Kia Sportage

0 opinii

Kia Sportage I

Pierwsza generacja modelu Sportage była produkowana przez koreański koncern Kia od 1993 roku.
Jest to pojazd należący do segmentu SUV. Premierowa generacja Sportage’a była mini SUV-em zbudowanym na płycie podłogowej Mazdy Bongo. Był to również pierwszy samochód na świecie wyposażony w poduszki powietrzne chroniące kolana.

Z modelami japońskiej marki dzieli silnik, skrzynię biegów oraz dyferencjał. Sportage na rynku występował w trzech odmianach nadwoziowych. Największą popularnością cieszyła się wersja 5-drzwiowa. Dostępna była również odmiana 3-drzwiowa oraz przedłużona wersja 5-drzwiowa oznaczona jako Sportage Grand. Model Sportage konkuruje z takimi autami jak Opel Frontera czy Daewoo Musso.

Sportage wygląda bardzo masywnie. Widać, że ma terenowe aspiracje. Efekt ten potęguje koło zapasowe znajdujące się w obudowie na tylnych drzwiach. Duży prześwit i małe zwisy pozwalają na sprawne poruszanie się po lekkim terenie. Bryła nadwozia od razu zdradza, że jej projekt powstał kilkanaście lat temu. Sylwetka jest dość prosta, ale dzięki miękkim liniom nadwozia może się podobać.

Wnętrze Kii Sportage odzwierciedla panujące wtedy trendy. Jest proste i wykonane w szaro-czarnej tonacji. Wnętrze nie dorównuje zewnętrznym liniom nadwozia kreślonym przy udziale włoskich stylistów. Przytłaczają twarde, słabej jakości plastiki użyte do wykonania deski rozdzielczej. Są one również kiepsko spasowane, przez co podczas jazdy z deski rozdzielczej wydobywają się niepożądane dźwięki. Na uwagę zasługują wygodne i obszerne fotele, które nie męczą nawet w długiej trasie. Również z tyłu jest mnóstwo miejsca, zarówno nad głowami, jak i na nogi. Do minusów należy zaliczyć nieergonomiczną kierownicę, w wersji bez poduszki powietrznej. Sportage ma całkiem pojemny bagażnik. Pomieści on 520 l bagażu. Po złożeniu tylnej kanapy wartość ta wzrasta do 1570 l.

Wyposażenie Kii Sportage było dość spartańskie. Oferowano m.in. wspomaganie kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby, radioodtwarzacz, immobiliser. Większość egzemplarzy z początkowych lat produkcji nie ma nawet poduszki powietrznej. W końcowych latach produkcji do wyposażenia dołączyła klimatyzacja manualna. Kia Sportage I nie brała udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Mocną stroną tego samochodu były montowane w nim jednostki napędowe. Pod maskę modelu Sportage mógł trafić jeden z dwóch motorów benzynowych oraz jeden diesel. Wszystkie montowane jednostki miały tę samą pojemność skokową wynoszącą 2,0 l. Podstawowa jednostka benzynowa to czterocylindrowy motor 2,0 DOHC o mocy 118 KM. Silnik ten jest najlepszym kompromisem między osiągami a ekonomią. Mocniejsza jednostka 2,0 DOHC rozwija moc 128 KM. Motor wysokoprężny 2,0 TD generuje 83 KM. Diesel zapewnia przyzwoite zużycie paliwa – średnio około 9 l/100 km. Jednak Sportage wyposażony w ten motor jest zbyt mało dynamiczny. Rozpędzenie masywnego wozu do 100 km/h zajmuje mu około 19 s.

Standardowo Sportage był wyposażony w przedni napęd. Za dopłatą oferowano napęd 4x4. Jednostki napędowe mogły być połączone z 5-biegową skrzynią manualną bądź 4-biegowym automatem.

Produkcję modelu Sportage pierwszej generacji zakończono w 2004 roku. Na naszym rynku model ten nie cieszył się dużą popularnością, stąd dość ograniczona liczba egzemplarzy na rynku aut używanych. Użytkownicy tej Kii skarżą się na nieprecyzyjny układ kierowniczy oraz awaryjny napęd 4x4.

Kia Sportage II

Kia Sportage to drugi obok Sorento samochód terenowy koreańskiej marki Kia Motors. Jego druga generacja produkowana jest od 2005 roku. Kia Sportage II stanowi konkurencję dla Nissana X-Trail, Hyundaia Tucson czy Toyoty RAV4.

Z zewnątrz nowy model znacząco różni się od poprzednika. Wymagania rynku aut klasy SUV spowodowały, że kosztem właściwości terenowych dopracowano jego wygląd. Wygląd zewnętrzny budzi kontrowersje, na pewno nie można mu odmówić oryginalności. Duże przednie reflektory oraz pokaźny grill podkreślają masywność tego modelu. Efekt ten potęgują szerokie tylne słupki oraz muskularne błotniki. Tył wyróżnia chromowana listwa tablicy rejestracyjnej oraz rozmieszczone po obu stronach owalne końcówki układu wydechowego.

