kia Shuma nie brała udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Pod maską Shumy instalowano jedną z czterech jednostek. Wszystkie oferowane motory to czterocylindrowe silniki benzynowe. Stawkę otwierał motor o pojemności 1,5 l rozwijający moc 88 KM. Jest to najbardziej popularna jednostka na naszym rynku, cechująca się zadowalającymi osiągami, umiarkowanym spalaniem i dobrą trwałością. Większy motor 1,6 rozwija moc 101 KM. Dość popularny jest również silnik 1,8 o mocy 116 KM. Najmocniejszy jest silnik 2,0 136 KM.
Motory 1,5 i 1,8 dzięki prostej konstrukcji bardzo dobrze znoszą montaż instalacji gazowej, która była również oferowana przy zakupie nowego auta.

Producent proponował dwie przekładnie: manualną o pięciu przełożeniach i 4-biegową automatyczną. Ta druga jest jednak rzadko spotykana.

Produkcję modelu Suma zakończono w 2004 roku. W związku ze słabą jakością wykonania model ten nie odniósł sukcesu, stąd dość ograniczona liczba egzemplarzy na rynku aut używanych. Do wad Shumy można zaliczyć słabe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia. Najczęstsze usterki mechaniczne dotyczą elementów układu zawieszenia. Elementem sprawiającym problemy jest również przekładnia kierownicza, która po paru latach eksploatacji wymaga regeneracji bądź wymiany. Mimo usterek samochód ten jest godny polecenia. Łatwy dostęp do części zamiennych znacząco obniża koszty eksploatacji. Kia Shuma jest propozycją dla osób szukających taniego w zakupie, obszernego sedana.

Wymiary
Długość auta 4476.00 mm
Szerokość auta 1711.00 mm
Wysokość auta 1416.00 mm
Rozstaw osi 2560.00 mm
Rozstaw przednich kół 1465.00 mm
Rozstaw tylnych kół 1454.00 mm
Silnik
Rodzaj paliwa/zasilania Elektroniczny wtrysk paliwa (EFI)
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 1.8 l
Średnica cylindra 81.00 mm
Stopień sprężania 9.50:1
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 82 kW (112 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 5000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 153 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4500 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na przednie koła (FWD)
Skrzynia biegów Automatyczna
Liczba biegów 4
Przełożenie najwyższego biegu 0.70:1
Przełożenie przekładni głównej 3.83:1
Przednie zawieszenie Niezależne, kolumny MacPhersona
Przednie hamulce Tarczowe, wentylowane
Tylne hamulce Bębnowe, serwo
Przekładnia kierownicza Przekładnia zębatkowa, wspomagana
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 2001
Rodzaj nadwozia Sedan
Liczba drzwi 4
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1130 kg
  • Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7]

    Sensowne auto za 5000 zł – Kia [część 7]

    Dziś od razu przeskakujemy do Kii bowiem samochody na „i” oraz „j” nie spełniają naszych standardów. Co oferuje koreańska marka?

  • Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Używana Kia Sportage III [2010-2015] - poradnik kupującego

    Jeżeli szukasz w miarę młodego kompaktowego SUV-a z dieslem pod maską, to trudno o lepszą ofertę z rynku wtórnego niż kilkuletnia Kia Sportage. Relacja ceny do jakości jest znakomita, a silniki zasilane olejem napędowym to jedne z najlepszych konstrukcji w swojej klasie.

  • DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA 2017: najbardziej kłopotliwe samochody z przebiegiem 50-100 tys. km

    DEKRA, niemiecka organizacja zajmująca się m.in. przeglądami samochodów, opublikowała swój ranking dotyczący częstotliwości występowania niedomagań w modelach samochodów wszystkich segmentów. Na kolejnych slajdach prezentujemy te, które - zdaniem naszych zachodnich sąsiadów - swoim właścicielom sprawiają najwięcej problemów.

INNE AUTA TEJ MARKI