Wnętrze należy do słabych stron Sportage II. Przednim fotelom brak wystarczającego podparcia bocznego, a pozycja za kierownicą nie jest zbyt wygodna. Na dłuższych trasach podróż może stawać się męcząca. Za to pasażerowie tylnej kanapy nie powinni narzekać. Jest tam mnóstwo miejsca zarówno na nogi, jak i nad głową. Ergonomia także nie budzi zastrzeżeń. Obsługa poszczególnych przycisków jest intuicyjna, są też praktyczne schowki i uchwyty. Zegary są proste i czytelne. Rozczarowuje niewielka pojemność bagażnika - jedynie 332 l. Po złożeniu kanapy otrzymujemy 1411 l pojemności, co również nie jest rekordem w tej klasie. Szyba klapy otwierana jest niezależnie, co znacząco ułatwia załadunek bagaży.

Oferta obejmowała następujące wersje wyposażenia: Tour, Expedition, Expedition Plus, Freedom, Freedom Plus, Escape Brown Premium Limited. W najbogatszych opcjach wyposażenia można liczyć na takie elementy, jak: sześć poduszek powietrznych, ABS, TCS, automatyczna klimatyzacja, elektryczne szyby i lusterka boczne, komputer pokładowy, alufelgi, reflektory przeciwmgłowe, skórzana tapicerka, relingi dachowe czy podgrzewane przednie fotele.

Na rynku europejskim Kia Sportage drugiej generacji występowała w trzech odmianach silnikowych. Motor benzynowy to jednostka 2,0 o mocy 142 KM. Przy dość sporej masie (1767 kg) zapewnia wystarczające osiągi. Sportage wyposażone w ten silnik przyspiesza do 100 km/h w około 12 s i pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej równej 177 km/h. Silnik wysokoprężny 2,0 CRDi występuje w dwóch odmianach mocy. Słabszy rozwija 112 KM, a mocniejszy już 140 KM. Bardziej popularna była druga odmiana gwarantująca lepsze osiągi przy podobnym zużyciu paliwa. Na rynku amerykańskim auto występowało z motorem 2,7 o mocy 175 KM, przeważnie z przekładnią automatyczną.

Bogata była również oferta skrzyń biegów. Obejmowała dwie skrzynie manualne: 5- i 6-biegową. Jedyny automat oferowany w Kii Sportage II to skrzynia o czterech przełożeniach. Charakterystyczne dla tego modelu jest dość miękkie zawieszenie, dzięki któremu komfort jazdy na naszych drogach okazuje się całkiem przyzwoity. Na pochwałę zasługuje również płynnie działający mechanizm załączania napędu na wszystkie koła, który w razie poślizgu kół sam odpowiednio rozdziela moment napędowy na przód i tył.

Model Sportage drugiej generacji produkowano do 2010 roku, kiedy to została wprowadzona nowa, trzecia generacja tego modelu. Za kupnem tego samochodu przemawiają dość dobra opinia oraz niski koszt zakupu. Sportage II generacji to typowy przedstawiciel aut rekreacyjno-terenowych i nie ma istotnych wad. Może przeszkadzać miękkie zawieszenie powodujące duże przechyły nadwozia podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

Kia Sportage III

Kia Sportage III to samochód klasy SUV produkowany od 2010 roku. Najnowszy Sportage ma zdecydowanie ładniejsze nadwozie od poprzednika. Na rynku Sportage konkuruje z takimi samochodami jak Toyota RAV-4, Mazda Cx 5 czy Nissan Qashqai.

W porównaniu z poprzednikiem nowy model wygląda jeszcze bardziej nowocześnie. Kia Sportage urosła na długość (o 9 cm), jest także nieznacznie szersza (1,5 cm), ale jednocześnie została obniżona (6 cm). Zmniejszono również prześwit (2,3 cm), przez co pogorszyły się możliwości jazdy w terenie. Sylwetka auta łączy w sobie cechy auta kompaktowego i SUV-a. Dość wysoki prześwit daje poczucie solidności, ale niskie okna kierują styl nieco w stronę hatchbacka. Plastik na nadkolach, krawędziach zderzaków i progach sugeruje zabezpieczenie przed uszkodzeniami w terenie, jednak nie ma się co oszukiwać - auto przeznaczone jest do jazdy głównie po utwardzonej nawierzchni. Interesująco zaprojektowano przedni pas z pokaźną atrapą chłodnicy i wąskimi reflektorami, budzącymi niemal sportowe skojarzenia. Na przedzie wyróżnia się też przedni zderzak z halogenami o ciekawym kształcie.

Deska rozdzielcza zbudowana jest z różnego rodzaju plastików, co ją ożywia. Zastosowane materiały są miękkie w dotyku. Ładna trójramienna kierownica przyjemnie leży w dłoniach. Ciekawie zabudowane zegary wyposażono w wskazówki pierścieniowe. Pośrodku umieszczono prędkościomierz znajdujący się w oddzielnej tubie. Na pochwałę zasługują również wygodne fotele i przestronne wnętrze. Pojemność bagażnika nie powala na kolana - 326-litrowy kufer to zdecydowanie niewiele jak na tę klasę pojazdu. Możliwości transportowe zwiększa złożenie kanapy - przestrzeń ładunkowa wzrasta do 1353 l.

Kia Sportage III ma również bogate wyposażenie. Na liście znajdują się m.in.: ESC (system stabilizacji toru jazdy), kontrola trakcji TCS, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja z funkcją chłodzenia schowka, przednie lampy przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów czy automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu. Jazdę w terenie mają ułatwiać systemy HAC (wspomagający ruszanie na wzniesieniu) oraz DBC (system kontroli zjazdu ze wzniesienia). O bezpieczeństwo podróżujących dbają poduszki powietrzne czołowe dla kierowcy i pasażera, poduszki boczne oraz pełnowymiarowe kurtyny powietrzne dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń. Bezpieczeństwo podróżowania potwierdzają testy zderzeniowe Euro NCAP, w których nowy Sportage uzyskał pięć gwiazdek.

Gama silników oferowana w Kii Sportage trzeciej generacji obejmuje pięć silników, dwa benzynowe oraz trzy diesle. Podstawowa jednostka benzynowa to motor o pojemności 1600 cm3 i mocy 135 KM. Mimo że jest to najsłabsza jednostka, zapewnia autu przyzwoite osiągi. Do dynamicznej jazdy wymaga niestety wysokich obrotów, co przekłada się na podwyższone spalanie. Drugi silnik benzynowy to jednostka 2,0 o mocy 163 KM. Z diesli mamy do wyboru motor 1,7 CRDi o mocy 115 KM lub silnik o pojemności 2000 cm3 i mocy 136 lub 184 KM.

Kia Sportage trzeciej generacji standardowo dostępna jest z przednim napędem. Napęd na wszystkie koła jest opcjonalny i wymaga dopłaty. Model Sportage III oferowany jest zarówno z ręczną, jak i automatyczną przekładnią: 6-biegową przekładnią manualną albo 6-stopniowym automatem.

Nowy model Sportage z pewnością jest udanym samochodem. Atrakcyjna stylistyka i przestronne wnętrze oraz dobre właściwości jezdne to najważniejsze zalety miejskiego SUV-a Kii. Do zakupu zachęcają również niewygórowana cena oraz korzystne warunki gwarancyjne.

Wymiary
Długość auta 4050.00 mm
Szerokość auta 1736.00 mm
Wysokość auta 1655.00 mm
Rozstaw osi 2651.00 mm
Silnik
Producent silnika Ford
Umiejscowienie silnika Z przodu
Układ cylindrów R
Pojemność silnika ~ 2.0 l
Średnica cylindra 86.00 mm
Układ rozrządu DOHC
Liczba zaworów na cylinder 4
Układ dolotowy Wolnossący
Maksymalna moc 103 kW (140 KM)
Prędkość obrotowa maksymalnej mocy 6000 rpm
Maksymalny moment obrotowy 183 Nm
Prędkość obrotowa maksymalnego momentu obrotowego 4000 rpm
Chłodzenie Ciecz
Intercooler Brak
Reaktor katalityczny Tak
Układ napędowy i podwozie
Napęd Napęd na cztery koła (4WD)
Skrzynia biegów Manualna
Liczba biegów 5
Informacje ogólne
Rok początku produkcji 1994
Rodzaj nadwozia Terenowy
Liczba drzwi 5
Liczba siedzeń 5
Masa własna 1476 kg
  • Kia Sportage 1.7 CRDI (2016) - godny następca wielkiego hitu?

    Kia Sportage 1.7 CRDI (2016) - godny następca wielkiego hitu?

    Poprzednia generacja Kii Sportage to jedno z najpopularniejszych aut na polskim rynku. Koreański producent skusił całe rzesze Polaków rozsądną ceną, atrakcyjnym wyglądem i 7-letnią gwarancją. Czy nowa generacja Sportage’a jest godnym następcą tego SUV-a?

  • Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT - duży SUV za nieduże pieniądze

    Kia Sorento 2.2 CRDi 6AT - duży SUV za nieduże pieniądze

    Kia to jeden z młodszych producentów rozwijających się na europejskim rynku, jednak ostatnie lata to intensywny rozwój oferty i gwałtowny wzrost zainteresowania wśród klientów. Można by pokusić się o stwierdzenie, że koreański producent coraz lepiej odnajduje się w kolejnych segmentach, a im wyższa klasa auta, tym wychodzi z...

  • Nowa Kia Sportage (2016) 1.6 T-GDI 4x4 - test, opinia, spalanie, cena

    Nowa Kia Sportage (2016) 1.6 T-GDI 4x4 - test, opinia, spalanie, cena

    Sprzedaż samochodów marki Kia rośnie z roku na rok, a jej głównym filarem jest kompaktowy crossover. Co czwarty klient decydujący się na auto tej marki z salonu wyjeżdża właśnie Sportagem, który obecnie w swoim segmencie zajmuje w Polsce trzecie miejsce. Statystyka pokazuje, że poprzednia generacja tego modelu była hitem sprzedaży...

INNE AUTA TEJ MARKI